Praktijkervaringen van beroepskrachten in het speciaal onderwijs
Met dit onderzoek wordt informatie opgehaald onder beroepskrachten over het mediagebruik van leerlingen in het speciaal onderwijs en de behoeften en mediaopvoedingsondersteunende vaardigheden van de beroepskrachten als eerste stap naar het ontwikkelen van een handreiking mediagebruik in het speciaal onderwijs.
- Lectoraat: Jeugd & Media
- Betrokken onderzoekers: Dr. Peter Nikken, lector, Dr. Svenja Kuiper-Buttner(opent in nieuw tabblad), onderzoeker
- Partners: Dr. Inge Wissink (Universitair Hoofddocent) Universiteit Utrecht
Aanleiding
Net als scholen voor regulier onderwijs moeten scholen voor speciaal onderwijs een bijdrage leveren aan het bereiken van de 4 door de overheid geformuleerde kerndoelen rond digitale geletterdheid: mediawijsheid, informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden en computational thinking.
Risico’s en ondersteuningsbehoeften leerlingen
Er zijn aanwijzingen dat kinderen in het speciaal onderwijs meer risico lopen op problemen tijdens en door mediagebruik en dat zij daar meer ondersteuning bij nodig hebben. Wat deze ondersteuning inhoudt en hoe deze ondersteuning geboden kan worden, is vooralsnog niet duidelijk.
Handelingsverlegenheid beroepskrachten
Veel opvoeders (ouder/verzorgers en beroepskrachten zoals leraren, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers) aan het lastig te vinden om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften die speciaal onderwijs krijgen adequaat te ondersteunen bij mediagebruik.
Handreiking mediagebruik
Beroepskrachten die werkzaam zijn in het speciaal onderwijs geven aan behoefte te hebben aan een handreiking die zij kunnen inzetten in het onderwijs om het mediagebruik van hun leerlingen beter te kunnen ondersteunen alsook de samenwerking met ouders gericht op mediaopvoeding te sterken.
Doel
Met dit onderzoek wordt informatie opgehaald onder beroepskrachten over het mediagebruik van leerlingen in het speciaal onderwijs en de behoeften en mediaopvoedingsondersteunende vaardigheden van de beroepskrachten als eerste stap naar het ontwikkelen van een handreiking mediagebruik in het speciaal onderwijs.
Publicaties
- Link Middag, E.G., Nikken, P., Wissink, I.B., & Büttner, S.A. (2022). Jeugd en media in het speciaal onderwijs: Praktijkervaringen van beroepskrachten. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 61(5), 211-254.
- Link Nikken, P., Middag, E.G., Wissink, I.B., & Büttner, S.A. (in press). Youth and media in special needs education: Professionals’ perspectives and experiences in practice. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
Meer weten?
Neem contact op met Dr.Peter Nikken, lector of Svenja Kuiper-Buttner, onderzoeker Jeugd & Media
Dr. Peter Nikken
p.nikken@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Dr. Svenja Kuiper-Buttner(opent in nieuw tabblad)
s.a.buttner@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)