Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

GenAI

Betekenis en gebruik van Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI) voor het onderwijs.

Introductie 

De opkomst van GenAI in alle sectoren van de maatschappij dwingt ons om constructief, reflectief en kritisch te redeneren over de voor- en nadelen van GenAI-gebruik, in het algemeen en specifiek in onderwijscontexten. Binnen het onderwijs zien we een heel spectrum aan standpunten over het gebruik van GenAI: van negeren tot revolutie-in-onderwijs en alles daartussen.

Aanleiding

De introductie van GenAI gaat gepaard met grote beloftes, maar ook met grote zorgen. GenAI is er gewoon, het onderwijs heeft er niet om gevraagd, en dus zijn er vooraf geen bewuste keuzes gemaakt over wel of niet adopteren en ook niet over wat nodig is voor een eventuele adoptie. Het vakdidactisch redeneren over de betekenis van GenAI voor duurzame leerprocessen wordt hierdoor nog belangrijker.

Vanwege de goede beschikbaarheid van GenAI ligt het voor de hand dat studenten snel vaste gewoontes ontwikkelen in het gebruik ervan. We weten echter niet of studenten de mogelijke voordelen benutten, of het hun leren helpt of dat het eerder tot uitbesteden van moeilijke taken leidt. Die kennis is wel nodig als we studenten willen voorbereiden op een verantwoord en effectief gebruik van GenAI.

Doel en aanpak

Binnen ons domein BE hebben we het initiatief genomen om met een aantal betrokkenen na te denken over GenAI beleid voor ons domein. In eerste instantie zal het daarbij gaan over het GenAI proof maken van toetsing. We voeren een kritische dialoog over de invloed van GenAI op het duurzaam leren van leerlingen (PO, VO) en studenten (HBO). We willen onderzoek doen naar de vraag hoe GenAI het onderwijs (voorbereiding, uitvoering en beoordeling), de rol van de docent en het leren van studenten beïnvloedt. Ook willen we onderzoeken hoe GenAI het streven naar kansenoptimalisatie kan belemmeren en/of bevorderen. Op basis van ons onderzoek willen we interventies ontwerpen met studenten en collega's en zijn we graag bereid om een adviserende rol te spelen ten aanzien van beleidsvraagstukken.

Onderzoeksprojecten

  • Windesheim beleidsgroep GenAI
  • Generative Artificial Intelligence binnen onze opleidingen

Publicaties

  • Smits, A. (2023). ChatGPT en hoger onderwijs. Windesheim.
  • Generatieve AI op Hogeschool Windesheim (2023) [Beleidsstuk m.m.v. A. Smits]. Windesheim.
  • Smits, A., & van Koeven, E. (2023). ChatGPT heeft schrijfproblemen [blog].(opent in nieuw tabblad)
  • Jonker, H., van der Linde, D., Bosch, E., Damhuis, R., Stoffers, I., & Eymundsson, T. (2025, 8-12 september). Students' use of Generative Artificial Intelligence. [Posterpresentatie]. ECER-conferentie, Belgrado, Servië.
  • Jonker, H., van der Linde, D., Damhuis, R., Bosch, E., Stoffers, I., & Eymundsson, T. (2025). Gebruik van Generative Artificial Intelligence door studenten. [Artikel onder review].

Meer weten? 

Neem contact op met: Anneke Smits, lector of Herma Jonker, associate lector
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of h.jonker@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Neem contact met ons op