Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusieve Leeromgevingen

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Educatie
Inleiding

Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?

We leggen onze focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en aan alle studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en dat is vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusieve(re) leeromgevingen. leeromgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.

Lees meer over onze focus

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksprojecten
Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een innovatieve onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door deze ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek en kijkt mee tijdens de les.

Lunch met de Lector

Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:

Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”

New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Sui Lin Goei, lector

Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

Teaser image

Dr. Martijn Willemse, associate lector

Martijn Willemse is associate lector en zet vanuit het lectoraat onderzoek op naar de professionele ontwikkeling van leraren(opleiders) in inclusieve leeromgevingen.

Teaser image

Jantien Gerdes, onderzoeker

Jantien Gerdes doet promotieonderzoek naar de samenwerking tussen school, ouders en de hulpverlening vanuit het onderzoeksthema Meergelaagde ondersteuningssystemen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Loes van Wessum, onderzoeker

Loes van Wessum is onderwijskundige en onderzoekt hoe bestuurder en schoolleiders in samenspel hun includerend leiderschap ontwikkelen. Loes is tevens onderzoeker bij European School Heads Association

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Thijs Hemmer, onderzoeker

Thijs Hemmer is onderwijskundige en lerarenopleider en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Janneke te Marvelde, onderzoeker

Janneke te Marvelde is hogeschooldocent rekendidactiek en onderzoeker bij het lectoraat. Zij onderzoekt hoe leerkrachtfactoren bijdragen aan de kwaliteit van rekenonderwijs van aankomende leerkrachten

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Joke Kamstra, onderzoeker

Joke Kamstra is een consultant, ontwikkelaar, opleider en begeleider bij het Expertisecentrum PBS en onderzoeker bij het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Rochelle Hurenkamp, onderzoeker

Rochelle Hurenkamp is junior onderzoeker. Zij doet onderzoek naar game-based learning en inclusiviteit in de klas, Lesson Study en PBS.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Mariska Venema, onderzoeker

Mariska doet onderzoek naar vraagstukken rondom opgroeien en ontwikkelen van jonge kinderen in grootstedelijke context en ze is portefeuillehouder Onderwijsontwikkeling bij de afdeling Educatie-Almere

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Tisja Korthals Altes, onderzoeker

Tisja Korthals Altes is onderzoeker bij het lectoraat, Haar onderzoek richt zich op (docenten en hun beelden van) inclusieve onderwijspraktijken in het hoger onderwijs.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Lourens van der Leij, onderzoeker

Lourens van der Leij begon zijn loopbaan als leerkracht en is nu als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Lara Engelsman, junior onderzoeker

Lara Engelsman is als junior onderzoeker verbonden aan het lectoraat en ze is betrokken bij het project Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP).

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Monique Nelen, onderzoeker

Monique is als onderzoeker/consultant verbonden aan het lectoraat en het Expertisecentrum PBS. Haar onderzoek richt zich op klassenmanagement en gedragsvraagstukken

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Birgit Pfeifer, hoofddocent en senior onderzoeker

Dr. Birgit Pfeifer is hoofdocent en senior onderzoeker bij Windesheim. Daarnaast is zij practor Verschillen Waarderen voor een federatie van 7 christelijke mbo-instellingen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Ruqiah Al-Duais, onderzoeker

Ruqiah Al-Duais is universitair hoofddocent. Zij richt zich op het verbeteren van leerprocessen door het ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethoden gebaseerd op moderne perspectieven op leertheorieën

Teaser image

In memoriam: Fer Boei, onderzoeker

Fer Boei was onderwijskundige en onderzoeker bij het lectoraat. Zijn focus lag voornamelijk op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders en toetsingsvraagstukken in het onderwijs.

Een aantal producten uitgelicht

Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij toegang tot resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

Schoolbreed samen werken aan gedrag

  • 1 september 2024
  • Rapport
  • Monique Nelen, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Lara Engelsman, Rochelle Hurenkamp

Higher education teachers’ understandings of and challenges for inclusion and inclusive learning environments

  • 1 mei 2024
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Melanie Ehren

Eindrapportage Project 8

  • 1 november 2023
  • Rapport
  • Birgit Pfeifer, Laurence Guérin, N. (Naomi) van Stapele

Belonging in Online Synchronous Classrooms : Experiences of Minoritized Students in Dutch Higher Education during the COVID-19 Pandemic

  • 27 september 2023
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Seda Muftugil-Yalcin, Marieke Slootman

ESHA headstart : guidelines for school leaders # 7: stimulating collective efficacy

  • 2023
  • Andersoortig materiaal
  • Loes van Wessum, Rieneke Pruis
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.

Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Van 200 kapotte ramen naar twee dankzij positief schoolklimaat

10 november 2025
Teaser image

Vijf lectoraten van domein Bewegen en Educatie van Windesheim verlengd

29 oktober 2025
Teaser image

Lesson study voor leiderschapsontwikkeling

18 juni 2025
Teaser image

Leerkrachten en ouders samen tegen pesten

11 juni 2025
Teaser image

Stedelijke ontwikkeling en onderwijs: Welke rol speelt de productie van ruimte in de onderwijskwaliteit?

2 juni 2025
Teaser image

Flexibele leerroutes: professioneel leren van HBO docenten in onderwijsinnovaties

8 april 2025
Teaser image

Leren van leerlingen binnen 2LW via Lesson Study

18 maart 2025
Teaser image

Lesson Study: een aanpak voor inzicht in het leren van leerlingen

2 december 2024
Teaser image

Toekenning subsidie: aan de slag met SWPBS in het Voortgezet onderwijs (VO)

26 november 2024
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Lectoraat wijzigt naam in ‘Inclusieve Leeromgevingen’

12 september 2024
Teaser image

Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen: waar onderzoek en praktijk samenkomen

10 februari 2024
Teaser image

Leidinggeven aan lerende scholen: de beste scholing is in huis

12 januari 2024
Teaser image

Hoe kunnen leraren beter toegerust worden voor het geven van rekenen-wiskundeonderwijs

10 januari 2024
Teaser image

Eindrapport project 8 gepresenteerd: tools voor het creëren van gelijke kansen met aandacht voor diversiteit en inclusie op mbo-scholen

13 december 2023

Neem contact met ons op