Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Lectoraat Familiebedrijven

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Familiebedrijven

Familiebedrijven versterken

Zeker 61% van de bedrijven in Nederland is een familiebedrijf. Daarmee zijn ze ongekend belangrijk voor een gezonde economie. Dankzij hun unieke dynamiek zijn familiebedrijven anders dan andere bedrijven. Naast bedrijfsbelangen spelen er ook familiebelangen. Het praktijkgericht onderzoek van ons lectoraat richt zich op die dynamiek. Zowel op de Interne en externe aspecten van familiedynamieken en het effect daarvan op het ondernemerschap.

Interne dynamieken

Een deel van ons onderzoek richt zich op de interne kant van familiebedrijven. Daarmee bedoelen we de manier waarop familiedynamieken, familiepatronen en relaties het ondernemerschap beïnvloeden. Alle familiebedrijven krijgen bijvoorbeeld vroeg of laat te maken met het regelen van hun bedrijfsopvolging. Wat komt daar allemaal bij kijken? Ook meerdere uitdagingen op het snijvlak van familie- en bedrijfsidentiteit zijn terugkerende thema's bij veel familiebedrijven. 

Bekijk de onderzoeksprojecten  

Externe dynamieken

Een ander deel van ons onderzoek richt zich op de ‘buitenkant’ van familiebedrijven. Hoe zij zich beter kunnen laten zien aan de buitenwereld, bijvoorbeeld voor het aantrekken van nieuw personeel. Ook helpen we ze de weg te vinden naar kennisinstellingen, subsidieloketten en ondernemersnetwerken en maken we ze bewust van hoe groot hun invloed is op de regio. En we dragen met ons onderzoek bij aan het verbeteren van de samenwerkingsprocessen met anderen.

Bekijk de onderzoeksprojecten  

Onderzoek en onderwijs


Ons lectoraat is nauw verbonden met het onderwijs. Veel studenten maken via hun studie kennis met het onderwerp familiebedrijven. Ook is er regelmatig plek voor studenten die willen afstuderen. En elk jaar organiseren we een wedstrijd voor de beste scripties op het gebied van familiebedrijven.

Hierdoor ontstaat een wisselwerking, waarbij praktijkgericht onderzoek het onderwijs vernieuwt, terwijl studenten bijdragen aan het onderzoek.

Ontmoet onze lectoren en onderzoekers

Teaser image

Claudia van Orden, lector

Claudia van Orden richt zich op het vergroten van de maatschappelijke impact van mkb-familiebedrijven door samenwerking met partners in het ondernemersecosysteem.

Teaser image

Judith van Helvert-Beugels, lector

Judith van Helvert richt zich op strategieontwikkeling, governance en bedrijfsovername bij familiebedrijven. In 2018 promoveerde ze op het thema ‘Raden van Advies bij familiebedrijven’.

Teaser image

Erik Veldhuizen, associate lector

Erik Veldhuizen richt zich op het versterken van de continuïteit van familiebedrijven, met specifiek aandacht voor bedrijfsopvolging, zelf-financiering en internationalisering.

Teaser image

Albertha Wielsma, onderzoeker

Albertha Wielsma, PhD, is senior-onderzoeker, docent en adviseur, gespecialiseerd in identiteit, communicatie en reputatie van familiebedrijven, en deelt haar expertise via onderzoek en onderwijs.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Bart Garst, junior-onderzoeker

Bart richt zich op opvolging en talentontwikkeling binnen het familiebedrijf. Hij verzorgt samen met Rosemarie de colleges van Family Business Governance voor de opleiding Finance, Tax and Advice.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Bart Hoogeboom, onderzoeker

Bart Hoogeboom onderzoekt de regionale inbedding van familiebedrijven. In 2020 is hij gepromoveerd op dit thema. Daarnaast doet hij onderzoek naar bedrijfsopvolging in de agrarische sector.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Danique van 't Erve, projectsupport

Danique verzorgt de algemene ondersteuning en communiatie binnen het lectoraat. Daarnaast is ze specifiek betrokken als projectondersteuner bij het Sprong project Familiebedrijven en Brede Welvaart.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Franscina Kant, onderzoeker

Franscina Kant richt zich op het integreren van onderzoeksresultaten in onderwijsprogramma's en is docent bij de opleiding Finance, Tax and Advice.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Inge Korterink, onderzoeker

Inge richt zich op vrouwelijk leiderschap in familiebedrijven. Daarnaast is ze docent bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Ilja van Tongeren, onderzoeker

Ilja van Tongeren richt zich op het begrijpen en beïnvloeden van de dynamieken en patronen binnen bedrijfsfamilies. Ze is tevens docent binnen de AD Management.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Jelle Bouma, onderzoeker

Jelle Bouma richt zich op micro-familiebedrijven en de sociaal-emotionele aspecten van het opvolgingsproces.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Karin Rozendal, projectsupport

Karin Rozendal zorgt voor een soepele uitvoering van de projecten en maatwerktrajecten en de bijbehorende communicatie..

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Rimmert Brandsma, onderzoeker

Rimmert onderzoekt de wisselwerking tussen familiebedrijven en hun lokale omgeving, kijkt naar de rol van centrumprofessionals in deze samenwerking en is docent bij de AD-opleiding management.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Rosemarie Stedehouder-Steenbeek, PhD kandidaat

Rosemarie is als promotiekandidaat verbonden aan de University Utrecht. Ze richt zich op de rol van de familie en het familiebedrijf in het creëren van brede welvaart.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Sabien Hoekman, junior-onderzoeker

Sabien Hoekman richt zich op de rol van familiebedrijven in hun (regionale) ondernemersecosystemen, met aandacht voor het vergroten van maatschappelijke impact.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Wouter Pol, onderzoeker

Wouter Pol richt zich op de retail en het familiebedrijf en is docent binnen de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Familiebedrijven publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Ze worden gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij deze informatie kunt (her)gebruiken.

Familiebedrijven : de waarde van verbinding

  • 4 oktober 2024
  • Boek
  • Claudia van Orden

Brede Welvaartcreatie door MKB-Familiebedrijven : van ‘ad hoc’ naar een planmatige aanpak

  • 1 september 2024
  • Rapport
  • A.J. Reijenga, Rosemarie Stedehouder-Steenbeek, Judith van Helvert-Beugels, Arjen van Klink

Familiebedrijven in Overijssel : update CBS-cijfers economische bijdrage en werkgelegenheid familiebedrijven - 1 februari 2024

  • 1 februari 2024
  • Rapport
  • Erik Veldhuizen, Bart Hoogeboom

Instroom studenten uit familiebedrijven : verrassend veel studenten uit familiebedrijven op Windesheim

  • 10 oktober 2023
  • Andersoortig materiaal
  • Erik Veldhuizen, Sander Janssens

Ondernemen met meerdere eigenaren in een familiebedrijf : het eigenaarsplan als kompas voor de toekomst

  • 1 juni 2023
  • Boek
  • Erik Veldhuizen, Jelle Bouma, Jolanda Knobel, Julian van den Akker, Daniël Agterhuis, Judith van Helvert-Beugels
Nieuws

Nieuws familiebedrijven

Teaser image

Hogescholen bundelen krachten voor brede welvaart bij familiebedrijven

31 januari 2025
Teaser image

Wat maakt bedrijfsovernames zo lastig? Inzichten en oplossingen uit de praktijk

31 januari 2025
Teaser image

Nieuwe mbo-keuzedeel geeft inzicht in 63% van alle bedrijven

12 november 2024
Teaser image

15 jaar Familiebedrijven en lectorale rede Claudia van Orden

21 oktober 2024
Teaser image

De verbindende kracht van familiebedrijven

20 september 2024
Teaser image

Keuzemodule familiebedrijven beschikbaar voor mbo-studenten

1 juli 2024
Teaser image

Dit leren we van het STEP onderzoeksrapport 2024

24 mei 2024
Teaser image

Familiebedrijven in Overijssel goed voor 218.000 banen

13 maart 2024
Teaser image

Hoe vaak kom jij in contact met een familiebedrijf?

14 februari 2024
Teaser image

100 dagen lector Familiebedrijven: samenwerken voor regionale ontwikkeling

11 januari 2024

Meer weten?

Wat kan het lectoraat Familiebedrijven voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! 

Neem contact met ons op:

Neem een kijkje op LinkedIn(opent in nieuw tabblad) of op YouTube(opent in nieuw tabblad)

Centre of Expertise familiebedrijven

Het lectoraat is een partner van het Centre of Expertise Familiebedrijven. Het CoE is een publiek-private samenwerking tussen hogeschool Windesheim en andere partners. Het doel is om kennis over familiebedrijven beter beschikbaar te maken en verder te verspreiden onder ondernemers, intermediairs en binnen het onderwijs.

Naar Centre of Expertise