Weten hoe onderwijsinnovaties kunnen bijdragen aan rijke kansen in het onderwijs?
Het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzamere en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen. Daarbij is het van cruciaal belang om deze onderwijsinnovaties waar mogelijk zo te (her)ontwerpen dat we de kansen van alle leerlingen en alle studenten optimaliseren. Bijzondere nadruk ligt daarbij op situaties waarin sprake is van bedreigde kansen, zoals lage zelfsturing, een lager opleidingsniveau van de ouders, armoede, geringe voorkennis en handicaps of beperkingen.
Onze projecten
-
Digital (professional) agency
-
Digitale geletterdheid
In dit project zijn we op zoek naar de stand van zaken ten aanzien van digitale geletterdheid in het Nederlandse onderwijs.
-
-
Duurzaam leren
-
De waarde van een ICT toepassing op basis van het Triple-E framework
Om zicht te krijgen op de overwegingen en ervaringen van docenten (in opleiding) is een vragenlijst gemaakt op basis van het Triple-E framework.
-
BRLO/VELON Herziening Beroepsregistratie voor lerarenopleiders
De registratie en prolongatie voor leraren opleiders wordt herzien.
-
Opleiden over grenzen van po-vo heen
Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO wil bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 8- tot 14-jarigen. Het Expertisecentrum biedt (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor deze leerlingen
-
Het hart van Windesheim Educatie
Onderzoek naar de gedeelde identiteit van domein B&E
-
Studentenbehoeftes flexibilisering bij Ad E-commerce
Onderzoek onder E-commerce studenten over de behoefte aan flexibilisering.
-
Duurzaam leren en didactisch redeneren
Het onderzoek beoogt het didactisch redeneren van (toekomstige) leraren te versterken met als doel het duurzaam leren van alle participanten en hun leerlingen/studenten.
-
CLIC-IT: Leergemeenschappen in ICT om de digitale transformatie te versnellen
In dit project doen we onderzoek naar hoe leergemeenschappen het leren, samenwerken en innoveren van (toekomstige) medewerkers stimuleren en ontwikkelen we methodes en tools om dit nog beter te ondersteunen. Zo worden we beter voorbereid op de digitale transformatie en kunnen we innovatie versnellen.
-
Onderwijs voor Systeem Denken
Het onderzoek richt zich op het leren systeem denken bij 2e jaarstechniek studenten.
-
Impliciete kennis en overtuigingen over leren die docenten met zich meedragen
Het project onderzoekt hoe we in Nederland theorieën over leren aanleren en hoe dat in de dagelijkse onderwijspraktijk nog een rol heeft. Uiteindelijk hopen we dat we onze bevindingen kunnen vertalen naar adviezen voor de lerarenopleiding.
-
Teaching behavior in honors education
Doceergedragingen in concrete onderwijssituaties in honoursonderwijs. We kijken naar de honours context en de honours lespraktijk.
-
Rijke taal
Het onderzoek genereert op basis van evidentie een samenhangende verzameling concrete handreikingen voor diepgaande innovatie van het taal- en leesonderwijs in Nederland (PO, VMBO, MBO)
-
-
E-didactiek
-
XR technologie voor onderwijs
We onderzoeken hoe XR toepassingen zijn opgebouwd, didactisch worden ingezet en welke potentiële bijdrage een toepassing aan het onderwijs kan leveren.
-
Keuzes voor ICT
Verkennend onderzoek welke aspecten een rol spelen bij de keuze voor een ICT-opleiding. Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen voor beleid en praktijk gegeven.
-
-
Samen Opleiden
-
Leven lang ontwikkelen in zorg en welzijn via Praktijkgestuurde deeltijdroutes
In de Praktijkgestuurde route is de praktijkvraag van de lerende het uitgangspunt waar het onderwijs zich vervolgens omheen vouwt. Door de toekenning van de Nederlandse Onderwijspremie (2023) zijn we in staat om de doorontwikkeling van de PGR verder vorm te geven door en te ondersteunen met onderzoek gericht op het samen werken en leren van de betrokkenen.
-
BRLO/VELON Herziening Beroepsregistratie voor lerarenopleiders
De registratie en prolongatie voor leraren opleiders wordt herzien.
-
Opleiden over grenzen van po-vo heen
Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO wil bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 8- tot 14-jarigen. Het Expertisecentrum biedt (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor deze leerlingen
-
Vakdidactisch Redeneren
Onderzoekend ontwikkelen van gesprekskaarten die vakdidactisch redeneren op de leerwerkplek bevorderen.
-
Samen Opleiden
Dit project beoogt het didactisch redeneren te versterken van alle deelnemende (aankomende) leraren.
-
CLIC-IT: Leergemeenschappen in ICT om de digitale transformatie te versnellen
In dit project doen we onderzoek naar hoe leergemeenschappen het leren, samenwerken en innoveren van (toekomstige) medewerkers stimuleren en ontwikkelen we methodes en tools om dit nog beter te ondersteunen. Zo worden we beter voorbereid op de digitale transformatie en kunnen we innovatie versnellen.
-
De ontwikkeling van eigen regie en verpleegkundig leiderschap tijdens het praktijkleren van studenten verpleegkunde
Doel van dit onderzoek is om bij te dragen aan groter inzicht in de percepties, doelen en waarde die betrokkenen bij het praktijkleren van studenten toekennen aan eigen regie en verpleegkundig leiderschap.
-
Hybride leren in het beroepsonderwijs
Leren in het beroepsonderwijs vanuit diverse perspectieven benaderd: lerende, leraar, lerarenopleider.
-
NRO-Samen Vernieuwend Opleiden
Het onderzoek richt zich op innovatieve opleidingspraktijken voor leraren op en over de grenzen van opleidingsinstituut en werkveld (grenspraktijken).
-
Preparing for wickedness in higher education: Towards design principles and teacher strategies
Het bevorderen van het boundary crossing leren van studenten in de context van het aanpakken van vraagstukken met kenmerken van wickedness vereist een holistische, gesitueerde en integrale aanpak. Dit proefschrift biedt een nieuw perspectief op de aard van de authentieke vraagstukken met kenmerken van wickedness die studenten in hun toekomstige beroepspraktijk gaan tegenkomen. Het biedt inzicht in hoe het boundary crossing leren van studenten in de context van deze vraagstukken bevorderd kan worden.
-
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
What need-supportive and need-thwarting teaching behaviors do university teachers use in their honors classes?
Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs : een reviewstudie ter voorbereiding op het peilingsonderzoek digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs van 2026
Flexibility in an online learning environment : perceptions of parttime students in higher education
Design guidelines for part-time (online) Bachelor programs
Verhalen in een diverse wereld : verslag van een onderzoek naar diversiteitsbeleving onder studenten van hogeschool Windesheim
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Anneke Smits.
Blog Geletterdheid en Schoolsucces(opent in nieuw tabblad) Blog Onderwijsinnovatie en ICT(opent in nieuw tabblad)