Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster Technologie voor de samenleving

    Inleiding

    Onderzoek dat VERslimt

    We zijn 24/7 connected. Produceren, leren en werken worden door de komst van slimme technologie nog een stuk eenvoudiger. En dat maakt industrieën wendbaar. Robotica is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. En alle sectoren profiteren van technologische vooruitgang. De maakindustrie kan sneller produceren dankzij 3D-printen. We zijn steeds beter in staat om duurzame hightechmaterialen te ontwikkelen, te assembleren én die aan het einde van hun levensduur te recyclen. De wijkverpleegkundige houdt online een vinger aan de pols en een diabetespatiënt bedient vanuit huis zijn eigen insulinepomp via een app. In het onderwijs ondersteunen serious gaming en digitale geletterdheid de verschillende leerbehoeften van alle scholieren en studenten. Kortom, technologie draagt bij aan het oplossen van een breed scala aan industriële en maatschappelijke vraagstukken.

    Wij kijken VERder

    Naast de kansen die dit ons biedt, is het ook belangrijk om de impact ervan op ons werk en leven in kaart te brengen en daarvoor de juiste randvoorwaarden te creëren. Dit vraagt om nieuwe methodieken, aanpassingen in bedrijfsvoering en een leven lang leren door een sterk(er) veranderende beroepsinhoud. Denk daarbij aan het volgende. Voor het realiseren van de energietransitie moet eerst de technologische infrastructuur op orde zijn voor we de gaskraan definitief dichtdraaien. Bij informatievoorziening via social media is niet altijd duidelijk wie de bron van de informatie is. Dit dwingt ons scherp te blijven en al de feiten te verifiëren. Docenten hebben aanvullende kennis nodig op het gebied van ICT en mediawijsheid om digitaal lesmateriaal effectief in te zetten in het onderwijs.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar technologie voor de samenleving

    De onderzoekers van hogeschool Windesheim ondersteunen het werkveld bij deze vraagstukken met expertise en allerlei kennisproducten. Praktijkgericht multidisciplinair onderzoek, waarbij de verwevenheid tussen technologie, industriële ontwikkeling en het menselijk handelen centraal staat. Het onderzoek richten we samen met partners in. En we voeren dit onderzoek vervolgens uit met, over én voor al onze partners.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.

    Een aanpak ontwikkelen voor hoe je energie bespaart én schone energie inzet in de gebouwde omgeving: dé onderzoeksopdracht van onze lector Jeike Wallinga.

    Hoe creëer je een samenleving met gelijke kansen als het gaat om fysieke en sociale gezondheid? Lector Natascha Notten en haar team buigen zich hierover.

    De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.

    Of het nu gaat om digitalisering, om automatisering of om robotisering: het bedrijfsleven innoveert volop. Hieraan draagt de onderzoeksgroep zijn steentje bij.

    Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.

    Van een tweede leven voor afgedankte windmolens tot fietsen van kunststof: lector Margie Topp en haar team richten zich op de verwerking van kunststoffen.

    Van RoboWise tot spelend leren: lector Hanno van Keulen onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.

    Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.

    Wat is de rol van journalistiek in democratieën? En hoe beïnvloedt het de kwaliteit van (samen)leven? Lector Nico Drok zoekt met zijn team naar antwoorden.

    Heico van der Blonk en zijn team zijn hét kennisplatform voor duurzaam ondernemen: van hergebruik van grondstoffen tot een stuk minder afval en vervuiling.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Lector Anneke Goudswaard verbindt duurzaam vakmanschap met een duurzame economie.

    Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.

    Hoe spreid je risico’s en hoe verbeter je de positie van bedrijven in leveranciersketens? Samen met zijn team buigt lector Michiel Steeman zich hierover.

    Samen met hightechbedrijven kansen creëren én innovatiekracht vergroten: dat is het doel van TechForFuture. Een samenwerking tussen Saxion en Windesheim.

    Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    Events

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in