Modules Educational Needs
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master Educational Needs volgen? Kies dan voor een of meerdere losse modules. Je leest hier meer over de inhoud van de modules en de lesdagen (als deze al bekend zijn). Wil je je aanmelden? Dat kan op de opleidingspagina van de master Educational Needs. Op die pagina kun je ook zien voor welke modules je je op dit moment kunt aanmelden.
- De module wordt gegeven in één dagdeel (de ochtend).
- De genoemde lesdata en dagdelen zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
- Deelname aan de module kan worden geannuleerd bij onvoldoende aanmeldingen of als de module vol is.
- Iedere module wordt 1x per studiejaar aangeboden.
- Het is aan te raden om de module 'Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs' te volgen voordat je deelneemt aan andere taalmodules.
Modules van de richting Begeleider in het onderwijs
-
-
Communicatie en afstemming (periode 1)
Waarom verlopen sommige gesprekken met ouders stroever dan met anderen? Hoe komt het toch dat je met de ene collega beter in gesprek komt dan met de ander? Waarom ben ik in staat om met bepaalde leerlingen goed af te stemmen en hapert het met anderen? Communicatie bepaalt de relatie met anderen, maar de relatie bepaalt ook de communicatie. Ruis in de communicatie ontstaat niet zozeer door wat er gezegd wordt, maar door de betekenis die men daaraan geeft. In deze module verbreed en verdiep je je eigen handelingsrepertoire om te kunnen afstemmen op de diverse perspectieven van leerlingen/studenten, collega’s, ouders/verzorgers, directie en externe professionals in complexe situaties.
Lesdata
10 en 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2025.
-
Inclusieve en duurzame didactiek (periode 2)
Hoe komt het dat leerlingen/studenten de aangeleerde les(sen) weer zijn vergeten? Leraren met kennis over duurzaam leren en high-impact instructietechnieken maken werkelijk verschil in het leerproces van hun leerlingen/studenten. Duurzaam leren wil zeggen dat het aangeleerde op langere termijn nog aantoonbaar is en dat er sprake is van transfer naar andere situaties. Je leert evidence informed ontwerpen. In deze module doe je op basis van een contextanalyse voorstellen en interventies gericht op duurzaam leren en inclusief redeneren.
Lesdata
12 en 19 november, 3 en 17 december 2025, 7 januari 2026
-
Coachend begeleiden (periode 3)
Coaching gaat uit van de gedachte dat alle kennis zich in de coachee bevindt. Coaching is gericht op het bevorderen van leren en richt zich met name op het vrijmaken van het eigen potentieel van de coachee. Dit vraagt van de coach een specifieke grondhouding. Dit gebeurt binnen een resultaatgericht, methodisch kader. In deze module ontwikkel en/of scherp je je eigen coachingsvaardigheden aan en word je uitgedaagd je handelen als coachende begeleider theoretisch te verantwoorden en te motiveren.
Lesdata
28 januari, 4 en 18 februari, 4 en 25 maart 2026
-
Begeleidingsdeskundige in verbinding (periode 4)
Samen met een door jou samengestelde Professionele Leergemeenschap (PLG) werk je planmatig aan een begeleidingstraject waarbij je werkt aan een uitdaging binnen een team of studentengroep. In deze PLG onderzoek en bespreek je de gekozen uitdaging, leer je van en met elkaar, en borg je de ontwikkeling en werk je interprofessioneel samen met externe organisaties.
Je kunt ervoor kiezen om een uitdaging binnen een studentengroep aan te pakken, zoals het versterken van studievaardigheden (plannen en organiseren), het terugdringen van verzuim of het vergroten van motivatie. Kies je voor een uitdaging in een team dan verdiep jij je bijvoorbeeld in een onderwerp zoals: teamontwikkeling of sociale veiligheid.
Lesdata15 en 22 april, 13 en 27 mei, 10 juni 2026
-
Duurzame onderwijskwaliteit op organisatieniveau (periode 5)
Wat is goed onderwijs eigenlijk en wie bepaalt dat? In deze module ga je cyclisch aan de slag met onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg binnen jouw organisatie. Je signaleert en analyseert de kwaliteit van onderwijs op didactisch gebied samen met je team, bijvoorbeeld aan de hand van data- of trendanalyses. Op basis hiervan kom je tot verbetervoorstellen en deze brengen jullie ook in de praktijk. Inclusief ontwerpen en didactisch redeneren zijn hierbij uitgangspunten.
Let op: Deze module is niet te volgen voor aanschuifstudenten.
-
Modules van de richting Expert Taal en lezen en Expert NT2 en nieuwkomersonderwijs
-
-
Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs (periode 1)
Door leerlingen of studenten te motiveren om frequent rijke teksten te lezen binnen interessante thema’s, bouwen ze aan een taalbasis. In deze module bestudeer je literatuur over kenmerken van rijk en betekenisvol taalleesonderwijs. Vervolgens kijk je welke kenmerken er aanwezig zijn in je eigen onderwijspraktijk en welke aanpassingen er kunnen worden gedaan.
