Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Zin in Lesgeven

  •   Inclusieve Leeromgevingen
  •   1 september 2023

Tweede carrière leraren kunnen zich oriënteren op het beroep van leraar door deelname aan de driedaagse training Zin in Lesgeven (ZiL). In dit project onderzoeken we de bijdrage van de training aan hun keuzeproces.

Zin is lesgeven: een bijdrage aan het keuzeproces? 

Zin in Lesgeven (Zil) is een driedaagse training die mensen voorbereidt op een mogelijke overstap naar het onderwijs. Deze training richt zich specifiek op tweede-carrière leraren: professionals die een loopbaan buiten het onderwijs hebben gehad en overwegen om leraar te worden. Gezien het groeiende lerarentekort in Nederland is de instroom van tweede-carrière leraren essentieel om dit probleem aan te pakken. Toch blijkt dat deze groep relatief vaak uitvalt binnen de eerste vijf jaar van hun onderwijsloopbaan. Een belangrijke oorzaak hiervan is het verschil tussen hun verwachtingen en de dagelijkse praktijk van het leraarschap. Andere factoren zijn een moeilijke aanpassing aan de schoolcultuur of het baseren van hun keuze op onrealistische motieven.

De training Zil biedt deelnemers de mogelijkheid om zich zorgvuldig te oriënteren. Tijdens de drie dagen maken zij kennis met diverse aspecten van het beroep, reflecteren zij op hun motivatie en vaardigheden, en onderzoeken zij of het leraarschap bij hen past. 

Sinds de start in 2009 hebben meer dan 2000 mensen deelgenomen aan Zil, dat door heel Nederland wordt aangeboden. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar de bijdrage van Zil aan het keuzeproces van tweede-carrière leraren. Bovendien is het onduidelijk of deelnemers die na de training voor het beroep kiezen, ook op lange termijn in het onderwijs blijven.

Inzicht in de mate waarin de training bijdraagt aan het keuzeproces van tweede-carrière leraren

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de mate waarin de training Zin in Lesgeven bijdraagt aan het keuzeproces van potentiële tweede-carrière leraren. Hierbij wordt specifiek onderzocht hoe de training helpt bij het ontwikkelen van zelfinzicht, het verbinden van persoonlijke motivaties aan de beroepspraktijk, en het maken van een weloverwogen keuze voor het leraarschap. Daarnaast richt het onderzoek zich op het identificeren van de factoren die van invloed zijn op dit keuzeproces en op het vaststellen of de deelnemers na het doorlopen van de training op lange termijn behouden blijven voor het onderwijs.

Met deze inzichten kan worden vastgesteld of een intensieve en gestructureerde oriëntatie, zoals ZIL, effectief is in het aantrekken en behouden van gemotiveerde tweede-carrière leraren. Dit kan bijdragen aan een verbeterde instroom en behoud van deze groep binnen het onderwijs.

De deelnemers vullen drie keer een online vragenlijst in: eenmaal voorafgaand aan de training, eenmaal twee maanden na de training, en eenmaal vier jaar na de training.

Meer weten? 

Neem contact op met: MSc, Arend Jan Zwarteveen, docent en trainer aj.zwarteveen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)en Msc, Lara Engelsman, junior onderzoeker l.engelsman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
 

 

Neem contact met ons op