Jij hebt als bekwame leraar veel ideeën over hoe het onderwijs nog beter kan. Ontwikkel je expertise op het gebied van begeleiden, gedrag, leren of talent met de master Educational Needs.
Je gaat tijdens deze deeltijdmaster aan de slag met het (door)ontwikkelen van een zelfbewuste, kritische en vernieuwende houding. Deze houding zet je in om leer- en werkomgevingen in je eigen praktijk te ontwerpen vanuit de nieuwste onderwijskundige opvattingen en leertheorieën.
Weten of deze opleiding bij je past?
Je volgt de deeltijdmaster Educational Needs in Zwolle.
De leerroute Begeleider in het Onderwijs kun je in het tweede jaar ook volgen in Enschede.
De leerroute Gedragspecialist in Groningen en Almere (beide bij minimaal 15 studenten). In het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten in Zwolle plaats.
Studieprogramma Educational Needs
De master Educational Needs is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis en vaardigheden op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
-
-
Zo zit jouw master in elkaar
De master Educational Needs biedt verschillende leerroutes. Welke leerroute past bij jouw onderwijspraktijk en interesses? Je kunt kiezen uit:
- Gedragspecialist
- Expert taal/dyslexie
- Expert rekenwiskunde/dyscalculie
- Begeleider in het onderwijs
- Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Beroepsrollen en leeruitkomsten
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert binnen de door jou gekozen leerroute. Binnen elke leerroute staan er drie beroepsrollen centraal:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De beroepsrollen zijn uitgewerkt in leeruitkomsten. Deze zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. De rollen zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste rollen/leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling.
Begeleiding
Persoonlijke aandacht staat voorop in onze begeleiding, dus je krijgt een persoonlijke studiecoach die veel aandacht schenkt aan jouw individuele ontwikkeling. De begeleiding kenmerkt zich door motiveren, reflecteren en tactvol confronteren vanuit hoge verwachtingen. ‘Teach as you preach’ is ons credo. Daarnaast werk je met medestudenten intensief samen in een Community of Learners (COL).
Culturele diversiteit en internationalisering
De master is internationaal georiënteerd. Dat zie je onder andere terug in de literatuurkeuze en in een (niet verplichte) studiereis of in andere vormen van interculturele oriëntatie.
Toetsing en beoordeling
Tijdens integrale assessments meten we je rolontwikkeling met bijbehorende leeruitkomsten integraal en holistisch. We gaan na op welk niveau de vereiste kennis en je professionele overtuigingen zijn doorleefd en is verankerd in je professionele identiteit. Met professionele identiteit bedoelen we de persoonlijke verhouding tussen het ‘ik’ als mens, het ’ik’ als onderwijsprofessional, en het ‘ik’ als onderdeel van de beroepsgroep waarvan de kandidaat deel uitmaakt. Na succesvolle afronding mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert een aantal keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk. We stellen de VAR-leden graag aan je voor.
-
Jaar 1 en 2
Jaar 1
In het eerste jaar ligt het accent op het vergroten van je inhoudelijke expertrol en het onderzoeksmatig verbeteren van je beroepspraktijk. Je verzamelt tijdens dit jaar een gevarieerde set aan beroepsproducten waarmee je kunt laten zien hoever je bent in je ontwikkeling. In deze bewijzen staat het bijdragen aan de ontwikkeling van je beroepspraktijk centraal. Ook je professionele identiteitsontwikkeling tot bijvoorbeeld teacher leader krijgt hierin aandacht. Omdat je niet in je eentje leert, bouw je met medestudenten aan een zelfstandig leerteam. Daarin neem je de dagelijkse onderwijspraktijk onder de loep in een Community of Learners en ben je elkaars critical friend. In het eerste jaar volg je vier expertmodules.
Jaar 2
In het tweede jaar ontwikkel je je verder tot expert op schoolniveau. Je sluit de opleiding af met een masterproject. Hierin zet je de drie rollen geïntegreerd in om een verandering, ontwikkeling of innovatie in jouw onderwijspraktijk te versterken. Je verdiept daarbij de expertkennis die je in het eerste jaar opdeed. Je laat je afstudeerniveau binnen de drie rollen zien tijdens een assessment waarmee je je integrale rolontwikkeling tot master aantoont.
-
Zo mix je werk, privé en studie
Leren en werken gaat bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk.
Studievormen
De masteropleiding kent twee studievormen:
- Fysiek onderwijs
- E-learning, online studeren via Teams. Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van jouw behoeften wordt bepaald of en wanneer er fysieke bijeenkomsten plaatsvinden. In Studielink kun je voor een groot deel van de leerroutes aangeven of je deze via e-learning wilt volgen.
De vaste lesdag van de master is de woensdag. Houd hiervoor de gehele dag beschikbaar.
Lesplaatsen
Zwolle is de centrale leslocatie voor alle leerroutes, en in het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten daar plaats. De leerroute 'Begeleider in het Onderwijs' kun je in het tweede jaar ook volgen in Enschede. De leerroute 'Gedragspecialist' in Groningen en Almere (bij minimaal 15 studenten). Het is mogelijk dat je voor een aantal lesplaatsoverstijgende lessen naar Zwolle moet komen.
Passend bij jouw praktijk
Je rondt je modules af op gevarieerde wijze met allerlei opdrachten die je vooral in jouw eigen beroepspraktijk uitvoert. Je hebt daarbij de vrijheid om ze zo vorm te geven dat ze passen bij de onderwijssituatie waarin jij werkzaam bent. Daarnaast ontwikkel je samen met je collega’s en met leerlingen/studenten interventies en je voert die uit.
Masterproject
Ook het masterproject voer je in jouw praktijk uit. Voor je onderzoek voer je een actieonderzoek uit samen met betrokkenen uit het werkveld, waarbij je een verandering, ontwikkeling of innovatie versterkt binnen de huidige praktijk. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het project onderzoeken:
- Hoe je een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken ontwerpt.
- Hoe je het ICT-gebruik van je team professionaliseert.
- Hoe je de balans tussen spel en leren in de onderbouw optimaliseert.
-
Inschrijven
Je kunt je via Studielink(opent in nieuw tabblad) inschrijven voor de master Educational Needs. Je hebt hiervoor een DigiD nodig en één van de onderstaande codes die hoort bij de leerroute van jouw keuze:
- Leerroute Gedragspecialist: 9MOGGD
- Leerroute Expert Taal/Dyslexie e-learning: 9MOLTDE
- Leerroute Begeleider in het Onderwijs: 9MBIO
- Leerroute Expert RekenWiskunde/Dyscalculie e-learning: 9MRWE
- Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit e-learning: 9MNKOE
Inschrijven losse module
Verderop op deze pagina vind je meer informatie over de modules. Je kunt je daar tevens direct aanmelden.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules. Lees hieronder meer over de inhoud van de modules.
Je kunt je tot uiterlijk 1 week voor de start van een module inschrijven.
Bekijk de modules die in 2024-2025 worden aangeboden
Toelating
Je hebt minimaal hbo- of wo-niveau nodig. In bijzondere gevallen kan van deze eis afgeweken worden. Neem daarvoor contact op.
Bewijs van deelname
Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Verklaring
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden.
Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je, afhankelijk van de leerroute die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
Lesplaats en data
De modules worden op woensdagochtend gegeven. Voor de leerroute gedragspecialist en begeleider in het onderwijs is dit fysiek op Windesheim in Zwolle. De leerroutes taal/dyslexie, NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit en rekenwiskunde/dyscalculie worden online gegeven via Teams.
Elke module bestaat uit vijf bijeenkomsten en een online introductiebijeenkomst waar je meer informatie krijgt over het volgen van de module.
Kosten
Losse module: € 605,-.
Aanmelden
Je vindt alle losse modules verderop op deze pagina. Daar kun je je meteen aanmelden.
-
-
-
Hoe zien de leerroutes eruit?
De master Educational Needs bestaat uit verschillende leerroutes. Bij je inschrijving geef je aan welke leerroute het best bij jouw onderwijspraktijk en interesses past.
Opbouw master Educational Needs
Elke leerroute bevat:
- Modules
- Een Integrale Ontwikkelingslijn (IOL)
- Minileergangen Praktijk Gericht Onderzoeken (PGO).
Met medestudenten werk je in een Community of Learners (COL). Reken op circa 20 uur studiebelasting per week.
Modules
Onder begeleiding werk je tijdens de modules aan je eigen ontwikkeling en aan het verbeteren van jouw beroepspraktijk. Afhankelijk van de gekozen leerroute ligt je focus op de leerlingen/studenten, de leraren en/of op jouw schoolorganisatie. Je neemt een onderzoekende houding aan voor alle beroepsproducten. Daarbij benut en verwerk je relevante en actuele (inter)nationale kennisbronnen. Elke module bestaat uit vijf bijeenkomsten.
Integrale Ontwikkelings Lijn (IOL)
Gedurende de hele opleiding werk je aan je rol als praktijkgericht onderzoeker. In het eerste jaar bieden we je minileergangen aan rondom praktijkgericht onderzoek. Daarnaast ben je in de modules en persoonlijke profilering volop bezig met praktijkgericht onderzoek. In het tweede studiejaar doe je een praktijkonderzoek in jouw onderwijspraktijk. Hiermee draag je bij aan een verandering. Tijdens het werken aan je praktijkonderzoek zet je bewust de drie rollen uit jouw leerroute of opleiding geïntegreerd in.
-
Leerroute Gedragspecialist
Het gedrag van leerlingen/studenten kan een enorme uitdaging vormen voor leraren. Hoe zorg je ervoor dat je in verbinding blijft staan in het contact met leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag? En hoe kun je er juist op een positieve manier naar kijken? Deze leerroute stelt je in staat om niet alleen de nadruk te leggen op het negatieve gedrag van leerlingen, maar juist op hun sterke punten en kwaliteiten (de krachtenbenadering). Leerlingen werkelijk zien biedt openingen om gedrag in de klas en op school te veranderen.
Wil jij leerlingen met uitdagend gedrag of gedragsproblemen beter begrijpen en begeleiden? En wil jij je collega’s hierin ondersteunen? Kies dan voor de leerroute Gedragspecialist.
Wat leer je?
Je leert om moeilijke situaties in de klas te herkennen en om te onderzoeken wat er werkelijk speelt. Je leert situaties die kunnen leiden tot moeilijk verstaanbaar gedrag af te wenden of aan te pakken. Zo creëer je onderwijs waarin iedereen erbij hoort en waarin alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Dat doe je niet alleen. Je werkt samen met collega’s, ouders en specialisten op het gebied van gedrag en leren binnen en buiten de school. En natuurlijk is de belangrijkste stem die van leerlingen zelf. Het uitgangspunt van de master is: ’werken aan datgene wat werkt’.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor leraren en opleiders uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en speciaal onderwijs, en voor professionals met een pedagogische vooropleiding.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Deze leerroute wordt uitsluitend aangeboden via fysiek onderwijs. Tijdens de onderwijseenheden richt je je op:
- Het coachen van leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag.
- Het ontwerpen van krachtige leeromgevingen.
- Het begeleiden van leraren bij gedragsvraagstukken op schoolniveau.
Op deze manier ontwikkel je de verschillende docentrollen (expert, onderzoeker, teacher leader) en de bijbehorende leeruitkomsten. Dit vormt de basis voor gedragsinnovaties op jouw school.
Je hebt de vrijheid om de leeruitkomsten zo uit te werken dat ze passen bij jouw specifieke onderwijspraktijk. Of het nu gaat om primair onderwijs of mbo. Daarvoor zul je het huidige onderwijs analyseren met behulp van literatuur, interventies ontwerpen en uitvoeren, en beleid ontwikkelen. Je bespreekt je ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om je ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
Leereenheden die aan bod komen zijn:
- Stimuleren van leergedrag: motiverend handelen in de klas
- Executieve functies in uitvoering: gedrag zien vanuit breed perspectief
- Begeleiden van leraren: wat werkt bij probleemgedrag
- De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen (keuzemodule)
- Greep op gedrag: drie perspectieven van sociale veiligheid op school (keuzemodule)
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
Afhankelijk van wat jij nodig hebt om de docentrollen te ontwikkelen, zijn er verschillende keuzemogelijkheden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Dewi Piscaer (d.piscaer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)).
-
Leerroute Expert taal/dyslexie (e-learning)
In heel Nederland wordt nagedacht over wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze leerroute loopt hierin voorop. We dragen actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen. Wil jij leren hoe dat eruitziet en samen nadenken over de vraag hoe dat in jouw onderwijscontext vorm kan krijgen? Schrijf je dan in voor de leerroute Expert taal/dyslexie. Veel studenten die deze leerroute afronden, gaan op hun school aan de slag als taal- en leesspecialist.
Wat leer je?
Je bouwt aan je basiskennis door veel (internationale) literatuur te lezen over wat werkt in het taal- en leesonderwijs. Dit helpt je om kritisch te kijken naar het taal- en leesonderwijs in jouw onderwijssituatie. Daarna kun je samen met je collega's en in overleg met leerlingen verkennen hoe je het taal- en leesonderwijs op jouw school duurzaam kunt vernieuwen. Daarbij zoeken we naar creatieve oplossingen waar alle leerlingen van kunnen profiteren. Zo geef je hen een krachtige basis voor hun verdere schoolcarrière en voor hun maatschappelijke ontwikkeling. Of ze nu leesproblemen hebben, een nieuwkomersachtergrond of juist meerbegaafd zijn.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is iets voor jou als je aan de slag wilt gaan met het ontwikkelen van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs. Je bent leraar in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs of speciaal (basis)onderwijs. Of een taal- en leescoördinator, remedial teacher, intern begeleider, taalspecialist met een post-hbo-opleiding, ambulant begeleider of logopedist.
Hoe ziet de leerroute eruit?
- Je houdt je bezig met het ontwikkelen van een visie op het geven van taalleesonderwijs.
- Je gaat op onderzoekende wijze samen met collega’s aan de slag met decoderen en vloeiend lezen, leesbegrip, schrijven en spellen.
- Je analyseert de schoolorganisatie en het onderwijs met behulp van literatuur.
- Je ontwerpt en voert interventies uit.
Je hebt hierbij veel vrijheid om de activiteiten zo vorm te geven dat ze passen bij jouw onderwijspraktijk. Je bespreekt jouw ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach.
Leereenheden
De expertmodules die je in het eerste jaar volgt zijn:
- Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs
- Lezen en leescultuur
- Denken en (lees)begrip
- Denken en schrijven
De expertmodule die je in het tweede jaar volgt is:
- Samen werken aan kansengelijkheid
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. De lessen worden via Teams gegeven.
Bij de start van de studie vindt er een fysieke bijeenkomst plaats. Dit is de eerste woensdag in september.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Marieke Raap, m.raap@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie (e-learning)
Wil jij innovatieve, inclusieve reken-wiskundeleeromgevingen creëren. En ga je je richten op het vormgeven van goed rekenbeleid? Kies dan voor de leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie. Na de opleiding ben je ook rekencoördinator. Je kunt een visie op rekenen rapporteren binnen jouw onderwijsorganisatie en daarmee het onderwijs naar een hoger niveau tillen.
Wat leer je?
- Je leert om goed onderbouwd reken-wiskundeonderwijs vorm te geven.
- Je verdiept je in verschillende theorieën die van invloed zijn en relateert de theorie aan je eigen onderwijscontext.
- Je wordt uitgedaagd om op verschillende manieren krachtige en rijke leeromgevingen te ontwikkelen voor alle leerlingen/studenten. Dit doe je door op zoek te gaan naar rekenhandelingen van leerlingen/studenten die wél lukken en die de maatschappelijke redzaamheid bevorderen.
Collega’s, leerlingen/studenten en overige betrokkenen spelen een actieve rol bij je onderwijsontwerpen en bij de evaluatie van je onderwijs. Daarnaast kun je als reken-wiskunde/dyscalculiespecialist bijdragen aan de dialoog over de visie en missie van de school op het gebied van kwalitatief goed reken-wiskundeonderwijs. Je speelt een rol in het rekenbeleid, met speciale aandacht voor degenen met (ernstige) rekenproblemen en dyscalculie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren, rekenspecialisten en reken-wiskundecoördinatoren met een post-hbo-opleiding. Ook zorgspecialisten in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs, evenals in het beroepsonderwijs, kunnen deelnemen.
Hoe ziet de leerroute eruit?
- Je houdt je op een onderzoekende manier bezig met leerinhouden, pedagogiek, didactiek, doelen en leerlijnen van rekenonderwijs.
- Je bestudeert een kennisbasis en rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht. In deze beroepsopdrachten breng je het onderwijs in je eigen praktijk in kaart.
- Samen met collega’s en leerlingen/studenten ontwerp je interventies en voert die uit.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo vorm te geven dat ze passen bij jouw onderwijssituatie. Je ontwikkeling bespreek je met medestudenten en je studiecoach.
Leereenheden
De leereenheden die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Rekenen in ontwerpend leren
- Rekendynamiek: een aanzet tot verdere ontwikkeling in reken- en wiskundeonderwijs
- Reken-wiskundeproblemen en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
In het tweede jaar staat 'Organisatieleren in de context van onderwijs' centraal en houd je je bezig met je masterproject.
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van de behoefte van de student wordt er besloten of en wanneer er fysieke momenten plaatsvinden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Jarise Kaskens, jmm.kaskens@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Leerroute Begeleider in het onderwijs
Wil jij collega’s of studenten coachend begeleiden en stimuleren om het beste uit zichzelf te halen binnen een professionele leercultuur? In deze leerroute leer je hoe je samen met collega’s interventies ontwerpt op basis van data-analyse en literatuur, passend bij jouw praktijk. Je leert hoe je kansen signaleert en benut op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg. Bovendien ontdek je hoe je jouw collega’s kunt meenemen in een ontwikkeling.
Wat leer je?
In deze leerroute leer je cyclisch te werken aan onderwijskwaliteit en hoe je jouw collega’s hierin kunt meenemen. Hiervoor ontwikkel je coachings- en begeleidingsvaardigheden. Kernbegrippen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: professionaliseren van collega’s, teamontwikkeling, persoonlijke professionaliteit, onderwijskwaliteit, inclusie, ondersteuningsstructuur, duurzaam leren, systeemdynamiek, data-analyse, coachopvattingen, communicatie en eigenaarschap. We dagen je uit om te ontwikkelen tot inspirerende begeleider van het leren en ontwikkelen in jouw organisatie. En dé expert in het coördineren van onderwijs op maat.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor begeleiders uit hbo, mbo, vo, po, vso en s(b)o die in een (gedeeltelijk) begeleidende taak (willen) hebben. In de praktijk zien we in de leerroute een grote diversiteit aan begeleiders zoals: intern begeleiders, zorgcoördinatoren, kwaliteitscoördinatoren, teamdeskundigen, (studie)loopbaanbegeleiders, ambulant begeleiders, onderwijscoaches, leerlingbegeleiders en mentoren.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je ontwikkelt je als expert op het gebied van begeleiden binnen het onderwijs. Je hebt veel vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij jouw praktijk. Je verzamelt gedurende de leerroute bewijzen voor je ontwikkeling en bespreekt dit met medestudenten en je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om jouw ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
De leereenheden die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Communicatie en afstemming
- Didactiek van de 21e eeuw
- De begeleider als coach
- Teamleren in een lerende organisatie
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Jeanet van Dam, j.j.van.dam@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit (e-learning)
Nieuwkomersonderwijs is in beweging. Meertaligheid wordt steeds meer de norm. Vanuit deze leerroute denken we mee over innovaties in dit vakgebied. Ben je geïnteresseerd in hoe niet-Nederlandstalige leerlingen/studenten Nederlands leren en hoe zij hun kansen in onze samenleving kunnen vergroten? Wil je leren omgaan met culturele diversiteit in de klas en het gedrag van nieuwkomers beter begrijpen? Dan is deze leerroute voor jou.
Wat leer je?
Goed onderwijs aan nieuwkomers is onderwijs waarin leerlingen rijke taal leren met behulp van inhouden die ertoe doen. Daarbij zijn hoge verwachtingen belangrijk en adequate ondersteuning waarbij de eerste taal van leerlingen een rol kan spelen. De complexiteit van het geven van onderwijs aan nieuwkomers wordt in onze opleiding niet gezien als een barrière. Het is juist een stimulans voor het onderzoeken van creatieve en innovatieve mogelijkheden. Als expert in nieuwkomersonderwijs ben je een voortrekker in het creëren van (taal)onderwijs voor deze bijzondere doelgroep. Je ontwerpt beleid op het gebied van nieuwkomers voor je eigen onderwijsorganisatie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt als je werkt met NT2-leerlingen en geïnteresseerd bent in hoe zij taal leren en hoe je hun kansen in onze samenleving kunt vergroten. Je bent leraar in het nieuwkomersonderwijs, op een ISK, in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs of speciaal (basis)onderwijs. Of een taal- en leescoördinator, remedial teacher, intern begeleider, NT2-specialist met een post-hbo-opleiding, ambulant begeleider of logopedist. De leerroute biedt de mogelijkheid voor het behalen van een certificaat docent NT2. Hiermee kun je je registreren bij de beroepsvereniging NT2 (BVNT2).
Hoe ziet de leerroute eruit?
- Je houdt je bezig met het ontwikkelen van een visie op het geven van NT2-onderwijs.
- Je gaat op een onderzoekende wijze samen met collega’s aan de slag met alfabetiseren en vloeiend lezen, leesbegrip, schrijven en spellen.
- Je analyseert de schoolorganisatie en het onderwijs met behulp van literatuur.
- Je ontwerpt en voert interventies uit.
Hierbij heb je veel vrijheid om de activiteiten zo vorm te geven dat ze passen bij jouw onderwijspraktijk. Je bespreekt jouw ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach.
Leereenheden
De expertmodules die je in het eerste jaar volgt zijn:
- Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs
- Lezen en leescultuur
- Denken en (lees)begrip
- Denken en schrijven
In het tweede jaar volg je de expertmodule 'Samen werken aan kansengelijkheid'.
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. De lessen worden via Teams gegeven.
Bij de start van de studie vindt er een fysieke bijeenkomst plaats. Dit is de eerste woensdag in september.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Stel ze dan aan m.raap@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
Als gedragsspecialist in het onderwijs begeleid je collega’s die ondersteuning kunnen gebruiken bij probleemgedrag. In deze mastermodule leer je de begeleiding van een collega zó vorm te geven dat er weer mogelijkheden worden gecreëerd – voor de leraar, de klas en het kind of de jongere.
Wil jij als coach het potentieel van de persoon die je coacht naar boven halen? In deze mastermodule ontwikkel je je eigen coachingsvaardigheden (of je scherpt ze aan). Je wordt uitgedaagd je handelen als coach theoretisch te verantwoorden en te motiveren.
In deze mastermodule leer je wat je als docent kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Als leraar heb je namelijk een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden. Pak jij die rol? Meld je snel aan!
Door regelmatig rijke teksten te lezen bouwen je leerlingen of studenten aan hun taalbasis. Interessante schrijf- en ontwerpopdrachten, waarbij je inzoomt op de vorm en de opbouw van teksten, helpen daarbij. In deze mastermodule leer je onderwijs te ontwikkelen dat is gebaseerd op nieuwe inzichten op het gebied van leesbegrip.
Hoe ontwerp je echt effectief schrijf- en spellingonderwijs? In deze mastermodule bestudeer je internationale literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten. Met die kennis kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie, en doe je aanpassingen.
In deze mastermodule herontwerp je jouw onderwijs op basis van didactische principes voor leren en onderwijzen in de 21ste eeuw. Je doet kennis op over duurzaam leren en high-impact instructietechnieken. Maak werkelijk het verschil in het leerproces van je leerlingen of studenten!
Kennis over executieve functies kan het verschil maken in de ontwikkeling van alle leerlingen, maar zeker bij kinderen/jongeren met ADHD of ASS. In deze mastermodule onderzoek je vanuit een systematische benadering de kansen en mogelijkheden van kinderen/jongeren. Samen stel je een persoonlijk ontwikkelingsplan op.
Wil jij leerlingen en studenten met een andere culturele achtergrond optimaal onderwijzen en begeleiden? En wil jij een onderwijsvisie ontwikkelen die gericht is op het creëren van maatschappelijke kansen voor alle leerlingen, ook voor wie deze kansen niet vanzelfsprekend zijn? In deze module ga je niet alleen aan de slag met de achtergronden van jouw leerlingen en studenten, maar je gaat ook nadenken over je eigen achtergrond en opvattingen en de betekenis daarvan in het ontmoeten van anderen.
Wil jij een rijke en motiverende rekenwiskundige leeromgeving creëren? In deze mastermodule verdiep je je in thema’s als: motivatie, toekomstgericht rekenwiskundeonderwijs, differentiatie, zelfvertrouwen en diversiteit. Je ontwerpt een rekenwiskundeproject en voert dit ook uit. Ben jij toe aan deze uitdaging?
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een Ortho Didactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Deze module richt zich op leerlingen waarbij de rekenwiskunde-ontwikkeling belemmerd wordt doordat ze moeite hebben met taal binnen rekenen. Bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met talige contextopgaven of nieuwkomers. In deze module ga je de uitdaging aan om in samenwerking met het gehele team of rekendocententeam interventies te ontwerpen die bijdragen aan gecijferde leerlingen.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Toelating en aanmelden
Je kunt je via Studielink inschrijven(opent in nieuw tabblad). Je hebt hiervoor een DigiD nodig en één van de onderstaande codes die hoort bij de leerroute van jouw keuze:
- Leerroute Gedragspecialist: 9MOGGD
- Leerroute Expert Taal/Dyslexie e-learning: 9MOLTDE
- Leerroute Begeleider in het Onderwijs: 9MBIO
- Leerroute Expert RekenWiskunde/Dyscalculie e-learning: 9MRWE
- Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit e-learning: 9MNKOE
Na je master
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na de studie ben jij een onderwijsexpert die duurzaam bijdraagt aan kennis- en schoolontwikkeling, en onderwijsinnovatie. In jouw schoolomgeving kun je dus het verschil maken!
Je kunt verbeteringen aan brengen op basis van onderzoek en hebt diepgaande inhoudelijke expertise. Bijvoorbeeld over leerroutespecifieke kernconcepten, zoals didactisch redeneren, betekenis taalleesonderwijs, een meerlagenmodel, krachtenbenadering, duurzaam leren met ICT-toepassingen of oplossingsgericht coachen. Je bezit sterke interpersoonlijke vaardigheden en kunt effectief het professionele leren op jouw school stimuleren en verbeteren. Beroepen waar dit naar voren komt zijn onder andere (en afhankelijk van jouw gekozen leerroute).
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van gedrag en passend onderwijs. We bieden actueel onderwijs dat perfect past bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle. Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Enkele leerroutes zijn ook te volgen in Enschede, Groningen en Almere.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Alumni
70%
van onze alumni heeft na het volgen van de master een loopbaanstap gezet
Scholen
2/3
van de scholen ervaart dat prestaties van leerlingen vooruitgaan als er meer leraren met een masteropleiding werkzaam zijn
Highlights master
- Jouw persoonlijke groei staat altijd centraal.
- Specialiseer in een leerroute naar keuze.
- De focus ligt op leervragen van studenten en casestudies uit de praktijk.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding door je studiecoach.
- De master is goed te combineren met werk en/of privé.
- Na 2 jaar ontvang je een erkende mastertitel (Med).
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?