Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Studeren vanuit België: ''De master heeft mijn blik op onderwijs verbreed''

Debbie Van Luchem Studeerde vanuit België, Master Educational Needs
Banner image

Debbie Van Luchem woont en werkt in Vlaanderen en volgde vanuit België de master Educational Needs bij Windesheim. Als ergotherapeut met ervaring in zowel zorg als onderwijs zocht ze verdieping en verbreding. Ze vond deze in de Master Educational Needs, met het uitstroomprofiel Culturele diversiteit en anderstalige nieuwkomers. 

Zorg en onderwijs combineren

Debbie werkte tien jaar in een revalidatiecentrum voor kinderen, maar wilde haar werkcontext verbreden. Ze stapte over naar het basisonderwijs in Gent, waar ze als leraarondersteuner en coördinator werkte. “In die rol zag ik hoeveel diversiteit er is in de klas. Ik wilde mij verder professionaliseren om meer theoretische kennis op te doen en uit te wisselen met mensen die in een vergelijkbare setting werken.”

Waarom Windesheim?

Ze koos bewust voor Windesheim, vanwege de praktijkgerichte insteek van de opleiding. “Elke module bood literatuur én de opdracht om dit toe te passen in de eigen werkpraktijk.  Daardoor bleef de leerstof beter hangen. Bovendien ging ik wekelijks in gesprek met medestudenten, wat zorgde voor verdieping. In België is onderwijs nog vaak summatief en gericht op reproductie van kennis. De aanpak van Windesheim, met reflectie en praktijk, paste veel beter bij mij. De opleiding gaf me niet alleen theoretische bagage, maar vooral de ruimte om die kennis meteen in de praktijk toe te passen.”

Studeren vanuit Vlaanderen

De eerste dag van de master begint op locatie in Zwolle, zodat studenten elkaar eerst een keer live ontmoeten. Vervolgens is alles online. Debbie: “Voor mij was online studeren ideaal qua tijdsinvestering en planning.” Ze had wekelijks online op woensdag les, meestal een halve of hele dag, en onderhield goed contact met medestudenten en docenten. “Omdat dezelfde docenten meerdere modules verzorgden, ontstond een vertrouwde band, ook op afstand.”

Praktijkgericht en flexibel

Debbie kon opdrachten uitvoeren op verschillende scholen, dankzij haar coördinerende rol. Ze werkt nu als trainer en projectmedewerker bij Steunpunt inclusief hoger onderwijs. “Dat gaf mij de kans om telkens de juiste context te kiezen bij de opdracht. Dat was voor mij een groot voordeel.” Ook over de toetsing is ze enthousiast. “De meeste opdrachten bestonden uit beroepsproducten, voorzien van gedetailleerde feedback.”

Reflectie en groei

Een uitdaging vond ze de diepgaande reflectie die de opleiding vroeg. “Je wordt telkens uitgedaagd om je eigen perspectief te onderzoeken en bij te stellen. Dat is confronterend, zeker als je ook nog met beeldopnames van jezelf werkt. Maar uiteindelijk is het enorm waardevol, omdat je leert eerlijk naar jezelf te kijken.”

Van opleiding naar boek

Uiteindelijk vond Debbie de manier van leren zo inspirerend dat ze een boek schreef: Het verschil maken in de klas. “Ik wilde delen wat ik had geleerd. Mijn boek is praktijkgericht, met theorie, reflectievragen en concrete tips voor leerkrachten. Dat is precies wat ik heb meegenomen uit de opleiding: starten vanuit theorie en het toepasbaar maken in de praktijk.”

Tips 

“Goede planning is alles. Als je van meet af aan een strak schema aanhoudt, is de studie prima te combineren met werk en privé.” Ze kijkt met een goed gevoel terug op haar studietijd bij Windesheim. “De opleiding heeft mijn blik op onderwijs verbreed. De manier van lesgeven, toetsen en evalueren. Het was vernieuwend en inspirerend. Ik zou deze opleiding zo opnieuw kiezen. En ik heb de opleiding ook aan meerdere mensen aanbevolen.”