Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster De inclusieve samenleving

    Home / Onderzoek / De inclusieve samenleving

    Onderzoek dat VERbindt

    Nederland krijgt steeds meer de contouren van een netwerkmaatschappij. Daardoor dreigt er een tweedeling te ontstaan. Tussen mensen met goede baankansen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tussen alle hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Ook is er in bepaalde beroepsgroepen sprake van een loonkloof tussen vrouwen en mannen, al doen ze hetzelfde werk. Als hogeschool willen we participatie en inclusie bevorderen. Zodat ieder individu gelijke rechten en kansen heeft om actief mee te doen en mensen in waardigheid, gelijkheid en solidariteit kunnen samenleven.

    Wij kijken VERder

    Die waarden spelen een belangrijke rol in ons onderwijs en zijn richtinggevend voor ons onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen over een begrip als inclusie, maar ook over empowerment, emancipatie en over gelijke kansen. Want diversiteit in de samenleving is een belangrijke impuls voor sociale en economische vooruitgang. Participatie gaat niet vanzelf. Het vraagt om actieve inzet van burgers, bedrijven, zorginstellingen, scholen en de regionale, lokale en landelijke overheid.

    Ons onderzoek naar de inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Maak kennis met onze lectoren

    Dr. Jooske van Busschbach, lector

    Dr. Jooske van Busschbach richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies binnen de geestelijke gezondheidszorg.

    Lees meer

    Dr. Nico Drok, lector

    Dr. Nico Drok is lector Media & Civil Society. Thema’s: civiele journalistiek, journalistiek onderwijs in (inter)nationaal perspectief, en jongeren en nieuws.

    Lees meer

    Dr. Sui Lin Goei, lector

    Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

    Lees meer

    Dr. Anneke Goudswaard, lector

    Lector Anneke Goudswaard doet onderzoek naar het versterken van de wendbaarheid van ondernemingen en de beroepsbevolking binnen het lectoraat Nieuwe Arbeidsverhoudingen.

    Lees meer

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Lees meer

    Dr. Liesbeth Hermans, lector

    Dr. Liesbeth Hermans doet onderzoek naar de gevolgen die constructieve journalistiek heeft voor het publiek, het nieuws en voor de brede beroepspraktijk.

    Lees meer

    Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

    Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

    Lees meer

    Dr. Kitty Jurrius, lector

    Dr. Kitty Jurrius is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg bij Windesheim in Almere en ontwikkelt onderzoek dat bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

    Lees meer

    Dr. Hanno van Keulen, lector

    Dr. Hanno van Keulen is lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim in Almere en richt zich vooral op de kwaliteit van opvoedingsondersteuning en onderwijs.

    Lees meer

    André Mulder, lector

    Zijn focus ligt op hedendaagse constructies van religieuze identiteit en de levensbeschouwelijke communicatie in mensgerichte professionele praktijken (zorg en educatie).

    Lees meer

    Dr. Natascha Notten, lector

    Richt zich op op actuele maatschappelijke vraagstukken rondom sociale ongelijkheid en de intergenerationele overdracht van (on)gelijke kansen op verschillende gebieden.

    Lees meer

    Dr. Nicolette Schipper, lector

    Van Veldhovens onderzoek moet bijdragen aan duurzame kennisontwikkeling en -borging op het terrein van een veilig sportklimaat (VSK), vanuit pedagogisch perspectief.

    Lees meer

    Dr. Anneke Smits, lector

    Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

    Lees meer

    Dr. Sjiera de Vries, lector

    Lector Sjiera de Vries legt de focus op sociale innovaties die gericht zijn op het benutten van de verscheidenheid aan competenties van mensen in de samenleving.

    Lees meer

    Dr. Alie Weerman, lector

    Alie Weerman combineert als lector GGZ en Samenleving een waardevolle mix van wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis.

    Lees meer

    Blijf op de hoogte

    Onze events

    29 okt

    Webinar - Langer thuis wonen vraagt nieuwe expertise. Meld je nu aan!

    donderdag 29 oktober 2020

    16.00 uur - 17.15 uur

    9 nov

    SWPBS verbindingsweek 9 t/m 13 november

    maandag 9 november 2020

    15.00 uur

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in