Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Bewegen, School en Sport

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Sport en Bewegen
Inleiding

Weten hoe wij werken aan beter bewegen?

Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek op het snijvlak van de (sport)pedagogiek, bewegingswetenschappen en vakdidactiek. De kwaliteit van het bewegingsonderwijs en de (jeugd)sport staan centraal. Uitgangspunt is het plezierig en betekenisvol bewegingsgedrag, in het bijzonder voor kinderen en jongeren. Onderzoek wordt gedaan naar (de kwaliteit van) het bewegingsonderwijs, vakdidactiek, leerrijke beweegcontexten, motorisch leren, beweegadviezen, het spelen in de vrije tijd en de (jeugd)sport. Het lectoraat werkt nauw samen met de bacheloropleidingen LO en Sportkunde en de Master Lichamelijke Opvoeding en Sportpedagogiek.

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Meer over het lectoraat

Onderzoeksprojecten

Onze projecten

  • Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE)
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 november 2025 - 31 oktober 2030

    Het huidige debat over ‘goed’ onderwijs is vaak sterk gericht op meetbare resultaten en prestaties. Dat is waardevol, maar het risico is dat andere belangrijke of minder goed meetbare aspecten onderbelicht raken, zoals persoonlijke ontwikkeling, ruimte voor diversiteit en het omgaan met onzekerheid. Het onderzoeksproject Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE) wil die dimensies van onderwijs belichten zodat het maatschappelijke debat over wat ‘goed’ onderwijs rijker, diverser en sterker wordt.

  • Wij(k) in Beweging
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 november 2024 - 1 september 2027

    Wij(k) in Beweging (WiB) onderzoekt op wijkniveau systemische barrières voor sport- en beweegdeelname en ontwikkelt samen met bewoners en lokale partners oplossingen.

  • SLO concept-kerndoelen
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 november 2024 - 1 december 2025

    Ontwikkelen van nieuwe concept-kerndoelen voor het vakgebied Bewegen en Sport.

  • Fiets je vrij!
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2024 - 31 december 2029

    Binnen Fiets je vrij staat het (beter) leren fietsen van jonge kinderen centraal.

  • Beweegwijsheid
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2024

    In dit onderzoeksproject wordt een tool ontwikkeld die de beweegwijsheid van kinderen op de basisschool volgt. De tool kan ook ouders en kinderen een passend beweegadvies geven die regelmatig bewegen en sporten met plezier stimuleert.

  • She Runs
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2024

    Onderzoek naar ervaringen met intimidatie bij vrouwen die hardlopen en inzicht in verhalen over veiligheid: internationale vergelijkende analyse.

  • Overijssel beweegt voor gezondheid
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 april 2024 - 31 december 2025

    Het project richt zich op het verhogen van de sport- en beweegparticipatie bij mensen in een kwetsbare sociaaleconomische positie.

  • Actief systeem voor een actieve start
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 april 2024 - 31 maart 2027

    In Actief Systeem voor een Actieve Start (ASAS) onderzoekt een multidisciplinair consortium hoe beweging en motorische ontwikkeling van 0-3 jarige kinderen kan worden ondersteund.

  • SPRONG MOOI PASS
    •   Sportpedagogiek; Bewegen, school en sport
    •   1 maart 2024 - 1 maart 2028

    Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen (PASS).

  • Waarden van rugby in Nederland
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 februari 2024

    Dit is een promotieonderzoek naar de rugbycultuur in Nederland. Met als doel in kaart brengen wat rugby betekent voor betrokkenen, hoe de cultuur wordt overgedragen of verandert, en welke waarde dit buiten de sport kan hebben.

  • Spelsportdidactiek in bewegen en sport
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2024

    Dit doorlopende project van het lectoraat onderzoekt, ontwerpt en publiceert in verschillend projecten over het ontwerpen van leerrijke omgevingen in spelsporten en bijpassende didaktiek voor lesgevers.

  • Speel je vrij
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2023 - 31 juli 2025

    Veel kinderen bewegen niet voldoende en niet voldoende goed, zo ook in de Aa-landen en Holtenbroek in Zwolle. Centraal staat de behoefte om kinderen met motorische achterstanden en/of beweegarmoede te ondersteunen.

  • Living lab Bewegen en ontmoeten in Pierik
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 juni 2023 - 1 december 2024

    In de wijk de Pierik ligt Sportpark Marslanden, en groot sportpark waar elf sportverenigingen zich huisvesten. Maar toch sporten en bewegen de inwoners van de Pierik gemiddeld minder dan de Zwollenaar. Hoe kan dit? Met dit living lab willen we daar proberen een antwoord op te vinden. De insteek is om samen met de inwoners in de wijk een sport- en beweegaanbod te ontwerpen, die aansluit bij hun wensen en behoeften.

  • Differentiëren met expliciete en impliciete motorische leermethoden in speciaal (basis)onderwijs
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 januari 2025

    Bewegingsonderwijzers in het speciaal (basis)onderwijs streven naar succeservaringen van hun leerlingen bij het (leren) bewegen. De diverse en complexe gedrags- en beweegproblematiek van de leerlingen stelt hen echter dikwijls voor de didactische vraag welke leermethode voor welke (groep) leerling(en) geschikt is om het bewegen te verbeteren. Zelfs ervaren bewegingsonderwijzers ondervinden daarbij handelingsverlegenheid: “Dit werkt niet voor deze leerling, wat nu?”

  • Peiling Sport en Bewegen
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 december 2024

    In de peiling Sport en Bewegen 2023-2024 onderzoekt op basis van grootschalige dataverzameling inzicht in het niveau van de beweegcompetenties van groep-8 leerlingen op Nederlandse basisscholen.

  • Jeugdvolleybal nieuwe spelvormen living lab
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 december 2027

    In dit project werken we samen aan het creëren van leerrijke omgevingen in jeugdvolleybal.

  • Digitalisering in de gymles
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2022 - 31 december 2022

    Beweeggames, video’s en tablets. Wat is de meerwaarde ervan in het bewegingsonderwijs? Dit wordt onderzocht in het project Digitalisering in de gymles.

  • The Supportive Sport Club
    •   Bewegen, school en sport; Bewegen, gezondheid en welzijn
    •   1 januari 2022 - 31 december 2025

    Het doel van the Supportive Sports Club is om een passend sportaanbod te creëren voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die niet lekker meekomen op sociaal, emotioneel en/of gedragsvlak in de gemeente Dronten.

  • Terugkijken met een tablet
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2020 - 31 december 2023

    Bewegingsonderwijzers maken steeds vaker gebruik van digitale videovoorbeelden (of: modellen). Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld een iPad met allerlei voorbeeld hoe ze een activiteit het beste uit kunnen voeren. Het gebruik van deze videovoorbeelden roept allerlei vragen op.

  • Engaging socially vulnerable adults through sports: a research to understand and increase the societal impact of sport
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2020 - 1 augustus 2024

    Sport is goed voor je gezondheid, je conditie en zorgt voor plezier. Maar daarnaast kan deelname aan sport positief zijn voor je persoonlijke ontwikkeling, zoals de ontwikkeling van life skills. Mensen in een sociaal kwetsbare positie kunnen hier baat bij hebben, maar wetenschappelijk onderzoek hiernaar is nog schaars. Met het project LETS springen we hierop in. Hoe kunnen bijvoorbeeld life skills, ontwikkeld tijdens het sporten, zich vertalen naar positieve ontwikkelingen in het dagelijks leven? En hoe kunnen we de ontwikkeling van life skills in een sportcontext faciliteren?

  • Het oog van de meester
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 december 2019 - 31 maart 2025

    Het oog van de meester: een studie naar de perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs

  • Smart Sport Exercises
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2018 - 1 maart 2021

    In het project wordt onderzoek gedaan naar LED-vloertechnologie en de bijdrage die deze technologie kan leveren aan het ‘slimmer’ maken van volleybaltrainingen

  • Sport voor Participatie
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2018 - 31 december 2020

    Op diverse plekken wordt sport ingezet om de maatschappelijke participatie van mensen in de maatschappelijke opvang, detentie en via reclassering te bevorderen. Het lectoraat doet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht, Stichting Life Goals, Leger des Heils, Dienst Justitiële Inrichtingen en Reclassering Nederland onderzoek naar de vraag hoe sport succesvol is in te zetten om de maatschappelijke participatie van deze doelgroepen te bevorderen.

  • Leren Zelfreguleren
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 augustus 2017 - 31 december 2025

    Zelfregulatie is het zelfstandig plannen, monitoren en evalueren van een vaardigheid. Het draagt in het bewegingsonderwijs bij aan een duurzame deelname van leerlingen aan beweegactiviteiten en zou daarom een belangrijke plaats moeten hebben in de lessen.

Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Een slimme ICT-vloer kan elke beweging van individuele sporters registreren, maar ook de bewegingspatronen van een heel team tijdens een wedstrijd. Het lectoraat onderzoekt de mogelijkheden en toepassingen van de data die deze digitale vloeren voortbrengen. Een slim gebruik komt ten goede aan coaches, trainers en docenten die prestaties in de toekomst beter willen monitoren en hun trainingsmethodieken willen verbeteren. Of het onderwijs nog beter willen afstemmen op de wensen en behoeften van sporters en bewegers. Onze lector test de vloer alvast uit met een sportdocent.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

Teaser image

Dr. Jeroen Koekoek, associate lector

Jeroen is associate lector Bewegen, School en Sport. In zijn werk houdt hij zich bezig met pedagogisch-didactische vragen op het terrein van bewegingsonderwijs en sport, in het bijzonder vakdidactiek.

Teaser image

Dr. Corina van Doodewaard, senior onderzoeker

Corina is hogeschoolhoofd- en pedagogiekdocent op de Calo. In het lectoraat onderzoekt zij sociaalpedagogische vraagstukken rondom bewegen met een focus op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Wytse Walinga, onderzoeker

Wytse Walinga is docent en onderzoeker op het gebied van leerprocessen in spelsporten. Na de Calo studeerde hij Bewegingswetenschappen aan de VU met als focus motorisch leren en sportpsychologie.

Teaser image

John van der Kamp, onderzoeker

Onderzoeker John van der Kamp is opgeleid tot bewegingswetenschapper, en nu werkzaam als universitair docent en onderzoeker bij de VU en buitengewoon hogeschoolhoofddocent bij Windesheim in Zwolle.

Teaser image

Mariette van Maarseveen, onderzoeker

Mariëtte van Maarseveen is docent en onderzoeker bij het lectoraat. Zij houdt zich vooral bezig met leren bewegen en de perceptuele bekwaamheid van docenten.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Liselot ter Hamsel, onderzoeker

Liselot is werkzaam als adviseur Sport & Bewegen bij Sportservice Overijssel en betrokken bij het lectoraatsproject Engaging socially vulnerable adults through sports.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Joop Duivenvoorden, onderzoeker

Joop Duivenvoorden is docent bij de Calo en onderzoeker bij het lectoraat. Zelfregulatie, motorisch leren en digitalisering in het bewegingsonderwijs spelen daarbij een centrale rol.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Justus Beth, onderzoeker

Justus Beth is werkzaam als docentonderzoeker bij het lectoraat. In zijn werk houdt hij zich bezig met pedagogische, didactische en filosofische vragen op het terrein van sport en bewegingsonderwijs.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Marieke Fix, onderzoeker

Marieke is bewegingswetenschapper. Ze richt zich op stimulering van een actieve leefstijl bij jongeren. Ze werkt mee aan het project Overijssel Beweegt voor Gezondheid.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Güven Alarslan, onderzoeker

Met een achtergrond in Biomedical Sciences (BSc) and Health-Care Management (MSc) richt Güven zich als PhD-student op verandering door sportprogramma’s voor sociaal kwetsbaren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Publicaties

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Ivo van Hilvoorde.

Contact Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Vijf lectoraten van domein Bewegen en Educatie van Windesheim verlengd

29 oktober 2025
Teaser image

Mandy en Damian werken samen aan nieuwe lesmethode Fibby+

28 oktober 2025
Teaser image

Lector Ivo nu ook aan het werk bij het Mulier Instituut

3 oktober 2025
Teaser image

Justus Beth start promotieonderzoek naar de rugbycultuur in Nederland

2 september 2025
Teaser image

Terugblik: Mijlpalen vieren

19 juni 2025
Teaser image

Groeiende verbinding tussen praktijkgericht onderzoek en het bewegingsonderwijs

1 mei 2025
Teaser image

Boekpresentatie 'Als 't maar geen voetballer wordt'

25 maart 2025
Teaser image

Ontdek de Pierik door de ogen van de inwoners

15 januari 2025
Teaser image

Life skills ontwikkelen door sport

2 december 2024
Teaser image

Terugblik inspiratieavond Kunst van het lesgeven

18 november 2024
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Loopt’t, lukt’t, leeft’t

4 november 2024
Teaser image

Het belang van perceptuele bekwaamheid voor gymleraren

20 juni 2024
Teaser image

Lector Ivo van Hilvoorde keynote speaker op European Conference for the Sociology of Sport

4 juni 2024
Teaser image

Terugblik boekpresentatie "Homo Movens"

21 maart 2024

Neem contact met ons op