Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Lectoraat wijzigt naam in ‘Inclusieve Leeromgevingen’

  • 12 september 2024
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Lectoraat wijzigt naam in ‘Inclusieve Leeromgevingen’

Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen verricht praktijkgericht onderzoek naar hoe je een onderwijsleeromgeving het beste kunt vormgeven, op zo’n manier dat alle leerlingen of studenten leren en zich kunnen ontwikkelen. Lector Sui Lin Goei benadrukt het belang van goed onderwijs waarbij iedereen ongeacht gender, overtuigingen, fysieke of mentale staat of achtergrond gelijke kansen krijgt, maar hoe doe je dat als professional in de praktijk?

Op 12 september gaat het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in Inclusieve Leeromgevingen verder onder een nieuwe naam. Waarom is deze naamswijziging nodig? We gaan in gesprek met lector Sui Lin Goei over deze verandering.

Nieuwe naam Inclusieve Leeromgevingen

Sui Lin: “In samenspraak met het werkveld, de opleidingen en natuurlijk ons eigen voortschrijdend inzicht veranderen we de naam van ons lectoraat. Onze inzichten lopen parallel met de ontwikkelingen die landelijk, maar ook internationaal plaatsvinden. Bij goed onderwijs en dus een inclusieve leeromgeving gaat het om samen met alle betrokkenen een passende pedagogische-didactische ontwikkelingscontext te ontwerpen en te realiseren. Daar is de leraar uiteraard een belangrijke spil in, maar het draait ook om het systemische perspectief. Dus hoe kun je als school de beste werkruimte vormgeven om met alle betrokkenen in een professionele leeromgeving te werken. Wij willen de focus richten op de student en docent in het hoger onderwijs, de (leraren)opleider en hun interacties onderling. En niet alleen de leerling of de groep, de leraar, of de ouder.”

Lesson Study integreren in lerarenopleidingen

Inclusiviteit lijkt een modewoord te zijn, maar wat betekent het in de context van een schoolomgeving? Sui Lin: “Met het includeren van alle leerlingen in de klas ben je er nog niet. Je hebt een omgeving nodig die inclusie faciliteert. Het lectoraat doet onder andere praktijkgericht onderzoek naar hoe je starters en zij-instromers het beste kunt ondersteunen bij het omgaan met klassen- en gedragsmanagement in de klas. Een voorbeeld van zo'n onderzoek is het project Goed beginnen met gedrag voor zij-instromers. We begeleiden leraren effectief om met gedrag in diverse klassensituaties om te gaan. Dat doen we via de aanpak van 'Lesson Study': door samen lessen te ontwerpen, deze samen te observeren, ervaringen uit te wisselen en theorie aan de praktijk te koppelen.” Sui Lin vervolgt: “Als startende leraar ben je veelal bezig met overleven, maar er zijn absoluut tools om met elkaar de omgeving in te richten en het met starters er onderling over te hebben. Het is belangrijk dat ze zich gesteund voelen in deze omgeving.” De komende jaren is het lectoraat betrokken bij een groot Europees project om Lesson Study te integreren in de lerarenopleidingen. Samen met vijf andere Europese landen, waarvan Windesheim de penvoerder is. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding

inclusief onderwijs

Innovatief en inclusief praktijkgericht onderzoek met de Sherlock toolbox

Ook werkt het lectoraat aan nieuwe manieren om praktijkgericht onderzoek toegankelijker te maken, zoals met de onlangs ontwikkelde 'Sherlock' toolbox. Deze toolbox helpt studenten en docenten om samen praktijkonderzoek te doen, waarbij inclusiviteit en toegankelijkheid centraal staan. Sui Lin: "Ik ben sinds kort Academisch Directeur van Master Educational Needs en de Master Learning & Innovation, we zijn nu volop bezig om de inclusieve leeromgeving bij onze studenten en leraren toe te passen." Sui Lin vervolgt: “Daarnaast wil ik veel aandacht besteden aan het ontwikkelen van een innovatieve methodologie voor praktijkgericht onderzoek. Dit model heet 'Inclusive Inquiry' en is een model van Lesson Study waarbij leerlingen worden betrokken bij het ontwerpen van lessen. De laatste jaren hebben we hier al mee geëxperimenteerd en dit willen we graag doorontwikkelen en zelfs doortrekken naar het voortgezet en ook het hoger onderwijs. Zo willen we leerlingen bereid krijgen om het onderwijs in te gaan." 

 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Darren is de 5000ste student met een diploma van Windesheim in Almere

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Olga Nordbeck: 'Het mooiste beroep: voor de klas staan'

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024
Teaser image

Kennis, talent en kapitaal voor startups in Oost-Nederland

4 oktober 2024