Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Haven in zicht

  •   Urban Care and Education
  •   1 november 2024 - 30 november 2026

Is school een plek waar leerlingen graag zijn en waar ze voelen dat ze erbij horen? En kan een interventie als de Haven Academie dat veranderen?

School is zeg maar ‘echt jouw ding’!

Voor sommige leerlingen past het idee van ‘leren’ en ‘naar school gaan’ niet echt bij hun identiteit. Ze gaan wel naar school, maar voelen zich daar niet echt thuis, hebben niet het gevoel dat ze goed zijn in leren of zien zichzelf niet als een enthousiaste leerling. Dat tast hun motivatie aan en kan hun leerproces belemmeren. Vooral leerlingen uit gemarginaliseerde groepen ervaren afstand tot de schoolcultuur. Ze herkennen zichzelf soms niet in de leeromgeving of in de mensen daar.

Positieve leerervaringen, herkenning in rolmodellen en aansluiting bij de eigen leefwereld kunnen de motivatie versterken. Precies dat wil de Haven Academie brengen, want leren is voor iedereen! Door na schooltijd leerervaringen te bieden die aansluiten bij diverse identiteiten en ervaringen, door in te steken op wat kinderen zelf willen leren, door andere manieren van leren aan te bieden en leerlingen met meer diversiteit aan leraren te laten kennismaken, krijgen leerlingen rijkere kansen om zichzelf te gaan zien als lerende. En om te ervaren dat school ‘zeg maar echt hun ding is’. In dit onderzoek kijken we of de Haven Academie daar inderdaad aan bijdraagt.

Sense of place

We kijken dus naar het gevoel van ‘school is zeg maar echt mijn ding’. In wetenschappelijke termen heet dat sense of place. Een plek met een lage sense of place is een plek waar leerlingen wel zijn, ze doen er activiteiten, maar ze voelen zich er niet thuis, de plek is geen onderdeel van hun identiteit, ze zouden zelfs op momenten liever ergens anders zijn. En echte place is een plek waarbij leerlingen ervaren dat ze daar graag zijn, dat zij daar horen, dat ze er onderdeel van zijn. Om de sense of place te begrijpen, kijken we naar drie aspecten: 

  • Gevoel van psychologische verbondenheid met school. Hierbij bevragen we de leerlingen met vragen zoals: Voel jij je echt thuis op school? En kun je jezelf zijn op school? 

  • De taakwaarde van de leeractiviteiten. Hierbij bevragen we de leerlingen met vragen zoals: Is wat je op school leert belangrijk voor jou? En kun je wat je op school leert echt gebruiken?  

  • De fysieke leerplek. Hierbij bevragen we de leerlingen naar de plekken waar ze zelf vinden dat ze echt aan het leren zijn. 

We bevragen leerlingen tijdens school en tijdens de activiteiten van de Haven Academie en onderzoeken of daar verschillen in zijn. Voegt de Haven Academie iets toe aan het gevoel van sense of place van school? En zo ja, wat dan?

Meer weten? 

Neem contact op met Elise Peters(opent in nieuw tabblad), onderzoeker of Lisa van der Sande(opent in nieuw tabblad), onderzoeker