Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster Vitaliteit, welzijn en gezondheid

    Home / Onderzoek / Vitaliteit, welzijn en gezondheid
    Inleiding

    Onderzoek dat VERsterkt

    Ieder mens verdient een zo vitaal mogelijk en gezond leven. Dat wordt steeds belangrijker, omdat we ouder worden, maar het is niet altijd vanzelfsprekend. Bepaalde factoren kunnen een vitaal en gezond(er) leven belemmeren, zoals traumatische ervaringen, dementie, chronische ziekten, burn-outs, verslaving, schulden en het ontbreken van een pedagogisch veilige omgeving. Dat vraagt om professionele ondersteuning en begeleiding. En onderlinge afstemming, verbinding en samenwerking. Tussen jeugdzorg en onderwijs, mantelzorgers en casemanagers, sportclubs en trainers, gezinsvoogden en pleegouders, woningcorporaties en schuldhulpverleners, sociaal werkers en cliënten.

    Wij kijken VERder

    Praktijkgericht onderzoek versterkt en voedt die netwerken met nieuwe kennis en inzichten. Bij het bevorderen van vitaliteit, welzijn en gezondheid staat preventie en eigen regie centraal. Dit kan betrekking hebben op kennistools die het samen beslissen in de zorg vergemakkelijken of op een actieplan voor het tijdiger bieden van schuldhulpverlening. Maar denk ook aan het smeden van banden tussen de pedagogische context van een school en jeugdhulpverlening. Om zo alle kinderen passend onderwijs te kunnen bieden. Maar ook aan initiatieven om ouders en sportbestuurders samen met sportcoaches actief te betrekken bij een veilig sportklimaat.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar vitaliteit, welzijn en gezondheid

    Deze onderwerpen hebben de volle aandacht van de onderzoekers van hogeschool Windesheim. We verrichten praktijkgericht en multidisciplinair onderzoek in nauwe samenspraak met het werkveld, het onderwijs en andere onderzoeksgroepen.

    Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    Hoe creëer je een samenleving met gelijke kansen als het gaat om fysieke en sociale gezondheid? Lector Natascha Notten en haar team buigen zich hierover.

    De geestelijke gezondheidszorg en het sociale domein kunnen niet zonder elkaar. Lector Alie Weerman richt zich met haar team op het smeden van deze banden.

    Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat en expertisecentrum Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.

    Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.

    Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.

    Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.

    In een continu veranderende arbeidsmarkt ben je nooit uitgeleerd en is een leven lang ontwikkelen troef. Lector Menno Vos onderzoekt wat daarvoor nodig is.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Lector Anneke Goudswaard verbindt duurzaam vakmanschap met een duurzame economie.

    Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Sjiera de Vries samen met haar team.

    Lector Nicolette Schipper ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Dr. ir. Simone de Bruin, lector

    Simone de Bruin is lector Goed Leven met Dementie. Door het doen van praktijkgericht onderzoek zet zij zich met haar lectoraat in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Lees meer

    Dr. Jooske van Busschbach, lector

    Dr. Jooske van Busschbach richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies binnen de geestelijke gezondheidszorg.

    Lees meer

    Dr. Anneke Goudswaard, lector

    Lector Anneke Goudswaard doet onderzoek naar het versterken van de wendbaarheid van ondernemingen en de beroepsbevolking binnen het lectoraat Nieuwe Arbeidsverhoudingen.

    Lees meer

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Lees meer

    Dr.ir. Marike Hettinga, lector

    De multidisciplinaire (research)achtergrond van onze lector Marike Hettinga is waardevol om structurele inbedding van ICT-innovaties in de zorg te helpen realiseren.

    Lees meer

    Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

    Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

    Lees meer

    Dr. Kitty Jurrius, lector

    Dr. Kitty Jurrius is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg bij Windesheim in Almere en ontwikkelt onderzoek dat bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

    Lees meer

    Dr. Peter Nikken, lector

    Peter Nikken onderzoekt het mediagebruik van kinderen en jongeren in de gedigitaliseerde samenleving en de rol die hun ouders en beroepskrachten daarin spelen.

    Lees meer

    Dr. Natascha Notten, lector

    Richt zich op actuele maatschappelijke vraagstukken rondom sociale ongelijkheid en de intergenerationele overdracht van (on)gelijke kansen op verschillende gebieden.

    Lees meer

    Dr. Nicolette Schipper, lector

    Van Veldhovens onderzoek moet bijdragen aan duurzame kennisontwikkeling en -borging op het terrein van een veilig sportklimaat (VSK), vanuit pedagogisch perspectief.

    Lees meer

    Dr. Menno Vos, lector

    Menno Vos is lector Leven Lang Ontwikkelen. Zijn onderzoek richt zich op hoe organisaties hun werknemers kunnen stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.

    Lees meer

    Dr. Sjiera de Vries, lector

    Lector Sjiera de Vries onderzoekt hoe organisaties en samenwerkingsverbanden optimaal en duurzaam kunnen werken door verschillen te benutten en te zorgen voor een inclusieve werkomgeving.

    Lees meer

    Dr. Alie Weerman, lector

    Alie Weerman combineert als lector GGZ en Samenleving een waardevolle mix van wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis.

    Lees meer
    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    Wethouder Van Willigen en Lisa Wilderink
    Events

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in