Leerkrachten en ouders samen tegen pesten
Eén op de zes basisschoolkinderen wordt wel eens gepest, dat zijn gemiddeld vier leerlingen per klas. Pesten heeft grote impact op iedereen: op de kinderen die gepest worden, de kinderen die pesten, hun klasgenoten, leerkrachten en ouders. Om pesten te voorkomen is elke school verplicht beleid op sociale veiligheid te voeren. Veel van deze anti-pest-programma’s in Nederland betrekken ouders niet of nauwelijks als er sprake is van een pestsituatie. In het onderzoeksproject ‘Samenwerking met ouders’ is een handreiking ontwikkeld die ouders juist wel betrekt: ‘Leerkrachten en ouders: Samen tegen pesten.’
Dat de samenwerking tussen ouders en leerkrachten bij pestsituaties belangrijk is, bleek al uit verschillende buitenlandse studies. Echter, juist als het om pestsituaties gaat, lijkt die samenwerking niet altijd vanzelf te gaan. Daarom is in het project ‘leerkrachten en ouders: samen tegen pesten’ een handreiking ontwikkeld. Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen werkte mee aan dit project.
Storytelling om de behoefte boven water te krijgen
In het project stond de samenwerking met ouders rondom pestsituatie centraal in drie basisscholen in Almere, Groningen, Rotterdam. De drie basisscholen waren tijdens het project de ‘werkplaats’ waarin onderzoekers, leraren en ouders in gesprek gingen met vragen uit de eigen schoolcontext. Aan de hand van storytelling werden verhalen van leerlingen, leraren en ouders opgehaald: wat speelt er, waar is er behoefte aan?
De basisscholen in Almere, Groningen en Rotterdam hebben een goede samenwerking met ouders, maar als er een pestsituatie is merken ze dat de samenwerking ingewikkeld wordt en onder druk komt te staan.
Een van de belangrijkste opmerkingen van ouders bleek dat ze vaak de communicatie missen over wat er nou precies wordt gedaan als pestgedrag wordt aangepakt en hoe de situatie daarna is. Dat kan ook een positief bericht zijn zoals: ‘ze speelden vandaag goed samen.’
Uit al deze verhalen is uiteindelijk de handreiking gekomen die aan de hand van storytelling de leerkrachten van het basisonderwijs voorziet van praktische tips om samen met ouders pesten te voorkomen en (beginnende) pestsituaties aan te pakken.
Meer weten over dit project? Kijk op de onderzoeksprojectpagina!
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur