Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderwijsinnovatie en ICT

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Educatie
Inleiding

Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?

Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen voor leerlingen en studenten. In dat kader onderzoeken we onder meer of en hoe nieuwe technologieën waardevol kunnen zijn voor het leren en ontwikkelen van leerlingen en studenten. Ook ontwerpen we interventies voor (digitale) geletterdheid en vakdidactisch redeneren. Ons ontwerponderzoek gebeurt in samenwerking met opleidingen, scholen en maatschappelijke partners, waar we ernaar streven om gezamenlijk in iteratieve stappen, tot optimaal werkbare innovaties te komen. 

Lees meer over onze focus

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksprojecten
Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Anneke Smits, lector

Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

Teaser image

Dr. Herma Jonker, associate lector

Dr. Herma Jonker is associate lector Onderwijsinnovatie en ICT. In haar onderzoek richt zij zich vooral op curriculumontwerp, blended learning en de inzet van technologie voor duurzaam leren.

Teaser image

Erna van Koeven, onderzoeker

Dr. Erna van Koeven doet onderzoek naar de ontwikkeling van duurzaam, betekenisvol en inclusief onderwijs in geletterdheid binnen het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Dr. Marieke Veltman, onderzoeker

Marieke Veltman doet onderzoek naar de ontwikkeling van boundary crossing skills bij het aanpakken van wicked vraagstukken bij studenten in het hbo.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Dr. Bruno Oldeboom, onderzoeker

Bruno Oldeboom voert binnen het lectoraat praktijkgericht onderzoek uit naar de impact van lerarenopleidingen op aanstaande leraren met betrekking tot klassenmanagement.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Diane van der Linde, onderzoeker

Diane van der Linde doet onderzoek naar Computational Thinking in het onderwijs en de wijze waarop ICT in het onderwijs structureel een plek kan krijgen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Erik Meij, onderzoeker

Erik Meij is docent scheikunde en hij voert bij het lectoraat onderzoek uit naar de rol van leertheorieën en leerprincipes binnen de dagelijkse praktijk van docenten.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Henk la Roi, onderzoeker

Docent Henk la Roi doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en naar e-didactiek.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Roland Bruijn, onderzoeker

Roland Bruijn werkt als hogeschooldocent bij Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en e-didactiek.

Teaser image

Daniëlle van den Brink, onderzoeksassistent

Daniëlle van den Brink is instructeur bij de lerarenopleiding Engels en doet binnen het lectoraat onderzoek naar leesmotivatie en leesgedrag.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Heleen Vellekoop, onderzoeker

Heleen Vellekoop doet onderzoek naar duurzaam leren en didactisch redeneren in het samen opleiden van hbo-studenten binnen het werkplekleren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

Similarities and differences in teaching behavior for honors and regular bachelor’s education

  • 17 mei 2024
  • Artikel
  • Tineke Kingma, Anneke Smits, Marjolein Heijne-Penninga, Debbie Jaarsma, Joke Voogt

Examining student profiles for dealing with wickedness

  • 25 februari 2024
  • Artikel
  • Marieke Veltman, Hanno van Keulen, Anneke Smits, Joke Voogt

What need-supportive and need-thwarting teaching behaviors do university teachers use in their honors classes?

  • 13 februari 2024
  • Artikel
  • Tineke Kingma, Anneke Smits, Debbie Jaarsma, Joke Voogt

Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs : een reviewstudie ter voorbereiding op het peilingsonderzoek digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs van 2026

  • 1 februari 2024
  • Rapport
  • Anneke Smits, Maaike Heitink, Daniëlle van den Brink, Anne-Marie Rouw-Meertens

Flexibility in an online learning environment : perceptions of parttime students in higher education

  • 2023
  • Working paper
  • Herma Jonker, Anneke Smits, Martin Gijsen
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.

Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad)     Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)

Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Vijf lectoraten van domein Bewegen en Educatie van Windesheim verlengd

29 oktober 2025
Teaser image

Hoe zet je technologie goed in binnen het onderwijs?

2 juni 2025
Teaser image

Hoe kan een school digitale geletterdheid vergroten onder leerlingen?

20 mei 2025
Teaser image

Studenten voorbereiden op complexe vraagstukken in het werkveld

10 april 2025
Teaser image

Behoefte-ondersteunend doceergedrag versterkt de motivatie van student én docent

20 januari 2025
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement

15 oktober 2024
Teaser image

Onderzoeker Marieke Veltman promoveert op wickedness in het hoger onderwijs

19 september 2024
Teaser image

Focus verschuiven van alleen 'orde houden' in de klas naar duurzaam leren voor leerling en student

30 maart 2024
Teaser image

FOCUS methode voor speciaal basisonderwijs

5 maart 2024
Teaser image

Aankomende professionals voorbereiden op de complexe uitdagingen van nu met systeemdenken

28 november 2023
Teaser image

Verschraald onderwijs en verarmde teksten in dienst van toetsing

25 september 2023
Teaser image

'Problemen laag taal- en rekenniveau los je niet op met meer toetsen'

14 februari 2023
Teaser image

Podcast met lector Anneke Smits: Digitale geletterdheid op school? Weet wat werkt

14 mei 2022

Neem contact met ons op