Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Hybride leeromgevingen voor inclusief onderwijs

Hybride leeromgevingen voor inclusief onderwijs

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   1 september 2020 - 28 februari 2021

Het onderzoek richt zicht op de onderbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo. In dit participatief ontwerp onderzoek zoeken leerlingen, docenten, ouders en support medewerkers samen naar mogelijkheden om ervaringen uit de periode van lockdown om te zetten naar effectieve interventies.

Lockdown opent deur naar introductie blended learning en hybride leeromgevingen

De unieke situatie van lockdown en schoolsluiting tijdens het voorjaar van 2020 heeft kennis opgeleverd die van belang is voor inclusief onderwijs. Sommige leerlingen vonden het volgen van thuisonderwijs uiterst lastig, terwijl anderen juist baat bleken te hebben bij het leren buiten de context van klas en schoolgebouw. Ondertussen heeft ook het onderwijs een enorme slag geslagen op gebied van ICT inzet en afstandsleren. Zo kan de gemiddelde docent inmiddels opdrachten klaarzetten in de elektronische leeromgeving, een online les verzorgen en leerlingen op afstand begeleiden.

Hierdoor is het perspectief op maatwerk veranderd. De individuele leerling vraagt: laat mij leren op een manier die bij mij past. De nieuwe mogelijkheden op gebied van ICT kunnen praktische barrières voor dit maatwerk wegnemen.

Kortom, de ervaringen van de lockdown hebben de deur geopend naar de introductie van blended learning en hybride leeromgevingen, waarin leerlingen zowel online als offline en zowel in fysieke nabijheid als op afstand kunnen leren. 

Inclusieve leeromgevingen

Het onderzoek richt zicht op de onderbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo. In dit participatief ontwerp onderzoek zoeken leerlingen, docenten, ouders en support medewerkers samen naar mogelijkheden om ervaringen uit de periode van lockdown om te zetten naar effectieve interventies.

  1. De eerste onderzoeksvraag luidt: hoe kunnen actoren met behulp van blended learning een inclusieve leeromgeving ontwerpen die tegemoet komt aan verschillende ondersteuningsbehoeften?
  2. De tweede onderzoeksvraag betreft het proces: op welke wijze helpt interdisciplinaire samenwerking tussen docenten, leerlingen, support team medewerkers en ouders om een meer inclusieve leeromgeving ontwikkelen?

Meer weten? 

Neem contact op met: Jantien Gerdes, onderzoeker
E-mail: j.gerdes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)