Welke behoefte heb jij aan kennis op masterniveau?
Jij bent al een goede leraar of leidinggevende in het onderwijs en je hebt flink wat ideeën over hoe het onderwijs straks nog beter kan. Met deze educatieve deeltijdmaster ontwikkel jij je in 2 jaar tot een onderwijsexpert op het gebied van begeleiden, gedrag, leiderschap, leren óf talent. Deze hbo-master bestaat uit verschillende leerroutes. Voor aanvang van de master, kies jij de leerroute waarmee jij je kunt specialiseren in de richting die het allerbeste past bij jouw onderwijspraktijk en interesses. En je kunt bij de master Educational Needs modules stapelen, zodat jij in jouw tempo je eigen leerbehoefte(s) vervult.
Je kunt onze deeltijdmaster Educational Needs volgen in Zwolle, Almere, Enschede en Groningen.
In het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten in Zwolle plaats.
Word jouw vak meester en word een master
De master Educational Needs in deeltijd is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis, bagage én tools op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
-
Jouw deeltijdmaster
Je kiest een leerroute die bij jou past
Je hebt straks een erkende mastertitel
Je kunt werken én studeren combineren
-
Kies jouw leerroute
Keuzeopties voor leerroute
Vanaf de start de praktijk in
Ca. 20 uur studielast per week
-
Wanneer, wat én hoe?
Verschillende lesplaatsen
Contactonderwijs op woensdag
Je hebt les van 8.30 tot 17.30 uur
-
Modulaire opbouw
Kies zelf je module(s)
Stapel de losse modules
In jouw praktijk aan de slag
-
-
Zo zit jouw master in elkaar
Je gaat tijdens de master Educational Needs aan de slag met het (door)ontwikkelen van een zelfbewuste, kritische en vernieuwende houding. Deze houding zet je in om leer- en werkomgevingen in je eigen praktijk te ontwerpen vanuit de nieuwste onderwijskundige opvattingen en leertheorieën.
Leerroutes
De master Educational Needs kent diverse leerroutes. Jij kiest straks een leerroute die past bij jouw onderwijspraktijk en interesses. Je kunt kiezen uit:
- Gedragsspecialist
- Leadership in Education
- Expert taal/dyslexie
- Expert Toekomstgericht onderwijs
- Expert rekenwiskunde/dyscalculie
- Specialist jonge kind
- Remedial teacher
- Begeleider in het onderwijs
- Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Diepgaand leren
Binnen alle routes van de master dagen we je uit tot diepgaand leren. We waarderen diversiteit en stellen je professionele identiteitsontwikkeling centraal. Daarbij werken we vanuit een ‘growth mindset’, waarbij we flexibele leeromgevingen creëren en uitgaan van een unieke persoonlijke ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van de onderstaande pijlers:
- Onderzoekende houding
- Inclusief denken
- Pedagogisch tact
- Praktijkgericht onderzoek
- Flexibele en gepersonaliseerde leeromgeving
De begeleiding die je tijdens je masteropleiding krijgt, kenmerkt zich door motiveren, reflecteren en tactvol confronteren vanuit hoge verwachtingen. ‘Teach as you preach’ is ons credo.
Begeleiding
Je krijgt een persoonlijke studiecoach die veel aandacht aan jouw individuele ontwikkeling besteedt, want persoonlijke aandacht staat voorop in onze begeleiding. In de leerteams streven we naar groepen van ongeveer acht studenten.
Culturele diversiteit en internationalisering
De master Educational Needs is internationaal georiënteerd. Dat zie je onder andere terug in de literatuurkeuze en in een (niet verplichte) studiereis of in andere vormen van interculturele oriëntatie.
Toetsing en beoordeling
Je houdt een digitaal portfolio bij waarover je tijdens je competentie-examen verantwoording aflegt. Aan het begin en het eind van het tweede jaar heb je een competentie-examen. Deze wordt afgenomen door assessoren van de opleiding en de beroepspraktijk. Na succesvolle afronding mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Lerarenportfolio
Onze master Educational Needs is gevalideerd door en opgenomen in het Lerarenportfolio (voorheen Lerarenregister). De focus van het Lerarenportfolio ligt op het ondersteunen van leraren met hun professionele ontwikkeling.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert een aantal keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk.
-
Sla een masterslag in jaar 1
In het eerste studiejaar van je masteropleiding ligt de focus op het vergroten van je inhoudelijke expertrol. Ook staat je professionele identiteitsontwikkeling centraal. Daarnaast bouw je met je medestudenten aan een zelfstandig leerteam. Binnen dit team neem je de dagelijkse onderwijspraktijk onder de loep en ben je elkaars kritische vriend. Naast je eigen keuzeruimte volg je in het eerste jaar 4 modules. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten. Welke modules je volgt, is afhankelijk van de leerroute die jij kiest. Klik op de volgende tab om alle leerroutes te bekijken.
-
Mastertitel in zicht in jaar 2
Het tweede masterjaar start je met een integraal assessment: het competentie-examen. Zo weet je precies waar je nu staat en geef je richting aan jouw verdere ontwikkeling tot Master of Education (MEd). Daarnaast staat in de generieke module 'integrale ontwikkellijn' je ontwikkeling tot kartrekker in de eigen praktijk centraal.
Masterproject
Het grootste gedeelte van de tijd besteed je dit jaar aan je masterproject. In dit project voer je in jouw eigen praktijk een professionaliseringsproject, een praktijkgericht onderzoek óf een innovatieproject uit. Je kunt bijvoorbeeld gaan onderzoeken hoe je datagestuurd kunt bijdragen aan schoolontwikkeling, je ontwikkelt een visie op digitale geletterdheid, je ontwerpt scholing voor mbo-leerbedrijven óf je komt met een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken.
Beoordeling
Assessoren van onze opleiding en uit de beroepspraktijk beoordelen jouw ontwikkeling en eindniveau via competentie-examens. Daarvoor baseren ze zich onder andere op je digitale portfolio en een criteriumgericht interview. Je portfolio stel je op basis van moduleproducten en competentiebewijzen naar keuze op. Ook je masterproject neem je hierin mee.
-
Zo zit jouw master in elkaar
-
-
Hoe zien de leerroutes eruit?
De master Educational Needs betaat uit verschillende leerroutes. Bij je inschrijving geef je aan welke leerroute het best bij jouw onderwijspraktijk en interesses past.
Opbouw master Educational Needs
Elke leerroute bevat modules, een integrale en een onderzoeksleerlijn. De modulebijeenkomsten en begeleiding wisselen elkaar af. Met jouw medestudenten werk je in zelfstandige leerteams. De opleiding kent een verplicht programma en een keuzeprogramma. In beide programma’s kun je zelf accenten aanbrengen op basis van je eigen context of voorkeuren. Reken op circa 20 uur studiebelasting per week.
Modules
Onder begeleiding van docenten werk je tijdens de modules aan je eigen ontwikkeling en aan het verbeteren van je eigen beroepspraktijk. Afhankelijk van de gekozen leerroute ligt je scope op de leerlingen/studenten, de leraren en/of op jouw schoolorganisatie. In alle beroepsproducten die je oplevert, zet je een onderzoekende houding in waarbij je relevante en actuele (inter)nationale kennisbronnen benut en verwerkt. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Keuze en integrale ontwikkeling
In deze leerlijn verbind je theorie en praktijk. De studiecoach begeleidt je en is jouw aanspreekpunt. Jouw eigen leervragen en casuïstiek uit de praktijk staan centraal in je professionele identiteitsontwikkeling. Je krijgt begeleide intervisie en gaat eropuit om in de praktijk met concrete vraagstukken aan de slag te gaan. Je ontwikkelt een persoonlijke, professionele praktijktheorie waarbij het accent in het eerste jaar ligt op je rol als inhoudelijk expert. In het tweede jaar ligt het accent op je rol als initiator en begeleider 'leren op school' of teamniveau. Rolontwikkeling is verweven met je masterproject.
Onderzoeksleerlijn
In het eerste jaar is de onderzoeksleerlijn verweven met de modules. Je ontwikkelt zo je competenties voor het uitvoeren van een kleinschalig praktijkgericht onderzoek. Vanaf het tweede jaar van de masteropleiding pas je deze competenties toe in je masterproject. In dit project focus je je op kennisconstructie, professionalisering of innovatie. Je scope daarbij is onderwijsverbetering in je eigen context en/of daarbuiten. Door een accent te kiezen, maak je je project niet te groot.
