Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Samenwerking rondom leerling in kaart in Almere

Samenwerking rondom leerling in kaart in Almere

  •   Inclusieve Leeromgevingen
  •   1 september 2021 - 31 augustus 2022

Het onderzoek werp licht op de verschillende rollen van intern begeleiders in relatie tot verschillende niveaus van samenwerking.

Met behulp van het Analytisch Raamwerk Interdisciplinaire Samenwerking in kaart hoe het staat met scholen van de Stichting Prisma Almere

Binnen de gemeente Almere werken multidisciplinaire wijkteams nauw samen met de scholen. Op scholen voor primair onderwijs wordt hiertoe de verbinding gezocht tussen intern begeleiders, jeugdverpleegkundigen, jeugdhulpverleners, ouders en natuurlijk de leerkracht in de klas.

Tijdens het schooljaar 2021-2022 brachten we met behulp van het Analytisch Raamwerk Interdisciplinaire Samenwerking in kaart hoe het staat met de samenwerking op de scholen van de Stichting Prisma Almere. Uit de analyse van interviews met intern begeleiders en jeugdhulpverleners blijkt dat er in de basis al een goede verbinding is tussen verschillende domeinen.

Het onderzoek werp licht op de verschillende rollen van intern begeleiders in relatie tot verschillende niveaus van samenwerking. Daarnaast komt de rol van de context sterk naar voren. Om door te groeien naar intensievere en meer transformatieve vormen van samenwerking moet iedere school kunnen groeien in de eigen zone van ontwikkeling.

Hiertoe is het van belang dat de partners die samenwerking vormgeven op de scholen de eigen context onder de loep nemen en samen volgende stappen bepalen. De uitkomsten van het onderzoek fungeren als gereedschap voor deze analyse.

Meer weten? 

Neem contact op met: Jantien Gerdes, onderzoeker
E-mail: j.gerdes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)