Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

CORE

  •   Jeugd en Media
  •   1 februari 2021 - 31 december 2021

Children Online: Research and Evidence (CO:RE). De ontwikkeling van een internationale database met wetenschappelijke evidentie over kinderen in de online wereld.  
 

Aanleiding

Opgroeien in de digitale samenleving

Wereldwijd doen onderzoekers bij hogescholen, universiteiten en kennisinstellingen allerhande onderzoek naar hoe kinderen opgroeien in de digitale samenleving. Tegelijk is die kennis versnipperd of moeilijk toegankelijk waardoor beleid en praktijk rond jeugd en media niet optimaal kunnen functioneren. 

Kennis op Europees niveau ontwikkelen

Om op Europees niveau wetenschappelijke kennis rond kinderen en digitale media te ontsluiten, heeft het lectoraat Jeugd & Media voor CO:RE een overzicht gemaakt van relevante jeugd en media studies van Nederlandse universiteiten en hogescholen die gepubliceerd zijn in de periode 2014-2022. 

Europese literatuur database

De literatuur review van in totaal 45 Nederlandse studies en 41 Nederlandse onderzoeksprojecten draagt bij aan de totstandkoming van een Europese database die toegang geeft tot ruim 1.700 studies en 1.300 projecten rond het onderzoeksthema jeugd en media. 

Doel 

Een Europese literatuur database van studies rond jeugd en media maakt het mogelijk om beleid over digitalisering te maken, de dialoog te voeren over ethische vraagstukken, nieuw jeugd- en media-onderzoek te initiëren gericht op relevante onderwerpen waar nog onvoldoende kennis over beschikbaar is, alsook het ontwikkelen van praktische adviezen voor opvoeders.  

Uitkomsten 

Kijk voor meer info en de database op core-evidence.eu(opent in nieuw tabblad) 

Meer weten? 

Neem contact op met Peter Nikken, lector of Emma Middag, medior onderzoeker Jeugd & Media

Dr. Peter Nikken
p.nikken@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Emma Middag(opent in nieuw tabblad)