Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Herontwerp praktijkonderzoek van studenten

Herontwerp praktijkonderzoek van studenten

Bij de pabo heeft het lectoraat een rol gespeeld bij de vernieuwing van het praktijkonderzoek. Dat betrof zowel het onderzoek wat daaraan vooraf ging als ondersteuning van de implementatie van de vernieuwing.

Introductie 

Het praktijkonderzoek leidde aanvankelijk bij een groot aantal studenten tot studievertraging. Dit leidde ook tot vermindering van motivatie voor onderzoek. We evalueerden een pilot met waarbij studenten in opdracht van de stageschool een product ontwerpen. Ze ronden de opdracht af met een presentatie waarbij ze inzicht geven in het onderzoeks- en ontwerpproces en het eindproduct. Naar aanleiding van onze bevindingen werden verbeteringen doorgevoerd voor alle pabo studenten.

Aanleiding

Dit is belangrijk omdat de huidige werkwijze leidt tot grotere motivatie voor onderzoek bij studenten en tot een sterke vermindering van de studievertraging. Hierdoor zijn studenten ook sneller beschikbaar op de arbeidsmarkt en beschikken zij over meer kennis en onderzoekend vermogen.

Doel en aanpak

We werken aan onderzoek in thematische onderzoeksgroepen. Daarin wordt eerst de kennisbasis voor het onderzoek vergroot, waarna studenten bedenken in het kader van een concreet onderwijsprobleem wat zinvol zou zijn om uit te proberen in hun eigen handelen met de klas. Zij voeren dat uit en onderzoeken hoe leerlingen en collega’s dit ervaren en of het een oplossing is voor het eerder ervaren probleem. Zij kunnen kiezen hoe zij hun werk willen presenteren. Dat kan in een artikel, maar ook in een presentatie. Het lectoraat is betrokken bij sommige themagroep bijeenkomsten, en bij de beoordeling van het praktijkonderzoek.

Onderzoeksprojecten

  • Ontwerp en validatie vernieuwd afstudeerproject Pabo
  • Ontwerp leerlijn Onderzoekend vermogen

Publicaties

  • Lok, M., van Koeven, E., & Smits, A. (2021). Onderzoekende houding in eindwerk lerarenopleiding basisonderwijs. Hogeschool Windesheim.
  • Lok, M., & Smits, A. (2022, november). Focus on own teacher action instead of doing research [Conferentiepresentatie]. EAPRIL Conferentie, Nijmegen, Nederland.

Meer weten? 

Neem contact op met: Anneke Smits, lector.
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Neem contact met ons op