Meer over het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen
Weten hoe we inclusieve leeromgevingen inrichten?
Stel je een huis voor dat niet door één architect is ontworpen, maar geleidelijk ontstaat uit de ideeën, behoeften en bijdragen van alle betrokkenen (bouwers en bewoners): leraren, leerlingen, ouders, schoolleiders, onderzoekers, zorgprofessionals, buurtwerkers, pedagogisch medewerkers en beleidsmakers. Dit huis bouwen we niet alleen voor de gemeenschap, maar samen mét de gemeenschap – een plek waar iedereen zich thuis, welkom, gezien, gehoord en veilig voelt.
Binnen het lectoraat hebben we het concept van de inclusieve leeromgeving vervat in het idee van het inclusieve pedagogisch huis, zich uitdrukkend in de metafoor ‘The home we build together’. Echter, altijd aangepast aan de (culturele) onderwijscontext: huizen verschillen van elkaar in architectuur, in de plaats waar het huis staat en de mensen die in het huis wonen. Cultuur responsief vormgeven van inclusieve leeromgevingen lijkt een belangrijke voorwaarde voor de ‘fit’ met de lokale context waarin inclusiviteit binnen een schoolorganisatie geïmplementeerd en ingebed gaat worden. Belangrijk is dat het bouwen in gezamenlijkheid en in samenspraak plaatsvindt met alle betrokken stakeholders.
Voortgaand in deze metafoor weerspiegelt het pedagogisch en inclusief huis drie samenhangende thema's voor het lectoraatsonderzoek:
- Het bouwsysteem, de blauwdruk, het omgevingsplan, passend binnen de eerste onderzoekslijn van het systemisch ontwerpen van inclusieve leeromgevingen als meergelaagde ondersteuningssystemen
- De (ondersteuning van) belanghebbenden, bouwers en bewoners, passend bij de tweede onderzoekslijn de (professionele) ontwikkeling van leraren, leerlingen, studenten, schoolleiders, ouders en andere (onderwijs)professionals
- De bouwmethode bepalen, passend bij de derde onderzoekslijn de nadrukkelijke samenwerking en includering van doelgroepen en betrokkenen (inclusieve participatieve onderzoeksmethodes)
Over het lectoraat
Het lectoraat ‘Inclusieve leeromgevingen’ onder leiding van lector dr. Sui Lin Goei en associate lector dr. Martijn Willemse, kent een rijke traditie van omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hoe de keten van onderwijs en zorg passende ondersteuning kan geven. Het lectoraat bestaat al sinds 2009 en heeft zich meebewogen met de taal rond leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften naar leerlingen met (specifieke) ondersteuningsbehoeften en de tendens die al decennialang rond passend en inclusief onderwijs waart. Dient de leerling zich aan te passen en genormaliseerd te worden zodat het weer kan instromen in de reguliere klas, of dient de omgeving zich aan te passen en de juiste ondersteuning te bieden. Dilemma's en polariteiten die veel discussie oproepen over wat nu normaal dient te zijn.
Binnen het lectoraat wordt in (inter-)(nationale) professionele leergemeenschappen samen met professionals uit de onderwijspraktijk, met collega’s uit de opleidingen en met onderzoekers van de eigen instelling en andere hoger onderwijsinstellingen (participatief) praktijkgericht onderzoek uitgevoerd, gericht op het bijdragen aan de kwaliteit van de onderwijspraktijk, de opleidingen en de kennisbasis gericht op het vormgeven en realiseren van inclusieve leeromgevingen in alle sectoren van het onderwijs.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur