Onderzoek in vier richtingen
Als lectoraat dragen wij bij aan het bouwen van bruggen om het onderwijs hier, in deze regio, een stukje beter te maken. Dat doen we door in nauwe samenwerking met al onze partners – leerkrachten, schoolleiders, pedagogische professionals, beleidsmakers, opleiders, bestuurders, ouders, leerlingen – praktijkgericht onderzoek te doen. Dat doen we in vier brede onderzoekslijnen: Kansengelijkheid, Taal in de stad, Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext en Goed onderwijs voor het jonge kind.
Bekijk hier het online magazine(opent in nieuw tabblad) van lectoraat Urban Care & Education.
Wat onderzoeken wij in de praktijk?
-
Goed onderwijs voor het jonge kind
Goed onderwijs voor het jonge kind is leren in spel. Opgroeien en ontwikkelen start voor iedereen in de wieg, het gezin waar je bent geboren en in de straat en wijk waar je woont. Samen met je ouder(s) of verzorger(s) leer je deze omgeving kennen en wordt deze omgeving steeds groter. Je bezoekt het consultatiebureau in het wijkcentrum, gaat naar het buurthuis voor muziek op schoot of misschien wel spetterles in het zwembad in Almere Buiten. Thuis spelen je ouders een belangrijke rol in hoe jij opgroeit, op het kinderdagverblijf zijn dat de pedagogisch medewerkers en op school is het de leerkracht. Aan deze professionals de taak om voor alle jonge inwoners van de stad een rijke leeromgeving te bieden vol kansen om verder te komen. Het maken van een rijke leeromgeving die nieuwsgierig maakt en uitdaagt tot exploreren, spelen en leren is een voorwaarde voor goed onderwijs voor het jonge kind.
Knooppunten in opgroeien en ontwikkelen
Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen deze onderzoekslijn op leeromgevingen waar professionals, gezinnen en kinderen samen komen voor de ontwikkeling en leren van kinderen. Dit soort knooppunten vind je niet alleen op school, maar het zijn alle omgevingen waarin kinderen elkaar ontmoeten en waarin hun brede ontwikkeling wordt gestimuleerd. Professionals in al die omgevingen zijn zich bewust van hun rol in de ontwikkeling van het jonge kind en weten wat goed gaat en wat beter kan. Als lectoraat werken we samen aan het inrichten van rijke leeromgevingen voor deze professionals. We creëren knooppunten zoals professionele leergemeenschappen, een toekomstig expertisecentrum jonge kind in Lelystad en lerende netwerken in Almere. Samen onderwijs ontwerpen, uitvoeren en evalueren versterkt de (domein specifieke) pedagogische inhoudskennis van professionals en daarmee het vertrouwen in de bekwaamheid van die professionals als individu en als team. Want goed onderwijs voor het jonge kind maak je niet alleen!
Hieronder vind je binnenkort al onze onderzoeksprojecten.
-
Kansengelijkheid
In Almere bevinden zich maar liefst 20.000 (!) kinderen en jongeren in kwetsbare situaties. Hierdoor worden ontwikkelkansen niet, nauwelijks of te weinig benut. Want waarom zou je je bekommeren om (de) schoolprestaties (van je kind) als er überhaupt geen ontbijt op tafel staat…. of om een vervolgopleiding als je alleenstaande vader of moeder al veel zorgen aan het hoofd heeft.
Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen de onderzoekslijn Kansengelijkheid op het vergroten van ontwikkelkansen door de inzet van onderwijs, opvang en ondersteuning. We richten ons daarbij op kinderen en jongeren – tussen 0 en 27 jaar – in Almere. En we gaan uit van het principe dat ongelijke behandeling (investering) leidt tot gelijke kansen.
Als team doen we momenteel onderzoek naar wat was, wat is en wat komt. We doen toekomstonderzoek, samen met kansrijke en kansarme kinderen, jongeren en docenten. Hierbij wordt vooruitgekeken naar kansengelijkheid in 2050. Daarnaast vindt een historische analyse van kansengelijkheid plaatst; hoe is het Almeers onderwijssysteem over de afgelopen 50 jaar verworden tot wat zij nu is. En er wordt een contextmap gemaakt van de situatie anno nu. Ook wordt er een Almeerse datamonitor ontwikkelt. Met zowel het brede onderzoek als ook de monitor kunnen wij ontwikkelingen signaleren in het Almeerse onderwijs, waardoor beter beleid kan worden gevormd dat bijdraagt aan meer kansengelijkheid in de toekomst. Voor al deze deelonderzoeken werken we samen met gemeente, schoolbesturen, andere partners én de doelgroep(en). Tot slot trachten we zo veel mogelijk aansluiting te vinden bij lopende initiatieven om zo gezamenlijk meer impact te maken. En Almere nog mooier te maken!
Hieronder vind je binnenkort al onze onderzoeksprojecten.
-
Haven in zicht
Onderzoek naar de opbrengsten en werkzame elementen van de Haven Academie Almere
-
-
Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext
In een stad waar verschillende bevolkingsgroepen samenleven, is ook de sociale en culturele diversiteit van leerlingen en ouders binnen en tussen scholen groter. De superdiversiteit in Almere en Lelystad biedt kansen voor het onderwijs, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Onderwijsprofessionals moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden wat het betekent voor het leerproces van een leerling dat deze thuis een andere taal spreekt of in armoede opgroeit. De diversiteit doet een beroep op hun kennis van het leren en de ontwikkeling van kinderen in een context van kansenongelijkheid en op hun vermogen om cultureel responsief onderwijs te verzorgen.
Een van de grote vraagstukken in grootstedelijke onderwijscontexten is momenteel het personeelstekort. Binnen de lijn Opleiden en werken in grootstedelijke onderwijscontext beogen we met praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek de scholen en besturen in de onderwijsregio te ondersteunen bij de aanpak hiervan en relevante beleidsinformatie op te leveren. Op basis van een verkennend onderzoek naar het perspectief van 40 verschillende betrokkenen in het onderwijs in Almere en Lelystad, werken we in samenspraak met praktijkpartners aan een langjarige onderzoeksagenda passend bij de specifieke onderwijscontext en onderwijsopdracht.
Hieronder vind je binnenkort al onze onderzoeksprojecten.
-
Taal in de stad
Taal kunnen we zien als een middel waarmee kinderen, jongeren en volwassenen communiceren en waarmee zij mee kunnen doen aan de samenleving. Van mee kunnen praten in de klas, begrijpen van een toetsvraag voor een goed resultaat, participatie op de arbeidsmarkt, tot het kunnen invullen van een formulier voor de overheid.
Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen deze onderzoeklijn op het vergroten van de taalvaardigheid. We zetten in op het verbeteren van de taalprofessionaliteit van professionals in Almere, monitoren verschillende taalinterventies en werken nauw samen met de gemeente schoolbesturen en andere partners aan een stadsbrede aanpak voor het verbeteren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren in de leeftijd 0-27 jaar.
Binnenkort vind je hieronder al onze onderzoeksprojecten.
-
Stedelijke taalaanpak 2: Taal in de stad
Om de taalvaardigheid en taalontwikkeling van kinderen en jongeren in Almere te verhogen is de stad met een unieke nieuwe aanpak gestart. Professionals uit de hele stad gaan gezamenlijk aan de slag om het taalniveau te verhogen.
-
Stedelijke Taalaanpak
In steden met veel nieuwkomers, zoals Almere is de taalontwikkeling een belangrijk aandachtspunt. Daarom is in 2021 de inventarisatiestudie 'Taal in Almere' gedaan.
-
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Urban Care & Education publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
De schoolleider in verandering : theorie en praktijk
Teachers’ Experiences of Presence in Their Daily Educational Practice
Secondary school students’ experiences of presence in daily classroom practice
Inventarisatiestudie Taal in Almere
Contributing to reading comprehension through Science and Technology education
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Chiel van der Veen, lector Urban Care & Education.
Neem ook een kijkje op onze LinkedIn pagina(opent in nieuw tabblad)
Het kenniscentrum Maatschappelijke Innovaties Flevoland wil door middel van de juiste kennis en knowhow een actieve bijdrage leveren aan de sociaal, ecologisch en economisch duurzame toekomst van een ‘New Town’ als Almere en de provincie Flevoland.