Supply Chain Finance
Weten hoe je de positie van een bedrijf in de keten versterkt?
Supply Chain Finance, ofwel ketenfinanciering, is de verzamelnaam van alle financieringsvormen tussen bedrijven binnen de leverantieketen. Het doel is om financiële posities van alle partijen in de keten te verbeteren en financiële risico’s te spreiden. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven geld kunnen besparen door hun werkkapitaalpositie te verbeteren. Hierdoor is er minder financiering nodig en zijn banken eerder bereid leningen te verstrekken op grond van een sterke werkkapitaalratio. Supply Chain Finance speelt hierin een grote rol. De vraag waar het lectoraat zich mee bezighoudt is of bedrijven met behulp van de ketenfinanciering hun positie kunnen verbeteren. Lector Michiel Steeman onderzoekt de mogelijkheden van diverse Supply Chain Financemodellen.
Wat onderzoeken wij in de praktijk?
Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.
-
-
Ready for the Next Crisis Monitoring & Benchmarking Supply Chain Resilience
Onderzoek dat midden in de praktijk staat en het werkveld praktische tools en handvatten biedt om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Dat doen we bij Windesheim volop. Een mooi voorbeeld is de nieuwe Resilience Scan, waarmee je als bedrijf in één oogopslag ziet hoe veerkrachtig je toeleveringsketen eigenlijk is.
Toekomstproof
En dat is, om toekomstproof te blijven, wel net zo slim. Want na de coronacrisis kampen veel bedrijven met een reeks aan nieuwe uitdagingen door allerlei geopolitieke ontwikkelingen: van tekorten met grondstoffen en/of personeel, inflatie tot duurzaamheidsvraagstukken. Ontwikkelingen die voor flinke verstoringen in de toeleveringsketen kunnen zorgen. Maar veel bedrijven weten niet of en hoe goed zij zijn voorbereid om écht op zulke verstoringen in hun keten te kunnen reageren.
Om bedrijven hiermee te helpen ontwikkelde het lectoraat Supply Chain Finance een toegankelijke tool die direct inzicht biedt in de vraag hoe veerkrachtig jouw eigen keten is. In slechts 20 minuten krijg je als bedrijf antwoord op de vraag hoe veerkrachtig je bent als het aankomt op interne en externe aspecten die bijdragen aan het ontwikkelen van meer veerkracht. Het laat zien waar je als bedrijf staat en kan als aanleiding gebruikt worden om veerkracht intern op de agenda te zetten.Benieuwd hoe jouw bedrijf scoort?
Hier kun je de Resilience Scan invullen 👉 https://resiliencescan.org/(opent in nieuw tabblad)De tool is het resultaat van een onderzoeksproject dat werd gefinancierd door TKI Dinalog en is ontwikkeld in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, het adviesbureau Involvation en een consortium van 13 grote organisaties (Avebe, Bidfood, Bosch, Corbion, DSV, Kruitbosch, Perfetti Van Melle, Rituals, Samsung, Scania, Swinkels Family Brewers, Teijin Aramid en Radboudumc).
Mini-symposium'Hoe veerkrachtig is jouw supply chain?
Op 4 april delen wij o.a. de eerste bevindingen uit de Resilience Quick scans. Verder krijg je verder inzicht hoe Resilient jouw supply chain is en kan je jezelf benchmarken met andere organisaties binnen en buiten jouw eigen bedrijfstak.👉 Meld je aan voor dit mini-symposium
Meer weten of samenwerken op het gebied van veerkracht? Neem contact op met:
Ronald de Boer, associate lector Supply Chain Finance of Hendryk Dittfeld, onderzoeker
Ronald de Boer(opent in nieuw tabblad) of Hendryk Dittfeld(opent in nieuw tabblad).Of lees hier meer over het Resilience project
-
Supply chain risico management voor het MKB; Van Crisis Naar Kans
De coronacrisis heeft iedereen geraakt, en ook bedrijven hebben het zwaar te verduren gehad. Vooral het vakgebied 'Supply Chain Risk Management' (SCRM) blijkt essentieel te zijn in deze tijden. De crisis begon in Europa aan de aanvoerkant, waar bedrijven te maken kregen met vertragingen in de levering van producten uit China en Zuidoost-Azië. Dit zorgde voor grote uitdagingen en moeilijkheden voor deze bedrijven. Maar al snel werd de crisis ook een probleem aan de vraagkant: door de teruggelopen vraag naar producten bleven bedrijven met grote voorraden zitten, wat weer resulteerde in omzetverlies.
Doel van het onderzoek
Het belang van SCRM is dus duidelijk, en daarom is het onderzoeksproject van groot belang. Het onderzoek zal het midden- en kleinbedrijf (mkb) ondersteunen bij het identificeren, beoordelen, reageren op en monitoren van supply chain risico's. Met als doel om specifieke SCRM-strategieën te ontwikkelen die perfect aansluiten op de behoeften van het mkb, zowel op korte termijn na de coronacrisis als op de lange termijn. Op deze manier worden bedrijven geholpen om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden en hun winstgevendheid te waarborgen.
De opzet
Dit onderzoek begon met een survey onder 339 bedrijven (87 mkb'ers) om de impact van de coronacrisis en de meest gebruikte strategieën om op de crisis te reageren in verschillende sectoren te onderzoeken. Vervolgens werden er 50 interviews gehouden, waarvan 20 met mkb'ers. Er werden strategieën ingezet in supply chains, maar het mkb geeft aan minder acties te ondernemen en dat de ondernomen acties gemiddeld minder effectief zijn dan die van grote bedrijven.
- Status: lopend project
- Duur van het project: februari 2022 - januari 2024
- Partner: Rijksuniversiteit Groningen, Politecnico di Milano
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Chris de Goeij, onderzoeker Supply Chain Finance
caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Order-to-Cash proces als MKB (O2C)
Het midden- en kleinbedrijf wordt momenteel geconfronteerd met een snel veranderende werkelijkheid die zich in rap tempo ontwikkelt. Om de nasleep van de coronacrisis te kunnen doorstaan, te midden van inflatie in diverse sectoren, grootschalige politieke conflicten wereldwijd, en een tekort aan materialen en personeel, is veerkracht van onschatbare waarde om te blijven floreren.
Gevolg van een inefficient O2C-proces
Het O2C-proces van veel mkb'ers bevat inefficiënties, wat leidt tot hoge verwerkingskosten van orders en facturen en een vertraging in het ontvangen van geld. Dit heeft een nadelig effect op de liquiditeit van de onderneming.
Hoe Order-to- Cash verschil maakt
Het Order-to-Cash (O2C) proces staat vaak niet op het netvlies van ondernemers, maar is verweven met alle benoemde uitdagingen. Het O2C-proces start bij binnenkomst van een order en eindigt bij de uiteindelijke betaling door de klant. De organisatie van het proces, die mede afhankelijk is van de mate van digitalisering, heeft een grote impact op de liquiditeit, de kosten, de werkdruk en de productiviteit van een onderneming. Hoe langer dit proces duurt voor een leverancier, hoe meer beslag er wordt gelegd op het werkkapitaal. Met elke dag dat een O2C-proces verkort wordt, wordt daarmee de liquiditeit van een organisatie verbeterd.
Voordelen creëren
Het RAAK-mkb project, richt zich op het inzichtelijk maken van de geldstroom vanaf ontvangst order tot aan uiteindelijke betaling(en), inclusief de lengte van alle deelstappen zoals goedkeuring van orders, verzending van facturen, goedkeuring van facturen, afhandeling van disputen en uiteindelijke betaling. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in de impact van het huidige O2C-proces op werkkapitaal en transactiekosten, en worden belangrijke knelpunten geïdentificeerd die aangepakt kunnen worden. Het doel van het project is om bedrijven te ondersteunen in het optimaliseren van hun O2C-proces, met als resultaat:
- een betere liquiditeitspositie,
- vermindering van transactiekosten,
- verbeterde customer journey en
- verlaagde werkdruk voor medewerkers.
Aanleiding voor dit project
Er is een online enquête uitgevoerd door Betaalme.nu onder 485 respondenten, allen vertegenwoordigers van mkb uit diverse sectoren, die heeft aangetoond dat de gemiddelde betalingstermijn voor mkb'ers 4 dagen later is dan de vooraf overeengekomen termijn met afnemers. Dit wordt toegeschreven aan het interne O2C-proces van de respondenten. Uit de enquête blijkt dat 49% van de ondervraagde mkb-ondernemingen langer dan 5 dagen na de levering van diensten of producten wacht met het versturen van facturen.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: november 2020 - februari 2023
- Partner: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Politecnico di Milano
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Chris de Goeij, onderzoeker Supply Chain Finance
caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)Of lees hier meer over O2C-project
-
Supply Chain Riskmanagement tijdens coronacrisis
De coronacrisis zet de wereld nu flink op z’n kop. Het lectoraat Supply Chain Finance is met een groep studenten een onderzoek gestart naar de impact van deze coronacrisis op stromen van goederen, geld en informatie in ketens, om bedrijven te kunnen ondersteunen met korte- en langetermijnstrategieën voor risicomanagement.
Zeer veel studenten hebben te maken met het moeilijker kunnen vinden van stages in de huidige omstandigheden. Het lectoraat heeft een groep van die studenten de kans geboden om onderzoek te doen naar de coronacrisis in relatie tot Supply Chain Risk Management, met daarbij aandacht voor goederen-, informatie- én geldstromen.
Onderzoek
In verschillende industrieën is gekeken naar wat de effecten en belangrijkste oplossingsrichtingen zijn voor de korte termijn maar ook voor de lange termijn, om beter voorbereid te zijn wanneer nieuwe disrupties zich voordoen. Doel is bedrijven adviezen te geven voor de korte termijn, en inzicht in risicomanagementstrategieën voor de lange termijn.
Er zijn onder andere interviews afgenomen en een survey gedaan onder bedrijven.
- Status: afgerond project
Resultaten bekijken?
Meer weten over de resultaten van dit onderzoek? Laat het ons weten! Dan sturen we een PowerPoint-presentatie toe en plannen we desgewenst een afspraak in met Christiaan de Goeij. Stuur een mail naar Mira Benes: m.benes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) .
Meer weten? Neem contact op met:
Christiaan de Goeij, projectmanager en onderzoeker Supply Chain Finance
caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Logistiekdienstverlener als financieel ketenregisseur
This research project aimed to increase the number of LSPs that add SCF services to their original service portfolio of transportation, handling and storage by filling in the knowledge gaps. We both looked at current usage of SCF by LSPs and possible future developments in the usage of SCF by LSPs. The research will start with comprehensive mapping of the usage of financial services by LSPs. Since the research done on this topic is scarce we will try to come up with the definitions and categorizations that are lacking at this moment. Besides a large scale survey, practical in-depth case studies will be done within specific LSPs.
The research was conducted in partnership with Politecnico di Milano (Italy), the Fraunhofer Institute for Material flow and Logistics (Germany), Warwick University (UK) and the University of St. Gallen (Switzerland).
-
Pre-shipment en in-transit Supply Chain Finance
Dit project richt zich op pre-shipment en in-transit Supply Chain Finance: financiering van leveranciers vóór of tijdens verzending van de goederen. Cruciaal hierin zijn informatiestromen om een goede inschatting van ketenrisico’s te kunnen maken, en de rol die logistieke dienstverleners, banken en verzekeraars hierbij spelen.
Order-to-cash
Het order-to-cash (O2C)-proces is cruciaal voor elk bedrijf. Het is het proces vanaf een orderontvangst tot uiteindelijke betaling. Daartussen zitten vele stappen, waarvan orderverwerking, levering van goederen of diensten en verzending en goedkeuring van facturen de belangrijkste zijn. In de logistieke sector zijn er vele bedrijven met beperkt besef van het belang, en daardoor beperkte kennis van optimalisatie van dit proces. Dit leidt tot liquiditeitsbeperkingen en hogere transactiekosten. Integraal management en monitoring op doorlooptijden zijn de eerste stappen richting verbetering.
