Bevorder als onderwijsprofessional een lerende cultuur in je eigen (school)organisatie met de deeltijdmaster Learning & Innovation.
Je vergaart kennis over zowel kennis- en leertheorieën, als verander- en begeleidingskunde. Kritisch nadenkend over trends en processen, identificeer en verduidelijk je urgente praktijkvraagstukken binnen jouw organisatie. Samen met je collega's en andere betrokkenen vertaal je deze kennis naar doeltreffende oplossingen. Zo werk je aan een breed gedragen visie, missie en beleid op het gebied van leren.
Studieprogramma Learning & Innovation
De deeltijdmaster Learning & Innovation is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis en vaardigheden op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
-
-
Zo zit jouw master in elkaar
Het onderwijs heeft onderwijsprofessionals nodig die kritisch en nieuwsgierig zijn en buiten de bestaande kaders durven en kunnen denken. In deze master leer je samen innoveren voor beter onderwijs.
In studiejaar 2022-2023 gaan we werken met een nieuw curriculum.
Waar word je voor opgeleid?
Je ontwikkelt in de masteropleiding je deskundigheid. Zodat jij straks op jouw school een voortrekkersrol kunt vervullen bij duurzame onderwijsvernieuwingen.
Wat ga je leren?
De studie draait om onderwijsontwikkeling en om innovatie- en veranderprocessen. Je gaat op jouw eigen school aan de slag met een innovatievraag. Je voert hiervoor kleinschalig onderzoek uit. Inspiratie voor onderzoek en innovatie krijg je door betrokken experts, literatuur, medestudenten en oud-studenten.
Opbouw studie
Samen met anderen ga je aan de slag met: samenwerkend leren, ontwerpen, veranderen, reflecteren en onderzoeken. Je verdiept je in duurzame onderwijsontwikkeling en theoretische concepten. En we kijken naar hoe de theorie zich verhoudt tot jouw dagelijkse praktijk.
Het eerste jaar ontwikkel je je tot inhoudelijk expert. In het tweede studiejaar voer je een masterproject uit, dat is gelinkt aan je eigen praktijk. Ook ga je aan de slag in masterclasses en werkcolleges waar je meer leert over teamontwikkeling, professionalisering, innovatie, teamcommunicatie en leiderschap. Het tweede masterjaar begin en sluit je af met een competentie-examen. Onderdeel van de studie is een internationaliseringsactiviteit.
Leerlijnen en modules
De studie bestaat uit 2 leerlijnen en 5 modules. Tijdens het eerste leerjaar volg je 4 van deze modules. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten. In het tweede jaar van de master staat de module 'Projecten en kwaliteit in onderwijsorganisaties' op het programma.
Werkplek
Je kunt veel wisselwerking tussen de theorie en praktijk verwachten. Vanaf dag één werk je aan onderwijsinnovaties. Uit jouw eigen praktijk, maar je denkt ook mee over maatwerkoplossingen voor medestudenten. In innovatielabs leg je een verbinding tussen de theorie, jouw dagelijkse praktijk en de leerstof uit de modules.
Voor wie?
De master is geschikt voor ervaren leraren. Je wordt gezien als kartrekker en netwerker. Je bent een denker en doener en je houdt van experimenteren en onderzoeken. In jouw werkomgeving krijg je de gelegenheid om verantwoordelijkheid te dragen, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen.
Begeleiding
Tijdens deze master word je begeleid door een studiecoach. Bij alle opdrachten die je op jouw school uitvoert, is je eigen werkgever verantwoordelijk voor de begeleiding en het mogelijk maken van jouw leerproces.
Losse modules
Wil je eerst ervaren hoe het is? Start met een losse module. Je vindt de losse modules van de master Learning and Innovation helemaal onderaan deze pagina. Je kunt je inschrijven voor een module door op het groene plusje te klikken bij de betreffende module. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Afgestudeerd
Heb je de masteropleiding succesvol afgerond? Gefeliciteerd! Je mag nu de titel Master of Education (MEd) voeren.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert een aantal keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk.
-
Leerlijnen van deze master
Het masterprogramma Learning & Innovation kent twee leerlijnen:
- Onderzoeksleerlijn
- Integrale ontwikkellijn/InnoLabs
Onderzoeksleerlijn
In het eerste jaar is de onderzoeksleerlijn verweven met de modules. Je ontwikkelt zo je competenties voor het uitvoeren van kleinschalig praktijkgericht onderzoek. Vanaf het tweede jaar pas je deze competenties toe in je masterproject. In je masterproject focus je je op kennisconstructie, professionalisering of innovatie. Je scope daarbij is onderwijsverbetering in je eigen context en/of daarbuiten. Door een accent te kiezen houd je je masterproject haalbaar.
Integrale ontwikkellijn/InnoLabs
In de integrale ontwikkellijn verbind je theorie en praktijk. De studiecoach begeleidt je en is aanspreekpunt. Persoonlijke leervragen en actuele casuïstiek uit de praktijk staan centraal in jouw professionele identiteitsontwikkeling. Je trekt er dan ook opuit om in de praktijk met concrete vraagstukken aan de slag te gaan. En je kijkt ook naar praktijken die buiten jouw eigen (school)organisatie vallen. Je ontwikkelt een persoonlijke professionele praktijktheorie waarbij het accent in het eerste jaar ligt op je rol als inhoudelijk expert. In het tweede jaar ligt het accent op je rol als initiator en begeleider van leren van jouw doelgroep, jouw team en jouw organisatie. Deze rolontwikkeling is verweven met je masterproject.
-
Zo mix je werk, privé en studie
Onze deeltijdmaster Learning & Innovation start jaarlijks in september en duurt 2 jaar. Op vrijdag heb je de gehele dag les in Zwolle. Naast de lessen is er ruimte voor zelfstudie en/of ontmoeting met medestudenten. Reken op gemiddeld 20 uur studiebelasting per week, inclusief de lessen. Er is tijdens de master veel wisselwerking tussen de theorie en de eigen schoolomgeving, want vanaf dag één werk je aan onderwijsinnovaties uit je eigen praktijk.
Wil je eerst ervaren hoe het is? Start dan met een losse module, zie onderaan deze pagina.
-
Van module tot masterdiploma
Wil jij je kennis verbreden, maar (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor een of meerdere losse modules.
Stapelen tot een masterdiploma
Bij succesvolle afronding van een module ontvang je een verklaring. Mocht je je binnen 4 jaar alsnog inschrijven voor de master, dan kun je, afhankelijk van de leerroute die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
Toelating
Je hebt minimaal hbo (bachelor) - of wo-niveau nodig. In bijzondere gevallen kan van deze eis afgeweken worden. Neem daarvoor contact op.
Lesplaatsen en -dag
Je krijgt op vrijdag les op hogeschool Windesheim in Zwolle. Afhankelijk van de module die je kiest, wordt deze in de ochtend of de middag gegeven. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
Module Lesdata Tijdstip Projecten en kwaliteit in onderwijsorganisties 23 sep, 30 sep, 7 okt, 4 nov, 18 nov ochtend Veranderen in het perspectief van leren 23 sep (mi), 30 sep (o), 7 okt (o), 14 okt (o), 11 nov (o) 1x middag, 4x ochtend Innovatief ontwerpen van onderwijs 25 nov, 9 dec, 16 dec, 23 dec, 13 jan ochtend
Begeleiden van onderwijsontwikkeling 20 jan, 27 jan, 10 feb, 24 feb, 10 mrt ochtend Leren met ICT 14 apr, 12 mei, 2 jun, 9 jun, 23 jun ochtend Data en dagdelen onder voorbehoud van wijzigingen. Modules starten alleen bij voldoende aanmeldingen. Iedere module wordt 1x per studiejaar aangeboden.
Kosten
Voor een module inclusief toets betaal je € 505,-. Het betreft onderwijs in kleine groepen.
Aanmelden
Je vindt alle losse modules onderaan deze pagina. Daar kun je je meteen aanmelden. Je kunt je tot uiterlijk 2 weken voor de start van een module inschrijven.
Na jouw aanmelding krijg je een studentnummer en een Windesheim-account met e-mailadres. Dit e-mailadres gebruiken we voor alle communicatie betreffende jouw module en onderwijs. Uiteraard ontvang je voor aanvang van de module aanvullende informatie over het volgen van een losse module en de Windesheim-systemen.
-
Zo zit jouw master in elkaar
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
Je kunt je op dit moment niet voor deze losse module(s) aanmelden. Zodra er nieuwe startdata bekend zijn, kun je de module(s) hier bekijken.
Toelating en aanmelden
Rapportcijfer
8,1
het niveau van deze master volgens alumni
Rapportcijfer
7,9
de waarde van de opleiding voor de beroepspraktijk volgens leidinggevenden van alumni
Na je studie
Na het succesvol afronden van deze master mag jij je Master of Education noemen. Je kent nu de inhoudelijke en procesmatige kant van innovatie in het onderwijs en/of in andere organisaties. Van het begin tot het bewaken van de kwaliteit. Je kunt in jouw (school)organisatie een voortrekkersrol vervullen bij het in gang zetten van duurzame (onderwijs)vernieuwingen. Zo zorg je voor meer leerplezier en geef je een positieve impuls aan alle leerresultaten.
Naast je rol als leerkracht ben je ook inzetbaar als projectleider of procesbegeleider bij onderwijskundige veranderingen. Bijvoorbeeld op het vlak van ICT in het onderwijs, kwaliteitszorg en visieontwikkeling.
Startdatum
4 september 2023
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.314,- voor 2023-2024. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met extra kosten voor readers en boeken.
Meer informatie
Faciliteiten locatie Zwolle
Opleidingsvormen
Startersinformatie
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?