Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderwijsinnovatie en ICT

    Op de hoogte blijven?

    Neem een kijkje op onze LinkedIn
    Inleiding

    Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?

    Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen. Daarbij is het van cruciaal belang om deze onderwijsinnovaties waar mogelijk zo te (her)ontwerpen dat we de kansen van alle leerlingen en alle studenten optimaliseren. Bijzondere nadruk ligt daarbij op situaties waarin sprake is van bedreigde kansen, zoals lage zelfsturing, een lager opleidingsniveau van de ouders, armoede, geringe voorkennis en handicaps of beperkingen.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Dr. Anneke Smits, lector

    Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

    Dr. Herma Jonker, associate lector

    Dr. Herma Jonker is associate lector Onderwijsinnocatie en ICT. In haar onderzoek richt zij zich vooral op curriculumontwerp, blended learning en de inzet van technologie voor duurzaam leren.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Erna van Koeven, onderzoeker

    Dr. Erna van Koeven doet onderzoek naar de ontwikkeling van duurzaam, betekenisvol en inclusief onderwijs in geletterdheid binnen het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Marieke Veltman, onderzoeker

    Marieke Veltman doet onderzoek naar de ontwikkeling van boundary crossing skills bij het aanpakken van wicked vraagstukken bij studenten in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Marianne Lok, onderzoeker

    Marianne Lok is lerarenopleider basisonderwijs en doet onderzoek naar duurzaam betekenisvol leren met ICT op de lerarenopleiding en in het basisonderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Bruno Oldeboom, onderzoeker

    Bruno Oldeboom voert binnen het lectoraat praktijkgericht onderzoek uit naar de impact van lerarenopleidingen op aanstaande leraren met betrekking tot klassenmanagement.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Tineke Kingma, onderzoeker

    Tineke Kingma is programmamanager van het Honours Programme van Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar excellentie in het hbo.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Diane van der Linde, onderzoeker

    Diane van der Linde doet onderzoek naar Computational Thinking in het onderwijs en de wijze waarop ICT in het onderwijs structureel een plek kan krijgen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Erik Meij, onderzoeker

    Erik Meij is docent scheikunde en hij voert bij het lectoraat onderzoek uit naar de rol van leertheorieën en leerprincipes binnen de dagelijkse praktijk van docenten.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Henk la Roi, onderzoeker

    Docent Henk la Roi doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en naar e-didactiek.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Roland Bruijn, onderzoeker

    Roland Bruijn werkt als hogeschooldocent bij Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en e-didactiek.

    Daniëlle van den Brink, onderzoeksassistent

    Daniëlle van den Brink is instructeur bij de lerarenopleiding Engels en doet binnen het lectoraat onderzoek naar leesmotivatie en leesgedrag.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim

    • 1 juni 2020
    • Rapport
    • Gertjan Aalders, Floor van Renssen

    Onderwijsinnovatie en ICT voor leren

    • 29 januari 2020
    • Lezing
    • Anneke Smits

    Docentloos roosteren bij PABO-Afstandsleren Windesheim

    • 2012
    • Artikel
    • Peter van 't Riet

    De LICTO-schaal voor ICT-gebruik van docenten

    • 1 januari 2012
    • Rapport
    • Inge Strijker, Peter van 't Riet

    ICT voor competentiegericht onderwijs : een praktijkverkennende multi-casestudy

    • 1 januari 2012
    • Rapport
    • Peter van 't Riet, Gert-Jan Los
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.

    Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad)     Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    2 onderzoekers bij 3d-metaalprinter. Ze hebben een logo van windesheim en perron 038 in hun hand

    Innoveren met 3D-metaalprinten

    13 maart 2023

    Digitalisering in de zorg

    8 maart 2023

    Social Work studenten spelen digitaliseringsgame

    17 februari 2023

    Veilig online leven, hoe doe je dat?

    15 februari 2023
    Liesbeth-Rijsdijk-Netwerken-in-een-Circulaire-Economie

    Nieuwe lector Liesbeth Rijsdijk geeft invulling aan duurzaamheid in de regio

    10 februari 2023
    banner Netwerken in een Circulaire Economie

    Zo levert Windesheim een bijdrage aan een circulaire economie

    6 februari 2023
    Universiteit Twente

    Matchmaking onderzoek: Windesheim en Universiteit Twente intensiveren samenwerking

    2 februari 2023

    Onderzoekers storten zich op zorgafval: Weggooien? Ons een zorg!

    24 januari 2023
    design team

    Zinvolle gesprekken bij culturele verschillen in dementiezorg

    17 januari 2023
    Publicatie van Windesheim

    3 miljoen euro naar hogeschoolonderzoek: van inclusief opgroeien, 3D-metaalprinten tot human capital-innovatie

    22 december 2022

    INCLU-ZIE: € 1 miljoen voor onderzoek naar inclusief en gezond opgroeien

    22 december 2022

    Inclusief werkgeverschap wordt de norm

    22 december 2022
    Zwolle

    Regio Zwolle Monitor 2022: regio in balans na corona, maar met flinke uitdagingen aan de horizon

    8 december 2022

    Industrieel Additive Manufacturing Metaal: de implementatie van een sleuteltechnologie

    8 december 2022

    Begeleiding naar werk van kwetsbare jongeren met een diploma loont

    1 december 2022