-
Leerroute Gedragspecialist
Wil je leerlingen of studenten met uitdagend gedrag of gedragsproblemen beter begrijpen en kunnen begeleiden? Wil jij je collega’s hierin ondersteunen? Kies dan voor de leerroute Gedragspecialist.
Wat leer je?
Je leert om vanuit een onderzoekende houding samen met anderen een leeromgeving te realiseren waarin iedereen zich kan ontwikkelen. Je gaat planmatig kijken naar nieuwe mogelijkheden om moeilijke en onveilige onderwijssituaties af te wenden of aan te pakken. Hierin werk je samen met jouw collega’s, leerlingen/studenten, ouders en overige betrokkenen. Daarbij is het uitgangspunt ’werken aan datgene wat werkt’.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor leraren en opleiders uit mbo, po en vo en voor professionals met een pedagogische vooropleiding.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je in onderwijseenheden bezig met het coachen van leerlingen/studenten met moeilijk verstaanbaar gedrag, het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, begeleiden van leraren en gedragsvraagstukken op schoolniveau. Ook bouw je aan een kennisbasis en rond je iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht uit je eigen praktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Stimuleren van leergedrag: motiverend handelen in de klas
- Executieve functies in uitvoering: gedrag zien vanuit breed perspectief
- Begeleiden van leraren: wat werkt bij probleemgedrag
- De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen (keuzemodule)
- Greep op gedrag: drie perspectieven van sociale veiligheid op school (keuzemodule)
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Gedragspecialist
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Dewi Piscaer (d.piscaer@windesheim.nl).
-
Leerroute Leadership in Education
Geef jij leiding in het onderwijs en wil je graag meer inzicht en kennis opdoen over deze rol? Heb jij de ambitie om jouw persoonlijke leiderschapsstijl te verfijnen? Wil jij samen met je team nieuwe paden verkennen om het best mogelijke onderwijs te verzorgen? Kies dan voor de leerroute Leadership in Education.
Wat leer je?
Je leert om vanuit een onderzoekende houding leiding te geven aan onderwijsteams in een lerende organisatie. Dit houdt in dat je vanuit een eigen visie werkt aan organisatieontwikkeling, ontwikkelgericht personeelsbeleid, onderwijskwaliteit, financieel beleid en verantwoordingsprocessen. Het uitgangspunt is innovatief leiderschap, gebaseerd op de nieuwste inzichten. Daarbij werk je samen met je team in nauw contact met leerlingen/studenten, ouders en overige betrokkenen.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor iedereen met lijnverantwoordelijkheid en (mede)beleidsverantwoordelijkheid in het po, vo en mbo. We denken dan aan zowel schoolleiders als teamleiders (bouwcoördinatoren, clustercoördinatoren, locatieleiders en adjunct-directeuren). Omdat leren en werken hand in hand gaan, is het noodzakelijk dat je gedurende deze opleiding beschikt over een leidinggevende functie met voldoende complexiteit.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je op onderzoekende wijze bezig met de brede schoolorganisatie. Je werkt aan richting geven, accountability, datagestuurde onderwijskwaliteit, ontwikkelgericht personeelsbeleid en aan persoonlijk leiderschap. Ook bouw je aan een kennisbasis en rond je iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht uit je eigen praktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Visieontwikkeling
- Ontwikkelgericht personeelsbeleid
- Sturen op onderwijskwaliteit
- Schoolontwikkeling en alignment
In het tweede jaar staat verantwoordelijkheid en verantwoording afleggen centraal en je start met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Leadership in Education
Overweeg je je in te schrijven voor deze leerroute, neem dan eerst contact op met het secretariaat van de opleiding via men@windesheim.nl.
-
Leerroute Expert taal/dyslexie
Wil jij je bezighouden met het creëren van innovatie, passende taalleeromgevingen en wil jij je straks richten op een vernieuwend taal- en leesbeleid? Schrijf je dan in voor de leerroute Expert taal/dyslexie. Als je deze leerroute van de master afrondt, kun je bijvoorbeeld op je school aan de slag als taal- en leescoördinator.
Wat leer je?
Je leert hoe je goed onderbouwd taal- en leesonderwijs vormgeeft op scholen. Daarbij zoek je ook naar verbindingen met andere onderwijsinhouden. Je kijkt kritisch naar het taal- en leesonderwijs op jouw school en ontwikkelt op een creatieve manier krachtige en rijke leeromgevingen voor alle leerlingen/studenten. In de masteropleiding is onder andere aandacht voor leesproblemen en dyslexie, en het leren van niet-Nederlandstalige en meerbegaafde leerlingen/studenten. Je betrekt collega’s, leerlingen/studenten en andere betrokkenen bij je onderwijsontwerpen en bij de evaluatie van het onderwijs.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en speciaal onderwijs, voor taal- en leescoördinatoren, remedial teachers, intern begeleiders, NT2-specialisten met een post-hbo-opleiding en logopedisten.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je gaat op een onderzoekende manier aan de slag met decoderen en vloeiend lezen, leesbegrip, schrijven en spellen en met het vergroten van de ervaring en taalbasis van jouw leerlingen/studenten. Je bestudeert een kennisbasis en je rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht. Daarbij breng je het onderwijs in je eigen praktijk in kaart.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Decoderen en vloeiend lezen
- Geletterdheid: denken en begrijpen
- Schrijven en spellen
- Spelen met taal en geletterdheid óf Taal en dyslexie: handelen in de vakken
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en je start met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Expert Taal/dyslexie
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen via men@windesheim.nl.
-
Leerroute Expert Toekomstgericht onderwijs
Ga jij aan de slag met de vraag hoe het onderwijs nu en in de toekomst voor elke leerling/student kansen geeft om talent te ontwikkelen? Schrijf je dan in voor de leerroute Expert Toekomstgericht onderwijs.
Wat leer je?
Door alle technologie krijgen we meer toegang tot informatie, onderzoek en ideeën om ons onderwijs te verbeteren. Waar onderwijs voortdurend in transitie is, verandert de wijze waarop mensen leren niet. Wel ontstaan er nieuwe perspectieven over leren en digitale vaardigheden. In deze leerroute hanteren we het kernbegrip 'duurzaam leren' om na te gaan of leren werkelijk optreedt. Daarbij past veel oefening in allerlei contexten, zoals op diverse plekken in school, thuis en op afstand, maar ook met meerdere probleemstellingen. Als we beslissingen over curricula, inhoud en didactiek nemen op basis van duurzaam leren kunnen we kwaliteitsverbetering in het onderwijs realiseren.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor leraren in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en het beroepsonderwijs.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je leert meer over duurzaam en toekomstgericht leren, digitale vaardigheden en geletterdheid, het afstemmen op talent en onderwijsbehoeften, leerprocessen, ontwerpprincipes van rijke leeromgevingen en didactische uitgangspunten. Je bestudeert rijke bronnen en rondt onderwijseenheden af met een beroepsopdracht in de context van je eigen praktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Lesgeven en denkprocessen
- Didactiek van de 21ste eeuw
- Leren met ICT
- Trends in onderwijsconcepten
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en je start met je masterproject.
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Heidi Meindertsma (hb.meindertsma@windesheim.nl).
-
Leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie
Wil jij innovatieve en inclusieve reken-wiskundeleeromgevingen creëren en ga jij je richten op het vormgeven van goed rekenbeleid? Kies dan voor onze leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie. Als je de opleiding hebt afgerond ben je expert op reken-wiskundegebied en ook reken-wiskundecoördinator. Aan het eind van de opleiding weet je een visie op rekenen te ontwikkelen binnen de eigen onderwijsorganisatie die het onderwijs naar een hoger niveau tilt.
Wat leer je?
Je leert om goed onderbouwd reken-wiskundeonderwijs vorm te geven. Je verdiept je in theorieën en relateert dit aan je eigen onderwijscontext. We dagen je uit om op allerlei manieren krachtige en rijke leeromgevingen te ontwikkelen voor alle leerlingen/studenten. Dit doe je door op zoek te gaan naar de rekenhandelingen van leerlingen/studenten die wél lukken en die de maatschappelijke redzaamheid bevorderen.
Collega’s, leerlingen/studenten en overige betrokkenen spelen een actieve rol bij je onderwijsontwerpen en de evaluatie van je onderwijs. Verder ben je in staat om als reken-wiskunde/dyscalculiespecialist bij te dragen aan de dialoog over de visie en missie van de school op het gebied van reken-wiskundeonderwijs, het beleid op rekengebied ten aanzien van alle leerlingen/studenten en in het bijzonder beleid voor leerlingen/studenten met (ernstige) rekenproblemen en dyscalculie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren, rekenspecialisten en reken-wiskundecoördinatoren met een post-hbo-opleiding en zorgspecialisten in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en beroepsonderwijs.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je op een onderzoekende manier bezig met leerinhouden, pedagogiek, didactiek en de doelen en leerlijnen van het rekenonderwijs. Je bestudeert een kennisbasis en je rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht. In deze beroepsopdracht breng je het onderwijs in je eigen praktijk in kaart.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Rekenen in ontwerpend leren
- Rekendynamiek: een aanzet tot verdere ontwikkeling in reken- en wiskundeonderwijs
- Reken-wiskundeproblemen en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Expert Reken-Wiskunde/Dyscalculie
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Jarise Kaskens (jmm.kaskens@windesheim.nl).
-
Leerroute Specialist jonge kind
Wil jij bijdragen aan de (door)ontwikkeling van onderwijs in jouw school? Met creativiteit en lef en vanuit een visie werken om de best mogelijke onderwijsplek te bieden aan het jonge kind? Kies dan voor de leerroute Specialist jonge kind.
Wat leer je?
Jonge kinderen ontwikkelen zich anders dan oudere kinderen. Spel en spelend(erwijs) leren nemen een belangrijke plaats in. Dit vraagt van jou als leraar dat je op de hoogte bent van een pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind. Je moet kennis hebben van ontwikkelingspsychologie en van ontwikkelingsgebieden en je kunt deze kennis inzetten om leersituaties en leeromgevingen te creëren.
In deze leerroute hanteren we vijf richtinggevende kernbegrippen: spelend leren, beginnend en aanvankelijk leren, brede ontwikkeling, passend onderwijs arrangeren vanuit diversiteit én samenwerken met ouders en omgeving. We dagen je straks uit om een gepassioneerde visie te ontwikkelen die zich richt op het verbeteren van onderwijs aan het jonge kind.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren die werken met jonge kinderen (3-8 jaar).
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je gaat aan de slag met spel en spelend(erwijs) leren in een complexe context. Samenwerken met alle betrokkenen is dan een voorwaarde. Je bestudeert actuele onderwijsinhoudelijke bronnen en rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht. Vanuit een positieve mindset kom je met creatieve ideeën voor onderwijs die verder gaan dan een standaardbenadering. Hier experimenteer je mee, waarbij je pedagogisch tactvol leerkrachtgedrag laat zien.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Ontwerpen: kind en sociale omgeving
- Spelen met taal en geletterdheid
- Spel als voertuig voor ontwikkeling
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Specialist Jonge Kind
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Heidi Meindertsma (hb.meindertsma@windesheim.nl).
-
Leerroute Remedial teacher
Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften ondersteunen op het gebied van taal, lezen en rekenen? Kies dan voor de leerroute Remedial teacher. Je houdt je bezig met de wijze waarop je onderwijsbehoeften kunt achterhalen en met de vraag op welke manier de verschillende leerlingen doelen kunnen behalen.
Wat leer je?
