Onze organisatie
Organisatie
Onderwijs en praktijkgericht onderzoek, dat is wat we doen. We hebben onze opleidingen geclusterd in domeinen en onderzoek doen we vanuit verschillende kenniscentra. Onze medewerkers van de dienst strategie en support en de dienst bedrijfsvoering zorgen ervoor dat we kunnen doen waar we goed in zijn.
Bekijk ons organogram (pdf)
Commissies Raad van Toezicht
De auditcommissie houdt onder andere toezicht op interne processen, financiële verantwoording en de relatie met de externe accountant. De auditcommissie bestaat uit Peter Jaspers en Walter Bak.
Lees over de taken en werkwijze van deze commissie
De commissie onderwijs en onderzoek houdt zich o.a. bezig met onderwijs- en onderzoekskwaliteitsbeleid, monitoring van onderzoek en de realisatie van onderzoeksambities. De commissie bestaat uit Anne Flierman en Yvonne Burger.
Lees over de taken en werkwijze van deze commissie
De remuneratiecommissie is onder andere verantwoordelijk voor het evalueren van het functioneren van het College van Bestuur en de bezoldiging. Voor het remuneratiebeleid en het bepalen van de hoogte van de bezoldiging vormen de Wet Normering Topinkomens (WNT) en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen het kader. De hoogte van de bezoldiging en de vergoede bestuurskosten worden jaarlijks verantwoord in het jaarverslag. De commissie bestaat uit Anne Flierman en Erica van Lente.
Lees over de taken en werkwijze van deze commissie
Medezeggenschap
Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers en studenten een stem hebben bij belangrijke beslissingen. Over beleid, over veranderingen, over de inrichting van ons onderwijs. Deze medezeggenschap is geregeld via onze medezeggenschapsorganen:
-
-
Centrale Medezeggenschapsraad (CMR)
Studenten en medewerkers denken én beslissen mee. Over beleid en over veranderingen binnen onze hogeschool. Tot op het niveau van het College van Bestuur. In totaal tien medewerkers en tien studenten worden hiervoor iedere drie jaar opnieuw gekozen. Zij kiezen zelf uit hun midden een dagelijks bestuur. Alle leden zijn aangesloten bij minimaal één commissie, die een specifiek aandachtsgebied heeft.
-
-
-
Deelraden
Onze hogeschool is georganiseerd in domeinen en diensten. Elk domein heeft een eigen deelraad en ook voor de diensten is er een deelraad. De deelraden voor domeinen bestaan uiteraard ook weer uit medewerkers en studenten. De deelraden van de domeinen adviseren binnen hun eigen domein over beleid. En helpen ons zo bij het halen van de organisatiedoelen binnen het eigen domein. De deelraad voor de diensten wordt gevormd door medewerkers van de diensten.
-
-
-
Opleidingscommissies
Ook per opleiding(sgroep) kennen we een commissie van studenten en medewerkers. Deze commissie zorgt ervoor dat de opleidingskwaliteit hoog blijft. Ze adviseert daarin en komt met initiatieven. De opleidingscommissie heeft daarnaast ook instemmingsrecht in de onderwijs- en examenregeling waar het gaat om de inrichting van het onderwijs. Op andere punten heeft ze adviesrecht.
-
Documentatie
-
-
College van Bestuur
Deze documenten zijn helaas niet volledig digitaal toegankelijk. Als je hierdoor een toegankelijkheidsprobleem ervaart, laat het ons dan weten via digitaletoegankelijkheid@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Raad van Toezicht
Profielschets lid van de Raad van Toezicht (pdf)
Rooster van aftreden (pdf)De Raad van Toezicht (RvT) ziet toe op het handelen van het College van Bestuur van Windesheim. De taken van de RvT staan beschreven in het reglement Raad van Toezicht (pdf) en het Toezicht- en toetsingskader (pdf).
Reglementen commissies RvT
Reglement Remuneratiecommissie (pdf)
Reglement Commissie Onderwijs en Onderzoek (pdf)
Reglement van de Auditcommissie (pdf)Deze documenten zijn helaas niet volledig digitaal toegankelijk. Als je hierdoor een toegankelijkheidsprobleem ervaart, laat het ons dan weten via digitaletoegankelijkheid@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Jaarverslagen
Onderstaande jaarverslagen zijn helaas niet volledig digitaal toegankelijk. Als je hierdoor een toegankelijkheidsprobleem ervaart, laat het ons dan weten via digitaletoegankelijkheid@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
ANBI-status
Windesheim is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat de activiteiten van onze hogeschool een algemeen belang dienen. Doe je een gift aan de hogeschool? Met de ANBI-status heeft de instelling een belastingvoordeel. Daarnaast kun je als particulier alle giften die je aan een ANBI doet, aftrekken van de inkomstenbelasting. Ons RSIN nummer is: 851029206.
Download het standaardformulier publicatieplicht onderwijsinstellingen
Verderop op deze pagina is informatie te vinden over onder meer de samenstelling van ons bestuur en ons instellingsplan. Ook staan hier onze statuten en jaarverantwoordingen gepubliceerd. In de jaarrekening staat het beloningsbeleid voor de bestuurders opgenomen. Windesheim hanteert daarbij de Wet normering topinkomens. Kader voor het beloningsbeleid van onze medewerkers is de CAO hoger beroepsonderwijs.
-
Goed bestuur
Windesheim rekent het tot zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om over het zeilen en zeilen van de hogeschool open en transparant verantwoording af te leggen aan zijn omgeving. Hierover gaan we de dialoog aan met relevante stakeholders. Windesheim hanteert de Branchecode Goed Bestuur Hogescholen van de Vereniging Hogescholen als basis voor zijn governancebeleid. Conform deze code hanteren Windesheim over een klokkenluidersregeling, klachtenregeling ongewenste omgangsvormen en integriteitsbeleid.
Regeling ongewenste omgangsvormen
Onze medewerkers en studenten kunnen rekenen op een veilige werk- en studieomgeving. Iedereen is gelijk en krijgt dezelfde mogelijkheden. De regeling ongewenste omgangsvormen zorgt ervoor dat onze medewerkers en studenten ongewenst gedrag kunnen melden zonder dat hun rechtspositie van studieloopbaan in gevaar komt.
In deze regeling is informatie te vinden over onze vertrouwenspersonen, de klachtencommissie ongewenste omgangsvormen en daarbij behorende klachtprocedure.
Download de regeling ongewenste omgangsvormenKlokkenluidersregeling
Onze medewerkers kunnen zonder gevaar voor hun rechtspositie rapporteren over dingen waarvan zij vinden dat dat niet klopt. Dit kan algemeen, operationeel of financieel zijn.Download de klokkenluidersregeling
Vertrouwenspersoon integriteit onderzoek
De vertrouwenspersoon integriteit onderzoek is het onafhankelijke aanspreekpunt voor vragen en/of klachten over mogelijke schending van de wetenschappelijke integriteit van onderzoek. Iedereen die een vraag heeft of een mogelijke schending veronderstelt, kan zich hiervoor melden bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan diegene ondersteunen bij het verkennen van de situatie en de stappen die daarin gezet kunnen worden. Ook kan de vertrouwenspersoon informeren over de mogelijkheden, bijvoorbeeld over het komen tot een minnelijke oplossing van de situatie of over het indienen van een klacht bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit. Indien gewenst kan de vertrouwenspersoon als observator en/of morele steun aanwezig zijn bij gesprekken met andere partijen of de Commissie. De vertrouwenspersoon behandelt meldingen en vragen strikt vertrouwelijk. Onze vertrouwenspersoon is mevrouw Sjiera de Vries. Je kunt haar benaderen via het mailadres: vertrouwenspersoon_integriteit_onderzoek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)Commissie integriteit onderzoek
De commissie integriteit onderzoek onderzoekt ingediende klachten over (vermeende) schending van de integriteit van onderzoek dat studenten of medewerkers van Windesheim uitvoeren of uitvoerden. Op basis van dit onderzoek brengt de commissie advies uit aan het College van Bestuur over de betreffende klachten. Daarnaast adviseert de commissie de ethische commissie en het College van Bestuur over het preventiebeleid van Windesheim op het gebied van integriteit van onderzoek. Iedereen, zowel bij onderzoek betrokken medewerkers en studenten, als betrokkenen van buiten de organisatie, die een schending van de integriteit van onderzoek veronderstelt, kan een eventuele klacht bij deze commissie melden. Het advies is om hierover eerst contact op te nemen met de vertrouwenspersoon integriteit onderzoek. Zo nodig kun je de commissie benaderen via de secretaris Gerard Kuiper, mailadres: gm.kuiper@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)Integriteitsbeleid - Richtlijnen nevenwerkzaamheden
Download regeling nevenwerkzaamhedenIntegriteitsbeleid - Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit
Download de Nederlandse gedragscode wetenschappelijke integriteitIntegriteitsbeleid - Huisregels
Download de huisregelsKennisgeving gendergelijkheid
Download de notitie Gendergelijkheid -
Verslagen ontwikkelgesprekken
Ontwikkelgesprekverslagen bevatten conclusies van de ontwikkelgesprekken die opleidingen voeren als onderdeel van het 6-jarige visitatietraject.
-