Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs

SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   9 januari 2009 - 9 januari 2013

Onderzoek naar hoe School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) ingezet kan worden op speciaal onderwijs om een positief en veilig schoolklimaat tot stand te brengen.

SWPBS om speciaal onderwijs

Steeds meer scholen gaan met School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) aan de slag om een positief en veilig schoolklimaat tot stand te brengen, waarbij alle leerlingen, dus ook leerlingen met uitdagend gedrag, de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben. SWPBS is een schoolbrede aanpak, gericht op de preventie van gedragsproblemen. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is.

Ook binnen het speciaal onderwijs, cluster 4, wordt steeds meer met SWPBS gewerkt. Er is echter nog maar weinig bekend over hoe deze aanpak ingevoerd kan worden in het speciaal onderwijs. Een subsidie van Kinderpostzegels maakte het mogelijk hier onderzoek naar te doen. Drie scholen voor speciaal onderwijs en Hogeschool Windesheim werkten binnen dit project samen. Aan de hand van de ervaringen op deze scholen laten de auteurs zien wat de mogelijkheden én de uitdagingen zijn bij de invoering en inbedding van deze aanpak.

Publicatie

Uit dit project is een boek voortgekomen. Het boek is niet alleen interessant voor alle leraren en schoolleiders die werken binnen het speciaal onderwijs, maar ook voor studenten en opleiders. Er staan veel praktische tips in die anderen kunnen inspireren bij het schoolbreed werken aan een veilig schoolklimaat. Het boek kan besteld worden bij Uitgeverij Pica.

Meer weten? 

Neem contact op met: dr. Sui Lin Goei, lector
E-mail: SL.Goei@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)