Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

    Op de hoogte blijven?

    Neem een kijkje op LinkedIn
    Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
    Inleiding

    Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?

    We leggen de focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusievere leeromgevingen. Omgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door de ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek bij de school en kijkt mee tijdens de les.

    Lunch met de lector

    Lunch met de Lector

    Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:

    Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”

    New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lector en onderzoekers

    Dr. Sui Lin Goei, lector

    Dr. Sui Lin Goei is lector en doet onderzoek naar het optimaal inrichten van passend onderwijs. Zij werkt ook als universitair docent aan de VU en bij LEARN! Learning Sciences.

    Dr. Martijn Willemse, associate lector

    Martijn Willemse is associate lector en zet vanuit het lectoraat onderzoek op naar de professionele ontwikkeling van leraren(opleiders) in inclusieve leeromgevingen.

    Dr. Fer Boei, onderzoeker

    Fer Boei is onderwijskundige en onderzoeker bij het lectoraat. Zijn focus ligt voornamelijk op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders en toetsingsvraagstukken in het onderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Lara Engelsman, junior onderzoeker

    Lara Engelsman is als junior onderzoeker verbonden aan het lectoraat en ze is betrokken bij het project Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP).

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Jantien Gerdes, onderzoeker

    Jantien Gerdes doet promotieonderzoek naar de samenwerking tussen school, ouders en de hulpverlening vanuit het onderzoeksthema Meergelaagde ondersteuningssystemen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Thijs Hemmer, onderzoeker

    Thijs Hemmer is onderwijskundige en lerarenopleider en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Jarise Kaskens, onderzoeker

    Jarise is gepromoveerd op onderzoek dat zich richt op rekenontwikkeling en rekengesprekken. Zij is verbonden aan de thema's rekenen-wiskunde, inclusief opleiden en Lesson Study.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Joke Kamstra, onderzoeker

    Joke Kamstra is een consultant, ontwikkelaar, opleider en begeleider bij het Expertisecentrum PBS en onderzoeker bij het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Tisja Korthals Altes, onderzoeker

    Tisja Korthals Altes is onderzoeker bij het lectoraat, Haar onderzoek richt zich op (docenten en hun beelden van) inclusieve onderwijspraktijken in het hoger onderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Lourens van der Leij, onderzoeker

    Lourens van der Leij begon zijn loopbaan als leerkracht en is nu als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Monique Nelen, onderzoeker

    Monique Nelen is als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen en zij is een PBS-coach en opleider van PBS-coaches.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Birgit Pfeifer, hoofddocent en senior onderzoeker

    Dr. Birgit Pfeifer is hoofdocent en senior onderzoeker bij Windesheim. Daarnaast is zij practor Verschillen Waarderen voor een federatie van 7 christelijke mbo-instellingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    2 onderzoekers bij 3d-metaalprinter. Ze hebben een logo van windesheim en perron 038 in hun hand

    Innoveren met 3D-metaalprinten

    13 maart 2023

    Digitalisering in de zorg

    8 maart 2023

    Social Work studenten spelen digitaliseringsgame

    17 februari 2023

    Veilig online leven, hoe doe je dat?

    15 februari 2023
    Liesbeth-Rijsdijk-Netwerken-in-een-Circulaire-Economie

    Nieuwe lector Liesbeth Rijsdijk geeft invulling aan duurzaamheid in de regio

    10 februari 2023
    banner Netwerken in een Circulaire Economie

    Zo levert Windesheim een bijdrage aan een circulaire economie

    6 februari 2023
    Universiteit Twente

    Matchmaking onderzoek: Windesheim en Universiteit Twente intensiveren samenwerking

    2 februari 2023

    Onderzoekers storten zich op zorgafval: Weggooien? Ons een zorg!

    24 januari 2023
    design team

    Zinvolle gesprekken bij culturele verschillen in dementiezorg

    17 januari 2023
    Publicatie van Windesheim

    3 miljoen euro naar hogeschoolonderzoek: van inclusief opgroeien, 3D-metaalprinten tot human capital-innovatie

    22 december 2022

    INCLU-ZIE: € 1 miljoen voor onderzoek naar inclusief en gezond opgroeien

    22 december 2022

    Inclusief werkgeverschap wordt de norm

    22 december 2022
    Zwolle

    Regio Zwolle Monitor 2022: regio in balans na corona, maar met flinke uitdagingen aan de horizon

    8 december 2022

    Industrieel Additive Manufacturing Metaal: de implementatie van een sleuteltechnologie

    8 december 2022

    Begeleiding naar werk van kwetsbare jongeren met een diploma loont

    1 december 2022

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    School-Wide Positive Behavioral Interventions and Supports in Dutch Elementary Schools

    • 1 september 2021
    • PhD
    • Monique Nelen

    Lesson study in Dutch initial teacher education explored : its potential and pitfalls

    • 4 augustus 2020
    • Artikel
    • Tijmen Schipper, Sui Lin Goei, W.R. van Joolingen, Martijn Willemse, Evelien van Geffen

    Inclusie van Syrische vluchtelingenkinderen in het Turkse openbare onderwijs met positive behaviour support

    • 2019
    • Artikel
    • Lale Hazar, Margreet van Oudheusden, Marius Stehouwer, Sui Lin Goei

    Professional growth in adaptive teaching competence as a result of lesson study

    • 5 oktober 2017
    • Artikel
    • Tijmen Schipper, Sui Lin Goei, Klaas Veen, Siebrich Vries

    Positive behaviour support Europe network

    • 1 april 2017
    • Artikel
    • Sui Lin Goei, Lefki Kourea