Covid-onderzoek
Windesheimbreed longitudinaal onderzoek naar onderwijs in de Covid-tijd.
Introductie
De directie van Windesheim vroeg ons te monitoren hoe het online onderwijs in de Covid-tijd werd uitgevoerd. Er zijn hogeschoolbreed vragenlijsten uitgezet direct bij de overgang naar online onderwijs, na een maand waarin enige gewenning ontstond en in de periode dat er weer (beperkt) fysiek onderwijs gecombineerd kon worden met online onderwijs.
Aanleiding
In bijzondere situaties is het goed om een beeld te krijgen van het onderwijs zoals dat wordt gerealiseerd. Het is belangrijk de ervaringen van de direct betrokkenen, studenten en docenten, mee te nemen. Zo ontstaat zicht op wat nodig is voor studenten en docenten om het onderwijs te optimaliseren en om daaruit leren voor de (nabije) toekomst waarin andere bijzondere situaties nopen tot aanpassingen in het onderwijs.
Doel en aanpak
We hebben grotendeels parallelle vragenlijsten uitgezet in de vijf domeinen van Windesheim: één voor docenten en één voor studenten. De vragenlijsten bevatten zowel kwantitatieve als kwalitatieve (open) vragen. De items waren gebaseerd op internationaal gevalideerde vragenlijsten, aangevuld met een aantal items van direct praktisch belang voor de hogeschool. De resultaten werden op hogeschoolniveau gerapporteerd, met een eigen rapportage voor de afzonderlijke domeinen. De rapportages bevatten concrete aanbevelingen om het onderwijs te verbeteren. Ook zijn er infographics gemaakt waarin de inzichten snel toegankelijk werden voor docenten en studenten.
Onderzoeksprojecten
- Windesheimbreed longitudinaal onderzoek naar onderwijs in de Covid-tijd
- Factors shaping competencies of online faculty during the Covid pandemic
Publicaties
- Trevisan, O., De Rossi, M., Christensen, R., Knezek, G., & Smits, A. (2023). Factors shaping faculty online teaching competencies during the Covid-19 pandemic. Educational technology research and development, 71(1), 79-98.
- Smits, A., & Jonker, H. (2021). Lessen uit de coronacrisis: principes voor HBO onderwijs. Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
- Infographic Lessen uit de coronacrisis: Wat leerden we over blended onderwijs? (2021).
- Infographic Lessen uit de coronacrisis: Wat leerden we over f2f onderwijs? (2021).
- Smits, A., Jonker, H., Bartelds, V., van der Heijden, W., te Wierik, M., Reijn, A., & Remmelink. S. (2020). Eerste bevindingen onderzoek online leren in de Corona-crisis. [Intern rapport]. Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT i.s.m. Dienst Strategie & Support (Afdeling Beleid & Kwaliteit).
- Smits, A., Jonker, H., Bartelds, V., van der Heijden, W., te Wierik, M., & Reijn, A. (2020). Tweede onderzoek online leren in de Corona-crisis. [Intern rapport]. Lectoraat onderwijsinnovatie en ICT i.s.m. Dienst Strategie & Support (Afdeling Beleid & Kwaliteit).
- Smits, A., Jonker, H., Bartelds, V., van der Heijden, W., te Wierik, M., & Reijn, A. (2020). Derde onderzoek in de Corona-crisis: Online en f2f leren op Windesheim. [Intern rapport]. Lectoraat onderwijsinnovatie en ICT i.s.m. Dienst Strategie & Support (Afdeling Beleid & Kwaliteit).
- Smits, A. & Jonker, H. (2020). Guidelines for online education during the Covid crisis: listening to student and teacher voices. Using a survey as a Think tank. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 507-509). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing
Meer weten?
Neem contact op met: Anneke Smits, lector of Herma Jonker, associate lector.
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)of h.jonker@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur