- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
- The use of green schoolyards for education : results of teacher
The use of green schoolyards for education : results of teacher surveys and observations
- Artikel
- 6 augustus 2025
- Urban Care and Education
Samenvatting
Groene schoolpleinen bieden unieke kansen voor onderwijs, maar er is nog veel behoefte aan voorbeelden voor het dagelijks gebruik. In dit onderzoek hebben we gekeken hoe onderwijs op groene schoolpleinen in Nederland wordt gegeven. We onderzochten welke vakken op groene schoolpleinen worden gegeven, welke didactiek daarbij wordt gebruikt, welk element van het schoolplein wordt ingezet bij het lesgeven, en welke kenmerken de groene schoolpleinen tot leeromgeving maken. Om daar achter te komen hebben we enquêtes afgenomen bij leerkrachten (n = 51) en onderwijsactiviteiten geobserveerd (n = 24) op 14 Nederlandse basisscholen met een groen schoolplein. Kwalitatieve analyse liet zien dat groene schoolpleinen werden gebruik voor een grote verscheidenheid aan onderwijsvakken en lesmethoden. Het element dat vooral werd benut was de grote open ruimte die bewegingsactiviteiten mogelijk maakt, zoals de vaak geobserveerde educatieve spellen. Leerkrachten rapporteerden dat zij duidelijke voordelen zagen van onderwijs op groene schoolpleinen, als aanvulling op hun binnenonderwijs. Dit laat zien hoe belangrijk het is te werken met een goede balans tussen binnen- en buitenonderwijs, zodat leerlingen alle kansen krijgen om te leren. Hoewel deze resultaten laten zien dat er belangrijke potentie is van groene schoolpleinen als leeromgeving, suggereren onze bevindingen ook dat dit potentieel nog niet volledig wordt benut. De natuurlijke elementen van het groene schoolplein werden nog maar zelden ingezet. Door naast de ruimtelijkheid van het plein ook de natuurlijke elementen in het onderwijs te benutten, kunnen groene schoolpleinen uitgroeien tot een nog veelzijdigere en verrijkende leeromgeving. Green schoolyards offer unique opportunities for education, yet there is a need for more inspiration on how to incorporate them effectively into daily teaching practices. In this study, we examined the educational subjects and teaching methods used in green schoolyards, the specific elements utilized for teaching and learning, and the characteristics that define these spaces as learning environments. We conducted teacher surveys (n=51) and observed educational activities (n=24) at 14 Dutch elementary schools with a green schoolyard. Qualitative analysis revealed that a wide variety of educational subjects and teaching methods were applied. Green schoolyards were mostly used for their spaciousness, which enables activities that require movement such as the frequently observed educational games. Teachers noted distinct advantages of education in green schoolyards, which underscores the importance of balancing indoor and outdoor learning experiences to create a complementary educational approach that maximizes all available learning opportunities. While these results demonstrate the potential of green schoolyards as educational environments, our findings also suggest that their full potential remains underutilized as natural elements are not yet often used. By integrating strategies that leverage the natural elements, green schoolyards can become an even more versatile and enriching learning environment.
- Download publicatie (pdf)
-
Publiek toegankelijkGebruiksrecht:
Auteurs van deze publicatie:
- Nicole van den Boogerd
- Elise Peters
- Dieuwke Hovinga
- Jolanda Maas
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur