Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

E-didactiek

Ontwerp en inzet van ICT-toepassingen voor onderwijsdoeleinden.

Introductie 

Binnen dit thema leveren we een bijdrage aan de bewuste keuze van ICT toepassingen en de doordachte inzet daarvan in het onderwijs. Om deze doordachte inzet te ondersteunen, onderzoeken we het vakdidactisch redeneren over de inzet van ICT tijdens het ontwerp, het gebruik en de evaluatie van technologische toepassingen voor leren.

Aanleiding

Vakdidactisch redeneren en handelen gaat over de voordelen van ICT in het onderwijs, maar ook over de nadelen. Door de invloed van BigTech bedrijven (bv. door het leveren van makkelijk bruikbare en betaalbare onderwijspakketten) is het nodig te bewaken dat leerlingen optimaal profiteren van ICT gebruik, maar ook actief beschermd worden tegen zwakke didactische benaderingen in software, tegen verdringing van hogere orde didactieken door lagere orde didactieken, en tegen schendingen van hun privacy.

Doel en aanpak

We participeren in internationale samenwerkingsverbanden over het redeneren van docenten over technologie-inzet in hun onderwijs. We doen hiervoor wetenschappelijk onderzoek in mixed-methods designs. Ook voeren we participatief ontwerponderzoek uit met docenten, waarbij zij ICT-toepassingen inzetten in hun eigen onderwijs. We hanteren iteratieve ontwerpprocessen om tot een beredeneerd gebruik van specifieke ICT-toepassingen (of het afwijzen daarvan) te komen. Ook doen we op verzoek literatuuronderzoek naar de voor- en nadelen van specifieke toepassingen, zoals e-portfolio, oefensoftware voor rekenen of digitale simulaties.

Onderzoeksprojecten

  • Verkenning educatieve XR-applicaties (2023-2024)
  • Ontwikkeling vragenlijst Educational effectiveness van XR-applicaties 
  • Technology-based simulatieleren: ontwerp en onderbouwing 

Publicaties

  • Bruijn, R., & La Roi, H.: Vele artikelen in Levende Talen Magazine. O.a.: Privacy, grote techbedrijven, en Neil Postman – 2023, 110(6); Alsof je de laatste tijd nog niet genoeg hebt gelezen over ChatGPT en OpenAI – 2023, 110(2); Surviving and thriving in the new normal: Doug Lemov over online lesgeven – 2021, 108(6); Triple E Framework – 2020, 107(6); Twine: Tekstavonturen in de vreemdetalenles – 2019, 106(5); Duolingo als slimme assistent - 2019, 106(1).
  • Farjon, D., Smits, A., & Voogt, J. (2019). Technology integration of pre-service teachers explained by attitudes and beliefs, competency, access, and experience. Computers & Education, 130, 81-93.
  • Infographic Onderzoek naar f2f/online leren. Aanbevelingen voor docenten. (2021).
  • Infographic Onderzoek naar online onderwijs. Aanbevelingen voor docenten. (2021).
  • Jonker, H., Pinkster-Schalken, S., de Kimpe, F., Damhuis, R., Pol, A-M., & Greven, M. (2025, 9-12 september). Educational Effectiveness of Virtual Reality: Instructional Designers are from Venus, VR-developers are from Mars. [Paper-presentatie]. ECER, Belgrado, Servië.
  • Jonker, H., Damhuis, R., de Kimpe, F., Pinkster-Schalken, S., Greven, M., & Pol, A.-M. (2024). Schaal voor meten van Educational Effectiveness van Virtual Reality. [versie 2]. Hogeschool Windesheim, lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT/lerarenopleiding Technische Beroepen.
  • Huizenga, J., Admiraal, W., ten Dam, G. & Voogt, J. (2019). Mobile game-based learning in secondary education: Students’ immersion, game activities, team performance and learning outcomes. Computers in Human Behavior, 99, 137-143.
  • Jonker, H., Smits, A., Gijsen, M. (2021). Ontwerprichtlijnen voor deeltijd (online) Bachelor curricula. Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
  • Knezek, G., Christensen, R., & Smits, A. (2024). Cross-validating four measures of technology measures of technology integration: Stages of adoption, CBAM LoU, ACOT, and TPACK core. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 40(4), 207-216.  
  • Knezek, G., Christensen, R., Smits, A., Tondeur, J., & Voogt, J. (2023). Strategies for developing digital competencies in teachers: Towards a multidimensional Synthesis of Qualitative Data (SQD) survey instrument. Computers & Education, 193, 104674.
  • Lok, M. (2020). De digitale didactiek van een kennisclip. Een kennisclip met audio in PowerPoint. Hogeschool Windesheim, lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
  • Lok, M. (2020). De didactiek van Peergrade. Hogeschool Windesheim, lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
  • Lok, M. & Smits, A. (2020). Netiquette in Teams. Hogeschool Windesheim, lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
  • Smits, A. (2021). E-portfolio: Een korte verkenning. Hogeschool Windesheim, Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
  • Smits, A., & Voogt, J. (2017). Elements of satisfactory online asynchronous teacher behaviour in higher education. Australasian Journal of Educational Technology, 33(2).
  • Smits, A., Voogt, J., & van Velze, L. (2019). The development of technology integration in a graduate course for practicing teachers. In Handbook of Research on TPACK in the Digital Age (pp. 92-112). IGI Global Scientific Publishing.
  • Trevisan, O., Smits, A. & De rossi, M. (2021). Quality of preservice teachers’ (technological) pedagogical reasoning and action during internships. In T. Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 293-299). United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Trevisan, O. & Smits, A. (2022). Preservice teachers’ pedagogical reasoning and technology integration: the case of the missing click. In E. Langran (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2122-2129). San Diego, CA, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Sointu, E.T., Valtonen, T., Hirsto, L., Kankaanpää, Saarelainen, M., Smits, A., & Manninen, J. (2019). Teachers as users of ICT from the students’ perspective in higher education Flipped Classroom classes. Seminar.net (15)1.
  • Valtonen, T., Leppänen, U., Hyypiä, M., Sointu, E., Smits, A., & Tondeur, J. (2020). Fresh perspectives on TPACK: pre-service teachers’ own appraisal of their challenging and confident TPACK areas. Education and Information Technologies, 25, 2823–2842. · Valtonen, T., Hoang, N., Smits, A., Tondeur, J., Kukkonen, J., Laru, J., Kankaanpää, J. & Sointu, E. (2019). Best of Finland: Mapping support strategies for pre-service teachers’ ICT integration: SQD in Finland. In J. Theo Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 676-683). Amsterdam, Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Meer weten? 

Neem contact op met: Anneke Smits, lector of Herma Jonker, associate lector
E-mail: aeh.smits@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of h.jonker@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Neem contact met ons op