Je leert hoe je ondersteuning biedt aan leerlingen met taal- en leesproblematiek of problemen op het vlak van rekenen-wiskunde. Je kijkt onderzoekend naar het onderwijs op school en gaat na hoe je om kunt gaan met de spanning tussen de individuele doelen en de groepsdoelen. Je maakt inhoudelijke afwegingen bijvoorbeeld ten aanzien van het kiezen van onderwijsdoelen en het creëren van passende onderwijsleersituaties. Je ontwerpt onderbouwde leerarrangementen die leerlingen in staat stellen tot geëngageerd en betekenisvol leren. Je maakt daarbij weloverwogen gebruik van alle ICT-toepassingen. Met de inzichten die je ontwikkelt, versterk je het professioneel handelen van jezelf en je collega’s.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor leraren en (aspirant) remedial teachers in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en voor remedial teachers die een eigen praktijk willen starten.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je volgt onderwijseenheden over onder andere decoderen, vloeiend lezen en rekenen-wiskunde. En je gaat op zoek naar wat nodig is om een positief leereffect te bewerkstelligen voor leerlingen. Je bestudeert een kennisbasis, onderzoekt en ontwerpt met leerlingen, collega’s en je omgeving innovatieve interventies die ondersteuning bieden en die je, waar weer mogelijk, ook kunt afbouwen. Je sluit onderwijseenheden af met een beroepsopdracht in je eigen onderwijspraktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Decoderen en vloeiend lezen
- Taal en dyslexie: handelen in vakken óf Spelen met taal en geletterdheid
- Rekenen-wiskunde en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Remedial teacher
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen via men@windesheim.nl.
-
Leerroute Begeleider in het onderwijs
Wil jij aan de slag met het coachen en adviseren van collega’s en wil jij teams informeren over relevante ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor de leerroute Begeleider in het onderwijs en bekwaam je als begeleider in het onderwijs.
Wat leer je?
We werken vanuit de kernbegrippen: professionaliseren van collega’s, professioneel netwerken, ondersteuningsstructuur, data-analyse en teamleren. We dagen je uit om je op schoolniveau te ontwikkelen tot inspirerende begeleider en coach en dé expert in het coördineren van onderwijs op maat. Uitgangspunt is dat je talenten van anderen optimaal inzet en de balans weet te vinden tussen sturen en volgen. Communicatie en pedagogisch tact komen tot uiting in alle gesprekken die je voert, zoals (oplossingsgerichte) coachgesprekken met leerlingen/studenten, ouders, collega’s en professionals.
Is deze leerroute iets voor jou?
De leerroute is geschikt voor professionals in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en het beroepsonderwijs die in hun dagelijkse praktijk een (gedeeltelijk) begeleidende en coachende taak (willen) hebben.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je ontwikkelt een visie op professionalisering en je biedt ondersteuning op maat in je eigen school. Ook bekwaam je je in coachen en adviseren binnen de complexe context van passend onderwijs. Je werkt dan samen met alle betrokkenen die een rol spelen. Je krijgt inzicht in de manier waarop je team leert en weet wat een team nodig heeft om tot ontwikkeling en leren te komen. Je sluit onderwijseenheden af met een beroepsopdracht die je afstemt op de context van je praktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Communicatie en afstemming
- Didactiek van de 21e eeuw
- De begeleider als coach
- Teamleren in een lerende organisatie
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Download hier de leerrouteflyer van de leerroute Begeleider in het onderwijs
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Annemieke de Bilde (a.debilde@windesheim.nl).
-
Leerroute Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Wil je niet-Nederlandstalige leerlingen/studenten de taal leren en zo hun kansen in onze maatschappij vergroten? Wil je leren hoe je omgaat met culturele diversiteit in de klas? Leer in deze leerroute alles over Nederlands als tweede taal en leer het gedrag van nieuwkomersleerlingen/-studenten en de complexiteit daarvan in de klas beter begrijpen.
Wat leer je?
Goed onderwijs aan nieuwkomers is onderwijs waarin aan krachtige onderwijssettings wordt gebouwd. Hierin gaan hoge verwachtingen en adequate ondersteuning bij het leren van een tweede taal, meertaligheid en culturele diversiteit hand in hand. De complexiteit van het geven van onderwijs aan al deze leerlingen en studenten wordt niet gezien als een barrière, maar stimuleert het onderzoeken van creatieve en innovatieve mogelijkheden. Als expert in nieuwkomersonderwijs ben je een voortrekker in het creëren van (taal)onderwijs voor deze bijzondere doelgroep en ontwerp je beleid op het gebied van nieuwkomers voor je eigen onderwijsorganisatie.
Is deze leerroute iets voor jou?
Deze leerroute is geschikt voor leraren in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en beroepsonderwijs die werken met nieuwkomers en geïnteresseerd zijn in meertaligheid en culturele diversiteit.
Hoe ziet de leerroute eruit?
Je houdt je op onderzoekende wijze bezig met het ontwikkelen van jouw visie op het geven van onderwijs in een diverse onderwijspraktijk, het bieden van goed taal- (en reken)onderwijs aan meertalige leerlingen/studenten en het zoeken naar handvatten in de omgang met deze bijzondere groep leerlingen/studenten. Ook bouw je aan een kennisbasis. Je rondt iedere onderwijseenheid af met een beroepsopdracht die je zo kunt vormgeven dat die past bij je eigen onderwijspraktijk.
Je hebt de vrijheid om de beroepsopdrachten zo in te richten dat ze passen bij je eigen onderwijssituatie. Ook ontwerp je met collega’s en leerlingen/studenten interventies en voer je ze uit. Jouw persoonlijke ontwikkeling bespreek je met jouw medestudenten. Aan het eind van het eerste en tweede jaar toon je via assessments je professionele ontwikkeling aan.
Modules
De modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Decoderen en vloeiend lezen
- Geletterdheid: denken en begrijpen
- Schrijven en spellen
- Visiegestuurd werken en culturele diversiteit
- OF: Rekenen-wiskunde: afstemming in multicultureel rekenonderwijs, in plaats van een van de taalmodules.
In het tweede jaar staat organisatieleren in de context van onderwijs centraal en start je met je masterproject.
Heb je inhoudelijke vragen over deze leerroute? Je kunt deze stellen aan Erna van Koeven (bh.van.koeven@windesheim.nl).
-
Hoe zien de leerroutes eruit?
-
-
Zo mix je werk, privé en studie
Leren en werken gaat bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie die je opdoet tijdens de master, meteen kunt inzetten in je eigen praktijk.
De vaste lesdag van de master is de woensdag: je hebt dan van 8.30-17.30 uur les.
Passend bij jouw praktijk
Modules die je volgt, rond je op gevarieerde wijze af met allerlei opdrachten die je vooral in jouw eigen beroepspraktijk uitvoert. Je hebt daarbij de vrijheid om ze zo vorm te geven dat ze passen bij de onderwijssituatie waarin jij werkzaam bent. Daarnaast ontwikkel je samen met je collega’s en met leerlingen/studenten interventies en je voert die uit.
Masterproject
Ook het masterproject voer je in jouw praktijk uit. Je gaat aan de slag met een professionaliseringsproject, praktijkgericht onderzoek of een innovatieproject. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het project onderzoeken hoe je een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken ontwerpt, hoe je je team professionaliseert in het ICT-gebruik of hoe je de balans tussen spel en leren in de onderbouw optimaliseert.
Lesplaatsen
Je kunt je inschrijven voor de lesplaats Almere, Enschede, Groningen en Zwolle. Zwolle is de centrale lesplaats voor alle locaties. Kies je voor een lesplaats anders dan Zwolle, dan is het mogelijk dat je voor een aantal lesplaatsoverstijgende lessen tijdens de master naar Zwolle zult moeten komen. In het eerste studiejaar vinden alle bijeenkomsten in Zwolle plaats.
-
Zo mix je werk, privé en studie
-
-
Losse modules en inschrijven
Eerst een module volgen?
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor een of meerdere losse modules. Je kunt je helemaal onderaan deze webpagina inschrijven voor één of meerdere losse modules. Je kunt je tot uiterlijk twee weken voor de start van een module inschrijven. De startdatum van de module vind je door op de aanmeldknop bij de desbetreffende module te klikken.
Stapelen tot een masterdiploma
Kies je voor een losse module, dan ontwikkel jij je alleen op dat gebied waar jij meer over wilt weten. Bij succesvolle afronding ontvang je een certificaat. En het voordeel: mocht je je binnen 4 jaar alsnog inschrijven voor de master, dan kun je afhankelijk van de leerroute die je kiest, vrijstelling aanvragen voor de modules die je al behaald hebt.
