Student Techinsch Beroepsonderwijs

Lerarenopleiding Bouw

Onderdeel van de Lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs

Wil jij docent bouwkunde of bouwtechniek worden? Dat kan, met de Lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs.

Docent Bouwkunde of Bouwtechniek

Jij wilt leraar bouw of bouwtechniek worden. Dat kan op Windesheim in de Lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs. Dit is een lerarenopleiding die bestaat uit vier vakrichtingen. Bij de start van de opleiding kies jij de vakrichting waar jij je in wilt specialiseren. In jouw geval kies je voor mbo-bouw. Met een mbo niveau 4-, havo- of vwo-diploma ben je toelaatbaar. Let op: voor sommige profielen gelden aanvullende eisen zoals Wiskunde A of B bij het profiel CM.

Lees meer over vakrichting mbo-bouw

Wat leer je?

Je leert hoe je een creatief idee omzet naar een bouwtechnisch ontwerp, hoe je de uitvoering op de bouwplaats begeleidt en hoe je leerlingen motiveert voor het vak. Naast colleges, lessen en practica ga je ook op excursies naar bouwwerken, bouwplaatsen, bouwbedrijven en scholen. Nadat jij de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je de tweedegraads bevoegdheid. Dit geeft jou de gelegenheid om aan de slag te gaan als docent in het mbo, vmbo of de onderbouw van havo en vwo. Je kunt natuurlijk ook verder studeren.

Wat kun je worden na deze opleiding?

Word in twee jaar onderwijsondersteuner 

Wil jij als onderwijsondersteuner leren hoe je op startend hbo-niveau onderwijs vormgeeft en uitvoert op het vmbo of mbo? Neem dan eens een kijkje bij de Associate degree Onderwijsondersteuner Technisch Beroepsonderwijs. Dit is een tweejarige opleiding die je klaarstoomt voor het werken als onderwijsondersteuner/instructeur in het onderwijs of bedrijfsleven. Na de opleiding kun je dus gelijk aan de slag, maar je kunt ook gemakkelijk doorstromen naar het derde jaar van de bachelor. Ook deze opleiding bestaat uit vier vakrichtingen. Kies voor de vakrichting die bij jou past. In dit geval is dat mbo-bouw.

Is de tweejarige Ad iets voor jou?

Benny vertelt waarom hij leraar in het beroepsonderwijs wil worden (video 1:21)