Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Jeugd

    Op de hoogte blijven?

    Lees onze nieuwsbrief Gezond en Wel met Kennis
    Inleiding

    Weten hoe we alle kinderen gezond, veilig en kansrijk laten opgroeien?

    Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling, op goede zorg en op veiligheid. Naast ouders, dragen medeopvoeders, professionals binnen de jeugdsector en overheid verantwoordelijkheid voor hoe jeugdigen opgroeien. Het lectoraat Jeugd van hogeschool Windesheim werkt met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan vragen die hierover leven bij verschillende organisaties en instellingen. Zo werken we als onderzoekers en hogeschool actief mee aan een veilige opvoedomgeving van kinderen.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Naast residentiële jeugdinstellingen en pleegzorg is er een nieuwe vorm van jeugdopvang ontstaan voor kinderen en jongeren die uit huis zijn geplaatst: de gezinshuizen. Gezinshuisouders combineren er een liefdevolle zorg met professionele ervaring en scholing in het jeugdwelzijnswerk of onderwijs. Onze lector Dorien Graas doet onderzoek naar dit soort opvang. Ze gaat langs bij een van de gezinshuizen die ze in het onderzoek op de voet volgt.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lectoren en onderzoekers

    Bas Rodijk, onderzoeker

    Bas Rodijk is projectleider bij de RKJ Samen Normaliseren. Hij gaat onderzoeken hoe jongeren, ouders en hulpverleners uit de jeugdhulp denken over het begrip normaliseren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Eva van Dijk, onderzoeker

    Eva is socioloog en psychiatrisch verpleegkundige. Bij het lectoraat Jeugd is ze projectleider van een van de projecten van RKJ Samen Normaliseren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Marianne Welmers, onderzoeker

    Marianne doet onderzoek naar de ambulante hulp aan gezinnen met meervoudige complexe problemen, en focust zich daarin met name op de werkrelatie (alliantie).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Eelco Boss, onderzoeker

    Eelco is maatschappelijk werker, historicus, docent en onderzoeker. Interessegebieden: geschiedenis van het sociaal werk, jeugdzorg, politicologie en burgerschap.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Rogier Kattenberg, onderzoeker

    Rogier Kattenberg is opgeleid als maatschappelijk werker in de jeugdhulp en als socioloog. Hij denkt binnen lectoraat Jeugd na over hoe studenten begeleid kunnen worden in hun ontwikkeling.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Sevgi Sevilir, onderzoeker

    Sevgi Sevilir werkt als docent-onderzoeker bij het lectoraat Jeugd met specifieke aandacht voor hoe niet-westerse jongeren het leefklimaat binnen de residentiële jeugdzorg ervaren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Dr. Els Evenboer, onderzoeker

    Socioloog en als senior onderzoeker betrokken bij diverse projecten. Ze is een ervaren onderzoeker op het gebied van jeugd & gezin en hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Tanja Kers-Mooi, projectcoördinator

    Tanja biedt ondersteuning aan de lector en de projectleiders rondom de projecten op gebied van organisatie, communicatie, administratie en eventmanagement.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het Windesheimlectoraat Jeugd publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland en zijn te vinden in de HBO Kennisbank. Zo garanderen wij open access tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs? Over de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.

    • 1 december 2017
    • Bijdrage aan periodiek
    • Dorien Graas, Peter Nikken

    Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs?

    • 27 november 2017
    • Lezing
    • Dorien Graas

    Een alternatief voor antipestprogramma's op vso-scholen

    • 1 juni 2015
    • Bijdrage aan periodiek
    • Marjorie Beld, Peer van der Helm

    Werken in trajecten bij jeugdhulp

    • 1 maart 2015
    • Artikel
    • Jos Baecke, Marianne Welmers - van de Poll, Jack de Swart

    De hardnekkige mythe dat straffen helpt bij opvoeding in de gesloten jeugdzorg

    • 2014
    • Artikel
    • Peer van der Helm, Marjorie Beld, Geert-Jan Stams
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Tanja Kers.

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze sites met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

    Uitleg over cookie niveaus