Tool voor bedrijven
Het lectoraat heeft binnen het project een tool ontworpen waarmee bedrijven inzicht krijgen in het eigen order-to-cash (O2C)-proces, via de website ordertocash.nl(opent in nieuw tabblad). Bedrijven vullen kosteloos gegevens in over doorlooptijden van het O2C-proces, die anoniem verwerkt worden. Dit wordt alleen voor de grootste klant ingevuld, omdat het O2C-proces er anders uit kan zien voor elke klant. Na afloop wordt er automatisch een weergave van het eigen proces gegenereerd. Daarnaast wordt er aangegeven hoeveel liquiditeitswinst elke dag verbetering in het O2C-proces voor deze klant betekent. Op deze wijze kan een start worden gemaakt met het meten en monitoren voor liquiditeitsverbetering en kostenverlaging.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: 23 januari 2018 t/m 29 februari 2020
- Partners: ING Group, TVM(opent in nieuw tabblad)
Meer weten? Neem contact op met:
Christiaan de Goeij, onderzoeker of Michiel Steeman, lector Supply Chain Finance
E-mail: caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of ma.steeman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Kansen met Data
De krachten en netwerken van twee gerenommeerde lectoraten in Oost-Nederland; het lectoraat Supply Chain Finance (SCF - Windesheim) en het lectoraat Logistiek & Allianties (L&A - HAN), zijn gebundeld in de spronggroep "Kansen met Data" (KmD). De afgelopen jaren is het slim gebruik van data steeds centraler komen te staan in het onderzoek van de beide lectoraten, waarbij veel synergievoordeel te behalen is dankzij hun complementariteit. Kansen voor data én samenwerking in mkb: Windesheim en HAN versterken concurrentiekracht in regio door inzet van data.
Doel van het onderzoek
KmD zal via learning communities en Living Labs snel ontwikkelende technologieën op het gebied van data science toegankelijk maken voor instellingen en bedrijven, vooral het midden- kleinbedrijf (mkb). Met connecties naar relevante (inter)nationale wetenschappelijke onderzoeksgroepen, (regionale) beleidsmakers, (innovatief) bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties is KmD optimaal gepositioneerd in het quadrupel helix innovatiesysteem. Om hun ambitie te realiseren, hebben de initiatiefnemers vijf hoofdactiviteiten geïdentificeerd, zoals het ontwikkelen van een gezamenlijke regiovisie en het uitbreiden van "data science" leerpaden. Een incubator/experiment platform zal ook worden opgezet.
Aanleiding voor het onderzoek
De wereld is ingrijpend veranderd door de digitale revolutie. In supply chains worden steeds meer gegevens verzameld en opgeslagen dankzij sensoren en het “Internet of Things”. Door middel van data science (DS) kan deze informatie worden omgezet in waardevolle inzichten die organisaties helpen hun prestaties te verbeteren. DS combineert domein-specifieke kennis met wiskunde, statistiek en computerwetenschap om deze inzichten te extraheren. De Europese Commissie meldt dat data-innovatie in Europa inmiddels goed is voor €600 miljard en dat de impact van DS alleen maar toeneemt. Ondanks de hoge ambities blijft het resultaat voor veel bedrijven echter achter. Het mkb heeft vaak minder kennis en middelen dan grotere bedrijven.
- Status: lopend project
- Duur van het project: november 2021 - oktober 2025
- Partner: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA Sprong
Meer weten? Neem contact op met:
Corné de Ruijt, onderzoeker Supply Chain Finance
c.a.m.de.ruijt@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)Of lees hier meer over het Kansen met Data project
-
Weggooien? Ons een Zorg!
Wereldwijd neemt de vraag naar grondstoffen toe en worden meer materialen gebruikt dan onze aarde kan leveren. Daarom streeft Nederland naar een volledig circulaire economie in 2050. De zorg vormt een groot onderdeel van onze economie en veroorzaakt veel afval. Het circulair maken van de bedrijfsvoering in de zorg is extra uitdagend, enerzijds vanwege de hoge eisen aan hygiëne en infectiepreventie, anderzijds vanwege de complexiteit van de organisaties met veel beslisactoren.
