Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Zin in les (blijven) geven

Dit project richt zich op het ondersteunen van tweede carrière onderwijsprofessionals in het keuzeproces en tijdens de eerste jaren in het onderwijs.

  • Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers: Dr., Martijn Willemse, Associate lector, dr. Jantien Gerdes, Tisja Korthals Altes Msc, dr. Monique Nelen, dr. Birgit Pfeiffer, practor Marjanne Hagedoorn en collega’s uit de Onderwijsregio 
  • subsidieverstrekker: NRO

Aanleiding en doel

Het groeiend tekort aan leraren beïnvloedt de onderwijskwaliteit. Eén van de aanpakken om het lerarentekort te verminderen, is het werven van tweede carrière onderwijsprofessionals (TCO). Echter, ook onder TCO’s is er uitval. Ten opzichte van leraren die direct van de lerarenopleiding komen vallen TCO’s vaker uit binnen de eerste 5 jaar. TCO’s noemen verschillende redenen om het beroep te verlaten zoals: het niet kunnen wennen aan de school-werkcultuur (cultuurschok), voor het beroep gekozen hebben op basis van verkeerde motieven (bijvoorbeeld de vakanties) en, een gebrek aan ondersteuning of professionaliseringsmogelijkheden.

Om TCO’s te werven en te behouden hebben samenwerkende onderwijs- en kennisinstellingen in de regio Zwolle oriënterende en begeleidende activiteiten ontwikkeld. Het is nog onvoldoende duidelijk in hoeverre deze activiteiten ondersteunend zijn voor het keuze- en ontwikkelproces van de mogelijke TCO’s en wat bijdraagt aan hun behoud. Met dit onderzoek willen de Zwolse partners zicht krijgen op de wijze waarop de ontwikkelde activiteiten bijdragen aan het keuze- en ontwikkelproces van TCO’s en het behoud van deze nieuwe professionals. Tevens is het doel de activiteiten evidence-informed door te ontwikkelen.

Om hier zicht op te krijgen zal er gewerkt gaan worden met Communities of Inquiry (COI). In deze leergemeenschappen (COI’s) participeren ontwikkelaars, uitvoerders, TCO’s en onderzoekers. Naast meer inzichten in de bijdrage van de ontwikkelde activiteiten aan het keuze- en ontwikkelproces, wordt beoogd om meer inzicht te krijgen in hoeverre de aanpak van het werken met COI’s bijdraagt aan het versterken van de regionale sector-overstijgende samenwerking in het onderwijs. 

Meer weten? 

Neem contact op met: Martijn Willemse (associate lector) via m.willemse@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
 

 

Neem contact met ons op