Jij hebt als bekwame leraar veel ideeën over hoe het onderwijs nog beter kan. Ontwikkel je expertise op het gebied van begeleiden, gedrag, leren of talent met de master Educational Needs.
Je gaat tijdens deze deeltijdmaster aan de slag met het (door)ontwikkelen van een zelfbewuste, kritische en vernieuwende houding. Deze houding zet je in om leer- en werkomgevingen in je eigen praktijk te ontwerpen vanuit de nieuwste onderwijskundige opvattingen en leertheorieën.
Je volgt de deeltijdmaster Educational Needs in Zwolle.
De leerroute Begeleider in het Onderwijs kun je in het tweede jaar ook volgen in Enschede.
De leerroute Gedragspecialist in Groningen en Almere (beide bij minimaal 15 studenten). In het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten in Zwolle plaats.
Studieprogramma Educational Needs
De master Educational Needs is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis en vaardigheden op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
-
-
Zo zit jouw master in elkaar
De master Educational Needs kent diverse leerroutes. Jij kiest straks een leerroute die past bij jouw onderwijspraktijk en interesses. Je kunt kiezen uit:
- Gedragspecialist
- Expert taal/dyslexie
- Expert rekenwiskunde/dyscalculie
- Begeleider in het onderwijs
- Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Diepgaand leren
Binnen alle routes dagen we je uit tot diepgaand leren. We waarderen diversiteit en stellen je professionele identiteitsontwikkeling centraal. Daarbij werken we vanuit een ‘growth mindset’, waarbij we flexibele leeromgevingen creëren en uitgaan van een unieke persoonlijke ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van de onderstaande pijlers:
- Onderzoekende houding
- Inclusief denken
- Pedagogisch tact
- Praktijkgericht onderzoek
- Flexibele en gepersonaliseerde leeromgeving
Beroepsrollen en leeruitkomsten
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert binnen de door jou gekozen leerroute. Binnen elke leerroute staan er drie beroepsrollen centraal. Binnen de profielen 'Leren, gedrag en begeleiden' zijn dat:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De beroepsrollen zijn uitgewerkt in leeruitkomsten en die zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. De rollen zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste rollen/leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling. Je bekwaamt je daarnaast in de overige twee rollen. Naast de voorgeschreven modules is er veel ruimte voor eigen keuzes en profilering.
Begeleiding
Je krijgt een persoonlijke studiecoach die veel aandacht aan jouw individuele ontwikkeling besteedt, want persoonlijke aandacht staat voorop in onze begeleiding. De begeleiding die je tijdens je masteropleiding krijgt, kenmerkt zich door motiveren, reflecteren en tactvol confronteren vanuit hoge verwachtingen. ‘Teach as you preach’ is ons credo. In de leerteams streven we naar groepen van ongeveer acht studenten.
Culturele diversiteit en internationalisering
De master is internationaal georiënteerd. Dat zie je onder andere terug in de literatuurkeuze en in een (niet verplichte) studiereis of in andere vormen van interculturele oriëntatie.
Toetsing en beoordeling
Tijdens drie integrale assessments meten we je rolontwikkeling met bijbehorende leeruitkomsten integraal en holistisch. We gaan na op welk niveau de vereiste kennis en je professionele overtuigingen zijn doorleefd en is verankerd in je professionele identiteit. Met professionele identiteit bedoelen we de persoonlijke verhouding tussen het ‘ik’ als mens, het ’ik’ als onderwijsprofessional, en het ‘ik’ als onderdeel van de beroepsgroep waarvan de kandidaat deel uitmaakt. Na succesvolle afronding mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert een aantal keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk.
-
Jaar 1
In het eerste jaar ligt het accent op het vergroten van je inhoudelijke expertrol en het onderzoeksmatig verbeteren van je beroepspraktijk. Je verzamelt tijdens dit jaar een gevarieerde set aan beroepsproducten waarmee je kunt laten zien hoever je bent in je ontwikkeling tot master. In deze bewijzen staat het bijdragen aan de ontwikkeling van je beroepspraktijk centraal. Ook je professionele identiteitsontwikkeling tot bijvoorbeeld teacher leader krijgt hierin aandacht. Omdat je niet in je eentje leert, bouw je met medestudenten aan een zelfstandig leerteam. Daarin neem je de dagelijkse onderwijspraktijk onder de loep in een community of learners en ben je elkaars critical friend. In het eerste jaar volg je vier expertmodules naast je keuzeruimte.
-
Jaar 2
In het tweede jaar ontwikkel je je verder tot expert op schoolniveau. Je sluit de opleiding af met een masterproject om je met name verder te bekwamen in je rol als praktijkgericht onderzoeker. Je verdiept daarbij de expertkennis die je in het eerste jaar opdeed. Je laat daarmee je afstudeerniveau binnen alle drie rollen zien tijdens een proeve en een assessment waarmee je je integrale rolontwikkeling tot master aantoont.
-
Zo mix je werk, privé en studie
Leren en werken gaat bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie die je opdoet tijdens de master, meteen kunt inzetten in je eigen praktijk.
Studievormen
De masteropleiding kent twee studievormen: 'fysiek' en 'e-learning' (studeren op afstand).
- Fysiek onderwijs.
- E-learning betekent dat je het programma online volgt. Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van de behoefte van de student wordt er besloten of en wanneer er fysieke momenten plaatsvinden. In Studielink kun je voor een groot deel van de leerroutes aangeven of je deze via e-learning wilt volgen.
De vaste lesdag van de master is de woensdag. Houd hiervoor de gehele dag beschikbaar.
Passend bij jouw praktijk
Modules die je volgt, rond je op gevarieerde wijze af met allerlei opdrachten die je vooral in jouw eigen beroepspraktijk uitvoert. Je hebt daarbij de vrijheid om ze zo vorm te geven dat ze passen bij de onderwijssituatie waarin jij werkzaam bent. Daarnaast ontwikkel je samen met je collega’s en met leerlingen/studenten interventies en je voert die uit.
Masterproject
Ook het masterproject voer je in jouw praktijk uit. Je gaat aan de slag met een professionaliseringsproject, praktijkgericht onderzoek of een innovatieproject. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het project onderzoeken hoe je een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken ontwerpt, hoe je je team professionaliseert in het ICT-gebruik of hoe je de balans tussen spel en leren in de onderbouw optimaliseert.
Lesplaatsen
Zwolle is de centrale lesplaats voor alle locaties. De leerroute 'Begeleider in het Onderwijs' kun je in het tweede jaar ook volgen in Enschede en de leerroute 'Gedragspecialist' in Groningen en Almere (beide bij minimaal 15 studenten). Het is mogelijk dat je voor een aantal lesplaatsoverstijgende lessen tijdens de master naar Zwolle zult moeten komen. In het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten in Zwolle plaats.
-
Inschrijven
Inschrijven master Educational Needs
Je kunt je via Studielink(opent in nieuw tabblad) inschrijven. Je hebt hiervoor een DigiD nodig en één van de onderstaande codes die hoort bij de leerroute van jouw keuze:
- Leerroute Gedragspecialist: 9MOGGD
- Leerroute Expert Taal/Dyslexie e-learning: 9MOLTDE
- Leerroute Begeleider in het Onderwijs: 9MBIO
- Leerroute Expert RekenWiskunde/Dyscalculie e-learning: 9MRWE
- Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit e-learning: 9MNKOE
Inschrijven losse module
Via onze website kun je je inschrijven voor een module.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules. Lees verderop meer over de inhoud van de modules.
Bekijk de modules die in 2023-2024 worden aangeboden
Je kunt je tot uiterlijk 1 week voor de start van een module inschrijven.
Stapelen tot masterdiploma
Bij succesvolle afronding van een module ontvang je een verklaring. Mocht je je binnen 4 jaar alsnog inschrijven voor de master, dan kun je, afhankelijk van de leerroute die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
Toelating
Je hebt minimaal hbo (bachelor) - of wo-niveau nodig. In bijzondere gevallen kan van deze eis afgeweken worden. Neem daarvoor contact op.
Lesplaats en data
Je krijgt op woensdag les op hogeschool Windesheim in Zwolle. Afhankelijk van de module die je kiest, wordt deze in de ochtend of de middag gegeven. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Kosten
- Losse module inclusief toets: € 540,-
Alle modules kunnen los gevolgd worden, op individuele basis of op groepsniveau. Het betreft kleinschalig en intensief onderwijs.
-
Zo zit jouw master in elkaar
-
-
Hoe zien de leerroutes eruit?
De master Educational Needs bestaat uit verschillende leerroutes. Bij je inschrijving geef je aan welke leerroute het best bij jouw onderwijspraktijk en interesses past.
Opbouw master Educational Needs
Elke leerroute bevat modules, een integrale en een onderzoeksleerlijn. De modulebijeenkomsten en begeleiding wisselen elkaar af. Met jouw medestudenten werk je in zelfstandige leerteams. De opleiding kent een verplicht programma en een keuzeprogramma. In beide programma’s kun je zelf accenten aanbrengen op basis van je eigen context of voorkeuren. Reken op circa 20 uur studiebelasting per week.
Modules
Onder begeleiding van docenten werk je tijdens de modules aan je eigen ontwikkeling en aan het verbeteren van je eigen beroepspraktijk. Afhankelijk van de gekozen leerroute ligt je scope op de leerlingen/studenten, de leraren en/of op jouw schoolorganisatie. In alle beroepsproducten die je oplevert, zet je een onderzoekende houding in waarbij je relevante en actuele (inter)nationale kennisbronnen benut en verwerkt. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Keuze en integrale ontwikkeling
In deze leerlijn verbind je theorie en praktijk. De studiecoach begeleidt je en is jouw aanspreekpunt. Jouw eigen leervragen en casuïstiek uit de praktijk staan centraal in je professionele identiteitsontwikkeling. Je krijgt begeleide intervisie en gaat eropuit om in de praktijk met concrete vraagstukken aan de slag te gaan. Je ontwikkelt een persoonlijke, professionele praktijktheorie waarbij het accent in het eerste jaar ligt op je rol als inhoudelijk expert. In het tweede jaar ligt het accent op je rol als initiator en begeleider 'leren op school' of teamniveau. Rolontwikkeling is verweven met je masterproject.
Onderzoeksleerlijn
In het eerste jaar is de onderzoeksleerlijn verweven met de modules. Je ontwikkelt zo je competenties voor het uitvoeren van een kleinschalig praktijkgericht onderzoek. Vanaf het tweede jaar van de masteropleiding pas je deze competenties toe in je masterproject. In dit project focus je je op kennisconstructie, professionalisering of innovatie. Je scope daarbij is onderwijsverbetering in je eigen context en/of daarbuiten. Door een accent te kiezen, maak je je project niet te groot.
-
Leerroute Gedragspecialist
Het gedrag van leerlingen/studenten kan een enorme uitdaging vormen voor leraren. Hoe zorg je ervoor dat je in verbinding blijft staan in het contact met leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag, en er juist op een positieve manier naar leert kijken? Onze master bied je de mogelijkheid om niet alleen het negatieve gedrag van leerlingen centraal te stellen, maar juist dat waar ze goed in zijn (de krachtenbenadering). Leerlingen werkelijk zien biedt openingen om gedrag in de klas en op school te veranderen. Wil jij leerlingen of studenten met uitdagend gedrag of gedragsproblemen beter begrijpen en begeleiden? Wil jij je collega’s hierin ondersteunen? Kies dan voor de leerroute Gedragspecialist.
Wat leer je?
Je leert om moeilijke situaties in de klas te herkennen en om te onderzoeken wat er werkelijk speelt. Je leert om die situaties die kunnen leiden tot moeilijk verstaanbaar gedrag af te wenden of aan te pakken. Zo creëer je onderwijs waarin iedereen erbij hoort en waarin alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Dat doe je niet alleen. Je werkt samen met collega’s, met ouders en specialisten op het gebied van gedrag en leren binnen en buiten de school. En natuurlijk is de belangrijkste stem die van leerlingen zelf. Het uitgangspunt van onze master is: ’werken aan datgene wat werkt’.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor leraren en opleiders uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en speciaal onderwijs en voor professionals met een pedagogische vooropleiding. Deze leerroute is alleen te volgen in fysiek onderwijs.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je in onze onderwijseenheden bezig met het coachen van leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag, het ontwerpen van krachtige leeromgevingen en het begeleiden van leraren met gedragsvraagstukken op schoolniveau. Op die manier werk je aan verschillende docentrollen (expert, onderzoeker, teacher leader) en leeruitkomsten (waarin is beschreven hoe je de rollen kunt vormgeven). Zo wordt de basis gevormd van gedrags- innovaties op je school.
Je hebt de vrijheid om de leeruitkomsten zo uit te werken dat ze passen bij jouw specifieke onderwijspraktijk, of het nu gaat om primair onderwijs of mbo. Daarvoor zul je het huidige onderwijs analyseren met behulp van literatuur, interventies ontwerpen en uitvoeren en beleid ontwikkelen. Je bespreekt je persoonlijke ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om je ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
De leereenheden die aan bod komen zijn:
- Stimuleren van leergedrag: motiverend handelen in de klas
- Executieve functies in uitvoering: gedrag zien vanuit breed perspectief
- Begeleiden van leraren: wat werkt bij probleemgedrag
- De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen (keuzemodule)
- Greep op gedrag: drie perspectieven van sociale veiligheid op school (keuzemodule)
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
Afhankelijk van wat jij nodig hebt om de docentrollen te ontwikkelen, zijn er verschillende keuzemogelijkheden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Dewi Piscaer (d.piscaer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)).
-
Leerroute Expert taal/dyslexie (e-learning)
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs is. Onze master is een voorloper op dit gebied. Met publicaties op het gebied van rijke taal zitten we niet stil, maar doen we volop mee aan het ontwikkelen van vernieuwend taal- en leesonderwijs. Wil jij samen met ons nadenken over de vraag hoe dat eruit kan zien? Schrijf je dan in voor de leerroute Expert taal/dyslexie. Veel studenten die deze leerroute afronden, gaan op hun school aan de slag als taal- en leesspecialist.
Wat leer je?
Door veel (internationale) literatuur te lezen over wat werkt in het taal- en leesonderwijs, bouw je aan een kennisbasis. Die helpt je om kritisch te kijken naar het taal- en leesonderwijs in jouw onderwijssituatie. Als je dat eenmaal in beeld hebt gebracht, ga je samen met je collega’s en in samenspraak met leerlingen na hoe je het taal- en leesonderwijs op jouw school duurzaam kunt vernieuwen. Daarbij zoeken we naar creatieve oplossingen waar alle leerlingen van kunnen profiteren. Op die manier geef je leerlingen een krachtige basis voor hun verdere schoolcarrière en voor hun maatschappelijke ontwikkeling. Of ze nu leesproblemen hebben, een nieuwkomersachtergrond of juist meerbegaafd zijn.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en speciaal onderwijs, voor taal- en leescoördinatoren, remedial teachers, intern begeleiders, NT2-specialisten met een post-hbo-opleiding en logopedisten.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je gaat op een onderzoekende manier en samen met je collega’s aan de slag met decoderen en vloeiend lezen, leesbegrip, schrijven en spellen. Op die manier werk je aan verschillende docentrollen (expert, onderzoeker, teacher leader) en leeruitkomsten (waarin is beschreven hoe je de rollen kunt vormgeven). Zo wordt de basis gevormd voor innovaties op je school.
Je hebt veel vrijheid om de leeruitkomsten zo uit te werken dat ze passen bij jouw specifieke onderwijspraktijk, of het nu gaat om primair onderwijs of mbo. Daarvoor zul je het huidige onderwijs analyseren met behulp van literatuur, interventies ontwerpen en uitvoeren en beleid ontwikkelen. Je bespreekt je persoonlijke ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om je ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
De leereenheden die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Decoderen en vloeiend lezen
- Geletterdheid: denken en begrijpen
- Schrijven en spellen
- Visiegestuurd werken en culturele diversiteit
- Taal en dyslexie: handelen in de vakken (keuze)
- Spelen met taal en geletterdheid (keuze)
- Het ontwerpen en uitvoeren van een Masterproject
Afhankelijk van wat jij nodig hebt om de docentrollen te ontwikkelen, zijn er verschillende keuzemogelijkheden.
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van de behoefte van de student wordt er besloten of en wanneer er fysieke momenten plaatsvinden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Marieke Raap: m.raap@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie (e-learning)
Wil jij innovatieve, inclusieve reken-wiskundeleeromgevingen creëren en ga jij je richten op het vormgeven van goed rekenbeleid? Kies dan voor de leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie. Als je de opleiding hebt afgerond ben je ook rekencoördinator. Aan het eind van de opleiding weet je een visie op rekenen te rapporteren binnen de eigen onderwijsorganisatie die het onderwijs naar een hoger plan tilt.
Wat leer je?
Je leert om goed onderbouwd reken-wiskundeonderwijs vorm te geven. Je verdiept je in verschillende theorieën die van invloed zijn en relateert de theorie aan je eigen onderwijscontext. Je wordt uitgedaagd om op verschillende manieren krachtige en rijke leeromgevingen te ontwikkelen voor alle leerlingen/studenten. Dit doe je door op zoek te gaan naar rekenhandelingen van leerlingen/studenten die wél lukken en die de maatschappelijke redzaamheid bevorderen.
Collega’s, leerlingen/studenten en overige betrokkenen spelen een actieve rol bij je onderwijsontwerpen en bij de evaluatie van je onderwijs. Verder ben je in staat om als reken-wiskunde/dyscalculiespecialist bij te dragen aan de dialoog over de visie en de missie van de school op het gebied van kwalitatief goed reken-wiskundeonderwijs, het beleid ten aanzien van alle leerlingen/studenten op rekengebied en in het bijzonder de leerlingen/studenten met (ernstige) rekenproblemen en dyscalculie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren, rekenspecialisten en reken-wiskundecoördinatoren met een post-hbo-opleiding en zorgspecialisten in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en beroepsonderwijs.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je op een onderzoekende manier bezig met leerinhouden, pedagogiek, didactiek, doelen en leerlijnen van het rekenonderwijs. Je bestudeert een kennisbasis en je rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht. In deze beroepsopdrachten breng je het onderwijs in je eigen praktijk in kaart. Samen met collega’s en leerlingen/studenten ontwerp je vervolgens interventies en voert die uit. Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo vorm te geven dat ze passen bij de onderwijssituatie waarin je werkzaam bent. Je ontwikkeling bespreek je met medestudenten en je studiecoach.
Leereenheden
De leereenheden die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Rekenen in ontwerpend leren
- Rekendynamiek: een aanzet tot verdere ontwikkeling in reken- en wiskundeonderwijs
- Reken-wiskundeproblemen en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
In het tweede jaar staat 'Organisatieleren in de context van onderwijs' centraal en houd je je bezig met je masterproject.
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van de behoefte van de student wordt er besloten of en wanneer er fysieke momenten plaatsvinden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Jarise Kaskens (jmm.kaskens@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)).
-
Leerroute Begeleider in het onderwijs
Wil jij collega’s of studenten coachend begeleiden en stimuleren om het beste uit zichzelf te halen binnen een professionele leercultuur? Wil je leren hoe je samen met collega’s interventies kunt ontwerpen op basis van data-analyse en literatuur die aansluiten bij jouw praktijk? Wil je leren hoe je kansen kunt signaleren en benutten op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg? Vraag jij je wel eens af hoe je jouw collega’s kunt meekrijgen in een ontwikkeling? Kies dan voor deze leerroute: begeleider in het onderwijs.
Wat leer je?
In deze leerroute leer je cyclisch te werken aan onderwijskwaliteit. Je leert hoe jouw collega’s hierin kunt meenemen. Je ontwikkelt hiervoor coachings- en begeleidingsvaardigheden. Kernbegrippen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: professionaliseren van collega’s, teamontwikkeling, persoonlijke professionaliteit, onderwijskwaliteit, inclusie, ondersteuningsstructuur, duurzaam leren, systeemdynamiek, data-analyse, coachopvattingen, communicatie en eigenaarschap. We dagen je uit om je op schoolniveau te ontwikkelen tot inspirerende begeleider van het leren en ontwikkelen in jouw organisatie en dé expert in het coördineren van onderwijs op maat.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor begeleiders uit hbo, mbo, vo, po, vso en s(b)o die in een (gedeeltelijk) begeleidende taak (willen) hebben. In de praktijk zien we in de leerroute een grote diversiteit aan begeleiders zoals: intern begeleiders, zorgcoördinatoren, kwaliteitscoördinatoren, teamdeskundigen, (studie)loopbaanbegeleiders, ambulant begeleiders, onderwijscoaches, leerlingbegeleiders en mentoren.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je ontwikkelt je als expert op het gebied van begeleiden binnen het onderwijs. Je hebt veel vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij jouw praktijk. Je verzamelt gedurende de leerroute bewijzen voor je ontwikkeling en bespreekt dit met medestudenten en je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om jouw ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
De leereenheden die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Communicatie en afstemming
- Didactiek van de 21e eeuw
- De begeleider als coach
- Teamleren in een lerende organisatie
- Het ontwerpen en uitvoeren van een masterproject
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Marlies Nijhof (j.m.nijhof@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)).
-
Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit (e-learning)
Het onderwijs aan nieuwkomers is in beweging. Meertaligheid wordt steeds meer de norm. Vanuit onze leerroute denken we mee over innovaties in het onderwijs voor nieuwkomers. We publiceren erover en zijn regelmatig op scholen te vinden. Vind jij het interessant om met ons mee te denken over de vraag hoe niet-Nederlandstalige leerlingen/studenten Nederlands leren en hoe juist zij hun kansen in onze maatschappij kunnen vergroten? Wil je weten hoe je omgaat met culturele diversiteit in de klas en het gedrag van nieuwkomers en wil je de complexiteit daarvan beter begrijpen? Kies dan voor deze leerroute.
Wat leer je?
Goed onderwijs aan nieuwkomers is onderwijs waarin leerlingen rijke taal leren met behulp van inhouden die ertoe doen. Daarbij zijn hoge verwachtingen belangrijk en adequate ondersteuning waarbij de eerste taal van leerlingen een rol kan spelen. De complexiteit van het geven van onderwijs aan nieuwkomers wordt in onze opleiding niet gezien als een barrière, maar juist als een stimulans voor het onderzoeken van creatieve en innovatieve mogelijkheden. Als expert in nieuwkomersonderwijs ben je een voortrekker in het creëren van (taal)onderwijs voor deze bijzondere doelgroep en ontwerp je beleid op het gebied van nieuwkomers voor je eigen onderwijsorganisatie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren in het primair, voortgezet, speciaal onderwijs en beroepsonderwijs die werken met nieuwkomers en geïnteresseerd zijn in meertaligheid en culturele diversiteit. De leerroute biedt de mogelijkheid voor het behalen van een certificaat docent NT2 waarmee je je kunt registreren bij de beroepsvereniging NT2 (BVNT2).
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je op onderzoekende wijze bezig met het ontwikkelen van jouw visie op het geven van onderwijs in een diverse onderwijspraktijk, het bieden van goed taal- (en reken)onderwijs aan meertalige leerlingen/studenten en het zoeken naar handvatten in de omgang met deze bijzondere groep leerlingen/studenten. Ook bouw je aan een kennisbasis. Op die manier werk je aan verschillende docentrollen (expert, onderzoeker, teacher leader) en leeruitkomsten (waarin is beschreven hoe je de rollen kunt vormgeven). Zo wordt de basis gevormd voor je werk met leerlingen en collega’s.
Je hebt veel vrijheid om leeruitkomsten zo uit te werken dat ze passen bij jouw specifieke onderwijspraktijk, of het nu gaat om primair onderwijs of mbo. Daarvoor zul je het huidige onderwijs analyseren met behulp van literatuur, interventies ontwerpen en uitvoeren en beleid ontwikkelen. Je bespreekt je persoonlijke ontwikkeling met medestudenten en met je studiecoach. Je krijgt regelmatig de gelegenheid om je ontwikkeling te laten beoordelen.
Leereenheden
De leereenheden die centraal staan in deze leerroute zijn:
- Decoderen en vloeiend lezen
- Geletterdheid: denken en begrijpen
- Schrijven en spellen
- Visiegestuurd werken en culturele diversiteit
- Taal en dyslexie: handelen in de vakken (keuze)
- Spelen met taal en geletterdheid (keuze)
- Het ontwerpen en uitvoeren van een Masterproject
Afhankelijk van wat jij nodig hebt om de docentrollen te ontwikkelen, zijn er verschillende keuzemogelijkheden.
E-learning
Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van de behoefte van de student wordt er besloten of en wanneer er fysieke momenten plaatsvinden.
Download meer informatie over deze leerroute
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Stel ze dan aan m.raap@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Hoe zien de leerroutes eruit?
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
Als gedragsspecialist in het onderwijs begeleid je collega’s die ondersteuning kunnen gebruiken bij probleemgedrag. In deze mastermodule leer je de begeleiding van een collega zó vorm te geven dat er weer mogelijkheden worden gecreëerd – voor de leraar, de klas en het kind of de jongere. Je ontvangt na afloop een certificaat van Windesheim.
In deze mastermodule leer je wat je als docent kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Als leraar heb je namelijk een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden. Pak jij die rol? Meld je snel aan! Na afloop van de module ontvang je een certificaat van Windesheim.
Om structureel goed onderwijs in rekenwiskunde aan te kunnen bieden, moet het hele team betrokken zijn. In deze mastermodule ontwerp je een ontwikkelplan waarmee je het rekenwiskundeonderwijs op jouw school kunt verbeteren en innoveren. De module biedt je ook de gelegenheid om jouw rol van master rekenwiskunde/dyscalculie te ontwikkelen.
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een Ortho Didactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Hoe ontwerp je echt effectief schrijf- en spellingonderwijs? In deze mastermodule bestudeer je internationale literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten. Met die kennis kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie, en doe je aanpassingen. Na afloop ontvang je een certificaat van Windesheim.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Wil jij leerlingen en studenten met een andere culturele achtergrond optimaal onderwijzen en begeleiden? En wil jij een onderwijsvisie ontwikkelen die gericht is op het creëren van maatschappelijke kansen voor alle leerlingen, ook voor wie deze kansen niet vanzelfsprekend zijn? In deze module ga je niet alleen aan de slag met de achtergronden van jouw leerlingen en studenten, maar je gaat ook nadenken over je eigen achtergrond en opvattingen en de betekenis daarvan in het ontmoeten van anderen.
Toelating en aanmelden
Na je studie
Na de studie ben jij een onderwijsexpert die duurzaam bijdraagt aan kennis- en schoolontwikkeling, en onderwijsinnovatie. In jouw schoolomgeving kun je dus het verschil maken!
Je bent in staat om verbeteringen aan te brengen op basis van onderzoek en hebt diepgaande inhoudelijke expertise. Bijvoorbeeld over over leerroutespecifieke kernconcepten, zoals didactisch redeneren, high-impactindustrie, een meerlagenmodel, krachtenbenadering, duurzaam leren met ICT-toepassingen of oplossingsgericht coachen. Je bezit sterke interpersoonlijke vaardigheden en kunt effectief het professionele leren op jouw school stimuleren en verbeteren.
Na het behalen van de master mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Startdatum
2 september 2024
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle. Enkele leerroutes zijn ook te volgen in Enschede, Groningen en Almere.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.530,- voor 2024-2025. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Meer informatie
Faciliteiten locatie Zwolle
Opleidingsvormen
Startersinformatie
Alumni
70%
van onze alumni heeft na het volgen van de master een loopbaanstap gezet
Scholen
2/3
van de scholen ervaart dat prestaties van leerlingen vooruitgaan als er meer leraren met een masteropleiding werkzaam zijn
Highlights master
- Of je nu voor een vast of flexibel studieprogramma gaat, jouw persoonlijke groei staat altijd centraal.
- Specialiseer in een leerroute naar keuze.
- De focus ligt op leervragen van studenten en casestudies uit de praktijk.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding door je studiecoach.
- De master is goed te combineren met werk en/of privé.
- Na 2 jaar ontvang je een erkende mastertitel.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?