Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik geniet ervan om leerlingen te zien groeien

Cilia Derks Kattier Docent en kennismanager Dienstverlening en Producten, maatwerk
Banner image

Cilia Derks-Kattier volgt de opleiding tot docent Dienstverlening & Producten (D&P) bij hogeschool Windesheim. Ze werkt in het speciaal onderwijs en geeft natuur op het Twents Vakcollege ’t Woolde aan leerlingen van de eerste tot en met de vierde klas. Samen met collega’s van Stichting Attendiz volgt ze een speciaal op maat gemaakt traject, afgestemd op hun praktijk in het voortgezet speciaal onderwijs.

‘’Lesgeven is mijn passie. Ik geniet ervan om leerlingen te zien groeien, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Dienstverlening & Producten vind ik een mooi concept, omdat het leerlingen de kans biedt zich breed te oriënteren op verschillende branches. Mijn doel is om mijn passie voor lesgeven verder uit te breiden en leerlingen niet alleen te begeleiden, maar ook inspirerend en betekenisvol onderwijs te bieden. Een bijkomend voordeel is dat Windesheim op locatie in Hengelo lessen verzorgt, wat helpt om de balans tussen werk, privé en studie beter te behouden.’’

Ervaring studie

‘’Het is intensief, maar erg leerzaam. Ik ben bewust van mijn neiging tot perfectionisme, wat soms een uitdaging was bij het combineren van werk, studie en privéleven. Toch haal ik veel voldoening uit de opleiding omdat ik mijzelf steeds meer zie groeien als vakdocent. De combinatie van theorie en praktijk sluit goed aan bij mijn werk in het speciaal onderwijs.’’

Toepassen in de praktijk

‘’Tijdens de opleiding heb ik tijdens de lessen onderwijskunde veel geleerd over toetsing, met name over het formatief en summatief toetsen. En hoe ik deze effectief kan inzetten om mijn leerlingen te begeleiden in hun leerproces. Ik heb een toets ontwikkeld waarbij ik de theorie uit de opleiding direct heb toegepast. Dit hield in dat ik duidelijke leerdoelen formuleerde, een toets matrijs opstelde en kritisch keek naar de validiteit en betrouwbaarheid van de toets. Door deze werkwijze kreeg ik beter inzicht in de voortgang van mijn leerlingen en kon ik mijn lessen nog gerichter afstemmen op hun behoeften.’’

Ze vervolgt: ‘’Daarnaast heb ik tijdens de vier vak modules van D&P veel geleerd over het ontwikkelen van lesmateriaal, wat ik direct in mijn praktijk heb kunnen toepassen. Een voorbeeld hiervan is het organiseren van excursies naar bedrijven die aansluiten bij de beroepen die binnen D&P aan bod komen. Op deze manier ervaren leerlingen niet alleen in de klas wat bepaalde beroepen inhouden, maar zien ze het ook in de praktijk.’’

Begeleiding

"In mijn eerste weken stelde ik een vraag aan mijn studiebegeleider. In plaats van een direct antwoord vroeg ze: 'Wat denk jij dat je nodig hebt?' en 'Wil je hiermee wachten tot het einde van het schooljaar?' Ik dacht gefrustreerd: 'Geef gewoon antwoord'. Maar later begreep ik dat ze me coachte om zelf na te denken en keuzes te maken. Dat gaf een goed gevoel. Dit inzicht pas ik nu toe bij mijn eigen leerlingen om hun zelfredzaamheid te versterken. Wat ik ook waardeer, is dat mijn studiebegeleider altijd betrokken is en me helpt met mijn balans tussen werk, studie en privé."

Wat heb je geleerd?

‘’Tijdens de opleiding heb ik mijn aanpak rondom toetsing en evaluatie sterk verbeterd. Waar ik eerder vooral op gevoel toetste, werk ik nu met toets matrijzen en let ik bewust op validiteit en betrouwbaarheid. Dit helpt mij beter te bepalen wat mijn leerlingen beheersen en waar zij eventueel extra ondersteuning nodig hebben. Door de opleiding ben ik bewuster en effectiever gaan lesgeven. Mijn lessen zijn meer gestructureerd, ik pas meer differentiatie toe en koppel theorie vaker aan de praktijk. Dit heeft niet alleen mijn onderwijs verbeterd, maar ook de motivatie en leerprestaties van mijn leerlingen. Door PBS (Positive Behavior Support) toe te passen, focus ik meer op positieve bekrachtiging. Dit heeft gezorgd voor een prettiger leerklimaat en meer motivatie in de klas. Een leerling die eerder snel afgeleid was, verbeterde zijn werkhouding merkbaar door deze aanpak.’’

Tips

‘’Ik zou deze opleiding aanraden aan anderen. Het biedt een mooie balans tussen theorie en praktijk. De persoonlijke begeleiding zorgt ervoor dat je als docent groeit. Bovendien leert het je kritisch naar je eigen handelen te kijken en dit te verbeteren, wat belangrijk is in het onderwijs. D&P is voor veel mensen nog ‘onbekend’ maar wanneer ik het uitleg vinden ze het een mooie ontwikkeling van het onderwijs. Je ‘proeft’ een beetje van verschillende beroepen.’’

Meer weten over het traject? Lees het interview met de opleidingscoördinator Lydia Posthumus.