Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster De inclusieve samenleving

    Inleiding

    Onderzoek dat VERbindt

    Nederland krijgt steeds meer de contouren van een netwerkmaatschappij. Daardoor dreigt er een tweedeling te ontstaan. Tussen mensen met goede baankansen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tussen alle hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Ook is er in bepaalde beroepsgroepen sprake van een loonkloof tussen vrouwen en mannen, al doen ze hetzelfde werk. Als hogeschool willen we participatie en inclusie bevorderen. Zodat ieder individu gelijke rechten en kansen heeft om actief mee te doen en mensen in waardigheid, gelijkheid en solidariteit kunnen samenleven.

    Wij kijken VERder

    Die waarden spelen een belangrijke rol in ons onderwijs en zijn richtinggevend voor ons onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen over een begrip als inclusie, maar ook over empowerment, emancipatie en over gelijke kansen. Want diversiteit in de samenleving is een belangrijke impuls voor sociale en economische vooruitgang. Participatie gaat niet vanzelf. Het vraagt om actieve inzet van burgers, bedrijven, zorginstellingen, scholen en de regionale, lokale en landelijke overheid.

    Onze lectoraten binnen dit venster

    Ons onderzoek naar de inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.

    Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

    Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.

    Hoe creëer je een samenleving met gelijke kansen als het gaat om fysieke en sociale gezondheid? Het lectoraat Gezonde Samenleving buigt zich hierover.

    Het lectoraat GGZ en Samenleving doet praktijkonderzoek naar de verbinding tussen GGZ en samenleving en versterkt hierbij de inzet van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.

    Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat en expertisecentrum Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.

    Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.

    Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.

    Wat is de rol van journalistiek in democratieën? En hoe beïnvloedt het de kwaliteit van (samen)leven? Lector Nico Drok zoekt met zijn team naar antwoorden.

    Onze arbeidsmarkt staat niet stil én arbeidsverhoudingen veranderen mee. Het lectoraat wil duurzaam vakmanschap met een duurzame economie verbinden.

    Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.

    Hoe creëer je nu een schoolomgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt? Het expertisecentrum PBS reikt scholen de nodige handvatten aan.

    Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Sjiera de Vries samen met haar team.

    Lector Nicolette Schipper-van Veldhoven ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.

    Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.

    Van RoboWise tot spelend leren: het lectoraat in Almere onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.

    Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.

    Contact

    Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

    Lectoren

    Maak kennis met onze lectoren

    Dr. ir. Simone de Bruin, lector

    Simone de Bruin is lector Goed Leven met Dementie. Door het doen van praktijkgericht onderzoek zet zij zich met haar lectoraat in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.

    Dr. Jooske van Busschbach, lector

    Dr. Jooske van Busschbach richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies binnen de geestelijke gezondheidszorg.

    Dr. Nico Drok, lector

    Dr. Nico Drok is lector Media & Civil Society. Thema’s: civiele journalistiek, journalistiek onderwijs in (inter)nationaal perspectief, en jongeren en nieuws.

    Dr. Sui Lin Goei, lector

    Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Dr. Liesbeth Hermans, lector

    Dr. Liesbeth Hermans doet onderzoek naar de gevolgen die constructieve journalistiek heeft voor het publiek, het nieuws en voor de brede beroepspraktijk.

    Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

    Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

    Dr. Kitty Jurrius, lector

    Dr. Kitty Jurrius is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg bij Windesheim in Almere en ontwikkelt onderzoek dat bijdraagt aan een inclusieve samenleving.

    Dr. Nicolette Schipper-van Veldhoven, lector

    Het onderzoek van Nicolette Schipper-van Veldhoven moet bijdragen aan duurzame kennisontwikkeling en -borging op het terrein van een veilig sportklimaat (VSK), vanuit pedagogisch perspectief.

    Dr. Anneke Smits, lector

    Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

    Dr. Evert-Jan Velzing, lector

    Samen met onderzoekers en studenten werkt Evert-Jan als lector Urban Innovation aan inclusieve en duurzame stadsontwikkeling. Doel is de economische, sociale en ecologische verbanden te versterken.

    Dr. Sjiera de Vries, lector

    Lector Sjiera de Vries onderzoekt hoe organisaties en samenwerkingsverbanden optimaal en duurzaam kunnen werken door verschillen te benutten en te zorgen voor een inclusieve werkomgeving.

    Dr. Alie Weerman, lector

    Alie Weerman combineert als lector GGZ en Samenleving een waardevolle mix van wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis.

    Nieuws

    Blijf op de hoogte

    2 onderzoekers bij 3d-metaalprinter. Ze hebben een logo van windesheim en perron 038 in hun hand

    Innoveren met 3D-metaalprinten

    13 maart 2023

    Digitalisering in de zorg

    8 maart 2023

    Social Work studenten spelen digitaliseringsgame

    17 februari 2023

    Veilig online leven, hoe doe je dat?

    15 februari 2023
    Liesbeth-Rijsdijk-Netwerken-in-een-Circulaire-Economie

    Nieuwe lector Liesbeth Rijsdijk geeft invulling aan duurzaamheid in de regio

    10 februari 2023
    banner Netwerken in een Circulaire Economie

    Zo levert Windesheim een bijdrage aan een circulaire economie

    6 februari 2023
    Universiteit Twente

    Matchmaking onderzoek: Windesheim en Universiteit Twente intensiveren samenwerking

    2 februari 2023

    Onderzoekers storten zich op zorgafval: Weggooien? Ons een zorg!

    24 januari 2023
    design team

    Zinvolle gesprekken bij culturele verschillen in dementiezorg

    17 januari 2023
    Publicatie van Windesheim

    3 miljoen euro naar hogeschoolonderzoek: van inclusief opgroeien, 3D-metaalprinten tot human capital-innovatie

    22 december 2022

    INCLU-ZIE: € 1 miljoen voor onderzoek naar inclusief en gezond opgroeien

    22 december 2022

    Inclusief werkgeverschap wordt de norm

    22 december 2022
    Zwolle

    Regio Zwolle Monitor 2022: regio in balans na corona, maar met flinke uitdagingen aan de horizon

    8 december 2022

    Industrieel Additive Manufacturing Metaal: de implementatie van een sleuteltechnologie

    8 december 2022

    Begeleiding naar werk van kwetsbare jongeren met een diploma loont

    1 december 2022
    Events