Toelating
Om een module te kunnen volgen, moet je een hbo- of wo-bacheloropleiding succesvol afgerond hebben. In bijzondere gevallen kan van deze eis afgeweken worden. Neem daarvoor contact op met de opleiding.
Lesplaatsen en -dag
Je kunt deze modules volgen op onze lesplaats in Zwolle. De lesdag is woensdag. Afhankelijk van de module die je kiest, wordt deze in de ochtend of de middag gegeven. Sommige modules zijn ook via e-learning te volgen. In dat geval volg je de module geheel vanuit huis. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Kosten
De kosten voor een losse module inclusief toets bedragen € 495,-. De modules uit de leerroute Leadership in Education kosten € 975,- per module. Deze modules kunnen los gevolgd worden. Het betreft kleinschalig en intensief onderwijs in groepen van 6 tot 9 personen.
Onze modules
Wil je weten welke modules wij aanbieden? Onderaan deze pagina vind je een overzicht van alle losse modules die de master Educational Needs biedt. Je kunt je daar ook meteen aanmelden voor de module naar keuze.
Inschrijven voor de masteropleiding
Je kunt je via Studielink inschrijven voor de Master Educational Needs. Je hebt hiervoor een DigiD nodig, en één van de onderstaande codes:
Inschrijfcodes voor Studielink Leerroute Gedragspecialist 9MOGGD Leerroute Expert Taal/Dyslexie 9MOLTD Leerroute Begeleider in het Onderwijs 9MBIO Leerroute Expert RekenWiskunde/Dyscalculie 9MRW Leerroute Remedial Teacher 9MOLRT Leerroute Leadership in Education 9MLE Leerroute Expert NT2 en nieuwkomersonderwijs 9MNKO Leerroute Specialist Jonge Kind 9MSJK Leerroute Expert Toekomstgericht leren 9MLEER
-
Losse modules en inschrijven
Wanneer kun je starten?
Wat kost studeren?
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.143,- voor 2020-2021. Ook maak je kosten voor studiemateriaal (readers en boeken) én voor studiereizen (niet verplicht). Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Dit voeg je toe op je cv
In de master Educational Needs heb jij je ontwikkeld tot onderwijsexpert die duurzaam bijdraagt aan kennisontwikkeling, schoolontwikkeling en innovatie in onderwijs. Je kunt onderzoeksmatig verbeteren en bent inhoudelijk expert.
Jij kunt dus in jouw schoolomgeving straks het verschil maken, want je hebt uitgebreide kennis over leerroutespecifieke kernconcepten, zoals didactisch redeneren, high-impactindustrie, een meerlagenmodel, krachtenbenadering, duurzaam leren met ICT-toepassingen of oplossingsgericht coachen. Je bent interpersoonlijk competent en in staat om het leren van de professionals op jouw school te initiëren en (nog beter) te begeleiden.
Na het behalen van de master mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Wij helpen je (verder)
Jij wilt verder en die volgende stap zetten. Maar hoe doe je dat precies en welke opleiding is dan de beste match? Wij helpen je op weg met:
Dichter bij kennis
Nieuwe skills die je direct toepast. En kennis die je opdoet in een omgeving die zowel persoonlijk als dichtbij is en je een grote dosis aan flexibiliteit biedt. Dat is waarnaar jij op zoek bent. Want je vindt het belangrijk om jezelf continu te ontwikkelen. Jij wilt op de hoogte blijven van alle trends en veranderingen. En investeren in jezelf. Dat kan bij ons! Wij zijn jouw springplank voor die stap. Hulp nodig? Dan helpen we je met advies, inzicht en coaching.
Waarom kies jij ons?
- Persoonlijk en dichtbij
- Flexibel studeren en leren
- Erkende mastertitel
- Mogelijkheid om je eigen studieprogramma vorm te geven
Een omgeving die je prikkelt en uitdaagt: met ruimte voor flexibiliteit en volop eigen keuzes. Dat is Windesheim. Een hogeschool die altijd dichtbij voelt. Persoonlijke begeleiding met een hoofdletter P. Want onze docenten staan voor je klaar, coachen en helpen je én stomen je klaar voor jouw droombaan!
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons via het contactformulier
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur