Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster De inclusieve samenleving

    Inleiding

    Onderzoek dat VERbindt

    Nederland krijgt steeds meer de contouren van een netwerkmaatschappij. Daardoor dreigt er een tweedeling te ontstaan. Tussen mensen met goede baankansen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tussen alle hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Ook is er in bepaalde beroepsgroepen sprake van een loonkloof tussen vrouwen en mannen, al doen ze hetzelfde werk. Als hogeschool willen we participatie en inclusie bevorderen. Zodat ieder individu gelijke rechten en kansen heeft om actief mee te doen en mensen in waardigheid, gelijkheid en solidariteit kunnen samenleven.

    Wij kijken VERder

    Die waarden spelen een belangrijke rol in ons onderwijs en zijn richtinggevend voor ons onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen over een begrip als inclusie, maar ook over empowerment, emancipatie en over gelijke kansen. Want diversiteit in de samenleving is een belangrijke impuls voor sociale en economische vooruitgang. Participatie gaat niet vanzelf. Het vraagt om actieve inzet van burgers, bedrijven, zorginstellingen, scholen en de regionale, lokale en landelijke overheid.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar de inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.

    Hoe creëer je een samenleving met gelijke kansen als het gaat om fysieke en sociale gezondheid? Lector Natascha Notten en haar team buigen zich hierover.

    De geestelijke gezondheidszorg en het sociale domein kunnen niet zonder elkaar. Lector Alie Weerman richt zich met haar team op het smeden van deze banden.

    Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat en expertisecentrum Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.

    Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.

    Van RoboWise tot spelend leren: lector Hanno van Keulen onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.

    Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.

    Wat is de rol van journalistiek in democratieën? En hoe beïnvloedt het de kwaliteit van (samen)leven? Lector Nico Drok zoekt met zijn team naar antwoorden.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Lector Anneke Goudswaard verbindt duurzaam vakmanschap met een duurzame economie.

    Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.

    Hoe creëer je nu een schoolomgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt? Het expertisecentrum PBS reikt scholen de nodige handvatten aan.

    Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Sjiera de Vries samen met haar team.

    Lector Nicolette Schipper ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.

    Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    Events

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in