Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Nieuwe master Human Capital Innovatie: met wortels in praktijk en onderzoek

  • 15 mei 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Nieuwe master Human Capital Innovatie: met wortels in praktijk en onderzoek

In september 2025 starten de eerste professionals met de nieuwe masteropleiding Human Capital Innovatie (HCI), ontwikkeld en aangeboden door hogeschool Windesheim en Saxion. De deeltijdopleiding speelt in op een urgent maatschappelijk vraagstuk: hoe zorgen we voor voldoende goed gekwalificeerde en gemotiveerde mensen in een snel veranderende arbeidsmarkt? Dankzij de lectoraten Leven Lang Ontwikkelen (Windesheim) en Employability Transition (Saxion) is het lesmateriaal stevig geworteld in de praktijk én het onderzoek.

Wat is human capital?

Human capital omvat de kennis, vaardigheden en talenten van mensen in organisaties en regio’s. Dat menselijk kapitaal is schaars: organisaties worstelen met personeelstekorten en veranderende eisen aan medewerkers. Technologische innovaties en maatschappelijke transities, zoals de energietransitie en digitalisering, zorgen ervoor dat werk verandert, en daarmee ook de vaardigheden die nodig zijn op de arbeidsmarkt.

Om met deze ontwikkelingen om te gaan, moeten mensen zich willen én blijven ontwikkelen. Het is belangrijk dat organisaties dit actief stimuleren. De master Human Capital Innovatie leidt professionals op die het leervermogen en innovatief werkgedrag op individueel, team- en organisatieniveau versterken.

Wisselwerking onderwijs en onderzoek

Deze nieuwe masteropleiding wordt aangeboden door twee hogescholen, een zogenaamde joint degree. Uniek is de betrokkenheid van de lectoraten. Jeltje Talen, associate lector van het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen: “Onze lectoraten werken al jaren samen aan vraagstukken rond human capital in de regio. We vullen elkaar inhoudelijk goed aan. Het was dan ook logisch om deze master samen te ontwikkelen én aan te bieden.”

De kennis die deze onderzoeksgroepen opdoen, stroomt direct terug in het onderwijs en vice versa. Onderzoekers en (associate) lectoren dragen bij aan de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijs. Ook begeleiden en beoordelen ze studenten. Omgekeerd verrijken studenten het onderzoek met inzichten uit hun eigen werkpraktijk. “Zo ontstaat een wisselwerking tussen onderwijs en praktijkgericht onderzoek en blijft het programma actueel en relevant.”

Een mooi voorbeeld van deze wisselwerking is het onderzoek naar leercultuur in organisaties. Een opbrengst hiervan is de leercultuurscan: een door de lectoraten ontwikkelde tool die bedrijven inzicht geeft in hoe medewerkers de leercultuur in hun organisatie ervaren. Deze inzichten geven organisaties handvatten om gericht stappen te zetten om die leercultuur te versterken.

Studenten krijgen tijdens de opleiding theoretische kaders en instrumenten zoals de leercultuurscan aangereikt. Ze passen deze toe in hun eigen werkomgeving, ontwerpen of verbeteren nieuwe interventies en onderzoeken de effectiviteit ervan. Ze leren innoveren op een onderzoeksmatige manier: ze onderbouwen hun keuzes, analyseren wat werkt, voor wie en waarom. Hun opbrengsten leveren weer nieuwe input voor de lectoraten.

Samenwerking met de praktijk

Beide lectoraten beschikken over een sterk regionaal netwerk. Partners uit dit netwerk zijn actief betrokken bij de opleiding. Zo denkt de werkveldadviescommissie – bestaande uit vertegenwoordigers van deze partners – mee over de inhoud en praktijkgerichtheid van het programma. Daarnaast leveren praktijkpartners waardevolle bijdragen als gastdocenten en delen zij praktijkvoorbeelden die ter inspiratie dienen binnen het onderwijs.

Het opleidingsprogramma

Het masterprogramma bestaat uit vier modules van elk vijftien EC en is, net als het onderzoeksprogramma van het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen, opgebouwd rondom drie niveaus:

  • Macro (samenleving/arbeidsmarkt): Wat betekenen maatschappelijke transities zoals digitalisering en de energietransitie voor de toekomst van werk? Hoe kunnen we daarop anticiperen? En hoe kunnen we daarbij samenwerken in regionale ecosystemen?
  • Meso (organisatie/ team): Hoe organiseer je werk op een toekomstbestendige manier? Hoe bouw je aan een sterke leercultuur waarin fouten maken mag en kennis wordt gedeeld?
  • Micro (individu): Hoe stimuleer je de eigen regie op leren en ontwikkelen van medewerkers? Hoe versterk je de duurzame inzetbaarheid en het aanpassingsvermogen van medewerkers?

Start in september 2025

De masteropleiding Human Capital Innovatie start in september 2025, onder voorbehoud van accreditatie door de NVAO. De opleiding wordt in deeltijd aangeboden en is bedoeld voor professionals, zoals HR-professionals, teamleiders, beleidsmakers of projectleiders die hun kennis willen verdiepen en actief willen bijdragen aan maatschappelijke én organisatorische vernieuwing. Met deze master leren ze human capital innovaties regisseren en stimuleren.

Meer weten?

Heb je vragen over de master of ben je benieuwd hoe deze master past bij jouw werkcontext? Neem dan contact op met Jeltje Talen(opent in nieuw tabblad). Wil je een seintje krijgen als je je kan aanmelden? Klik dan op onderstaande knop.

Houd me op de hoogte(opent in nieuw tabblad)

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

slide 1 to 4 of 5