Hbo studie Ruimtelijke ontwikkeling - Mobiliteit. Verkeerskunde studeren in Zwolle. Hogeschool Windesheim

Student aan het woord

Wat vinden studenten zelf van de opleiding? 'Als kind speelde ik al met treinen, autootjes en verkeersborden. Nu mag ik dat gewoon voor m’n studie doen!'

Joey: ‘Je hebt invloed op wat anderen doen’
Bas: 'Ik ga later de treinvertragingen oplossen!'
Jacobien en Johan: Studenten-ov, weg ermee?


Joey: ‘Je hebt invloed op wat anderen doen’

Joey bij een elektrische auto‘De opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit staat heel dicht bij je, want iedereen klaagt wel eens omdat de trein vertraging heeft of omdat we in de file staan. De studie draait om het veranderen van gedrag. Door het ontwerp van bijvoorbeeld wegen te veranderen, kun je mensen sturen in hun gedrag. Neem een weg waar te hard gereden wordt: als je obstakels langs de weg zet of de weg kronkeliger inricht, ervaren automobilisten dat als gevaarlijk en gaan ze langzamer rijden.’

Omrijden

‘Maar je kunt ook beïnvloeden voor welk voertuig mensen kiezen. Als stage-opdracht moest ik een plan bedenken om Zwolse werknemers per fiets naar hun werk te krijgen, in plaats van per auto. Dan hebben bedrijven minder parkeerruimte nodig, hebben ze fittere werknemers en zijn de wegen minder druk. Als bedrijf kun je dat stimuleren door fietsers een kilometervergoeding te geven. Maar de inrichting van de infrastructuur maakt ook veel verschil. Zo heeft Zwolle veel vrijgelegen fietspaden, fietssnelwegen en fietsrotondes laten aanleggen. Sommige wijken zijn zo ingericht dat je als automobilist moet omrijden om de wijk uit te rijden, terwijl je als fietser sneller bent. Door zulke maatregelen is het fietsgebruik in de gemeente toegenomen.’

Oplossingen

‘Autogebruik is vaak pure luiheid. Als je mensen dat laat ervaren, passen ze hun reisgedrag aan. Analyseren is een belangrijke vaardigheid bij deze opleiding. Voordat je een probleem kunt oplossen, moet je eerst nagaan wat de oorzaak is. Welke elementen maken dit kruispunt gevaarlijk? Waarom kiezen werknemers van dit bedrijf voor de auto? En daarna moet je de vervolgstappen ook goed uitdenken. Lossen ze het probleem echt op? En zijn ze überhaupt haalbaar?’

‘Ik vind dit vakgebied interessant omdat het resultaat van je werk zo zichtbaar is. Ik bepaal of mensen hard kunnen rijden, welke route ze moeten nemen of welk voertuig ze daarvoor gebruiken. Als mobiliteitsdeskundige heb je invloed op wat anderen doen en dat vind ik gaaf!’


Bas: 'Ik ga later de treinvertragingen oplossen!'

Bas Voorpostel, student Ruimtelijke Ontwikkeling - MobiliteitDe opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit is een gevarieerde en uitdagende studie, vindt Bas: 'Soms ben je bezig met gedragspsychologie. Dan moet je bijvoorbeeld bedenken hoe je mensen zover krijgt dat ze met de trein gaan in plaats van met de auto. De andere keer houden we ons bezig met ontwerpvraagstukken. Dan krijgen we de opdracht een wegontwerp te maken waarbij hulpdiensten het snelste van A naar B kunnen. De opleiding zit goed in elkaar. Ik ben niet zo sterk in bètavakken, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Mijn profiel was economie en maatschappij en ik kan het makkelijk af.'

Puzzel

'Als kind speelde ik al met treinen, autootjes en verkeersborden. Nu mag ik dat gewoon voor m’n studie doen. Leuk! Ik wil de minor railtechniek doen. Dan leer je nadenken over de logistiek van treinen en spoorwegen. Op wat voor stations laat je bijvoorbeeld een intercity stoppen? Hoe voorkom je dat één vertraagde trein de hele dienstregeling verstoort? Dat lijkt me heel uitdagend, omdat alles met elkaar samenhangt. Het is een soort puzzel. Ik hoop dat ik stage kan lopen bij de NS of bij ProRail. Ik ga later alle treinvertragingen oplossen, zeggen mijn ouders. Haha!'

Bas maakt een maquette voor zijn opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit

Kolossaal

'Ik vind het fijn dat ik m’n passie met studiegenoten kan delen. Onlangs ben ik met een paar klasgenoten naar België geweest om het station van Antwerpen te bekijken – en natuurlijk om bier te proeven. Het station is al oud en heel kolossaal. Ik vind het knap hoe ze het station gemoderniseerd hebben en toch het historische in stand hebben gelaten.'


Jacobien en Johan: Studenten-ov, weg ermee?

Johan Eggink en Jacobien Klein Lenderink

Toen de overheid overwoog om de gratis ov-kaart voor studenten af te schaffen, besloten Jacobien en Johan te onderzoeken wat de gevolgen zouden zijn. Een typische opdracht voor studenten van Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit. 'Dat besluit zou grote nadelige gevolgen hebben. En écht niet alleen voor studenten. Dat bracht ons op het idee om voor onze studie nader onderzoek te doen naar de eventuele gevolgen van het dreigende besluit tot afschaffing. We hebben Windesheimstudenten ondervraagd en daaruit bleek dat dan een groot gedeelte van de studenten met de auto naar Windesheim zou komen. Dat heeft direct grote gevolgen voor het parkeerbeleid op de Campus. Meer studenten zouden op kamers gaan in Zwolle. Dat biedt de nodige uitdagingen voor de studentenhuisvesting in de stad. En het meest opzienbarend was nog wel de uitslag dat 18 procent van de ondervraagden aangaf zelfs helemaal te stoppen met de studie. Wat natuurlijk dramatisch zou zijn voor zowel de hogeschool als de stad.'

Actueel

'Gelukkig heeft de overheid uiteindelijk besloten het reisrecht voor studenten in de huidige vorm te laten bestaan. Daarom was het niet direct noodzakelijk om opvolging aan ons onderzoek te geven. Maar wanneer de plannen weer van de plank gehaald worden, kan een dergelijk onderzoek bijdragen in de besluitvorming. Dat maakt het vakgebied van mobiliteitsdeskundige zo interessant. Je houdt je met actuele zaken bezig, die direct voelbaar zijn in de praktijk.'

Word je verkeersbrigadier?

'Ons vakgebied roept vaak vraagtekens op bij mensen. Word je verkeersbrigadier? Ga je je bezig houden met drempels? Vragen die we geregeld horen als we vertellen dat we mobiliteit studeren. En dat terwijl iedereen elke dag te maken heeft met ons vakgebied. Het is veel meer dan alleen verkeer. Hoe krijgen we mensen uit de auto de trein in, wat zijn de gevolgen voor de gebruiker bij een nieuwe situatie of wat ziet de gebruiker als ideale situatie en hoe kunnen we hierin tegemoet komen? Dat betekent echt niet alleen het wijzigen van een (verkeers)situatie, maar veel meer hoe kunnen we het gedrag van de gebruiker beïnvloeden zodat ze het gewenste gedrag gaan vertonen. Het is geen harde technische studie. Je krijgt wat technische basisvaardigheden, maar het gaat in ons vak veel meer over gedragsbeïnvloeding.'