Vijf lectoraten van domein Bewegen en Educatie van Windesheim verlengd
Net voor de zomervakantie heeft de domeindirecteur BE besloten om de vijf lectoraten verbonden aan het domein te verlengen voor de periode van 2026-2029. De lectoraten kijken terug op een succesvol periode met effectief praktijkgericht onderzoek dat samen met de onderwijs- en beroepspraktijk werd uitgevoerd. Daarbij werd er veel nadruk gelegd op de ontsluiting van de opgebouwde kennis met en in onze opleidingen. De lectoraten van het domein spelen in meerdere landelijke dossiers en thema's een belangrijke rol. Dit gaf aanleiding om op dezelfde lijnen door te zetten en verder uit te bouwen.
Binnen het domein hebben we vijf verschillende lectoraten met allemaal een eigen leeropdracht. Eens in de vier jaar wordt er gekeken naar wat de lectoraten hebben gedaan op het gebied van praktijkgericht onderzoek, wat de uitwerking daarvan was in het werkveld en onderwijs en wat de ambities zijn voor de komende periode. Op basis daarvan wordt besloten of en hoe een lectoraat wordt doorgezet.
Lees hieronder meer over hun onderzoek, focus en ambities.
Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT
Het lectoraat focust zich op onderwijsinnovaties die leiden tot duurzame en betekenisvolle ontwikkelings- en leerprocessen voor leerlingen en studenten. In dat kader wordt onderzocht of en hoe nieuwe technologieën waardevol kunnen zijn voor het leren en ontwikkelen van leerlingen en studenten. Ook ontwerpen en onderzoeken leden van het lectoraat interventies voor (digitale) geletterdheid en vakdidactisch redeneren.
Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen
Het lectoraat legt haar focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en aan alle studenten; inspirerend onderwijs dat is ontworpen en dat is vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op leeromgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen.
Lectoraat Bewegen, School en Sport
Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek op het snijvlak van de (sport)pedagogiek, bewegingswetenschappen en vakdidactiek. De kwaliteit van het bewegingsonderwijs en de (jeugd)sport staan centraal. Uitgangspunt is het plezierig en betekenisvol bewegingsgedrag, in het bijzonder voor kinderen en jongeren. Onderzoek wordt gedaan naar (de kwaliteit van) het bewegingsonderwijs, vakdidactiek, leerrijke beweegcontexten, motorisch leren, beweegadviezen, het spelen in de vrije tijd en de (jeugd)sport. Het lectoraat werkt nauw samen met de bacheloropleidingen LO en Sportkunde en de Master Lichamelijke Opvoeding en Sportpedagogiek.
Lectoraat Bewegen, Gezondheid en Welzijn
Het onderzoek binnen het lectoraat richt zich op de inhoud resultaten en werkingsmechanismen van verschillende bewegings- en lichaamsgerichte interventies zoals ingezet door psychomotorisch therapeuten. Daarbij kan het gaan om zowel volwassenen als kinderen en jongeren met gedrags- en/of emotionele problematiek, of problemen die voortkomen uit een verstandelijke handicap, ontwikkelingsstoornis of bijvoorbeeld niet aangeboren hersenletsel. Binnen het lectoraat wordt intensief samengewerkt met de BA en MA opleiding Psychomotorische Therapie.
Lectoraat Sportpedagogiek en veilig sportklimaat
Het lectoraat richt zich op onderzoek, onderwijs en op activiteiten die er straks voor zorgen dat mensen veilig kunnen sporten, waarbij de begeleiding plaatsvindt door competente mensen. Te denken valt aan thema’s zoals onsportief gedrag, agressie op het sportveld, én bewustwording bij docenten lichamelijke opvoeding van gedragsrisico’s als seksuele intimidatie en pesten. Het doel van het lectoraat is om via onderzoek bijdragen aan een duurzaam verantwoord sportklimaat, in zowel top- en breedtesport als onderwijs.
Lees meer over het Lectoraat Sportpedagogiek en veilig sportklimaat
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur