Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Jeugd

    Banner image

    Op de hoogte blijven?

    Lees onze nieuwsbrief Gezond en Wel met Kennis
    Inleiding

    Weten hoe we alle kinderen gezond, veilig en kansrijk laten opgroeien?

    Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling, op goede zorg en op veiligheid. Naast ouders, dragen medeopvoeders, professionals binnen de jeugdsector en overheid verantwoordelijkheid voor hoe jeugdigen opgroeien. Het lectoraat Jeugd van hogeschool Windesheim werkt met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan vragen die hierover leven bij verschillende organisaties en instellingen. Zo werken we als onderzoekers en hogeschool actief mee aan een veilige opvoedomgeving van kinderen.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en onze stakeholders te brengen. Of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Wij hebben veel expertise in het formuleren, het opzetten en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor meer kennisontwikkeling. Zowel in onze regio als op (inter)nationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Naast residentiële jeugdinstellingen en pleegzorg is er een nieuwe vorm van jeugdopvang ontstaan voor kinderen en jongeren die uit huis zijn geplaatst: de gezinshuizen. Gezinshuisouders combineren er een liefdevolle zorg met professionele ervaring en scholing in het jeugdwelzijnswerk of onderwijs. Onze lector Dorien Graas doet onderzoek naar dit soort opvang. Ze gaat langs bij een van de gezinshuizen die ze in het onderzoek op de voet volgt.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Teaser image

    Dr. Dorien Graas, lector

    Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

    Teaser image

    Dr. Els Evenboer, associate lector

    Socioloog en als associate lector betrokken bij diverse projecten. Ze is een ervaren onderzoeker op het gebied van jeugd & gezin en hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Dr. Bert Wienen, senior onderzoeker

    Bert Wienen is als senior onderzoeker verbonden aan het lectoraat en doet onderzoek rondom de vraag hoe het toch kan dat steeds meer kinderen jeugdhulp nodig hebben.

    Teaser image

    Bas Rodijk, onderzoeker

    Bas Rodijk is projectleider bij de RKJ Samen Normaliseren. Hij gaat onderzoeken hoe jongeren, ouders en hulpverleners uit de jeugdhulp denken over het begrip normaliseren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Eva van Dijk, onderzoeker

    Eva is socioloog en psychiatrisch verpleegkundige. Bij het lectoraat Jeugd is ze projectleider van een van de projecten van RKJ Samen Normaliseren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Geke Klapwijk, onderzoeker

    Senior onderzoeker binnen het lectoraat Jeugd en doet onderzoek rond de vraag hoe scholen kunnen bijdragen, in samenwerking met jeugdhulpverleners en gemeenten, aan normaliseren en de-medicaliseren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Marianne Welmers, onderzoeker

    Marianne doet onderzoek naar de ambulante hulp aan gezinnen met meervoudige complexe problemen, en focust zich daarin met name op de werkrelatie (alliantie).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Eelco Boss, onderzoeker

    Eelco is maatschappelijk werker, historicus, docent en onderzoeker. Interessegebieden: geschiedenis van het sociaal werk, jeugdzorg, politicologie en burgerschap.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Rogier Kattenberg, onderzoeker

    Rogier Kattenberg is opgeleid als maatschappelijk werker in de jeugdhulp en als socioloog. Hij denkt binnen lectoraat Jeugd na over hoe studenten begeleid kunnen worden in hun ontwikkeling.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Sevgi Sevilir, onderzoeker

    Sevgi Sevilir werkt als docent-onderzoeker bij het lectoraat Jeugd met specifieke aandacht voor hoe niet-westerse jongeren het leefklimaat binnen de residentiële jeugdzorg ervaren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Tessa de Wild, onderzoeker

    Tessa de Wild is orthopedagoog in het basisonderwijs en als junior onderzoeker werkzaam bij het lectoraat Jeugd. Haar expertise ligt op het snijvlak van het (basis)onderwijs en jeugdhulpverlening.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Jeugd publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs? Over de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.

    • 1 december 2017
    • Bijdrage aan periodiek
    • Dorien Graas, Peter Nikken

    Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs?

    • 27 november 2017
    • Lezing
    • Dorien Graas

    Een alternatief voor antipestprogramma's op vso-scholen

    • 1 juni 2015
    • Bijdrage aan periodiek
    • Marjorie Beld, Peer van der Helm

    Werken in trajecten bij jeugdhulp

    • 1 maart 2015
    • Artikel
    • Jos Baecke, Marianne Welmers - van de Poll, Jack de Swart

    De hardnekkige mythe dat straffen helpt bij opvoeding in de gesloten jeugdzorg

    • 2014
    • Artikel
    • Peer van der Helm, Marjorie Beld, Geert-Jan Stams
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Ilse Schuurman.

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Teaser image

    Windesheim gaat door met onderzoek naar een veerkrachtige supply chain

    11 september 2023
    Teaser image

    Taalweek in Almere

    6 september 2023
    Teaser image

    Hackathon 2023

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Jeugdhulp symposium

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Festivals als podium voor rubberrecycling

    27 juli 2023
    Teaser image

    Lector Sui Lin Goei wordt boegbeeld van de Nationale Wetenschapsagenda

    11 juli 2023
    Teaser image

    ‘Talent komt tot wasdom door een sterke leercultuur’

    26 juni 2023
    Teaser image

    Samen bouwen aan Flevoland: hogeschool Windesheim in Almere installeert lector Urban Innovation

    22 juni 2023
    Teaser image

    Subsidie betere aansluiting beroepsonderwijs en bedrijfsleven

    20 juni 2023
    Teaser image

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023
    Teaser image

    Flevoland in 2050

    30 mei 2023
    Teaser image

    Familiegesprek als sleutel tot een soepele bedrijfsoverdracht bij boerenfamilies

    15 mei 2023
    Teaser image

    Gezamenlijk onderzoek naar gevolgen van psychische aandoeningen en hersenaandoeningen

    21 april 2023
    Teaser image

    De circulaire economie begint met losmaakbaarheid

    20 april 2023
    Teaser image

    Doordacht Ondernemen met Supply Chain Finance

    19 april 2023