Goed onderwijs voor het jonge kind
Goed onderwijs voor het jonge kind is leren in spel. Opgroeien en ontwikkelen start voor iedereen in de wieg, het gezin waar je bent geboren en in de straat en wijk waar je woont. Samen met je ouder(s) of verzorger(s) leer je deze omgeving kennen en wordt deze omgeving steeds groter. Je bezoekt het consultatiebureau in het wijkcentrum, gaat naar het buurthuis voor muziek op schoot of misschien wel spetterles in het zwembad in Almere Buiten. Thuis spelen je ouders een belangrijke rol in hoe jij opgroeit, op het kinderdagverblijf zijn dat de pedagogisch medewerkers en op school is het de leerkracht. Aan deze professionals de taak om voor alle jonge inwoners van de stad een rijke leeromgeving te bieden vol kansen om verder te komen. Het maken van een rijke leeromgeving die nieuwsgierig maakt en uitdaagt tot exploreren, spelen en leren is een voorwaarde voor goed onderwijs voor het jonge kind.
Knooppunten in opgroeien en ontwikkelen
Het lectoraat Urban Care & Education richt zich binnen deze onderzoekslijn op leeromgevingen waar professionals, gezinnen en kinderen samen komen voor de ontwikkeling en leren van kinderen. Dit soort knooppunten vind je niet alleen op school, maar het zijn alle omgevingen waarin kinderen elkaar ontmoeten en waarin hun brede ontwikkeling wordt gestimuleerd. Professionals in al die omgevingen zijn zich bewust van hun rol in de ontwikkeling van het jonge kind en weten wat goed gaat en wat beter kan. Als lectoraat werken we samen aan het inrichten van rijke leeromgevingen voor deze professionals. We creëren knooppunten zoals professionele leergemeenschappen, een toekomstig expertisecentrum jonge kind in Lelystad en lerende netwerken in Almere. Samen onderwijs ontwerpen, uitvoeren en evalueren versterkt de (domein specifieke) pedagogische inhoudskennis van professionals en daarmee het vertrouwen in de bekwaamheid van die professionals als individu en als team. Want goed onderwijs voor het jonge kind maak je niet alleen!
Terug naar alle onderzoeken