Samen met negen bedrijven, drie ziekenhuizen en netwerk-brancheorganisaties gaan de lectoraten ‘Supply Chain Finance’ en ‘Netwerken in een Circulaire Economie’ van Windesheim, lectoraat Healthcare Logistics van HAN en Professorship of Design for Sustainability van TU Delft onderzoeken op welke wijze mkb-ondernemingen, door middel van innovaties in producten, processen, informatiegebruik en businessmodellen, kunnen bijdragen aan het vergroten van de circulariteit van de zorg.
Aanleiding voor dit project
De praktijkvragen van mkb-ondernemingen die disposables leveren aan ziekenhuizen hebben de volgende vraag:
Hoe kan het mkb samen met de ziekenhuizen het gebruik van disposables in ziekenhuizen herontwerpen en verkopen, om zo ook stappen te zetten in het circulair maken van de zorgsector?
Innovatie voor de zorg is kostbaar, vooral door de hoge eisen die gelden voor producten. Door het hoge risico en kosten is de markttoetredingsdrempel voor mkb-ondernemingen hoog. Mkb-ondernemingen zoeken daarvoor in dit project naar samenwerking in de keten om krachten te bundelen en voor toegang tot kennis hoe tot duurzame oplossingen te komen is.De opzet
In vier cases worden oplossingen ontwikkeld voor specifieke innovatievragen van praktijkpartners. In elke case wordt samengewerkt door studenten, deskundigen uit het werkveld en docent-onderzoekers. Uit de cases worden algemene lessen getrokken hoe tot succesvolle duurzame innovaties te komen is in vergelijkbare contexten. De kennis uit dit onderzoek wordt actief verspreid onder relevante stakeholders, via onderwijs, publicaties in vaktijdschriften en presentaties op evenementen van het netwerk van het consortium.
- Status: lopend project
- Duur van het project: oktober 2022 - september 2024
- Partner: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, TU Delft
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Paulien de Graaf-Muller
p.de.graaf-muller@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Anne van Vulpen
a.van.vulpen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)Of lees hier meer over het zorgafvalstromen project
-
Verduurzaming van materiaalgebruik door omdenken in de zorgprocessen thuis
In Nederland groeit de vraag naar zorgverlening in de thuissituatie, maar de roep om duurzaam omgaan met grondstoffen wordt eveneens groter en belangrijker dan ooit.
Het 10R model, gericht op weigeren, heroverwegen en verminderen, biedt mogelijkheden om de uitgaande materiaalstroom van het zorgproces thuis te verminderen. Dit is waar het project op inspeelt. Het project richt zich op het hoogste niveau van de R-ladder en sluit aan bij de doelen van de transitieagenda kunststoffen uit het grondstoffen akkoord.
Doel van het onderzoek
Een vooronderzoek bevestigt dat er op het terrein van verspilling een wereld te winnen is, maar de samenwerking tussen partijen in de keten is beperkt. Dit project brengt verschillende partijen uit de keten samen om gezamenlijk te kijken naar de bestaande situatie van de materiaal-, informatie- en financiële stromen rondom het gebruik van materialen in de zorgverlening thuis. Door samen te werken kunnen ze omdenken en nieuwe mogelijkheden ontdekken om de zorgverlening thuis te verduurzamen.
De opzet
In vier cases worden oplossingen ontwikkeld voor specifieke innovatievragen van praktijkpartners. In elke case wordt samengewerkt door studenten, deskundigen uit het werkveld en docent-onderzoekers. Uit de cases worden algemene lessen getrokken hoe tot succesvolle duurzame innovaties te komen is in vergelijkbare contexten. De kennis uit dit onderzoek wordt actief verspreid onder relevante stakeholders, via onderwijs, publicaties in vaktijdschriften en presentaties op evenementen van het netwerk van het consortium.
Aanleiding voor het project
In Nederland is er een belangrijke ontwikkeling gaande in de zorg, waarbij steeds meer zorgverlening van instellingen naar huis wordt verplaatst. Vroeger bezocht de cliënt een zorginstelling wanneer de zorgvraag te groot of complex was, maar tegenwoordig blijven steeds meer mensen thuis. Dit heeft verschillende oorzaken, waaronder de hogere levensverwachting en toename van chronische aandoeningen, wat leidt tot sterk toenemende zorgkosten. Daarnaast spelen persoonlijke behoeften en de wens om langer zelfstandig te blijven ook een belangrijke rol in deze veranderingen.
- Status: lopend project
- Duur van het project: juni 2022 - mei 2023
- Partner: Flynther, Carinova
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA KIEM-CE
Meer weten? Neem contact op met:
Paulien de Graaf-Muller
p.de.graaf-muller@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Sustainable Supply Chain Management in de zorg – Living Lab
In Nederland zijn zorgverleners op zoek naar duurzame bedrijfsmodellen. Dit komt voort uit verschillende uitdagingen, zoals stijgende zorgkosten, voortdurende bezuinigingen, moeilijke arbeidsmarkt omstandigheden en een groeiend ecologisch bewustzijn. Ze worden gedwongen om hun huidige bedrijfsmodellen en logistieke concepten te innoveren. Maar hoe doe je dat?
In de gezondheidszorg is logistiek van groot belang. Het gaat hier niet alleen om het verplaatsen van goederen, maar ook om het vervoeren van patiënten. Vooral in deze tijd waarin we proberen om mensen langer thuis te laten wonen, is het belangrijk om zorgproducten en diensten bij hen te brengen. En zelfs met de trend naar meer gedistribueerde vormen van gezondheidszorg, blijven ziekenhuizen belangrijke centra van logistieke activiteiten. Dit vereist slimme en duurzame logistieke oplossingen die kunnen omgaan met uitdagingen zoals effectieve en efficiënte planning, en duurzaamheid.
Doel van het onderzoek
Om deze uitdagingen aan te pakken, is een Living Lab opgericht. Het project wil een levend lab opzetten waarbij belanghebbenden samenwerken om duurzame oplossingen te ontwikkelen voor de gezondheidslogistiek, met speciale aandacht voor de laatste kilometers. Het project heeft als doel om bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen en tegelijkertijd zakelijk potentieel te hebben. De activiteiten binnen het Living Lab zijn gericht op het verminderen van de ecologische voetafdruk en kosten, het verbeteren van de servicekwaliteit en de leefbaarheid van stedelijke gebieden, het verminderen van eenzaamheid van kwetsbare burgers, en het bevorderen van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van logistieke studenten en professionals.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: december 2019 - juni 2022
- Partner: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, hogeschool Saxion
- Mede mogelijk gemaakt door: NWO
Meer weten? Neem contact op met:
Paulien de Graaf-Muller
p.de.graaf-muller@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Combineren is creëren; circulaire economie binnen de zorg
Het lectoraat Supply Chain Finance (SCF) en het lectoraat Netwerken in Circulaire Economie (NICE) van Windesheim richten zich in samenwerking met een ziekenhuis en MedHemScience B.V. op de volgende onderzoeksvraag: kan het gebruik van bloed- en weefselzakken verduurzaamd worden door recycling, hergebruik en/of preventie van gebruik?
Kunststof disposables
De ziekenhuizen gebruiken steeds meer kunststof disposables, zoals bloed- en weefselzakken, infuuszakken, tubes en dergelijke. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de kunststof disposables na éénmalig gebruik terecht komt in het Specifiek Ziekenhuis Afval (SZA). Deze afvalstroom wordt in speciale vaten ingezameld, afgevoerd en verbrand. Al de voordelen van disposables zijn evident; de verpakkingen voldoen aan de eisen en de steriliteit is geborgd. Vanuit het oogpunt van circulariteit is het éénmalig gebruik van kunststof disposables en daarna verbranding echter onwenselijk.
Verduurzamen
Doel van dit haalbaarheidsproject is om kennis op te doen over hoe je (gebruik van) disposables in het ziekenhuis kunt verduurzamen. Zo kunnen we vaststellen of het haalbaar is om nieuwe werkwijzen of productconcepten te ontwikkelen voor disposables, zodat ze duurzamer gebruikt kunnen worden. We voeren een case study uit naar kunststof bloed- en weefselzakken. We verkennen de mogelijkheden van recycling, hergebruik en preventie van disposables.
Dit project moet nieuwe inzichten opleveren in mogelijkheden van een duurzaam gebruik van bloed- en weefselzakken, waarmee de hoeveelheid SZA-afval bij ziekenhuizen en de verbranding van éénmalig gebruikte disposables gereduceerd kan worden. Hiermee leveren de consortiumpartijen een substantiële bijdrage aan de circulaire economie.
Meer weten? Neem contact op met:
Paulien de Graaf-Muller
E-mail: p.de.graaf-muller@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Spark! Living Lab
Voor midden- en kleinbedrijven is blockchain nog onontgonnen terrein. Vaak ontbreekt het mkb-bedrijven aan mankracht, kennis, tijd of de middelen om blockchain in te zetten. Of zijn ze terughoudend om gevoelige data over bedrijfsvoering in een digitaal netwerk te delen. Mkb’ers die deze datatechnologie graag willen inzetten, hebben dat samen met een consortium van kennisinstellingen uitgeprobeerd in de betrouwbare omgeving van Spark! Living Lab.
Blockchain veilig voor mkb ontsluiten
Om mkb’ers eenvoudiger toegang tot blockchain te geven, zijn hogeschool Windesheim, TU Delft, TNO en BlockLab met behulp van een subsidie het Spark! Living Lab gestart. De focus lag op toepassingen in de logistiek en distributie, die meerwaarde hebben voor handels- en productiebedrijven.
Onafhankelijke expertise
In het Lab staan kennisinstellingen bedrijven met onpartijdige expertise terzijde. Dit consortium brengt in proefprojecten verschillende bedrijven samen; groot en klein. Eventueel kunnen ook hun leveranciers, afnemers of financiële partners aansluiten. Samenwerking is immers noodzakelijk voor het succesvol inzetten van blockchain.
Actuele informatie is beschikbaar op www.sparklivinglab.nl(opent in nieuw tabblad).
Kosten besparen
Blockchain zorgt ervoor dat de data die in het systeem staan, niet zomaar aangepast kunnen worden en dus betrouwbaar zijn. Dit biedt het mkb transparantie. Dankzij blockchain durven bedrijven eerder data te delen. Daardoor zijn er meer data beschikbaar waardoor productie van goederen, bevoorrading, leveringen en betalingen voorspelbaar zijn. Bovendien is er minder papierwerk nodig. Dit levert besparingen op.
Locaties
Op termijn zal een fysiek lab gevestigd worden. In dit lab is de randvoorwaardelijke fysieke en virtuele infrastructuur aanwezig, zodat blockchain-applicaties direct getest kunnen worden. Het biedt studenten, onderzoekers, bedrijven en leveranciers de kans gezamenlijk met blockchain te experimenten. De experimenten zullen minimaal tot 2024 lopen.
Dit onderzoeksproject maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Duurzame Living Labs dat (mede)gefinancierd is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek (SIA) en de Topsector Logistiek.
- Status: lopend project
- Looptijd: 4 jaar als pilot
- Partners: TU Delft, TNO en BlockLab
- Mede mogelijk gemaakt door: verschillende financiers
Meer weten? Neem contact op met:
Victor van der Hulst, programmamanager Blockchain
E-mail: v.van.der.hulst@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Blockstart
Voor kleinere bedrijven is het vaak een lastige stap om met nieuwe technologieën, zoals blockchain aan de slag te gaan. Het Europese Blockstart-project kan die drempel verlagen, onder meer door gratis trainingen voor geïnteresseerde mkb-bedrijven. Het project richt zich op bedrijven die actief zijn binnen de gezondheid, logistiek en agrofood, die blockchain kunnen gebruiken om de veiligheid en efficiëntie in hun werk te vergroten. Windesheim is een van de partners van het project en richt zich met name op het onderzoeken van de mogelijkheden en impact in de betrokken logistieke ketens.
Europees Interreg-programma
Blockstart is een project binnen het Interreg-programma Noordwest-Europa. Partners uit Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben een beschrijving gemaakt van de meest relevante uitdagingen waar mkb’ers in deze sectoren mee te maken hebben. Denk aan beperkte track & trace door de gehele keten, complexe afstemming met het financiële proces in logistiek, omslachtige papieren transportdocumenten, veilige en betrouwbare datadeling en meer inzicht in herkomst van voedsel- en transportcondities.
