Centre of Expertise TechYourFuture
Op de hoogte blijven?
Weten hoe meer leerlingen gaan kiezen voor technisch onderwijs?
TechYourFuture maakt jongeren bewust van de rol en impact van technologie in onze samenleving. Daarnaast ondersteunen wij als Centre of Expertise het technisch (beroeps)onderwijs om straks meer en betere technici op te leiden en optimaliseren we de aansluiting tussen onderwijs, scholing en technische ondernemingen. Het Centre of Expertise voert samen met het werkveld volop praktijkgericht onderzoek uit en ontwikkelt daarbij praktische handvatten en methodieken voor het onderwijs en de technische arbeidsmarkt.
Onze bijdrage
Wij dagen onze studenten uit om een technische studie op te pakken, nieuwe dingen uit te vinden en met innovatieve oplossingen te komen en die vooral toe te passen. Met tien technische hbo-opleidingen in huis die voorbereiden op een carrière in technische omgevingen en opleidingen voor een loopbaan in het technisch beroepsonderwijs op vmbo- en mbo-niveau hebben we veel kennis op zak. Die expertise zetten we binnen TechYourFuture in.
Krachten bundelen
TechYourFuture is een initiatief van drie kennispartners: twee hogescholen en een universiteit. Met Saxion en Universiteit Twente bundelen we krachten om het techniekonderwijs in de eigen regio te versterken. De drie kennispartners hebben een uitgebreid netwerk met meer dan 20 partners, met daarin ROC's, middelbare scholen, diverse kennis- en expertisecentra en adviesbureau's, de provincie Overijssel, techniekprogramma's en publieke organisaties.
Onze experts bij TechYourFuture
Dr. Herma Jonker, associate lector
Dr. Herma Jonker is associate lector Onderwijsinnovatie en ICT. In haar onderzoek richt zij zich vooral op curriculumontwerp, blended learning en de inzet van technologie voor duurzaam leren.
Rosalie Korevaar, onderzoeker
Rosalie Korevaar is betrokken de het projecten Sleutelen aan een proactieve leercultuur en Vakcommunity LLO. Daarnaast is ze docent bij de hbo-opleiding Human Resource Management (HRM).
LinkedIn (opent in nieuw tabblad)Diane van der Linde, onderzoeker
Diane van der Linde doet onderzoek naar Computational Thinking in het onderwijs en de wijze waarop ICT in het onderwijs structureel een plek kan krijgen.
LinkedIn (opent in nieuw tabblad)Monique Ridder, onderzoeker
Monique Ridder is hogeschoolhoofddocent en haar focus ligt op professionalisering van leraren in het beroepsonderwijs en versterking van onderwijskwaliteit van lerarenopleidingen.
LinkedIn (opent in nieuw tabblad)Dr. Anneke Smits, lector
Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.
Dr. Jeltje Talen, associate lector
Jeltje Talen is associate lector Leven Lang Ontwikkelen. Haar onderzoek richt zich op hoe door samenwerking in bedrijven en (regionale) netwerken leren, werken & innoveren gestimuleerd kan worden.
Dr. Menno Vos, lector
Menno Vos is lector Leven Lang Ontwikkelen. Zijn onderzoek richt zich op hoe organisaties hun werknemers kunnen stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.
Ons werkveld in beeld
Er wordt in Nederland hard gewerkt aan het stimuleren en ontwikkelen van technisch talent. TechYourFuture is dé partner voor techniekonderwijs, van primair tot wetenschappelijk onderwijs. Het richt zich op drie doelstellingen: kiezen voor techniek, leren in techniek en werken in techniek.
Blijf up-to-date
Van 200 kapotte ramen naar twee dankzij positief schoolklimaat
Joke Kamstra van het Expertisecentrum PBS helpt scholen om met behulp van een positieve benadering te werken aan een veilig schoolklimaat. In 2022 werd zij benaderd om aan de slag te gaan bij een school in Hoogeveen. De school ging van 200 kapotte ramen in dat jaar naar een veilige omgeving waar rust heerst.
