Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Op de hoogte blijven?

Neem een kijkje op LinkedIn

Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

    Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
    Inleiding

    Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?

    We leggen de focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusievere leeromgevingen. Omgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.

    Lees meer over onze focus

    Onderzoeksprojecten

    Wat onderzoeken wij in de praktijk?

    Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en stakeholders te brengen — of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Van research, innovatie tot het oplossen van (maatschappelijke) vraagstukken: wij hebben veel ervaring met het formuleren, opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor kennisontwikkeling en kenniscirculatie — zowel in de regio als op nationaal en internationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.

    Lectoraat in beeld

    Ons lectoraat in beeld

    Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door de ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek bij de school en kijkt mee tijdens de les.

    Lunch met de lector

    Lunch met de Lector

    Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:

    Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”

    New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.

    Lectoren en onderzoekers

    Ontmoet onze lectoren en onderzoekers

    Dr. Fer Boei, onderzoeker

    Fer Boei is onderwijskundige en onderzoeker bij het lectoraat. Zijn focus ligt voornamelijk op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders en toetsingsvraagstukken in het onderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Lara Engelsman, junior onderzoeker

    Lara Engelsman is als junior onderzoeker verbonden met het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve leeromgevingen en ze is betrokken bij het project Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP)

    Jantien Gerdes, onderzoeker

    Jantien Gerdes doet promotieonderzoek naar de samenwerking tussen school, ouders en de hulpverlening vanuit het onderzoeksthema Meergelaagde ondersteuningssystemen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Thijs Hemmer, onderzoeker

    Thijs Hemmer is onderwijskundige en lerarenopleider en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en lerarenopleiders in inclusieve leeromgevingen

    Jarise Kaskens, onderzoeker

    Jarise is gepromoveerd op onderzoek dat zich richt op rekenontwikkeling en rekengesprekken. Zij is als onderzoeker verbonden aan de thema's rekenen-wiskunde, inclusief opleiden en Lesson Study.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Joke Kamstra, onderzoeker

    Joke Kamstra is een consultant, ontwikkelaar, opleider en begeleider bij het Expertisecentrum PBS en onderzoeker bij het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Tisja Korthals Altes, onderzoeker

    Tisja Korthals Altes is onderzoeker bij het lectoraat, Haar onderzoek richt zich op (docenten hun beelden van) inclusieve onderwijspraktijken in het hoger onderwijs.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Lourens van der Leij, onderzoeker

    Lourens van der Leij begon zijn loopbaan als leerkracht en is nu als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Monique Nelen, onderzoeker

    Monique Nelen is als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen en zij is een PBS-coach en opleider van PBS-coaches.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Birgit Pfeifer, hoofddocent en senior onderzoeker

    Dr. Birgit Pfeifer is hoofdocent en senior onderzoeker bij Windesheim. Daarnaast is zij practor Verschillen Waarderen voor een federatie van 7 christelijke mbo instellingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

    Monique Ridder, onderzoeker

    Monique Ridder is hogeschoolhoofddocent en haar focus ligt op professionalisering van leraren in het beroepsonderwijs en versterking van onderwijskwaliteit van lerarenopleidingen.

    LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
    Publicaties

    Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

    Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland. De publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

    Publicaties associate lector Martijn Willemse

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze associate lector Martijn Willemse? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Publicaties lector Sui Lin Goei

    Ben je benieuwd naar de publicaties van onze lector Sui Lin Goei? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.

    Van onbekend en onbemind naar bekend en bemind: een passie voor passend onderwijs

    In haar lectorale rede gaat Sui Lin Goei nader in op de samenwerking tussen onderwijs en zorg en het onderzoek ernaar om zo passende leeromgevingen tot stand te brengen. (Goei, 2011)

    Alle publicaties(opent in nieuw tabblad)
    Contact

    Meer weten?

    Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.

    Nieuws

    Blijf up-to-date

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in