Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De voorleesrobot

[2 regels projectbeschrijving (‘lead’). Deze heb je al geschreven toen je de pagina maakte bij 'omschrijving' + niet meer dan 155 tekens. Kort en krachtig.] 

Voorlezen aan meertalige kinderen

Het hoofddoel van het project 'de Voorleesrobot' is het ontwerpen en evalueren van een voorleesrobot die meertalige kleuters in het basisonderwijs in hun thuistaal kan ondersteunen. Zie voorleesrobot(opent in nieuw tabblad)

Het gebruik van thuistalen in het onderwijs is belangrijk voor de (taal)ontwikkeling van meertalige kinderen, maar blijkt vaak lastig voor leerkrachten als zij deze talen niet spreken. Een robot kan geprogrammeerd worden om in allerlei talen voor te lezen, waardoor leerkrachten de robot kunnen inzetten om meertalige kinderen in hun thuistaal extra ondersteuning te bieden.

Doel

De robot kan samen met de leerkrachten verhalen voorlezen of als pre-teachingactiviteit ingezet worden. Het hoofddoel is om op die manier kinderen te helpen bij het leren en om inclusie van meertalige kinderen te bevorderen.
Daarnaast is een extra doel van het project dat kinderen in de bovenbouw van de basisschool de robot leren programmeren, zodat ze basisvaardigheden in het programmeren onder de knie te krijgen. De robot kan zo op meerdere manieren ingezet worden in de school.

Meer weten? 

Neem contact op met Rianne van den Berghe,  Urban Care and Education

Rianne van den Berghe(opent in nieuw tabblad)

maj.vanden.berghe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

 

Neem contact met ons op