Dr. Herma Jonker, associate lector
In mijn onderzoeken naar onderwijsinnovaties richt ik me de laatste jaren specifiek op beroepsonderwijs. Het professioneel handelen van leraren in het beroepsonderwijs heeft een extra dimensie door de betekenis van de beroepscontext voor opleidingsprogramma’s.
Veel onderwijsinnovaties kennen een grote rol toe aan onderwijstechnologie. Daarom onderzoeken we als tweede onderzoeksrichting onder welke condities digitale middelen bijdragen aan leren. Momenteel staat in mijn onderzoeken binnen deze onderzoeksrichting simulatieleren centraal.
Samen met partners binnen en buiten de hogeschool doen we ontwerpgericht onderzoek. Ik werk graag samen met docenten aan vraagstukken rondom curriculumontwerp en de inzet van concrete onderwijs-ICT tools.
Onderzoeksfocus
Ik richt mij op onderwijsinnovaties met en zonder ICT. Dat kan zijn op het niveau van de opleidingen en op cursus-/lesniveau. Ik doe dat het liefst samen met docenten in onderzoeksgroepjes. De inzichten maak ik graag beschikbaar in de vorm van visuele, praktisch bruikbare producten.
Expertise
- Beroepsonderwijs: vakdidactiek en curriculumontwerp.
- Simulatietechnologieën, ontwerp en inzet van o.a. XR, immersive rooms, educational games.
- Flexibel, online en blended onderwijsontwerp.
Contact
Volg Herma op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
Volg het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT op Linkedin(opent in nieuw tabblad)
Of stuur een e-mail via h.jonker@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Biografie
Dr. Herma Jonker studeerde Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna heeft ze als onderwijskundige vooral in technische contexten gewerkt.
In 2019 gepromoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam op het thema flexibel blended onderwijs: Teachers’ perceptions of the collaborative design and implementation of flexibility in a blended curriculum.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur