Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Urban Care & Education

    Inleiding

    Weten hoe we (nog) rijkere leeromgevingen kunnen maken?

    Onze focus ligt op het ontwikkelen, implementeren en onderzoeken van rijke leeromgevingen in en met kinderopvang en scholen. Zulke leeromgevingen kunnen een bijdrage leveren aan de leerprocessen van kinderen en jongeren, professionals die met kinderen werken én de (school)leiders en bestuurders. Het lectoraat is betrokken bij diverse projecten, zoals RoboWijs, Taalaanpak in Stedelijke Context, Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie, en het schoolontwikkelingslab. Het lectoraat is gevestigd in Almere en richt zich vooral op de regio Flevoland en de Metropoolregio Amsterdam.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Leren van spel in de klas biedt leerlingen een relevante en rijke leeromgeving. Maar hoe maak je als basisschool nu eigenlijk je eigen lesmateriaal, dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en het leren stimuleert? Ons lectoraat onderzoekt hoe kinderen kunnen leren van spel en begeleidde basisschool De Boeier in Lelystad bij het maken van thematisch lesmateriaal waarbij kinderen leren met prachtige, zelf verzamelde materialen. Oud-lector Hanno van Keulen nam polshoogte in de klas van lerares Jet de Bruijne.
     

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze onderzoekers

    Dr. Martina Heinemann, onderzoeker

    Martina Heinemann is docent Engineering en onderzoeker en onderwijsontwikkelaar in het project Talentontwikkeling met Wetenschap en Technologie van het lectoraat.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Conny Boendemaker, onderzoeker

    Conny Boendermaker is docent Nederlands bij Windesheim, een psycholinguïst, en specialist taalonderwijs en taalontwikkeling in verbinding met wereldoriëntatie.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Erik Ploeger, onderzoeker

    Erik Ploeger is docent ICT in het onderwijs bij hogeschool Windesheim en is voor het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding in Almere onderzoeker in het project RoboWijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Hans Petersen, onderzoeker

    Hans Petersen is onderzoeker in het project RoboWijs van het lectoraat. Hij is docent bij de master Educational Needs en ontwikkelde de post-hbo-opleiding Autismecoach.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Rianne van den Berghe, onderzoeker

    Dr. Rianne van den Berghe is vakdocent Nederlands bij Windesheim en doet onderzoek naar educatieve robots, o.a. voor kinderen met autisme (RoboWijs-project) en meertalige kinderen (de Voorleesrobot).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Marieke Veltman, onderzoeker

    Marieke Veltman houdt zich bij ons bezig met de monitoring van complexe innovaties binnen de onderwijsketen en met problemen met ‘wicked tendencies’ in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Mariska Venema, onderzoeker

    Mariska Venema coördineert de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional en doet onderzoek naar de ontwikkeling van het jonge kind in rijke spelomgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze onderzoekers van het lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    De schoolleider in verandering : theorie en praktijk

    • 2022
    • Boek
    • Loes van Wessum, Anje Ros, Piety Runhaar

    Leren van elkaar

    • 3 juli 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Wilma van Harten, Loes van Wessum

    Leiderschapspraktijken in lerende voorscholen

    • 15 mei 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Wilma van Harten, Loes van Wessum

    Gespreid leiderschap

    • 29 februari 2020
    • Boekdeel
    • Anje Ros, Loes van Wessum

    'En wat heb je geleerd?' : een model om in gesprek te gaan over professionalisering

    • 1 januari 2020
    • Bijdrage aan periodiek
    • Loes van Wessum, Quinta Kools
    Contact

    Het kenniscentrum Maatschappelijke Innovaties Flevoland wil door middel van de juiste kennis en knowhow een actieve bijdrage leveren aan de sociaal, ecologisch en economisch duurzame toekomst van een ‘New Town’ als Almere en de provincie Flevoland. 

    Lees meer over het Almeerse kenniscentrum

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze sites met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

    Uitleg over cookie niveaus