Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?
We leggen onze focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en aan alle studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en dat is vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusieve(re) leeromgevingen. leeromgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.
Onze projecten
-
Includerend Leiderschap
Voor het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen in onderwijsinstellingen spelen bestuurder en leidinggevenden een belangrijke rol. We onderzoeken op welke wijze de bestuurder en schoolleiders in samenspel hun includerend leiderschap ontwikkelen.
-
Begeleiden kenniskring Onderzoeksmatig werken SRPO (Schoolleiders register Primair Onderwijs)
In een kenniskring doen schoolleiders PO onderzoek naar vormen van onderzoekmatig werken en proberen deze zelf ook uit
-
Platform Leiderschap in Onderwijs
Het platform wil bijdragen door kennis te ontwikkelen over de rol van de schoolleiders en hoe schoolleiders hun veranderende, complexe rol goed kunnen vervullen en door ontwikkelde kennis toegankelijk en context specifiek te maken voor schoolleiders en toepassing te bevorderen.
-
Gesprekken professionele groei
Om schoolleiders te ondersteunen in (hun reflectie) op hun professionele groei zijn er gesprekken met hen gevoerd.
-
Schoolleiderslab, leergang leiding geven Prisma
In een vierjarig professionaliseringstraject ontwikkelen schoolleiders van Prisma (schoolbestuur PO) hun leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten om leiding te geven aan de ontwikkeling van scholen als lerende organisaties.
-
-
Inclusief opleiden
Onderzoek in samenwerking met de opleidingen van Windesheim en in samenwerking met het werkveld, waarmee we bijdragen aan de verdere ontwikkeling van inclusieve opleidingen binnen de hogeschool. Een deel van het onderzoek richt zich op de professionele ontwikkeling van opleiders.
-
Flankerend onderzoek Project 8 MBO RAAD
Acht mbo scholen gingen in Project 8 aan de slag om hun school inclusiever te maken. Het flankerend onderzoek monitorde en beschreef hun werkwijze en impact.
-
Pioniersstudenten: sociale contacten en studiesucces
Pioniersstudenten, oftewel studenten die als eerste uit hun familie een opleiding volgen in het hoger onderwijs, hebben een grotere kans op uitval. Eén van de factoren die kan bijdragen aan het studiesucces van (pioniers)studenten zijn hun sociale contacten, beiden binnen en buiten hun hoger onderwijsinstelling.
-
Docenten en studenten over inclusief hoger onderwijs
In dit onderzoek wordt onderzocht wat docenten en studenten verstaan onder inclusief hoger onderwijs en welke behoeften zij hiervoor hebben van hun hoger onderwijsinstelling. Hiermee beogen wij hoger onderwijsdocenten te ondersteunen in het realiseren van inclusief onderwijs.
-
Vormgeven en borgen van inclusieve opleidingen
Het onderzoek wordt gekeken naar het professionaliseringsaspect voor docenten die inclusief onderwijs gaan geven. Het is uiteindelijk de docent die op een andere dan een traditionele wijze met zijn studenten zal moeten omgaan.
-
-
Meergelaagde ondersteuningssystemen
Dit thema richt zich op de vraag hoe binnen onderwijsorganisaties gelaagde ondersteuningssystemen ontworpen en geïmplementeerd kunnen worden om leeromgevingen in te richten waarin alle leerlingen het onderwijs en de zorg kunnen ontvangen om te leren en zich te ontwikkelen.
-
SWPBS in het VO
We doen (in twee fases) onderzoek naar de uitdagingen en succesfactoren van het implementeren van SWPBS in het VO
-
Goed beginnen met gedrag
Startende leraren basisonderwijs worden in kleine professionele leergemeenschappen ondersteund in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.
-
Goed beginnen met gedrag voor zij instromers
Zij-instromers in het beroep van leraar basisonderwijs worden tijdens hun opleiding in kleine professionele leergemeenschappen begeleid in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.
-
Samenwerking rondom leerling in kaart in Almere
Het onderzoek werp licht op de verschillende rollen van intern begeleiders in relatie tot verschillende niveaus van samenwerking.
-
Schoolbreed samen werken aan gedrag
In een pilot op zeven basisscholen die met SWPBS werken is door middel van Lesson Study-Gedrag (LS-G) gekeken of leraren zich ondersteund voelden in het samen ontwerpen van gedragsinterventies voor alledaagse probleemsituaties.
-
Samenwerken met ouders
In vijf focusgroepen zijn 27 leraren en directeuren van SWPBS scholen geïnterviewd over hun samenwerking met ouders.
-
Hybride leeromgevingen voor inclusief onderwijs
Het onderzoek richt zicht op de onderbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo. In dit participatief ontwerp onderzoek zoeken leerlingen, docenten, ouders en support medewerkers samen naar mogelijkheden om ervaringen uit de periode van lockdown om te zetten naar effectieve interventies.
-
Change Labs in Kampen
Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe de change labs tot samenwerking komen en wat we hiervan leren over duurzame ontwikkeling van samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening
-
SWPBS op Nederlandse basisscholen
In drie studies is gekeken naar de implementatie en effecten van School-Wide Positive Behavior Support op Nederlandse scholen.
-
Aanpak samenwerking school, jeugdhulpverlening en ouders
Hoe kan een goede samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners bijdragen aan inclusiever onderwijs? Dit was de onderliggende vraag van het promotieonderzoek van Jantien Gerdes
-
Expertisecentrum Positive Behavior Support (PBS)
Het Expertisecentrum PBS (Positive Behavior Support) streeft ernaar duurzame schoolontwikkeling tot stand te brengen via een schoolbreed model
-
SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs
Onderzoek naar hoe School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) ingezet kan worden op speciaal onderwijs om een positief en veilig schoolklimaat tot stand te brengen
-
-
Professionele ontwikkeling van leraren
Leraren zijn uiteraard de spil in het onderwijs. Binnen dit onderzoeksthema onderzoeken we op welke wijze we leraren zo goed mogelijk kunnen ondersteunen en professionaliseren om adaptieve en inclusieve contexten te realiseren.
-
Explore
In het onderzoek Explore 0-2 ontwerpen pedagogisch medewerkers van verschillende kinderopvangorganisaties exploratief spel voor de allerkleinsten, kinderen van 0 tot 2 jaar. Via exploratief spel en motorische mogelijkheden stimuleren zij de taalontwikkeling van de kinderen. We volgen een speciaal voor dit onderzoek aangepaste Lesson Study cyclus
-
Goed beginnen met gedrag
Startende leraren basisonderwijs worden in kleine professionele leergemeenschappen ondersteund in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.
-
DURF
Studenten uit jaar 2 van de opleiding werken zowel op de opleiding als in een totaal andere leeromgeving (op een zeilboot) aan persoonsvorming. Middels vragenlijsten en interviews wordt dit proces gevolgd.
-
Goed beginnen met gedrag voor zij instromers
Zij-instromers in het beroep van leraar basisonderwijs worden tijdens hun opleiding in kleine professionele leergemeenschappen begeleid in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.
-
Schoolbreed samen werken aan gedrag
In een pilot op zeven basisscholen die met SWPBS werken is door middel van Lesson Study-Gedrag (LS-G) gekeken of leraren zich ondersteund voelden in het samen ontwerpen van gedragsinterventies voor alledaagse probleemsituaties.
-
Samenwerken met ouders
In vijf focusgroepen zijn 27 leraren en directeuren van SWPBS scholen geïnterviewd over hun samenwerking met ouders.
-
Samenwerking met ouders
Onderzoek binnen dit thema gaat over de wijze waarop de samenwerking tussen ouders, families en school versterkt kan worden.
-
Lesson Study binnen Samen Opleiden
Lesson Study als onderzoeksaanpak voor docentprofessionalisering binnen het Samen Opleiden.
-
Ons lectoraat in beeld
Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een innovatieve onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door deze ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek en kijkt mee tijdens de les.
Lunch met de Lector
Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:
Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”
New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij toegang tot resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
School-Wide Positive Behavioral Interventions and Supports in Dutch Elementary Schools
Lesson study in Dutch initial teacher education explored : its potential and pitfalls
Inclusie van Syrische vluchtelingenkinderen in het Turkse openbare onderwijs met positive behaviour support
Professional growth in adaptive teaching competence as a result of lesson study
Positive behaviour support Europe network
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.