Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?
Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen voor leerlingen en studenten. In dat kader onderzoeken we onder meer of en hoe nieuwe technologieën waardevol kunnen zijn voor het leren en ontwikkelen van leerlingen en studenten. Ook ontwerpen we interventies voor (digitale) geletterdheid en vakdidactisch redeneren. Ons ontwerponderzoek gebeurt in samenwerking met opleidingen, scholen en maatschappelijke partners, waar we ernaar streven om gezamenlijk in iteratieve stappen, tot optimaal werkbare innovaties te komen.
Onze projecten
-
1. Duurzaam leren
Evaluatie- en ontwerponderzoek naar het optimaliseren van leren en ontwikkelen in p.o., v.o. en h.o. en het professioneel handelen van leraren/lerarenopleiders, met specifieke aandacht voor het vakdidactisch redeneren.
-
Vakdidactisch redeneren
Vakdidactisch redeneren is het redeneren van leraren op basis van vakspecifieke didactische kennis. Dit type redeneren is van groot belang als basis voor duurzame en inclusieve ontwikkelings- en leerprocessen.
-
Professioneel handelen van leraren en lerarenopleiders
Dit thema gaat over de handelende leraar en lerarenopleider in de dagelijkse praktijk van les, de school en opleiding. Leraren en opleiders zijn de spil in het rad dat onderwijs heet en dragen door hun professioneel handelen direct bij aan de kwaliteit van leren van lerenden.
-
Flexibilisering
Ontwerp en implementatie van flexibel onderwijs, op verschillende curriculumniveaus en met aandacht voor verschillende perspectieven.
-
Herontwerp praktijkonderzoek van studenten
Bij de pabo heeft het lectoraat een rol gespeeld bij de vernieuwing van het praktijkonderzoek. Dat betrof zowel het onderzoek wat daaraan vooraf ging als ondersteuning van de implementatie van de vernieuwing.
-
Leren in (multidisciplinaire) leergemeenschappen
Dit thema gaat over leren in leergemeenschappen waarin studenten, docenten en professionals samenwerken aan complexe praktijkvraagstukken. Het gaat om multidisciplinaire en interorganisationele samenwerking die grenzen overstijgt.
-
Covid-onderzoek
Windesheimbreed longitudinaal onderzoek naar onderwijs in de Covid-tijd.
-
-
2. (Digitale) geletterdheid
Ontwikkelen en implementeren van interventies via ontwerponderzoek en professionele leergemeenschappen. Bovendien onderzoeken we of en onder welke condities nieuwe technologieën waardevol kunnen zijn voor leren en ontwikkelen.
-
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid is het vermogen om op een verantwoordelijke manier om te gaan met en invloed uit te oefenen op je digitale omgeving (thuis, school, werk, maatschappij).
-
Rijke Taal
Binnen het project Rijke taal vragen we aandacht voor het gebruik van rijke taal op school en ontwikkelden we, in lijn daarmee, samen met scholen (co-makerschap) de interventie Focus op begrip ter bevordering van het leesbegrip van PO en VMBO leerlingen.
-
GenAI
Betekenis en gebruik van Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI) voor het onderwijs.
-
E-didactiek
Ontwerp en inzet van ICT-toepassingen voor onderwijsdoeleinden.
-
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
Similarities and differences in teaching behavior for honors and regular bachelor’s education
Examining student profiles for dealing with wickedness
What need-supportive and need-thwarting teaching behaviors do university teachers use in their honors classes?
Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs : een reviewstudie ter voorbereiding op het peilingsonderzoek digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs van 2026
Flexibility in an online learning environment : perceptions of parttime students in higher education
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.
Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad) Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur