Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderwijsinnovatie en ICT

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Educatie
Inleiding

Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?

Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen. Daarbij is het van cruciaal belang om deze onderwijsinnovaties waar mogelijk zo te (her)ontwerpen dat we de kansen van alle leerlingen en alle studenten optimaliseren. Bijzondere nadruk ligt daarbij op situaties waarin sprake is van bedreigde kansen, zoals lage zelfsturing, een lager opleidingsniveau van de ouders, armoede, geringe voorkennis en handicaps of beperkingen.

Lees meer over onze focus

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksprojecten
Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Anneke Smits, lector

Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

Teaser image

Dr. Herma Jonker, associate lector

Dr. Herma Jonker is associate lector Onderwijsinnovatie en ICT. In haar onderzoek richt zij zich vooral op curriculumontwerp, blended learning en de inzet van technologie voor duurzaam leren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Erna van Koeven, onderzoeker

Dr. Erna van Koeven doet onderzoek naar de ontwikkeling van duurzaam, betekenisvol en inclusief onderwijs in geletterdheid binnen het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Marieke Veltman, onderzoeker

Marieke Veltman doet onderzoek naar de ontwikkeling van boundary crossing skills bij het aanpakken van wicked vraagstukken bij studenten in het hbo.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Bruno Oldeboom, onderzoeker

Bruno Oldeboom voert binnen het lectoraat praktijkgericht onderzoek uit naar de impact van lerarenopleidingen op aanstaande leraren met betrekking tot klassenmanagement.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Tineke Kingma, onderzoeker

Tineke Kingma is programmamanager van het honoursprogramma van Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar excellentie in het hbo.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Diane van der Linde, onderzoeker

Diane van der Linde doet onderzoek naar Computational Thinking in het onderwijs en de wijze waarop ICT in het onderwijs structureel een plek kan krijgen.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Erik Meij, onderzoeker

Erik Meij is docent scheikunde en hij voert bij het lectoraat onderzoek uit naar de rol van leertheorieën en leerprincipes binnen de dagelijkse praktijk van docenten.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Henk la Roi, onderzoeker

Docent Henk la Roi doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en naar e-didactiek.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Roland Bruijn, onderzoeker

Roland Bruijn werkt als hogeschooldocent bij Windesheim en doet binnen het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT onderzoek naar pedagogisch-didactisch redeneren van toekomstige leraren en e-didactiek.

Teaser image

Daniëlle van den Brink, onderzoeksassistent

Daniëlle van den Brink is instructeur bij de lerarenopleiding Engels en doet binnen het lectoraat onderzoek naar leesmotivatie en leesgedrag.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Heleen Vellekoop

Heleen Vellekoop doet onderzoek naar duurzaam leren en didactisch redeneren in het samen opleiden van hbo-studenten binnen het werkplekleren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

What need-supportive and need-thwarting teaching behaviors do university teachers use in their honors classes?

  • 13 februari 2024
  • Artikel
  • Tineke Kingma, Anneke Smits, Debbie Jaarsma, Joke Voogt

Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs : een reviewstudie ter voorbereiding op het peilingsonderzoek digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs van 2026

  • 1 februari 2024
  • Rapport
  • Anneke Smits, Maaike Heitink, Daniëlle van den Brink, Anne-Marie Rouw-Meertens

Flexibility in an online learning environment : perceptions of parttime students in higher education

  • 2023
  • Working paper
  • Herma Jonker, Anneke Smits, Martin Gijsen

Design guidelines for part-time (online) Bachelor programs

  • 1 juni 2021
  • Andersoortig materiaal
  • Herma Jonker, Anneke Smits, Martin Gijsen

Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim

  • 1 juni 2020
  • Rapport
  • Gertjan Aalders, Floor van Renssen
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.

Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad)     Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)

Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024
Teaser image

Kennis, talent en kapitaal voor startups in Oost-Nederland

4 oktober 2024
Teaser image

Weekend van de Wetenschap in Almere en Zwolle

3 oktober 2024
Teaser image

De verbindende kracht van familiebedrijven

20 september 2024
Teaser image

Onderzoeker Marieke Veltman promoveert op wickedness in het hoger onderwijs

19 september 2024
Teaser image

Niet de medaille, maar het kind centraal

17 september 2024
Teaser image

Lectoraat wijzigt naam in ‘Inclusieve Leeromgevingen’

12 september 2024
Teaser image

Studenten geven de toekomst van Almere Pampus vorm

9 september 2024
Teaser image

Groen licht voor nieuwe hbo-master Human Capital Innovation

18 juli 2024
Teaser image

Wie zijn die vrouwen zonder eigen inkomen?

15 juli 2024
Teaser image

Slimme oplossingen op Innovation day

5 juli 2024
Teaser image

Keuzemodule familiebedrijven beschikbaar voor mbo-studenten

1 juli 2024
Teaser image

Samenwerking met KWF voor professionaliseren ervaringsdeskundigheid

18 juni 2024