Mandy en Damian werken samen aan nieuwe lesmethode Fibby+
Veel kinderen en volwassenen voelen zich onzeker zodra ze de bodem niet meer voelen. Het zwemhulpmiddel Fibby helpt hen om toch in beweging te blijven, maar dan vanuit een veilige en natuurlijke zwemhouding. Hierdoor leren ze sneller zwemmen. Student én zweminstructeur Damian werkt samen met onderzoeker Mandy aan de nieuwe lesmethode.
Samen werken aan inclusief opgroeien: congres Kind en gezin in context
Tijdens het congres ‘Kind en gezin in context’ op 20 november draait het om de vraag hoe we kinderen en gezinnen beter kunnen ondersteunen en begrijpen in hun context. Iedereen die betrokken is bij thema’s zoals jeugd, gezin, onderwijs en beleid is welkom.
Weekend van de Wetenschap in Zwolle
Van 4 en 5 oktober is het Weekend van de Wetenschap. Diverse organisaties en instellingen in de wetenschap en technologie openen dan hun deuren. Dat gebeurt door heel Nederland. Dit jaar ook met een bijdrage vanuit hogeschool Windesheim in Zwolle
Studenten leren over leven met dementie tijdens landelijk event
Afgelopen maandag 15 september stond de vraag: ‘hoe geef je samen een betekenisvol leven met dementie vorm?’ centraal tijdens het Landelijk Evenement 'Leven met Dementie'. Zo'n honderd studenten van het mbo, hbo en wo kwamen in contact met mensen die met dementie leven, en met onderzoekers op het gebied van leven met Dementie.
Stripboek op basis van onderzoek maakt kracht van ervaringsdeskundigheid zichtbaar
Op vrijdag 19 september verscheen het stripboek 'Ervaringskracht' over ervaringsdeskundigheid in de psychiatrie. De drie hoofdpersonen ontmoetten elkaar tijdens de opleiding Ervaringsdeskundigheid bij Windesheim.
Samuël (22) pioniert met zeegras als duurzaam isolatiemateriaal
Met inspiratie van zijn oma bouwt Samuël van Dijk (22) aan een duurzame innovatie voor de bouwsector. Met zijn startup Zostera ontwikkelt hij duurzaam isolatiemateriaal van een natuurlijk restmateriaal uit zee dat CO₂ opslaat in plaats van uitstoot.
Justus Beth start promotieonderzoek naar de rugbycultuur in Nederland
Vanaf 1 september start Justus Beth, docent Sportkunde aan hogeschool Windesheim, met zijn promotieonderzoek naar de rugbycultuur in Nederland. Het is de eerste uitgebreide studie naar de waarden die mensen aan deze sport toeschrijven en hoe die zichtbaar worden binnen clubs, in het onderwijs en in de hulpverlening. Het doel: in kaart brengen wat rugby betekent voor betrokkenen, hoe de cultuur wordt overgedragen of verandert, en welke waarde dit buiten de sport kan hebben. We spraken Justus over zijn plannen.
Nieuwe associate lector Bewegen, Gezondheid en Welzijn: Tina Bellemans
Vanaf 1 september is Tina Bellemans associate lector bij het lectoraat Bewegen, Gezondheid en Welzijn. Zij neemt daarmee het stokje over van Mia Scheffers. In haar nieuwe rol gaat Tina een brede onderzoekslijn doorontwikkelen waarin emotieregulatie binnen PMT centraal staat bij verschillende doelgroepen. Ze ziet kansen voor verbindingen met verschillende disciplines van andere lectoraten, practoraten, universiteiten en andere partijen met een gedeelde visie. Waarbij de versterking zit in de grensgebieden. Tina vertelt meer over haar ideeën en de invulling van haar rol!
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur