Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Lesson study voor leiderschapsontwikkeling

  • 18 juni 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Lesson study voor leiderschapsontwikkeling

Waarom gebruiken wij Lesson Study (LS) nog niet om het leren van schoolleiders te stimuleren. LS is een krachtige professionalisering strategie om leraren meer begrip te laten krijgen over het leren van hun leerlingen. Kan LS dan ook niet bijdragen aan het versterken van begrip over het leren van de leraren door de schoolleider?

Loes van Wessum, onderzoeker bij het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen, vertelt:

Op onze keukenkast staat een oud Droste cacao blik. Op het blik staat een verpleegster afgebeeld (ik heb trouwens geen idee waarom die daarop staat, volgens mij is cacao geen medicijn- anders zou ik een goed excuus hebben om iedere dag preventief chocola te eten). De verpleegster houdt een blad vast, waarop een Droste-blik staat met daarop een verpleegster die weer een blad vasthoudt met een Droste-blik.

Dit repeterende patroon is bekend geworden als het Droste effect. Ik vind het een intrigerend blik omdat het mij doet denken aan parallelle leerprocessen in scholen. Idealiter zijn de leerprocessen in scholen op elkaar afgestemd en zien we dezelfde principes als het gaat om het leren van de leerlingen in de leerprocessen van de leraren en de schoolleiders.

Over het leren van leraren is er al veel bekend. Steeds duidelijker wordt dat het vooral gaat om het collectief leren. Leraren ontwikkelen zich professioneel door samen te werken.  Een krachtige professionaliseringsvorm is Lesson Study.  Leraren onderzoeken het denk- en leerproces van leerlingen door samen een onderwerp te bestuderen, een les of onderwijsactiviteit te ontwerpen, uit te voeren, leerlingen te observeren en het proces na te bespreken en te reflecteren. 

Als ik vanuit het Droste-effect denk, dan vraag ik mij af waarom we Lesson Study nog niet gebruiken om het leren van schoolleiders te stimuleren. Als Lesson Study zo'n krachtige professionalisering strategie is om leraren meer begrip te laten krijgen over het leren van hun leerlingen, zou Lesson Study dan ook niet bijdragen aan het versterken van begrip over het leren van de leraren door de schoolleider? De schoolleider is immers de leraar van de leraren. Schoolleiders zouden het denk- en leerproces van leraren kunnen onderzoeken door samen een onderwerp te bestuderen (waar worstelen leraren mee?), een (deel van) een teambijeenkomst te ontwerpen, uit te voeren, leraren te observeren en het proces achteraf te bespreken en te reflecteren.

Meer weten over wat het lectoraat doet voor professionalisering van schoolleiders? Kijk op de website van het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen naar de onderzoeksprojecten onder de onderzoekslijn 'Includerend Leiderschap'. 

Ga naar de onderzoeksprojecten

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

slide 1 to 4 of 5

Neem contact met ons op