Lesdata
10 en 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2025
-
Lezen en leescultuur (periode 2)
In deze module krijg je zicht op wat een leescultuur inhoudt en hoe je deze tot stand brengt. Je maakt kennis met effectieve aanpakken om de leesontwikkeling te ondersteunen. Je ontwikkelt onderwijs waarin aandacht is voor het inzetten van een leesroutine waarbij leerlingen/studenten frequent en gemotiveerd lezen. Zo zorg je voor leesonderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van alle leerlingen.
Lesdata
12 en 19 november, 3 en 17 december 2025, 7 januari 2026
-
Denken en (lees)begrip (periode 3)
Door een rijke taalleesomgeving te creëren waarin de ervarings- en taalbasis van leerlingen wordt uitgebreid, wordt hun (lees)begrip ontwikkeld. In deze module leer je kritisch kijken naar het onderwijs in leesbegrip in jouw onderwijssituatie en onderwijs te ontwikkelen dat gebaseerd is op nieuwe inzichten op dit gebied. Daarbij besteed je aandacht aan het creëren van een denkcultuur waarin denken zichtbaar is, wordt gewaardeerd en wordt geactiveerd en waar leerlingen actief bezig zijn met leren, in teams werken en voortbouwen op elkaars ideeën.
Lesdata
28 januari, 4 en 18 februari, 4 en 25 maart 2026
-
Denken en schrijven (periode 4)
In deze module bestudeer je literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten en passende didactieken. Met behulp daarvan kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie en doe je aanpassingen, waarbij je ervan uit gaat dat de verschillende taaldomeinen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanuit deze visie op schrijfonderwijs kom je tot interessante schrijfopdrachten, waarbij je ook inzoomt op de vorm en opbouw van teksten.
Lesdata
15 en 22 april, 13 en 27 mei, 10 juni 2026
-
Samen werken aan kansengelijkheid (periode 5)
In deze module ontwikkel je een gezamenlijke onderwijsvisie die gericht is op het creëren van maatschappelijke kansen voor leerlingen voor wie die kansen niet vanzelfsprekend zijn. Daarnaast kun je beginnen met het ontwikkelen van passend taalbeleid. In het kader daarvan verdiep je je in inclusie en diversiteit, voorkomende problematieken in taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling en denk je na over hoe (taal) leren het gedrag en het leven van leerlingen beïnvloedt.
Let op: Deze module is niet te volgen voor aanschuifstudenten.
-
Modules van de richting Expert rekenen en wiskunde
-
-
Rekenen aan de basis: rekengesprekken en rekeninterventies (periode 1)
In deze module ontwerp je op basis van inventarisatie en analyse een onderbouwd en gepersonaliseerd onderwijsontwerp voor een leerling/student waarbij de rekenontwikkeling stagneert of achterblijft. Je zoomt in op het leerstofgebied van het rekenen tot 1000. De onderwijsbehoeften achterhaal je onder andere op basis van taakanalyse en reken(diagnostische) gesprekken met een actieve rol van de leerling. Je ontwerpt een gefundeerd plan van aanpak ter bevordering van de rekenontwikkeling en voert dit deels uit. Alle factoren worden bij het ontwerp betrokken. Je gaat na in hoeverre interventies betekenis hebben voor de hele groep of school.
Lesdata
10 en 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2025
-
Rekenen in ontwerpend leren (periode 2)
Je gaat aan de slag met een proces van ontwerpen en uitvoeren van een reken-wiskundeproject. Daarbij richt je je op de leerstofinhoud van het voortgezet rekenen. Het project creëert een rijke, motiverende en uitnodigende rekenwiskundige leeromgeving waarbij 21ste-eeuws leren, waaronder creatief denken, probleemoplossend denken en samenwerkend leren, wordt gestimuleerd. In deze module verdiep je je in thema’s als motivatie, toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs, differentiatie, zelfvertrouwen en diversiteit. Je daagt jezelf uit om je te ontwikkelen buiten je comfortzone en probeert dit ook te ontlokken bij je collega’s.
Lesdata
12 en 19 november, 3 en 17 december 2025, 7 januari 2026
-
Taal binnen rekenwiskunde: talige hobbels bij rekenen (periode 3)
Leerlingen maken zich op verschillende manieren rekenkennis- en vaardigheden eigen en leraren kunnen op verschillende manieren afstemmen. Deze module richt zich op leerlingen waarbij de rekenontwikkeling belemmerd wordt doordat ze moeite hebben met taal binnen rekenen, bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met talige contextopgaven of nieuwkomers. In deze module ga je de uitdaging aan om in samenwerking met het gehele team of rekendocententeam interventies te ontwerpen die bijdragen aan gecijferde leerlingen. Dit vraagt om adequate afstemming op de diversiteit aan de verschillen in rekenniveau en rekenbeleving, talige aspecten en/of culturele achtergronden en de onderwijsachtergrond. Je wordt in deze module voor de vraag gesteld hoe passende vakinhoudelijke- en vakdidactische ondersteuning kan worden geboden die is afgestemd op de rekenontwikkeling, talenten, interesses en onderwijsbehoeften van leerlingen die talige hobbels ervaren.
Lesdata
28 januari, 4 en 18 februari, 4 en 25 maart 2026
-
Rekenen-wiskunde en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen (periode 4)
Je richt je op het leerpotentieel van een leerling of student met ernstige reken-wiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een OrthoDidactische Leerroute (ODL) die aansluit op de onderwijsbehoeften. Je ontwikkelt je verder in de wijze waarop onderwijsbehoeften kunnen worden achterhaald met inbreng van de leerling/student. In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de gesignaleerde orthodidactische onderwijsbehoeften multidisciplinair om te komen tot een eenduidige aanpak binnen de school. Daarbij wordt commitment nagestreefd van alle gesprekspartners voor het gezamenlijk realiseren van de ODL.
Lesdata
15 en 22 april, 13 en 27 mei, 10 juni 2026
-
Rekendynamiek: een aanzet tot verbetering van rekenwiskunde-onderwijs (periode 5)
Iedereen heeft in het dagelijks leven met rekenen te maken. Het streefdoel voor rekenwiskundeonderwijs is de maatschappelijke redzaamheid voor alle leerlingen en studenten. Dit vraagt om een inspanning van de leraar en de leerling of student. Om op een school structureel goed reken-wiskundeonderwijs te realiseren zal het hele team betrokken moeten zijn. In deze module doe je onderzoek naar visie, beleid, praktijk en opbrengsten van het reken-wiskundeonderwijs in de school. Dit leidt tot het ontwerpen van een ontwikkelplan ten behoeve van verbetering en/of innovatie van het reken-wiskundeonderwijs op je school, waarbij duurzaam rekenen leren het doel is. Je krijgt de gelegenheid om je rol van master reken-wiskunde/dyscalculie expert in de school te ontwikkelen: je werkt toe naar die actieve rol en ervaart de diverse aspecten hiervan.
Lesdata
10 en 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2025
Let op: Deze module is niet te volgen voor aanschuifstudenten.
-
Modules van de richting Gedragspecialist
-
-
Leergedrag goed bekeken (periode 1)
Om leergedrag te versterken, is inzicht nodig in wat leerlingen helpt of belemmert in hun leren. In deze module werk je met het Behaviour for Learning-model, dat uitgaat van de relatie met jezelf, anderen en het curriculum. Je kiest een leerling, subgroep of klas als focus. Op basis van observaties, gesprekken en literatuur analyseer je de situatie stapsgewijs. Zo ontwikkel je zicht op waar kansen liggen om het leren van leerlingen te ondersteunen.
Lesdata
10 en 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2025
-
Executieve functies in uitvoering: gedrag zien vanuit breed perspectief (periode 2)
Leraren die executieve functies begrijpen, kunnen leerlingen gerichter ondersteunen in hun ontwikkeling. In deze module verdiep je je in de rol van executieve functies binnen gedrag en leren. Je past je kennis toe op praktijksituaties en werkt vanuit een systemische benadering. Daarbij kun je kiezen om te werken met een leerling of een schoolbrede aanpak te verkennen. Zo draag je bij aan het versterken van de ondersteuningsstructuur binnen jouw onderwijspraktijk.
Lesdata
12 en 19 november, 3 en 17 december 2025, 7 januari 2026
-
Begeleiden van leraren: wat werkt bij probleemgedrag (periode 3)
Als gedragspecialist ondersteun je collega’s bij het omgaan met probleemgedrag. Je helpt hen om opnieuw perspectief te zien voor zichzelf, de klas en de leerling. In deze module leer je begeleiding vorm te geven vanuit een oplossingsgerichte en krachtgerichte benadering. Je oefent in het voeren van begeleidingsgesprekken en in het stellen van verdiepende vragen. Zo versterk je het professioneel handelen van collega’s en draag je bij aan een positief pedagogisch klimaat.
Let op: Deze module is niet te volgen voor aanschuifstudenten.
-
De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen (periode 4)
Leraren met kennis over traumasensitief lesgeven kunnen het verschil maken voor kinderen en jongeren die ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. In deze module leer je hoe je met aandacht en bewust pedagogisch handelen bijdraagt aan een veilige leeromgeving. Je ontwikkelt een trauma sensitieve basishouding en ontdekt wat jij als leraar kunt doen om deze leerlingen perspectief te bieden.
Lesdata
15 en 22 april, 13 en 27 mei, 10 juni 2026
-
Sociale veiligheid op school (periode 5)
Sociale veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid binnen de school. In deze module leer je hoe je als leraar kunt bijdragen aan een sociaal veilig klimaat, zowel in je eigen klas als in samenwerking met het team. Je verkent wat sociale en psychologische veiligheid betekenen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarbij staat de verbinding tussen beleid, signalering en pedagogisch handelen centraal. Je ontwikkelt handelingsperspectieven om met aandacht en bewustzijn aan sociale veiligheid te werken.
Let op: Deze module is niet te volgen voor aanschuifstudenten.
-
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur