Man die buiten aan het hardlopen is met muziek in

Dr. Ivo van Hilvoorde

Lector Bewegen, School en Sport

Contactpersoon

088 - 469 91 62
im.van.hilvoorde@windesheim.nl

Onderzoeksgebied

Onderzoeksthema Bewegen en Sport
Lectoraat Bewegen, School en Sport        

Dr. Ivo van Hilvoorde
Onderzoeksprojecten
  1. Differentiëren met expliciete en impliciete motorische leermethoden in het speciaal (basis)onderwijs 17 juli 2019

    Bewegingsonderwijzers in het speciaal (basis)onderwijs streven naar succeservaringen van hun leerlingen bij het (leren) bewegen. De diverse en complexe gedrags- en beweegproblematiek van de leerlingen stelt bewegingsonderwijzers dikwijls voor de didactische vraag welke leermethode voor welke (groep) leerling(en) geschikt is om het bewegen te verbeteren.
    Lees verder
  1. Oog van de Meester 17 juli 2019

    Om effectief bewegingsvaardigheden te onderwijzen moet een gymdocent zien welke fouten scholieren maken om hen de juiste aanwijzingen te geven. Toekomstige gymdocenten (ALO-studenten) krijgen nauwelijks de mogelijkheid dit te leren tijdens hun opleiding.
    Lees verder
  1. Sport voor Participatie 17 juli 2019

    Op diverse plekken wordt sport ingezet om de maatschappelijke participatie van mensen in de maatschappelijke opvang, detentie en via reclassering te bevorderen.
    Lees verder
  1. Terugkijken met een tablet 16 juli 2019

    Bewegingsonderwijzers maken steeds vaker gebruik van digitale videovoorbeelden (of: modellen) in de gymles. Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld een iPad met allerlei voorbeeld hoe ze een activiteit het best uit kunnen voeren. Het gebruik van deze videovoorbeelden roept allerlei vragen op.
    Lees verder
  1. Leren Zelfreguleren 09 juli 2019

    Zelfregulerend leren draagt bij aan een duurzame deelname van leerlingen aan beweegactiviteiten. Het leren zelfreguleren zou daarom een belangrijke plaats moeten hebben in het bewegingsonderwijs.
    Lees verder