Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Urban Care & Education

    Inleiding

    Weten hoe we (nog) rijkere leeromgevingen kunnen maken?

    Onze focus ligt op het ontwikkelen, implementeren en onderzoeken van rijke leeromgevingen in en met kinderopvang en scholen. Zulke leeromgevingen kunnen een bijdrage leveren aan de leerprocessen van kinderen en jongeren, professionals die met kinderen werken én de (school)leiders en bestuurders. Het lectoraat is betrokken bij diverse projecten, zoals RoboWijs, Taalaanpak in Stedelijke Context, Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie, en het schoolontwikkelingslab. Het lectoraat is gevestigd in Almere en richt zich vooral op de regio Flevoland en de Metropoolregio Amsterdam.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Leren van spel in de klas biedt leerlingen een relevante en rijke leeromgeving. Maar hoe maak je als basisschool nu eigenlijk je eigen lesmateriaal, dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en het leren stimuleert? Ons lectoraat onderzoekt hoe kinderen kunnen leren van spel en begeleidde basisschool De Boeier in Lelystad bij het maken van thematisch lesmateriaal waarbij kinderen leren met prachtige, zelf verzamelde materialen. Oud-lector Hanno van Keulen nam polshoogte in de klas van lerares Jet de Bruijne.
     

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze onderzoekers

    Dr. Chiel van der Veen, lector

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Dr. Martina Heinemann, onderzoeker

    Martina Heinemann is docent Engineering en onderzoeker en onderwijsontwikkelaar in het project Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie van het lectoraat.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Conny Boendemaker, onderzoeker

    Conny Boendermaker is docent Nederlands bij Windesheim, een psycholinguïst, en specialist taalonderwijs en taalontwikkeling in verbinding met wereldoriëntatie.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Rianne van den Berghe, onderzoeker

    Dr. Rianne van den Berghe is vakdocent Nederlands bij Windesheim en doet onderzoek naar educatieve robots, o.a. voor kinderen met autisme (RoboWijs-project) en meertalige kinderen (de Voorleesrobot).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Mariska Venema, onderzoeker

    Mariska Venema coördineert de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional en doet onderzoek naar de ontwikkeling van het jonge kind in rijke spelomgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Lourens van der Leij, docent/onderzoeker

    Lourens is projectleider Stedelijke Taalaanpak Almere, coördineert de opleiding zijinstroom in het basisonderwijs en is accountmanager levenslang ontwikkelen voor het sociale domein in regio Flevoland

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze onderzoekers van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    De schoolleider in verandering : theorie en praktijk

    • 2022
    • Boek
    • Loes van Wessum, Anje Ros, Piety Runhaar

    Leren van elkaar

    • 3 juli 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Wilma van Harten, Loes van Wessum

    Leiderschapspraktijken in lerende voorscholen

    • 15 mei 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Wilma van Harten, Loes van Wessum

    Gespreid leiderschap

    • 29 februari 2020
    • Boekdeel
    • Anje Ros, Loes van Wessum

    'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering

    • 1 januari 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Loes van Wessum, Quinta Kools
    Contact

    Het kenniscentrum Maatschappelijke Innovaties Flevoland wil door middel van de juiste kennis en knowhow een actieve bijdrage leveren aan de sociaal, ecologisch en economisch duurzame toekomst van een ‘New Town’ als Almere en de provincie Flevoland. 

    Lees meer over het Almeerse kenniscentrum

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Digitalisering in de zorg

    8 maart 2023

    Social Work studenten spelen digitaliseringsgame

    17 februari 2023

    Chiel van der Veen benoemd tot lector Urban Care & Education

    4 november 2022

    Taal in de stad en een minibieb

    24 juni 2022

    Evert-Jan Velzing benoemd tot lector Urban Innovation

    13 juni 2022

    Kunstmatige intelligentie – Eng of prachtig?

    19 mei 2022

    Urban Innovation: hogeschool Windesheim (ver)bindt onderzoek, onderwijs, werkveld én bewoners in nieuw programma

    5 november 2021

    Kenniscentrum Almere actualiseert de leeropdrachten van twee lectoraten

    5 november 2021
    Logo Omroep Flevoland

    Lector Hanno van Keulen over techniek op Omroep Flevoland

    7 juli 2021

    ‘Leren en werken vind ik een prachtige combinatie’

    26 mei 2021
    Logo Omroep Flevoland

    Lector Hanno van Keulen over taal op Omroep Flevoland

    11 december 2020
    Logo Omroep Flevoland

    Hoe komt het dat kinderen zo snel leren lezen en schrijven?

    9 december 2020
    Logo Omroep Flevoland

    Josephine Lappia over kenniscentrum in Almere

    23 oktober 2020

    Josephine Lappia nieuwe directeur Kenniscentrum en manager Onderzoek & Onderwijs

    1 september 2020