Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderwijsinnovatie en ICT

    Banner image

    Op de hoogte blijven?

    Neem een kijkje op onze LinkedIn
    Inleiding

    Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?

    Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen. Daarbij is het van cruciaal belang om deze onderwijsinnovaties waar mogelijk zo te (her)ontwerpen dat we de kansen van alle leerlingen en alle studenten optimaliseren. Bijzondere nadruk ligt daarbij op situaties waarin sprake is van bedreigde kansen, zoals lage zelfsturing, een lager opleidingsniveau van de ouders, armoede, geringe voorkennis en handicaps of beperkingen.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en onze stakeholders te brengen. Of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Wij hebben veel expertise in het formuleren, het opzetten en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor meer kennisontwikkeling. Zowel in onze regio als op (inter)nationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Teaser image

    Dr. Anneke Smits, lector

    Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

    Teaser image

    Dr. Herma Jonker, associate lector

    Dr. Herma Jonker is associate lector Onderwijsinnocatie en ICT. In haar onderzoek richt zij zich vooral op curriculumontwerp, blended learning en de inzet van technologie voor duurzaam leren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Erna van Koeven, onderzoeker

    Dr. Erna van Koeven doet onderzoek naar de ontwikkeling van duurzaam, betekenisvol en inclusief onderwijs in geletterdheid binnen het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Marieke Veltman, onderzoeker

    Marieke Veltman doet onderzoek naar de ontwikkeling van boundary crossing skills bij het aanpakken van wicked vraagstukken bij studenten in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Marianne Lok, onderzoeker

    Marianne Lok is lerarenopleider basisonderwijs en doet onderzoek naar duurzaam betekenisvol leren met ICT op de lerarenopleiding en in het basisonderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Bruno Oldeboom, onderzoeker

    Bruno Oldeboom voert binnen het lectoraat praktijkgericht onderzoek uit naar de impact van lerarenopleidingen op aanstaande leraren met betrekking tot klassenmanagement.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Tineke Kingma, onderzoeker

    Tineke Kingma is programmamanager van het honoursprogramma van Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar excellentie in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Diane van der Linde, onderzoeker

    Diane van der Linde doet onderzoek naar Computational Thinking in het onderwijs en de wijze waarop ICT in het onderwijs structureel een plek kan krijgen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Erik Meij, onderzoeker

    Erik Meij is docent scheikunde en hij voert bij het lectoraat onderzoek uit naar de rol van leertheorieën en leerprincipes binnen de dagelijkse praktijk van docenten.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Henk la Roi, onderzoeker

    Docent Henk la Roi doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en naar e-didactiek.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Teaser image

    Roland Bruijn, onderzoeker

    Roland Bruijn werkt als hogeschooldocent bij Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en e-didactiek.

    Teaser image

    Daniëlle van den Brink, onderzoeksassistent

    Daniëlle van den Brink is instructeur bij de lerarenopleiding Engels en doet binnen het lectoraat onderzoek naar leesmotivatie en leesgedrag.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim

    • 1 juni 2020
    • Rapport
    • Gertjan Aalders, Floor van Renssen

    Onderwijsinnovatie en ICT voor leren

    • 29 januari 2020
    • Lezing
    • Anneke Smits

    Docentloos roosteren bij PABO-Afstandsleren Windesheim

    • 2012
    • Artikel
    • Peter van 't Riet

    De LICTO-schaal voor ICT-gebruik van docenten

    • 1 januari 2012
    • Rapport
    • Inge Strijker, Peter van 't Riet

    ICT voor competentiegericht onderwijs : een praktijkverkennende multi-casestudy

    • 1 januari 2012
    • Rapport
    • Peter van 't Riet, Gert-Jan Los
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.

    Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad)     Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Teaser image

    Windesheim gaat door met onderzoek naar een veerkrachtige supply chain

    11 september 2023
    Teaser image

    Taalweek in Almere

    6 september 2023
    Teaser image

    Hackathon 2023

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Jeugdhulp symposium

    24 augustus 2023
    Teaser image

    Festivals als podium voor rubberrecycling

    27 juli 2023
    Teaser image

    Lector Sui Lin Goei wordt boegbeeld van de Nationale Wetenschapsagenda

    11 juli 2023
    Teaser image

    ‘Talent komt tot wasdom door een sterke leercultuur’

    26 juni 2023
    Teaser image

    Samen bouwen aan Flevoland: hogeschool Windesheim in Almere installeert lector Urban Innovation

    22 juni 2023
    Teaser image

    Subsidie betere aansluiting beroepsonderwijs en bedrijfsleven

    20 juni 2023
    Teaser image

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023
    Teaser image

    Flevoland in 2050

    30 mei 2023
    Teaser image

    Familiegesprek als sleutel tot een soepele bedrijfsoverdracht bij boerenfamilies

    15 mei 2023
    Teaser image

    Gezamenlijk onderzoek naar gevolgen van psychische aandoeningen en hersenaandoeningen

    21 april 2023
    Teaser image

    De circulaire economie begint met losmaakbaarheid

    20 april 2023
    Teaser image

    Doordacht Ondernemen met Supply Chain Finance

    19 april 2023