Rijke taal
Het onderzoek genereert op basis van evidentie een samenhangende verzameling concrete handreikingen voor diepgaande innovatie van het taal- en leesonderwijs in Nederland (PO, VMBO, MBO).
- Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT
- Betrokken onderzoekers: Anneke Smits en Erna Koeven
Innovatie van het taal- en leesonderwijs
Dit project ging 10 jaar geleden van start. We genereerden inmiddels op basis van evidentie een samenhangende verzameling concrete handreikingen voor diepgaande innovatie van het taal- en leesonderwijs in Nederland (PO, VMBO, MBO). Deze handreikingen worden onder meer beschreven op onze blog Geletterdheid en schoolsucces.
Ze zijn uiterst actueel vanwege de problemen die landelijk spelen ten aanzien van leesbegrip.
Impact
Dit project heeft landelijke impact, o.m. via het curriculum van veel pabo’s, bibliotheken, SLO, Stichting Lezen, nascholingen voor leraren, lezingen, blogs, workshops en schoolbegeleidingstrajecten.
Recent dienden we in dit project een NRO aanvraag in met regionale partners de Stadkamer, IJsselgroep Educatieve Dienstverlening, OOZ en Vivente.
Publicaties
Meer weten?
Neem contact op met: Anneke Smits, lector of Erna Koeven, onderzoeker
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)of bh.van.koeven@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)