Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

1. systemisch ontwerpen van inclusieve leeromgevingen als meergelaagde ondersteuningssystemen

Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. 1. systemisch ontwerpen van inclusieve leeromgevingen als meergelaagde ondersteuningssystemen

Vormgeven van inclusieve leeromgevingen als meergelaagde ondersteuningssystemen: het bouwsysteem, de blauwdruk en het omgevingsplan

Het bouwen van een huis staat niet op zichzelf. Het staat in relatie tot het landschap en de directe omgeving: de stad, dorp, wijk of buurt, het bestemmingsplan en de ecologische normen bepalen mede hoe er gebouwd kan worden. Daarnaast bestaan huizen uit één of meerdere ruimtes die op basis van de behoeftes van de bewoners voor verschillende functies worden vormgegeven. 

Net zoals een huis niet in het luchtledige gebouwd wordt, worden inclusief onderwijs en inclusieve leeromgevingen altijd ingebed in bredere systemen. Zo ook zijn leraren, scholen en opleidingen onderdeel van complexe netwerken van beleid, organisatieculturen en maatschappelijke ontwikkelingen. Binnen dit systeem interacteren en communiceren ze met anderen, namelijk collega’s, ouders, jeugdhulpverleners, of andere stakeholders binnen de wijk. Ook worden ze beïnvloed door kenmerken van het systeem, of de organisatie (school, kinderopvang, et cetera) zoals de geldende waarden en normen, de werkwijze, of de mate van samenwerking. 

De afgelopen jaren is vanuit het lectoraat deze systemische kant bestudeerd; er zijn onderzoeksresultaten vanuit SWPBS, de samenwerking onderwijs en jeugdzorg en vanuit Lesson Study de vraag naar de ontwerpprincipes van dergelijke inclusieve leeromgevingen kan beantwoorden. Het onderzoek dat binnen dit thema gecontinueerd gaat worden, richt zich op de wijze waarop veranderingen in systemen betekenis krijgen in het ‘hier en nu’. Wat maakt deze aanpak betekenisvol en inclusief? 

De volgende onderzoeksvraag staat centraal: ‘Wat zijn nu de ontwerpprincipes, of big ideas voor het vormgeven van dergelijke inclusieve leeromgevingen, of onderwijssystemen?’
 

Neem contact met ons op