Veelgestelde vragen
Alle antwoorden op een rij!
Het kiezen van een studie of studeren aan hogeschool Windesheim kan vragen oproepen. Om je te helpen, hebben wij alle veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden gebundeld. Je vindt zo per thema antwoord op je vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met het Windesheim Informatiecentrum. Op werkdagen zijn we telefonisch en per mail bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.
Telefoon: 0900 - 8899
E-mail: info@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Toelating, inschrijving en geldzaken
Wat is er nodig om toegelaten te worden tot de diverse opleidingen van Windesheim? Welke kosten brengt dat met zich mee en hoe betaal je die? Wat gebeurt er als je 21+ bent?
-
-
Wanneer wordt het collegegeld afgeschreven?
Wij incasseren collegegeld rondom:
30 september 2024 *
28 november 2024 **
27 december 2024
30 januari 2025
27 februari 2025
27 maart 2025
28 april 2025
30 mei 2025* Bij de eerste termijn wordt het te innen bedrag verhoogd met € 24,- administratiekosten. Wanneer een
termijn al is gepasseerd wordt deze bij de volgende afschrijving meegenomen.
** Let op: in oktober incasseren wij niet vanwege de overgang naar een ander systeem.
Start in september
Start je in september met jouw studie en heb je gekozen voor betalen in één keer? Dan wordt hettotaalbedrag eind september van jouw rekening afgeschreven. Koos je voor betaling in termijnen, dan innen we eind september de eerste termijn en betaal je tot en met mei in totaal 8 termijnen (in oktober innen we niet).
Start in februari
Start je in februari met jouw opleiding, dan betaal je dat collegejaar tot aan de zomer. Heb je gekozenvoor betalen in één keer? Dan schrijven we eind februari het totaalbedrag in één keer af. Koos je voor betaling in termijnen, dan wordt het totaalbedrag in 4 termijnen geïnd in de maanden februari, maart, april en mei. -
Alles over de studiekosten van jouw voltijd- of deeltijdopleiding
Als je gaat studeren, betaal je elk jaar collegegeld. Meer weten over welk collegegeld je betaalt, hoe je dit betaalt en welke financieringsmogelijkheden er zijn?
Lees hier alles over de studiekosten van jouw voltijd- of deeltijdopleiding
-
Studiekosten cursus, module of post-hbo
Op de pagina van de cursus, module of post-hbo die je wilt volgen, vind je informatie over de kosten en hoe je kunt betalen.
-
Kan ik in termijnen betalen?
Ja, dat kan onder bepaalde voorwaarden. Nadat je via Studielink een inschrijvingsverzoek hebt gedaan voor een bachelor-, master-, of Ad-opleiding, kun je in je Studielink account bij je to-do overzicht de betaling regelen. Wanneer je kiest voor termijnbetaling, dan zal het collegegeld in 8 termijnen geïnd worden.
Belangrijk hierbij is: wanneer je ons machtigt na 15 september dan is dit te laat voor de eerste termijn. Er blijven dan nog 7 termijnen over die geïnd worden omdat de eerste termijn inning al geweest is. De eerste en tweede termijn worden eind oktober dan tegelijk geïnd.
Voor de duidelijkheid:
Je kunt het collegegeld niet in termijnen overboeken; je kunt Windesheim wel machtigen het collegegeld in termijnen te innen. Wanneer je het collegegeld zelf wilt overmaken kan dat alleen wanneer je het totaalbedrag overmaakt vóór de startdatum van de opleiding. Zie Sharenet voor meer informatie(opent in nieuw tabblad) over de betaling én onze handleiding Digitale Incasso via Studielink (je moet inloggen om deze informatie te kunnen inzien).
Ook bij post-hbo-opleidingen en cursussen kun je in termijnen betalen. Voorwaarde is dat de studie langer duurt dan een half jaar. Bij studies korter dan een half jaar kun je niet in termijnen betalen.
-
In hoeveel termijnen wordt het collegegeld geïnd? Wanneer is de laatste termijn?
Wanneer je hebt gekozen voor betalen in termijnen, innen we het collegegeld in 8 termijnen van je rekening, van september tot en met mei (waarbij in oktober niet wordt geïncasseerd).
-
-
-
Waar vind ik alle informatie over aanmelden?
Heb jij de studie gevonden die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan.
-
Ik heb me aangemeld. Wat gebeurt er daarna? Wat is de status van mijn aanmelding?
Je hebt een opleiding gekozen en je aangemeld voor die opleiding. Dit heet formeel ‘aanmelden voor inschrijving’. Je hebt hiermee aangegeven dat je de opleiding graag wilt gaan volgen.
Voordat je echt wordt ingeschreven en met de opleiding kunt starten, moet je aan alle toelatingseisen voldoen, je inschrijving definitief maken en je collegegeld betalen.
Checklist
Na jouw aanmelding ontvang je via onze administratie (e-mail)berichten over wat je allemaal moeten regelen, zodat we je aanmelding definitief kunnen maken. Zorg dat je vóór 1 september alle administratieve zaken hebt geregeld. Houd dus je mail goed in de gaten! We hebben voor jouw gemak een checklist gemaakt.
Intake deeltijdstudie
Heb je je aangemeld voor een deeltijdstudie, dan kan het zijn dat we nog contact met je opnemen voor een intakegesprek.
Status aanmelding
Je kunt in Studielink de voortgang van je aanmelding bekijken, maar ook je aanmelding of gegevens wijzigen.
-
Vanaf wanneer kan ik me aanmelden voor studiejaar 2024-2025?
Vanaf 1 november 2023 kun jij je via Studielink aanmelden voor studiejaar 2024-2025.
-
Hoe meld ik me aan voor een minor?
Wil je een verdiepende minor volgen die past bij je opleiding of wil je juist iets heel anders doen? Er is veel mogelijk voor zowel Windesheim-studenten als studenten van andere hogescholen.
Lees hier alles over minoren op Windesheim en hoe jij je daarvoor aanmeldt
-
Kan ik elke maand met afstandsleren beginnen?
Afstandsleren is mogelijk bij een aantal lerarenopleidingen. Deze opleidingen kennen een vaste startdatum. Kijk voor meer informatie bij de opleiding van jouw keuze.
-
-
-
Waar kan ik informatie vinden over toelating en vrijstellingen?
Om te kunnen studeren op een hogeschool moet je in het bezit zijn van een diploma. Het kan zijn dat je voor een opleiding een bepaald profiel of aanvullende vakken moet hebben gevolgd.
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet.
Lees hier alles over de toelatingsmogelijkheden en vrijstellingen
-
-
-
Waar kan ik informatie vinden over de 21+ toets?
Heb je niet het juiste diploma voor een hbo-studie, maar ben je 21 jaar of ouder? Als je voldoet aan de voorwaarden, kun je meedoen aan de 21+ toets.
Met de 21+-toets (colloquium doctum) kun je bewijzen dat je voldoende kennis en vaardigheden hebt voor een opleiding op hbo-niveau.
-
Studievormen en hulp bij studiekeuze
Weet je nog niet zeker wat je wilt? Windesheim ondersteunt je op verschillende manieren.
-
-
Wanneer is de volgende open dag?
Wil jij meer weten over onze voltijdopleidingen? Wij ontmoeten jou graag op onze open dagen! Daar kun je de sfeer proeven, studenten en docenten ontmoeten en proeflessen volgen.
De open dagen van dit schooljaar zijn afgelopen. In vanaf november 2024 staan er weer nieuwe open dagen op het programma.Interesse in deeltijdopleidingen? Kom dan naar de open avond.
Open dagen in Zwolle
- Vrijdag 8 november 2024 van 13.00 tot 21.00 uur
- Vrijdag 24 januari 2025 van 13.00 tot 21.00 uur
- Dinsdag 8 april 2025 online van 19.00 tot 21.00 uur
- Vrijdag 11 april 2025 van 13.00 tot 18.00 uur
Open dagen Zwolle: meer info en aanmelden
Open dagen in Almere
- Zaterdag 16 november 2024 van 10.00 tot 13.30 uur
- Zaterdag 25 januari 2025 van 10.00 tot 13.30 uur
- Dinsdag 8 april 2025 online van 19.00 tot 21.00 uur
- Zaterdag 12 april 2025 van 10.00 tot 13.30 uur
Open dagen Almere: meer info & aanmelden
-
Wat is het verschil tussen een open dag en een open avond?
Tijdens een open dag kun je alle informatie krijgen over de voltijdopleidingen die hogeschool Windesheim biedt. Tijdens een open avond geven we voorlichting over alle deeltijdstudies die je naast je eigen werk kunt volgen.
-
Hoe kan ik een opleidingsflyer van een opleiding aanvragen?
Je kunt voor elke voltijdopleiding een opleidingsflyer aanvragen.
Vraag hier flyers aan van voltijdopleidingen in Zwolle(opent in nieuw tabblad) Vraag hier flyers aan van voltijdopleidingen in Almere(opent in nieuw tabblad)
-
Kan ik een dag proefstuderen of meelopen? En hoe kan ik me hiervoor aanmelden?
Ja, afhankelijk van wat de voltijdopleiding organiseert, kun je een dag proefstuderen of meelopen. Als je een dag meeloopt, dan word je gekoppeld aan een student. Je volgt samen met deze student een dag lessen. Bij proefstuderen organiseren we een speciaal programma voor een hele groep studiekiezers tegelijk. In beide gevallen krijg je een goed beeld van de opleiding en kom je erachter of deze opleiding bij jou past.
-
Ik kan me niet aanmelden voor meelopen of proefstuderen, wat nu?
Staat de opleiding van je keuze er niet tussen? Gedurende het studiejaar blijven we data aanvullen. Check dus regelmatig de pagina om te zien of jij je voor jouw opleiding naar keuze kunt aanmelden.
-
-
-
Wanneer zijn de open avonden?
In het nieuwe schooljaar organiseren we weer nieuwe open avonden. Benieuwd wanneer deze zijn?
Zwolle
- Op locatie - 13 november 2024
- Op locatie - 19 maart 2025
- Online - 21 mei 2025
Almere
- Op locatie - 14 november 2024
- Op locatie - 20 maart 2025
- Online - 21 mei 2025
-
Kan ik een voorlichting van de online open avond terugkijken?
Heb je een open avond gemist? Er zijn nog genoeg manieren waarop we je kunnen helpen met jouw studiekeuze! We hebben alle PowerPoint presentaties en -video's van onze open avonden voor je op een rijtje gezet zodat jij alle informatie bij de hand hebt.
-
De deeltijdopleiding die mij interessant lijkt heeft geen open avond meer. Hoe kom ik in contact met iemand van de opleiding?
Onze medewerkers van het Windesheim Informatiecentrum kunnen je in contact brengen met een collega van de opleiding.
-
Hoe kan ik een persoonlijk adviesgesprek aanvragen?
Je kunt een persoonlijk adviesgesprek aanvragen met:
- een studiekeuze- en loopbaancoach als je nog niet weet wat je wilt;
- een studieadviseur als je al weet in welke richting je wilt ontwikkelen maar niet weet welke opleiding daarbij past;
- een opleidingscoördinator als je praktische vragen hebt over bijvoorbeeld toelating of inschrijving.
-
Kan ik meelopen bij een deeltijdopleiding?
Bij enkele deeltijdopleidingen is het mogelijk om een dag(deel) mee te lopen.
-
-
-
Wat is het verschil tussen een voltijdstudie en deeltijdstudie?
Een bacheloropleiding duurt vier jaar. Dit geldt voor zowel de voltijd- als de deeltijdvariant. Het grote verschil is het aantal uren dat je in de week les hebt. Bij een voltijdopleiding besteed je ± 40 uur per week aan les, zelfstudie en stage. De lessen vinden overdag plaats. Bij een deeltijdstudie combineer je je studie vaak met een baan. Je volgt dan lessen in de middag- of avonduren, vaak één à twee dagdelen in de week. Daarnaast leer je bij een deeltijdopleiding ook nog in de praktijk tijdens stages of op de eigen werkplek.
Daarnaast kun je bij Windesheim ook cursussen, post-hbo-opleidingen en modules in deeltijd volgen.
-
Wat is het verschil tussen deeltijd en duaal?
Bij beide varianten combineer je werk met je studie. Bij een duale opleiding heb je 2 tot 3 dagen in de week les en werk je de rest van de tijd. Bij een deeltijdbachelor ben je 1 tot 2 dagdelen in de week aanwezig, meestal in de avond.
-
Welke opleidingstypes zijn er?
Windesheim biedt deze opleidingstypes:- Bachelor
- Associate degree
- Duale opleiding
- Master
- Post-hbo
- Cursus
- Module
- Afstandsleren
- Flexibel modulair onderwijs
-
Kan ik in zowel Almere als Zwolle in deeltijd studeren?
Dat kan! Windesheim heeft vestigingen in Almere en Zwolle. Beide locaties bieden deeltijdopleidingen aan.
-
Kan ik hulp krijgen bij het vinden van een studie?
Ja, je hebt bij Windesheim verschillende mogelijkheden. Wil je in voltijd studeren? Bekijk dan alle hulp bij studiekeuze voor voltijdopleidingen. Ga je voor een deeltijdstudie? Bekijk dan alle hulp bij studiekeuze voor deeltijdopleidingen.
Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van onze open dagen voor voltijdonderwijs of open avonden voor deeltijdonderwijs in Almere of Zwolle.
-
Ik heb een vraag over een opleiding en zou graag met hen in contact willen komen, hoe doe ik dat?
Onze medewerkers van het Windesheim Informatiecentrum kunnen je in contact brengen met een collega van de opleiding.
-
Hoe kan ik me aanmelden voor loopbaancoaching?
Onze studiekeuze- en loopbaancoaches helpen je bij het maken van een studiekeuze. Voor het starten van een voltijdopleiding zijn er andere mogelijkheden dan wanneer je kiest voor een deeltijdopleiding. Kijk op de volgende pagina's welke hulp wij je kunnen bieden en hoe je je kunt aanmelden.
-
Ik wil graag docent worden, waar vind ik meer informatie?
Wil jij aan de slag in het basis-, voortgezet-, speciaal onderwijs of ga je toch voor het middelbaar beroepsonderwijs? Afhankelijk van de keuze die jij maakt, helpen wij je bij het vinden van de opleiding die daarbij past.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en er zijn ook vele manieren om je bevoegdheid te behalen. Afhankelijk van het type onderwijs waarin jij werkzaam wilt zijn, hebben we alle mogelijkheden bij hogeschool Windesheim voor je op een rijtje gezet.
-
Praktische zaken
En dan is het zover! Je studeert bij Windesheim. Hier vind je antwoord op allerlei praktische vragen.
-
-
Starten met je studie (voltijd of deeltijd)
Heb je vragen over de start van je voltijdstudie, over je inschrijving of andere praktische zaken?
-
-
-
Is Windesheim open in de vakantie?
Windesheim is tijdens de door de Rijksoverheid vastgestelde vakantieperiodes(opent in nieuw tabblad) geopend. Op nationale feestdagen en tussen Kerst en Oud & Nieuw zijn we wel gesloten. Sommige gebouwen kunnen in de vakantie echter beperkt geopend zijn.
Zomervakantie
Wat zijn de openingstijden van de campus in Zwolle en Almere en waar kun je terecht? In de zomervakantie gelden er aangepaste openingstijden. Bekijk de zomeropeningstijden hier.Ben je medewerker of student? Je vindt in dit Sharenet bericht meer info over de aangepaste openingstijden en bereikbaarheid van Windesheim in de zomer.(opent in nieuw tabblad) (Dit bericht is alleen leesbaar voor medewerkers of studenten).
-
Ik heb een bindend studieadvies (BSA) gekregen, wat nu?
Kijk voor meer informatie hierover op Sharenet(opent in nieuw tabblad). Hiervoor moet je wel eerst inloggen.
-
Wanneer zijn de vakanties en wanneer heb ik les?
Informatie over vrije dagen en onderwijsperioden vind je op deze pagina.
-
Hoe vraag ik vrijstellingen aan?
Vrijstellingen vraag je aan bij de examencommissie van de opleiding, voorzien van bewijslast. De examencommissie beslist vervolgens of je vrijstelling(en) krijgt en zo ja, voor welke studieonderdelen.
Kijk op Sharenet hoe je jouw verzoek indient bij de examencommissie van jouw opleiding.
Wil je er meer over weten? Neem dan contact op met het Windesheim Informatiecentrum.
-
Hoe meld ik me ziek?
Vervelend dat je ziek bent. Geef jouw ziekmelding door via het servicepunt van jouw opleiding.
- Almere: 088 - 469 66 88
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51
- Business Media en Recht: 088 - 469 90 03
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00
- Techniek: 088 - 469 97 00
Beterschap!
-
Hoe meld ik me af voor een tentamen?
Neem voor het afmelden voor een tentamen contact op met het Servicepunt van jouw opleiding:
- Almere: 088 - 469 66 88
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51
- Business Media en Recht: 088 - 469 90 03
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00
- Techniek: 088 - 469 97 00
-
Mijn collegekaart is zoek of gestolen. Hoe kom ik aan een nieuwe?
Collegekaart kwijt?
Bij de Studentenadministratie (C0.85 in Zwolle) kun je tegen pinbetaling van €5,- een nieuwe kaart krijgen. Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.Collegekaart gestolen?
Is je kaart gestolen? Doe dan eerst aangifte bij de politie. Wanneer je aangifte van verlies of diefstal hebt gedaan krijg je een proces-verbaal mee. Op vertoon van dit proces-verbaal en een geldig legitimatiebewijs kun je kosteloos een nieuwe kaart verkrijgen bij de Studentenadministratie (C0.85 in Zwolle).
Wanneer ook jouw legitimatiebewijs verloren of gestolen is, geldt uitsluitend het proces-verbaal als geldig legitimatiebewijs.Openingstijden balie Studentadministratie C0.85 (Zwolle)
ma: 12.00 – 16.00 uur (tijdens tentamenweek vanaf 8.00 uur)
di t/m do: 8.00 – 16.00 uur
vr: 8.00 – 12.00 uur.Is de Studentenadministratie gesloten, maar heb je de collegekaart vanwege tentamens direct nodig? Ga dan naar de hoofdreceptie (C0) of naar het Toetscentrum (G1) om een bewijs van inschrijving te halen (geldig voor de dag zelf). Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
Student in Almere?
Studeer je in Almere en heb je een nieuwe collegekaart nodig? Stuur dan een mail naar studentenadministratie@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad). Heb je een proces-verbaal; stuur deze dan mee.
De Studentenadministratie neemt jouw verzoek verder in behandeling en stuurt je een nieuwe kaart toe.Heb je de kaart direct nodig? Kom dan naar de balie van het Serviceplein op de 6de etage van De Landdrost om een bewijs van inschrijving te halen (geldig voor de dag zelf).
Openingstijden Serviceplein balie (6de etage, De Landdrost)
ma t/m vr: 8.30 – 17.00 uur (tijdens tentamenweken vanaf 8.00 uur) -
Ik kan niet meer inloggen op in mijn Windesheim account; wat is er aan de hand?
Waarschijnlijk is je Windesheim account geblokkeerd omdat jouw inschrijving nog niet aan alle voorwaarden voldoet.
Kijk in jouw Studielink(opent in nieuw tabblad) account of je nog een openstaande acties uit te voeren hebt. Of neem contact op met de Studentenadministratie.
-
Hoe meld ik me aan voor een minor?
Bij Windesheim kun je een minor kiezen om jouw opleiding te verbreden of juist te verdiepen, ook als je elders studeert.
Op de pagina Minors vind je alle informatie over de minors.
-
Ik heb zo meteen een tentamen, maar heb vertraging opgelopen onderweg. Wat moet ik doen?
Neem contact op met het Servicepunt van jouw opleiding:
- Almere: 088 - 469 66 88
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51
- Business Media en Recht: 088 - 469 90 03
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00
- Techniek: 088 - 469 97 00
-
Ik kom niet in een bepaald computersysteem (bijvoorbeeld ELO); is er een storing bekend?
Bekijk hier(opent in nieuw tabblad) of er een storing bekend is en wat de status ervan is.
-
Kan ik een (gewaarmerkte) cijferlijst ontvangen?
Deze kun je zelf printen vanuit Educator. De link naar Educator vind je op jouw startpagina van
Sharenet. Heb je geen toegang tot Educator of heb je een gewaarmerkte cijferlijst nodig? Vraag jouw cijferlijst dan aan bij het servicepunt van je opleiding.
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51, e-mail servicepointbe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Business, Media en Recht: 088 - 469 90 03, e-mail servicepuntx@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00, e-mail servicepuntgezondheidenwelzijn@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Techniek: 088 - 469 97 00, e-mail servicepunt-techniek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Almere: 088 - 469 66 88, e-mail serviceplein-almere@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Ik ben verhuisd; hoe geef ik mijn adreswijziging aan Windesheim door?
Ben je verhuisd en heb je dit doorgegeven bij de gemeente, dan krijgt Windesheim jouw nieuwe woonadres automatisch door en hoef je verder niets te doen.
Wil je jouw postadres wijzigen? Dan verander je dit zelf in jouw account op Studielink(opent in nieuw tabblad).
-
Ik krijg nog post van Windesheim op mijn oude adres. Wat kan ik doen?
Check eerst in Studielink(opent in nieuw tabblad) of jouw woonadres en postadres daar juist vermeld staan.
Woonadres niet kloppend? Geef jouw nieuwe adres door bij de gemeente (GBA); dan komt dit vanzelf in Studielink en de Windesheim systemen terecht.
Postadres onjuist? Pas jouw postadres aan in Studielink.Staan jouw beide adressen goed in Studielink, maar kreeg je toch nog post op een ander adres? De Studentenadministratie kijkt graag voor je na wat er aan de hand is.
Neem contact op met de Studentenadministratie. -
Hoe kom ik in contact met de studentendecaan?
Zwolle
Studeer je in Zwolle? Dan maak je een afspraak via telefoonnummer 088 - 469 9100 of per e-mail decanaat@windesheim.nl.
Almere
Ben je student in Almere? Dan kun je met een vraag voor de decaan langslopen bij het inloopspreekuur of bellen naar het telefonisch spreekuur. Het telefonisch spreekuur is dagelijks van 12.45 - 13.15 uur, bel naar telefoonnummer 088 - 469 66 50.
Check Sharenet voor actuele tijden van de inloopspreekuren(opent in nieuw tabblad).
-
Hoe kom ik in contact met de studentpsycholoog?
Studeer je in Zwolle? Dan maak je een afspraak via telefoonnummer 088 - 469 9100 of per e-mail studentenpsychologen@windesheim.nl.
Ben je student in Almere? Stuur dan een mail naar ssc-almere@windesheim.nl.
Kijk op Sharenet voor meer informatie; klik hier(opent in nieuw tabblad) voor Zwolle, of hier(opent in nieuw tabblad) voor Almere.
-
-
-
Tot wanneer kan ik me als eerstejaars kosteloos uitschrijven?
Schrijf je je uit in september? Als je dit binnen de eerste twee weken van september doet, annuleren we je inschrijving met terugwerkende kracht vanaf 1 september. Vraag je later in september om uitschrijving, dan betaal je één maand collegegeld. Voor meer info kun je terecht bij de studentenadministratie.
Let op! Ontvang je studiefinanciering en/of heb je een OV reisproduct? Dan heb je daar met terugwerkende kracht ook geen recht meer op en krijg je mogelijk een boete van DUO/NS.
Na je uitschrijvingsverzoek ontvang je een e-mail. Reageer hierop binnen 5 dagen als je wilt dat je uitschrijving per 1 oktober ingaat in plaats van 1 september. Zo betaal je nog één maand collegegeld, maar voorkom je een boete voor onterecht ontvangen studiefinanciering of OV-reisproduct.
Belangrijk: wanneer je studiefinanciering ontvangt, moet je deze zelf stopzetten bij DUO. Ook je studentenreisproduct moet je zelf op tijd stopzetten bij een NS-ophaalautomaat.
-
Kan ik binnen Windesheim overstappen naar een andere opleiding?
Tussentijds overstappen (dus tijdens je studiejaar)
Als blijkt dat je – ondanks je goede voorbereiding – toch niet op je plek bent bij je opleiding, dan is dat niet erg. Je bent niet de enige die dit overkomt. Bij Windesheim kun je daarom in de eerste lesperiode van 10 weken direct switchen naar een andere opleiding binnen Windesheim die beter bij je past!Ook later in het studiejaar kan het zijn dat je twijfelt aan je studiekeuze. Er zijn dan maatwerk mogelijkheden; een passende opleiding of oplossing. In alle gevallen is het goed om dit snel te bespreken met je studentbegeleider (sb’er) en de switchcoördinator van je opleiding.
Overstappen in het volgende studiejaar
Dit doe je door je via Studielink aan te melden voor de nieuwe opleiding en je uit te schrijven voor de oude opleiding. Schrijf je uit voor de ene opleiding en meld je aan voor de andere opleiding. Kies dan de juiste startmaand.
Voor beide manieren geldt: let op dat je toelatingsvoorwaarden in orde zijn. Die kunnen namelijk per opleiding verschillen. -
Kan ik overstappen van een andere hogeschool of universiteit naar Windesheim?
Instromen bij een opleiding op Windesheim kan niet elk gewenst moment en is soms alleen bij uitzondering mogelijk. Neem voor meer informatie contact op met onze Studentenadministratie.
-
Ik wil stoppen met mijn studie, wat moet ik doen?
Kijk op Sharenet(opent in nieuw tabblad) wat je moet doen (wel eerst inloggen).
-
Ik heb mij via Studielink afgemeld voor een opleiding. Wat gebeurt er verder?
Het verzoek wordt doorgegeven aan Windesheim. De Studentenadministratie verwerkt het uitschrijfverzoek. Binnen 2 weken na de uitschrijfdatum ontvang je van de Studentenadministratie een bewijs van uitschrijving.
Belangrijk: wanneer je studiefinanciering ontvangt, moet je deze zelf stopzetten bij DUO. Ook je studentenreisproduct moet je zelf op tijd stopzetten bij een NS-ophaalautomaat.
-
Ik ben gestopt met mijn opleiding. Krijg ik collegegeld terug?
Via je account in Studielink doe je een verzoek tot uitschrijving.
De daaropvolgende maand word je uitgeschreven; vanaf die maand ben je geen collegegeld meer verschuldigd. Eventueel teveel betaald / geïnd collegegeld wordt automatisch teruggestort.
Wanneer je in de maand juni, juli of augustus besloten hebt te stoppen, kies dan in studielink voor de optie "niet herinschrijven". Je wordt dan automatisch uitgeschreven per 31 augustus en hebt geen recht op restitutie van collegegeld.
-
-
-
Wanneer krijg ik mijn diploma?
Neem hiervoor contact op met het servicepunt van jouw domein. Een domein is een cluster van opleidingen:
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51, e-mail servicepointbe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Business, Media en Recht: 088 - 469 90 03, e-mail servicepuntx@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00, e-mail servicepuntgezondheidenwelzijn@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Techniek: 088 - 469 97 00, e-mail servicepunt-techniek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Almere: 088 - 469 66 88, e-mail serviceplein-almere@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Ik heb mij via Studielink afgemeld voor een opleiding. Wat gebeurt er verder?
Het verzoek wordt doorgegeven aan Windesheim. De Studentenadministratie verwerkt het uitschrijfverzoek. Binnen 2 weken na de uitschrijfdatum ontvang je van de Studentenadministratie een bewijs van uitschrijving.
Belangrijk: wanneer je studiefinanciering ontvangt, moet je deze zelf stopzetten bij DUO. Ook je studentenreisproduct moet je zelf op tijd stopzetten bij een NS-ophaalautomaat.
-
Hoe kan ik een gewaarmerkte kopie van mijn diploma bemachtigen?
Een gewaarmerkt diploma (digitaal of papieren versie) vraag je eenvoudig online aan via het diplomaregister van DUO(opent in nieuw tabblad).
Ook kan Windesheim een gratis kopie van je getuigschrift verstrekken. Stuur hiervoor een mail naar studentenadministratie@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of bel met 088 - 469 91 20.
-
Hoe kom ik aan een (gewaarmerkte) cijferlijst?
Deze kun je zelf printen vanuit Educator. De link naar Educator vind je op jouw startpagina van
Sharenet. Heb je geen toegang meer tot Educator of heb je een gewaarmerkte cijferlijst nodig? Vraag jouw cijferlijst dan aan bij het servicepunt van je (voormalige) opleiding.
- Bewegen en Educatie: 088 - 469 91 51, e-mail servicepointbe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Business, Media en Recht: 088 - 469 90 03, e-mail servicepuntx@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Gezondheid en Welzijn: 088 - 469 96 00, e-mail servicepuntgezondheidenwelzijn@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Techniek: 088 - 469 97 00, e-mail servicepunt-techniek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
- Almere: 088 - 469 66 88, e-mail serviceplein-almere@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-