Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster De inclusieve samenleving

    Banner image
    Inleiding

    Onderzoek dat VERbindt

    Nederland krijgt steeds meer de contouren van een netwerkmaatschappij. Daardoor dreigt er een tweedeling te ontstaan. Tussen mensen met goede baankansen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tussen alle hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Ook is er in bepaalde beroepsgroepen sprake van een loonkloof tussen vrouwen en mannen, al doen ze hetzelfde werk. Als hogeschool willen we participatie en inclusie bevorderen. Zodat ieder individu gelijke rechten en kansen heeft om actief mee te doen en mensen in waardigheid, gelijkheid en solidariteit kunnen samenleven.

    Wij kijken VERder

    Die waarden spelen een belangrijke rol in ons onderwijs en zijn richtinggevend voor ons onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen over een begrip als inclusie, maar ook over empowerment, emancipatie en over gelijke kansen. Want diversiteit in de samenleving is een belangrijke impuls voor sociale en economische vooruitgang. Participatie gaat niet vanzelf. Het vraagt om actieve inzet van burgers, bedrijven, zorginstellingen, scholen en de regionale, lokale en landelijke overheid.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar de inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.

    Het lectoraat GGZ en Samenleving doet praktijkonderzoek naar de verbinding tussen GGZ en samenleving en versterkt hierbij de inzet van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.

    Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat en expertisecentrum Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.

    Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.

    Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.

    Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Het lectoraat wil duurzaam vakmanschap met een duurzame economie verbinden.

    Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.

    Hoe creëer je nu een schoolomgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt? Het expertisecentrum PBS reikt scholen de nodige handvatten aan.

    Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Joost van der Weide samen met zijn team.

    Lector Nicolette Schipper-van Veldhoven ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.

    Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.

    Van RoboWise tot spelend leren: het lectoraat in Almere onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.

    Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Teaser image

    Dr. ir. Simone de Bruin, lector

    Simone de Bruin is lector Goed Leven met Dementie. Door het doen van praktijkgericht onderzoek zet zij zich met haar lectoraat in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Teaser image

    Dr. Jooske van Busschbach, lector

    Dr. Jooske van Busschbach richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies binnen de geestelijke gezondheidszorg.

    Teaser image

    Dr. Nico Drok, lector

    Dr. Nico Drok is lector Media & Civil Society. Thema’s: civiele journalistiek, journalistiek onderwijs in (inter)nationaal perspectief, en jongeren en nieuws.

    Teaser image

    Dr. Sui Lin Goei, lector

    Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

    Teaser image

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Teaser image

    Dr. Liesbeth Hermans, lector

    Dr. Liesbeth Hermans doet onderzoek naar de gevolgen die constructieve journalistiek heeft voor het publiek, het nieuws en voor de brede beroepspraktijk.

    Teaser image

    Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

    Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

    Teaser image

    Dr. Kitty Jurrius, lector

    Dr. Kitty Jurrius is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg bij Windesheim in Almere en ontwikkelt onderzoek dat bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

    Teaser image

    Dr. Peter Nikken, lector

    Peter Nikken onderzoekt het mediagebruik van kinderen en jongeren in de gedigitaliseerde samenleving en de rol die hun ouders en beroepskrachten daarin spelen.

    Teaser image

    Dr. Nicolette Schipper-van Veldhoven, lector

    Het onderzoek van Nicolette Schipper-van Veldhoven moet bijdragen aan duurzame kennisontwikkeling en -borging op het terrein van een veilig sportklimaat (VSK), vanuit pedagogisch perspectief.

    Teaser image

    Dr. Anneke Smits, lector

    Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

    Teaser image

    Dr. Chiel van der Veen, lector

    Als lector wil Chiel van der Veen kennis uit wetenschap gebruiken om samen met de onderwijspraktijk oplossingen aan te dragen voor uitdagingen in het (regionale) onderwijs.

    Teaser image

    Dr. Evert-Jan Velzing, lector

    Samen met onderzoekers en studenten werkt Evert-Jan als lector Urban Innovation aan inclusieve en duurzame stadsontwikkeling. Doel is de economische, sociale en ecologische verbanden te versterken.

    Teaser image

    Dr. Alie Weerman, lector

    Alie Weerman combineert als lector GGZ en Samenleving een waardevolle mix van wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis.

    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    Teaser image

    Windesheim gaat door met onderzoek naar een veerkrachtige supply chain

    11 september 2023
    Teaser image

    Taalweek in Almere

    6 september 2023
    Teaser image

    Hackathon 2023

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Jeugdhulp symposium

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Festivals als podium voor rubberrecycling

    27 juli 2023
    Teaser image

    Lector Sui Lin Goei wordt boegbeeld van de Nationale Wetenschapsagenda

    11 juli 2023
    Teaser image

    ‘Talent komt tot wasdom door een sterke leercultuur’

    26 juni 2023
    Teaser image

    Samen bouwen aan Flevoland: hogeschool Windesheim in Almere installeert lector Urban Innovation

    22 juni 2023
    Teaser image

    Subsidie betere aansluiting beroepsonderwijs en bedrijfsleven

    20 juni 2023
    Teaser image

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023
    Teaser image

    Flevoland in 2050

    30 mei 2023
    Teaser image

    Familiegesprek als sleutel tot een soepele bedrijfsoverdracht bij boerenfamilies

    15 mei 2023
    Teaser image

    Gezamenlijk onderzoek naar gevolgen van psychische aandoeningen en hersenaandoeningen

    21 april 2023
    Teaser image

    De circulaire economie begint met losmaakbaarheid

    20 april 2023
    Teaser image

    Doordacht Ondernemen met Supply Chain Finance

    19 april 2023
    Events