Coachingsprogramma voor mkb-bedrijven
Op basis van deze situatieschetsen is een coachingsprogramma ontworpen, dat dit voorjaar wordt opengesteld voor geïnteresseerde mkb-bedrijven. Na een korte selectie kunnen deze bedrijven hun eigen programma samenstellen en afnemen bij de partners. Windesheim richt zich enerzijds op algemene introductieworkshops en masterclasses over blockchain en anderzijds op diepgaande haalbaarheidsstudies binnen de bedrijven en hun keten(s).
Internationaal ecosysteem
Door samen te werken vormen partners een internationaal ecosysteem van bedrijfsnetwerken, incubators en blockchain-experts. Dit ecosysteem biedt ondersteuning, netwerkmogelijkheden en een testomgeving aan deelnemende bedrijven.
- Status: lopend project
- Duur van het project: november 2019 - maart 2023
- Partners in Nederland: Hogeschool Rotterdam, Oost NL, Chainpoint, Regio Foodvalley en ICT Valley
- Mede mogelijk gemaakt door: Interreg Noordwest-Europa
Meer weten? Neemcontact op met:
Michiel Steeman, lector Supply Chain Finance
E-mail: ma.steeman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Van hype naar realiteit: blockchain en de effecten op mkb in de keten
Windesheim en Hogeschool Rotterdam onderzoeken hoe mkb-bedrijven kunnen profiteren van blockchain-toepassingen.
Doel van het onderzoek
Wie denkt aan blockchain, denkt aan bitcoins en grote bedrijven die al met deze technologie werken. Omdat blockchain ook voor midden- en kleinbedrijf veel kan betekenen, doen Windesheim, Hogeschool Rotterdam en Blocklab onderzoek naar financiële en logistieke voordelen van blockchain voor het mkb. In dit project zijn quickscans en modellen ontwikkeld, waarmee ondernemers meer te weten kunnen komen over blockchain en wat je ermee kunt in je bedrijfsvoering. Op basis van uitgevoerde haalbaarheidsstudies met bedrijven wordt een cross-case analyse uitgevoerd wat zal leiden tot een publicatie van bevindingen en opgedane kennis.
Snel en efficiënt
Blockchain zorgt onder andere voor minder papierwerk bij facturatie- en orderprocessen. Door het sneller en efficiënter delen van informatie biedt blockchain oplossingen voor snelle verzending, goedkeuring, betaling en foutenopsporing bij order- en facturatieprocessen.
Transparantie en vertrouwen
Blockchain biedt transparantie, omdat je data met elkaar deelt. Nu gebeurt dat vaak niet, omdat je concurrentiegevoelige informatie niet wilt delen. Blockchain heeft een potentie om op een veilige manier bepaalde informatie wél en andere informatie niét te delen. Ook zorgt blockchain voor vertrouwen in de samenwerkingsketen doordat de data die wordt gedeeld, goedgekeurd is door het netwerk. Andere belangrijke aspecten zijn decentraliteit en veiligheid.
- Status: lopend project
- Duur van het project: september 2018 - maart 2023
- Partner: Hogeschool Rotterdam
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Michiel Steeman, lector Supply Chain Finance
E-mail: ma.steeman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Ready for the Next Crisis Monitoring & Benchmarking Supply Chain Resilience
Ons lectoraat in beeld
Het lectoraat Supply Chain Finance adviseert diverse bedrijven op het gebied van ketenfinanciering. Hoe kun je als bedrijf op een proactieve wijze inspelen op alle logistieke en op alle financiële uitdagingen die op je pad komen? Het lectoraat Supply Chain Finance begeleidt, ook met de inzet van studenten, het bedrijf Scania bij het goed organiseren van de logistieke keten. In deze video gaat Michiel Steeman, lector Supply Chain Finance bij Windesheim, langs bij Scania, waar hij een afspraak heeft met manager engineer Jan Boersma.
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Supply Chain Finance publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland en zijn te vinden in de HBO Kennisbank. Zo garanderen wij open access tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
De zaak is rond
An exploratory study into supply chain finance
Supply chain finance, its practical relevance and strategic value
The power of supply chain finance
Inkopers in goed gezelschap
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Michiel Steeman.