Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Leren in (multidisciplinaire) leergemeenschappen

Leren in (multidisciplinaire) leergemeenschappen

Dit thema gaat over leren in leergemeenschappen waarin studenten, docenten en professionals samenwerken aan complexe praktijkvraagstukken. Het gaat om multidisciplinaire en interorganisationele samenwerking die grenzen overstijgt.

Introductie 

Binnen dit thema doen we onderzoek naar leergemeenschappen op de grens tussen beroepsonderwijs en praktijk en interorganisationele samenwerkingsverbanden waarin studenten, docenten, professionals en andere betrokkenen samen werken en leren aan complexe praktijkvraagstukken, zoals digitalisering, duurzaamheid en kansenongelijkheid. Belangrijke vragen hierbij zijn hoe betrokkenen samen betekenis kunnen geven aan het vraagstuk en hoe docenten het leren en samenwerken kunnen bevorderen in deze contexten, die zich kenmerken door onzekerheid, complexiteit en uiteenlopende perspectieven. Ook onderzoeken we hoe meervoudige waardecreatie bevorderd kan worden.

Aanleiding

Complexe maatschappelijke opgaven overstijgen disciplines en organisaties en vragen om samenwerking en leren over grenzen heen. Over hoe dit leren in leergemeenschappen plaatsvindt, welke vaardigheden in deze context belangrijk zijn en hoe docenten dit leren kunnen bevorderen, is nog beperkt kennis beschikbaar. Daarnaast is het van belang dat samenwerking waarde heeft voor alle betrokkenen: een rijke leeromgeving voor studenten én betekenisvolle opbrengsten voor partners uit de praktijk. Het omgaan met onzekerheid, complexiteit en uiteenlopende perspectieven is hierbij essentieel.

Doel en aanpak

We doen voornamelijk kwalitatief onderzoek en kiezen voor participatieve, actiegerichte en ontwerpgerichte aanpakken. We zetten Realist Evaluation in om te begrijpen wat werkt, voor wie en waarom in leergemeenschappen. Daarnaast gebruiken we Reflexieve Monitoring in Actie (RMA) om met betrokkenen systematisch te reflecteren en ontwikkelingen in leren, samenwerking en meervoudige waardecreatie te duiden. De inzichten vertalen we naar docentstrategieën, ontwerpprincipes en handreikingen die het handelen van de betrokkenen in deze samenwerkingen kunnen bevorderen.

Onderzoeksprojecten

  • PhD onderzoek Marieke Veltman, Preparing for wickedness in higher education: Towards design principles and teacher strategies (afgerond 2024)
  • Communities of Learning and Innovation in ICT to accelerate digital transformation (NWO CLIC-IT)
  • Reflexieve monitoring Windesheim Learning Labs (Multidisciplinair samenwerken, Docentrollen en Student Sense of Belonging)
  • Leven Lang Ontwikkelen in zorg en welzijn via praktijkgestuurde deeltijdroutes (NRO Onderwijspremie mbo en ho 2023)
  • WONDER network Multidisciplinair samenwerken

Publicaties

  • Jonker, H. M., März, V. S. C., & Voogt, J. M. (2019). Collaboration in teacher design teams: Untangling the relationship between experiences of the collaboration process and perceptions of the redesigned curriculum. Studies in Educational Evaluation, 61, 138–149.
  • Pieters, J., Voogt, J. & Pareja Roblin, N. (Eds.) (2019). Collaborative curriculum design for sustainable innovation and teacher learning. Springer.
  • Veltman, M. E., De Roode, S., & Varekamp, R., (2024, juni 24). Leven lang ontwikkelen in zorg en welzijn via praktijkgestuurde routes [Posterpresentatie]. Comenius Festival, NRO.
  • Veltman, M. E., Van Huffelen, E., & De Roode, S. (2025, juli 1). Lerend innoveren in praktijkgestuurde routes: De inzet van de dynamische leeragenda [Posterpresentatie]. Comenius Festival, NRO.
  • Veltman, M., & De Roode, S. (2024, november). Enhancing lifelong learning through practice driven routes: A partnership-based approach in part-time higher education [Paperpresentation]. EAPRIL 2024, Hasselt, Belgium 26-28 november 2024.
  • Veltman, M. E., Van Keulen, J., Smits, A. E. H., & Voogt, J. M. (2025). Examining student profiles for dealing with wickedness. Journal of Vocational Education & Training, 77(3), 819-845.

Meer weten? 

Neem contact op met: Marieke Veltman, onderzoeker.
E-mail: m.veltman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Neem contact met ons op