Goed beginnen met gedrag voor zij instromers
Zij-instromers in het beroep van leraar basisonderwijs worden tijdens hun opleiding in kleine professionele leergemeenschappen begeleid in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen en expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers:Dr. Monique Nelen (onderzoeker en procesbegeleider), Dr. Martijn Willemse (associate-lector)
- Partners: Pabo Windesheim Zwolle
- Subsidieverstrekker: Regieorgaan SIA
Aanleiding
Vroegtijdige uitval van startende leraren, zoals zij-instromers, voert de druk van het lerarentekort op. Belangrijke redenen voor deze uitval zijn problemen in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken. In hun opleiding ervaren zij-instromers dat er onvoldoende aandacht is voor hun specifieke ondersteuningsbehoeften als volwassen ‘leerders’ met eerder verworven competenties. Gerichte begeleiding is nodig om vroegtijdige uitval in het beroep een halt toe te roepen.
Doel
Onder begeleiding van een lerarenopleider/procesbegeleider met gedragsexpertise komen kleine groepjes zij-instromers negen keer samen. Aan de hand van een gemeenschappelijk ervaren praktijkprobleem worden gezamenlijk gedragslessen ontwikkeld, uitgevoerd, bijgesteld op basis van een evaluatie en nogmaals uitgevoerd. Video opnames dienen als basis voor de observatie van de les en de evaluatie. Doel van dit ontwerpgericht onderzoek is om samen met lerarenopleiders van de opleiding zij-instromers in het beroep van leraar basisonderwijs van hogeschool Windesheim Zwolle te verkennen in hoeverre deelname aan deze module zij-instromers kan ondersteunen bij de klassenmanagement- en gedragsvraagstukken die zij in hun klas ervaren.
Meer weten?
Neem contact op met: Monique Nelen, onderzoeker
E-mail: mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)