Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusieve Leeromgevingen

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Educatie
Inleiding

Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?

We leggen onze focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en aan alle studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en dat is vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusieve(re) leeromgevingen. leeromgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.

Lees meer over onze focus

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksprojecten
Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een innovatieve onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door deze ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek en kijkt mee tijdens de les.

Lunch met de Lector

Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:

Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”

New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Sui Lin Goei, lector

Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

Teaser image

Dr. Martijn Willemse, associate lector

Martijn Willemse is associate lector en zet vanuit het lectoraat onderzoek op naar de professionele ontwikkeling van leraren(opleiders) in inclusieve leeromgevingen.

Teaser image

Birgit Pfeifer, hoofddocent en senior onderzoeker

Dr. Birgit Pfeifer is hoofdocent en senior onderzoeker bij Windesheim. Daarnaast is zij practor Verschillen Waarderen voor een federatie van 7 christelijke mbo-instellingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

In memoriam: Fer Boei, onderzoeker

Fer Boei was onderwijskundige en onderzoeker bij het lectoraat. Zijn focus lag voornamelijk op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders en toetsingsvraagstukken in het onderwijs.

Teaser image

Janneke te Marvelde

Janneke te Marvelde is hogeschooldocent rekendidactiek en onderzoeker bij het lectoraat. Zij onderzoekt hoe leerkrachtfactoren bijdragen aan de kwaliteit van rekenonderwijs van aankomende leerkrachten

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Jantien Gerdes, onderzoeker

Jantien Gerdes doet promotieonderzoek naar de samenwerking tussen school, ouders en de hulpverlening vanuit het onderzoeksthema Meergelaagde ondersteuningssystemen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Joke Kamstra, onderzoeker

Joke Kamstra is een consultant, ontwikkelaar, opleider en begeleider bij het Expertisecentrum PBS en onderzoeker bij het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Lara Engelsman, junior onderzoeker

Lara Engelsman is als junior onderzoeker verbonden aan het lectoraat en ze is betrokken bij het project Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP).

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Loes van Wessum

Loes van Wessum is onderwijskundige en onderzoekt hoe bestuurder en schoolleiders in samenspel hun includerend leiderschap ontwikkelen. Loes is tevens onderzoeker bij European School Heads Association

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Lourens van der Leij, onderzoeker

Lourens van der Leij begon zijn loopbaan als leerkracht en is nu als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Mariska Venema

Mariska doet onderzoek naar vraagstukken rondom opgroeien en ontwikkelen van jonge kinderen in grootstedelijke context en ze is portefeuillehouder Onderwijsontwikkeling bij de afdeling Educatie-Almere

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Monique Nelen, onderzoeker

Monique is als onderzoeker/consultant verbonden aan het lectoraat en het Expertisecentrum PBS. Haar onderzoek richt zich op klassenmanagement en gedragsvraagstukken

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Rochelle Hurenkamp

Rochelle Hurenkamp is junior onderzoeker. Zij doet onderzoek naar game-based learning en inclusiviteit in de klas, Lesson Study en PBS.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Ruqiah Al-Duais

Ruqiah Al-Duais is universitair hoofddocent. Zij richt zich op het verbeteren van leerprocessen door het ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethoden gebaseerd op moderne perspectieven op leertheorieën

Teaser image

Thijs Hemmer, onderzoeker

Thijs Hemmer is onderwijskundige en lerarenopleider en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Tisja Korthals Altes, onderzoeker

Tisja Korthals Altes is onderzoeker bij het lectoraat, Haar onderzoek richt zich op (docenten en hun beelden van) inclusieve onderwijspraktijken in het hoger onderwijs.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

Een aantal producten uitgelicht

Het boek PBS praktijkboek(opent in nieuw tabblad) laat met praktijkvoorbeelden zien hoe en waarom PBS in ons land een plek heeft gekregen. Ook biedt het boek praktische oefeningen en handige documenten zoals checklists en vragenlijsten en er is informatie opgenomen over onderzoek naar PBS in de Nederlandse context

Auteurs: Joke Kamstra, Monique Nelen, Anita Blonk, Martijn Willemse en Sui Lin Goei

Het boek Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen(opent in nieuw tabblad) combineert theorie en praktijk en maakt duidelijk op welke wijze bestuurlijke leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van lerende scholen en daarmee aan het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Auteurs: Loes van Wessum en Ingrid Verheggen

Het boek Zorgzame didactiek(opent in nieuw tabblad) laat zien op welke wijze je met didactiek werkt aan effectief leren, aan een prettig leefklimaat en positieve relaties.

Auteur: Jantien Gerdes

 

 

Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij toegang tot resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

Schoolbreed samen werken aan gedrag

  • 1 september 2024
  • Rapport
  • Monique Nelen, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Lara Engelsman, Rochelle Hurenkamp

Higher education teachers’ understandings of and challenges for inclusion and inclusive learning environments

  • 1 mei 2024
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Melanie Ehren

Eindrapportage Project 8

  • 1 november 2023
  • Rapport
  • Birgit Pfeifer, Laurence Guérin, N. (Naomi) van Stapele

Belonging in Online Synchronous Classrooms : Experiences of Minoritized Students in Dutch Higher Education during the COVID-19 Pandemic

  • 27 september 2023
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Seda Muftugil-Yalcin, Marieke Slootman

ESHA headstart : guidelines for school leaders # 7: stimulating collective efficacy

  • 2023
  • Andersoortig materiaal
  • Loes van Wessum, Rieneke Pruis
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.

Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Flevoland Monitor 2025: van meer naar beter

17 april 2025
Teaser image

Stripboek toont kracht van ervaringsdeskundigheid in de psychiatrie en verslavingszorg

15 april 2025
Teaser image

Rik Wesselink wint prijs met muziekspeler voor mensen met dementie

15 april 2025
Teaser image

Studenten voorbereiden op complexe vraagstukken in het werkveld

10 april 2025
Teaser image

Flexibele leerroutes: professioneel leren van HBO docenten in onderwijsinnovaties

8 april 2025
Teaser image

Kinderen leren recyclen op het Makersfestival

1 april 2025
Teaser image

Jongeren willen meer toegankelijke ontmoetingsplekken in Almere

31 maart 2025
Teaser image

Onderzoekers, studenten en ondernemers printen samen de toekomst

25 maart 2025
Teaser image

Van NASA-wedstrijd naar duurzame startup: de eerste stappen naar succes

18 maart 2025
Teaser image

Leren van leerlingen binnen 2LW via Lesson Study

18 maart 2025
Teaser image

Samen werken aan kwaliteit van leven bij dementie

17 maart 2025
Teaser image

Jeugdsportvisie KNZB met praktijkgericht onderzoek als basis

5 maart 2025
Teaser image

Bundeling van krachten in de regio Zwolle

21 februari 2025
Teaser image

Behoefte-ondersteunend doceergedrag versterkt de motivatie van student én docent

20 januari 2025
Teaser image

Myrna Pelgrum-Keurhorst nieuwe lector Verpleegkundig Perspectief op Persoonsgerichte Zorg en Ondersteuning

13 januari 2025