Nieuw Script
Binnen dit onderzoek kijken we hoe culturele scripts van docenten onderwijsinnovatie beïnvloeden, hoe deze scripts kunnen veranderen en wat docenten daarvoor nodig hebben.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
- Betrokken onderzoekers: Jantien Gerdes (projectleider), Thijs Hemmer (docent-onderzoeker), Marike Klomp (docent-onderzoeker), Alwin Truin (docent-onderzoeker), Jeanet van Dam (docent-onderzoeker), Merel Satimin (docent-onderzoeker), Rochelle Hurenkamp (onderzoeksassistent), Sui Lin Goei (lector, supervisor)
- Subsidieverstrekker: NRO
Aanleiding
Flexibele leerroutes zijn ‘hot and happening’ in het hoger beroepsonderwijs. De bedoeling van flexibilisering is dat de student meer de regie krijgt over het leerproces. Voor deze onderwijsvernieuwing moeten docenten met een andere bril naar onderwijs leren kijken. Dat is vaak een uitdaging omdat onbewuste overtuigingen een rol spelen: zogenoemde culturele scripts. Culturele scripts hebben invloed op de uitvoering van een vernieuwing. Zo kan studentregie botsten met de onbewuste overtuiging dat juist docenten het onderwijs moeten sturen.
Doel van het onderzoek
Binnen dit onderzoek kijken we niet alleen inhoudelijk naar scripts, maar onderzoeken we ook hoe onderzoek deel kan uitmaken van de transformatie van scripts.
Opbrengsten
- Workshop
- Publicatie gericht op professionals
- Wetenschappelijk conferentie bijdrage
Meer weten?
Neem contact op met: Jantien Gerdes, projectleider
E-mail: j.gerdes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur