Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster Vitaliteit, welzijn en gezondheid

    Banner image
    Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Vitaliteit, welzijn en gezondheid
    Inleiding

    Onderzoek dat VERsterkt

    Ieder mens verdient een zo vitaal mogelijk en gezond leven. Dat wordt steeds belangrijker, omdat we ouder worden, maar het is niet altijd vanzelfsprekend. Bepaalde factoren kunnen een vitaal en gezond(er) leven belemmeren, zoals traumatische ervaringen, dementie, chronische ziekten, burn-outs, verslaving, schulden en het ontbreken van een pedagogisch veilige omgeving. Dat vraagt om professionele ondersteuning en begeleiding. En onderlinge afstemming, verbinding en samenwerking. Tussen jeugdzorg en onderwijs, mantelzorgers en casemanagers, sportclubs en trainers, gezinsvoogden en pleegouders, woningcorporaties en schuldhulpverleners, sociaal werkers en cliënten.

    Wij kijken VERder

    Praktijkgericht onderzoek versterkt en voedt die netwerken met nieuwe kennis en inzichten. Bij het bevorderen van vitaliteit, welzijn en gezondheid staat preventie en eigen regie centraal. Dit kan betrekking hebben op kennistools die het samen beslissen in de zorg vergemakkelijken of op een actieplan voor het tijdiger bieden van schuldhulpverlening. Maar denk ook aan het smeden van banden tussen de pedagogische context van een school en jeugdhulpverlening. Om zo alle kinderen passend onderwijs te kunnen bieden. Maar ook aan initiatieven om ouders en sportbestuurders samen met sportcoaches actief te betrekken bij een veilig sportklimaat.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar vitaliteit, welzijn en gezondheid

    Deze onderwerpen hebben de volle aandacht van de onderzoekers van hogeschool Windesheim. We verrichten praktijkgericht en multidisciplinair onderzoek in nauwe samenspraak met het werkveld, het onderwijs en andere onderzoeksgroepen.

    Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    De geestelijke gezondheidszorg en het sociale domein kunnen niet zonder elkaar. Lector Alie Weerman richt zich met haar team op het smeden van deze banden.

    Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.

    Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.

    Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.

    Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.

    Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.

    In een continu veranderende arbeidsmarkt ben je nooit uitgeleerd en is een leven lang ontwikkelen troef. Lector Menno Vos onderzoekt wat daarvoor nodig is.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Het lectoraat wil duurzaam vakmanschap met een duurzame economie verbinden.

    Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Joost van der Weide samen met zijn team.

    Lector Nicolette Schipper ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.

    Van RoboWise tot spelend leren: het lectoraat in Almere onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.

    Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Teaser image

    Dr. ir. Simone de Bruin, lector

    Simone de Bruin is lector Goed Leven met Dementie. Door het doen van praktijkgericht onderzoek zet zij zich met haar lectoraat in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Teaser image

    Dr. Jooske van Busschbach, lector

    Dr. Jooske van Busschbach richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies binnen de geestelijke gezondheidszorg.

    Teaser image

    Dr. Sui Lin Goei, lector

    Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

    Teaser image

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Teaser image

    Dr.ir. Marike Hettinga, lector

    De multidisciplinaire (research)achtergrond van onze lector Marike Hettinga is waardevol om structurele inbedding van ICT-innovaties in de zorg te helpen realiseren.

    Teaser image

    Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

    Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

    Teaser image

    Dr. Kitty Jurrius, lector

    Dr. Kitty Jurrius is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg bij Windesheim in Almere en ontwikkelt onderzoek dat bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

    Teaser image

    Dr. Peter Nikken, lector

    Peter Nikken onderzoekt het mediagebruik van kinderen en jongeren in de gedigitaliseerde samenleving en de rol die hun ouders en beroepskrachten daarin spelen.

    Teaser image

    Dr. Nicolette Schipper-van Veldhoven, lector

    Het onderzoek van Nicolette Schipper-van Veldhoven moet bijdragen aan duurzame kennisontwikkeling en -borging op het terrein van een veilig sportklimaat (VSK), vanuit pedagogisch perspectief.

    Teaser image

    Dr. Chiel van der Veen, lector

    Als lector wil Chiel van der Veen kennis uit wetenschap gebruiken om samen met de onderwijspraktijk oplossingen aan te dragen voor uitdagingen in het (regionale) onderwijs.

    Teaser image

    Dr. Evert-Jan Velzing, lector

    Samen met onderzoekers en studenten werkt Evert-Jan als lector Urban Innovation aan inclusieve en duurzame stadsontwikkeling. Doel is de economische, sociale en ecologische verbanden te versterken.

    Teaser image

    Dr. Menno Vos, lector

    Menno Vos is lector Leven Lang Ontwikkelen. Zijn onderzoek richt zich op hoe organisaties hun werknemers kunnen stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.

    Teaser image

    Dr. Alie Weerman, lector

    Alie Weerman combineert als lector GGZ en Samenleving een waardevolle mix van wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis.

    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    Teaser image

    Windesheim gaat door met onderzoek naar een veerkrachtige supply chain

    11 september 2023
    Teaser image

    Taalweek in Almere

    6 september 2023
    Teaser image

    Hackathon 2023

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Jeugdhulp symposium

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Festivals als podium voor rubberrecycling

    27 juli 2023
    Teaser image

    Lector Sui Lin Goei wordt boegbeeld van de Nationale Wetenschapsagenda

    11 juli 2023
    Teaser image

    ‘Talent komt tot wasdom door een sterke leercultuur’

    26 juni 2023
    Teaser image

    Samen bouwen aan Flevoland: hogeschool Windesheim in Almere installeert lector Urban Innovation

    22 juni 2023
    Teaser image

    Subsidie betere aansluiting beroepsonderwijs en bedrijfsleven

    20 juni 2023
    Teaser image

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023
    Teaser image

    Flevoland in 2050

    30 mei 2023
    Teaser image

    Familiegesprek als sleutel tot een soepele bedrijfsoverdracht bij boerenfamilies

    15 mei 2023
    Teaser image

    Gezamenlijk onderzoek naar gevolgen van psychische aandoeningen en hersenaandoeningen

    21 april 2023
    Teaser image

    De circulaire economie begint met losmaakbaarheid

    20 april 2023
    Teaser image

    Doordacht Ondernemen met Supply Chain Finance

    19 april 2023
    Events